Czy wiesz, że?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Anihilacja i kreacja materii
Advertisements

Własnośći symetrii osiowej i przesunięcia.
Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl
Zadania do rozwiązania
Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Rangowy test zgodności rozkładów
TWIERDZENIE PITAGORASA
CIĄGI.
Algorytmy – różne przykłady
ATOM WODORU, JONY WODOROPODOBNE; PEŁNY OPIS
algorytm znajdowania największego wspólnego dzielnika (NWD)
START WYPROWADŹ WYNIK 8 STOP
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
„Zbiory, relacje, funkcje”
Opracował: Jakub K. kl. 4 b Czworokąty.
Czworokąty Wykonał: Tomek J. kl. 6a.
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Działania na ułamkach zwykłych
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
KWADRAT PROSTOKĄT RÓWNOLEGŁOBOK ROMB TRAPEZ CZWOROKĄTY.
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Figury w otaczającym nas świecie
wyrażenia algebraiczne
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
MATEMATYCZNY ŚWIAT TRÓJKI
Wyprowadzenie wzoru. Przykłady.
Zapraszamy na prezentację o kwadratach magicznych
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Wyrażenia algebraiczne
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
Wykład VI Twierdzenie o wzajemności
Wykład z Matematyki dla X LO w Krakowie 8 VI 2013 r. Jak ogarnąć nieskończoność? Monika Herzog Instytut Matematyki Politechnika Krakowska.
Projekt Energetyczny This presentation demonstrates the new capabilities of PowerPoint and it is best viewed in Slide Show. These slides are designed to.
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
„Matematyka w naszym życiu”
Podstawy analizy matematycznej I
Przygotował Maciej Wiedeński Zapraszam!!!
Czworokąty.
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Elementy mechaniki kwantowej w ujęciu jakościowym
ZBIORY I DZIAŁANIA NA ZBIORACH
Przygotowała Zosia Orlik
A kiedy dwa ułamki są sobie równe?
Liczby Całkowite.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Liczby Ujemne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przekształcenie Fouriera
Pitagoras.
Wszystko jest liczbą czyli Kim był Pitagoras
Algorytm znajdowania Największego Wspólnego Dzielnika.
w kwadracie stupolowym
Średnia energia Średnia wartość dowolnej wielkości A wyraża się W przypadku rozkładu kanonicznego, szczególnie zwartą postać ma wzór na średnią wartość.
100 więźniów i żarówka, czyli labirynty ludzkiej wyobraźni MMM - Jacek Szczap –
Do czego służą układy równań? Budowanie układów równań.
Wyrażenia algebraiczne
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Sposoby zapisu algorytmu
Wyprowadzenie wzoru. Przykłady.
Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych
Czworokąty i ich własności
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
38. Wykres przedstawia zależność od czasu prędkości pewnego ciała
Jakub Szumański Adrian Wernicki
Rodzaje i własności trójkątów
WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
Opracowała : Ewa Chachuła
Zapis prezentacji:

Czy wiesz, że?

Czy wiesz, że? 1+2+3+4+5+6+...=?

Czy wiesz, że? 1+2+3+4+5+6+...=-1/12

Aby pokazać, że tak nie jest posłużymy się paroma sumami: Suma liczb natualnych Z pozoru wydawać by się mogło, że suma wszystkich liczb naturalnych jest równa nieskończoności, lub co najmniej liczbie dodatniej. Aby pokazać, że tak nie jest posłużymy się paroma sumami:

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=?

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? Sumę tę możemy obliczyć na kilka sposobów:

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? Sumę tę możemy rozwiązać na kilka sposobów: (1-1)+(1-1)+(1-1)+…=0+0+0+…=0

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? Sumę tę możemy rozwiązać na kilka sposobów: (1-1)+(1-1)+(1-1)+…=0+0+0+…=0 1+(-1+1)+(-1+1)+…=1+0+0+…=1

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? Sumę tę możemy rozwiązać na kilka sposobów: (1-1)+(1-1)+(1-1)+…=0+0+0+…=0 1+(-1+1)+(-1+1)+…=1+0+0+…=1 Tym sposobem dochodzimy do pewnego paradoksu, w którym suma ta jest równa jednocześnie 1 i 0. Popatrzmy dalej:

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? 1-S1=

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? 1-S1=1-(1-1+1-1+1-1+1-1+…)=

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? 1-S1=1-(1-1+1-1+1-1+1-1+…)= =1-1+1-1+1-1+1-1+1-…

