Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Konflikt w negocjacjach
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Warsztaty psychologiczne
Osobowość trenera i instruktora
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Konstruktywizm.
Kierowanie twórczością w organizacji
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Człowiek z opaską na oku, czyli w poszukiwaniu sensu rzeczy niezrozumiałych Michał Kociankowski Synergion.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Wyrównywanie szans edukacyjnych
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Autorzy:Ania Szczubełek Kasia Sul
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Grażyna Banach – Kociołek
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Rozwój osobowości we wczesnym dzieciństwie (0-3 rok życia)
Diagnoza rodzinna w terapii kreatywnej
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Dojrzewanie do macierzyństwa i ojcostwa
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Zaburzenia spostrzegania
Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii.
Psychopatologia emocji
Psychologia rozwoju dziecka
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Typowe cechy działalności sekt
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Zapis prezentacji:

Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka

POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA Warunek rozwoju OPIEKUN NIEMOWLĘ POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA

Warunek rozwoju 2-5 m.ż. Faza preobiektualna (przed utworzeniem reprezentacji nie-Ja) Dziecko dąży do stworzenia więzi symbiotycznej Brak poczucia odrębności - poczucie jedności (potrzeba) Dualna jedność o wspólnej wobec świata zewnętrznego granicy (niezależność od świata zewnętrznego) Możliwe stopniowe dojrzewanie funkcji psychicznych Obiekt częściowy Obiekt na usługach Ja, ale obiekt istnieje (b. istotne!)

Rezultat OPIEKUN NIEMOWLĘ CIEKAWOŚĆ

ŚWIAT ZEWNĘTRZNY DZIECKO FAZA I ŚWIAT ZEWNĘTRZNY OPIEKUN DZIECKO

FAZA I Przeciętnie od ok. 6 m.ż. Otwieranie się na świat zewnętrzny, ekscytacja Możliwe dzięki ufnej więzi (bezpiecznej) Zwiększenie zakresu uwagi, kierowanie aktywności na zewnątrz Psychiczne narodziny Różnicowanie (Ja vs mama; mama vs inni) Lęk przed obcymi Lęk przed rozdzieleniem z mamą „Obiekty przejściowe” Zabawa w „a kuku”

FAZA II OPIEKUN DZIECKO

FAZA II Przeciętnie 10-15 m.ż. Eskalacja zdolności ruchowych Dalsze różnicowanie siebie od mamy (ciało) Rozwój autonomii (poczucie wszechmocy) Dziecko rodzi się jako Osoba Eksploracja: „romans ze światem” Podwyższony nastrój/ endorfiny Zainteresowanie obcymi Możliwe tylko, jeśli dziecko przekonane o dostępności mamy

ŚWIAT ZEWNĘTRZNY DZIECKO FAZA III ŚWIAT ZEWNĘTRZNY OPIEKUN DZIECKO

FAZA III Przeciętnie 15 m.ż. – 2 r.ż. Uświadomienie sobie własnych ograniczeń Wstydliwość Ponownie lęk separacyjny Zwiększenie świadomości znaczenia innych osób Konflikt potrzeb zależnościowych i autonomicznych Gwałtowne, skrajne emocje (Sam! Ale nie potrafi…) Ambiwalencja

FAZA IV OPIEKUN DZIECKO

FAZA IV Przeciętnie 24 - 30/36 m.ż. Osiągnięcie indywidualności Używanie zaimka „Ja” Rozwój emocjonalnej stałości obiektu (internalizacja) Utrzymywanie obrazu nieobecnej mamy Rozwój myślenia symbolicznego („coś zastępuje coś innego”) Stabilna reprezentacja Ja i nie-Ja (teoria umysłu)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ paulinagolaska@o2.pl