Sieci komputerowe
Sieć komputerową – stanowią już dwa komputery, które połączone są ze sobą w celu komunikacji, wymiany plików, udostępniania danych i urządzeń (np. drukarki, skanera). W zależności od położenia geograficznego i obszaru zajmowanego przez sieć, rozróżniamy: LAN – sieć lokalna (Local Area Network) np. szkolna pracownia komputerowa MAN – sieć miejska (Metropolitan Area Network) w mieście stworzona najczęściej przez lokalnego ISP WAN – sieć rozległa (Wide Area Network) np. internet ISP (Internet Service Provider) – dostawca usługi Internetu
Protokół komunikacyjny Komputery komunikują się ze sobą za pośrednictwem protokołów żądanie – odpowiedź. Jeden z komputerów wysyła żądanie wykonania konkretnego zadania, drugi wykonuje to zadanie i odsyła odpowiedź. Komunikacja odbywa się według ścisłych reguł i kroków postępowania. Dzięki temu przesył informacji odbywa się automatycznie bez ingerencji użytkownika. Każdy protokół ma własne reguły i zasady dotyczące konkretnej usługi sieciowej TCP/IP – to zestaw reguł (protokołów) definiujących sposoby komunikowania się komputerów w sieci. Służy jako protokół przesyłania informacji między innymi dla takich usług jak: SMTP – protokół niezbędny do wysyłania poczty elektronicznej POP3 – protokół do odbierania poczty elektronicznej FTP – pozwala na pobieranie plików HTTP – umożliwia przeglądanie stron WWW
Architektura sieci Klient – serwer Klientem jest komputer, który żąda, serwerem natomiast komputer, który odpowiada. Serwer zarządza zasobami sieciowymi (danymi użytkownika, oprogramowaniem, drukarkami sieciowymi, dyskami sieciowymi itp.), ma zainstalowany wielodostępny system operacyjny (podłączonych do serwera jest wiele klientów pracujących w tym samym czasie), oraz oprogramowanie sieciowe. Sieć równorzędna (peer to peer) Każdy komputer ma w niej równoprawny dostęp do sieci oraz może wysyłać i otrzymywać dane w dowolnym momencie. Oznacza to, że wszyscy użytkownicy pracując na takich samych zasadach, mogą udostępniać swoje zasoby innym użytkownikom i sami pobierać dane z innych komputerów.
Karta sieciowa Każdy komputer w sieci lokalnej jest wyposażony w kartę sieciową, która umożliwia połączenie z innymi komputerami za pomocą mediów sieciowych Karta sieciowa Ethernet Karta sieciowa bezprzewodowa Karta sieciowa do notebooka Karta sieciowa USB
Media sieciowe Media sieciowe to środek za pomocą którego przesyłana jest informacja od źródła do celu. Kabel typu ETHERNET z wtyczkąRJ-45
Media sieciowe Przewód ethernet (skrętka) w zależności od zastosowania może być prosty (straicht – thru) lub krzyżowy (cross – over). Kabel prosty – bezpośrednie połączenie dwóch komputerów Kabel krzyżowy – połączenie komputera z routerem, przełącznikiem lub innym urządzeniem sieciowym.
Adres fizyczny karty sieciowej Każda karta sieciowa ma nadany przez producenta, unikatowy adres MAC (ang. Media Access Control), zwany adresem fizycznym
Jednostka ilości informacji Ilość przesyłanej informacji jest opisana za pomocą ilości bitów przepływających w czasie jednej sekundy (1 b/s) . Wielokrotności jednostki to: 1 kb/s, 1 Mb/s, 1 Gb/s ĆWICZENIA W trybie wiersza poleceni (cmd), sprawdź adres fizyczny komputera w sieci przy pomocy polecenia ipconfig/all Sprawdź, jaką nazwę ma Twój komputer w sieci Ile czasu zajmie wysłanie pliku o pojemności 100 MB łączem o przepustowości 128 kb/s. Pamiętaj że: 1 B = 8 b 1 kB = 1024 b