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? 1-S1=1-(1-1+1-1+1-1+1-1+…)= =1-1+1-1+1-1+1-1+1-…=S1

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? 1-S1=1-(1-1+1-1+1-1+1-1+…)= =1-1+1-1+1-1+1-1+1-…=S1 1-S1=S1

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? 1-S1=1-(1-1+1-1+1-1+1-1+…)= =1-1+1-1+1-1+1-1+1-…=S1 1-S1=S1  1=2S1

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=? 1-S1=1-(1-1+1-1+1-1+1-1+…)= =1-1+1-1+1-1+1-1+1-…=S1 1-S1=S1  1=2S1  S1= 1/2

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2 1-S1=1-(1-1+1-1+1-1+1-1+…)= =1-1+1-1+1-1+1-1+1-…=S1 1-S1=S1  1=2S1  S1= ½ Jest to tzw. Szereg Grandiego

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2 Wyobraźmy sobie, że zapalamy żarówkę Czekamy 10 sekund i wyłączamy Czekamy 5 sekund i włączamy Czekamy 2,5 sekundy i wyłączamy Czekamy 1 i 1/4 sekundy i włączamy … Po upływie 20 sekund żarówka będzie zapalona, czy zgaszona?

S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2 Można przyjąć, że żarówka będzie w połowie włączona i w połowie wyłączona. Po upływie 20 sekund żarówka będzie zapalona, czy zgaszona?

S2=1-2+3-4+5-6+…=? S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S2=1-2+3-4+5-6+…=? 2S2= S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S2=1-2+3-4+5-6+…=? 2S2=1-2+3-4+5-6+… +1- 2+3-4+5-6+…=

S2=1-2+3-4+5-6+…=? 2S2=1-2+3-4+5-6+… +1- 2+3-4+5-6+…= =1 -1+1-1+1-1=

S2=1-2+3-4+5-6+…=? 2S2=1-2+3-4+5-6+… +1- 2+3-4+5-6+…= =1 -1+1-1+1-1=S1

S2=1-2+3-4+5-6+…=? 2S2=1-2+3-4+5-6+… +1- 2+3-4+5-6+…= =1 -1+1-1+1-1=S1

S2=1-2+3-4+5-6+…=? 2S2=1-2+3-4+5-6+… +1- 2+3-4+5-6+…= =1 -1+1-1+1-1=S1

S2=1-2+3-4+5-6+…=? 2S2=1-2+3-4+5-6+… +1- 2+3-4+5-6+…= =1 -1+1-1+1-1=S1 2S2=S1  2S2=1/2  S2=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 2S2=1-2+3-4+5-6+… +1- 2+3-4+5-6+…= =1 -1+1-1+1-1=S1 2S2=S1  2S2=1/2  S2=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

Przejdźmy do naszej sumy S:

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2= S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)=

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= =0+4+0+8+0+12+…= S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= =0+4+0+8+0+12+…= =4+8+12+…= S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= =0+4+0+8+0+12+…= =4+8+12+…=4(1+2+3+…)= S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= =0+4+0+8+0+12+…= =4+8+12+…=4(1+2+3+…)=4S S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= =0+4+0+8+0+12+…= =4+8+12+…=4(1+2+3+…)=4S S-S2=4S S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= =0+4+0+8+0+12+…= =4+8+12+…=4(1+2+3+…)=4S S-S2=4S  3S=-S2 S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= =0+4+0+8+0+12+…= =4+8+12+…=4(1+2+3+…)=4S S-S2=4S  3S=-S2  3S = -1/4 S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=? S-S2=1+2+3+4+5+6+…+ -(1-2+3-4+5-6+…)= =1+2+3+4+5+6+…+ -1+2-3+4-5+6-…= =0+4+0+8+0+12+…= =4+8+12+…=4(1+2+3+…)=4S S-S2=4S  3S=-S2  3S = -1/4  S = -1/12 S2=1-2+3-4+5-6+…=1/4 S1=1-1+1-1+1-1+1-1+…=1/2

S=1+2+3+4+5+6+…=-1/12

S=1+2+3+4+5+6+…=-1/12 Szereg ten ma wiele zastosowań we współczesnej fizyce - jest używany w teorii strun, do obliczania poziomów energetycznych strun.

Przygotowali: Agnieszka Pastuszka kl. Ia Jakub Jasiołek kl. IIIa Koniec Przygotowali: Agnieszka Pastuszka kl. Ia Jakub Jasiołek kl. IIIa LO Gilowice