Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/2006 1 Logika nieformalna Paweł Łoziński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
Pytania – wykład I 1. Podaj definicję polityki społecznej.
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Project management w procesie budowy grona
Wykład I Co to jest socjologia?.
Metody Sztucznej Inteligencji 2012/2013Zastosowania systemów rozmytych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Zastosowania.
REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
WYKŁAD 2 SYSTEMY EKSPERTOWE cz.2.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Model lingwistyczny – wnioskowanie Mamdani’ego
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Dyskretny szereg Fouriera
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
4 pytania dotyczące kwadratów
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
Uniwersytety Trzeciego Wieku
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
Obserwatory zredukowane
Stabilność Stabilność to jedno z najważniejszych pojęć teorii sterowania W większości przypadków, stabilność jest warunkiem koniecznym praktycznego zastosowania.
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Argumentacja jako proces poznawczy
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Hipotezy statystyczne
Modelowanie i Identyfikacja 2011/2012 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Warstwowe.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
PROCENTY %.
ROZPRAWKA.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
PRZYGOTOWALI Bartosz Pawlik Daniel Sawa Marcin Turbiński.
SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY
Jak napisać dobry tekst?
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Omówienie wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego.
Sylogistyka II Michał Białek.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Kalendarz 2020.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Logika i argumentacja dla prawników
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Wykład I: Pytania o logikę
Mowa ciała w pracy Podsumowanie Zygmunt Korzeniewski.
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Interfejs użytkownika „No matter how cool your interface is, less of it would be better”
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Systemy rozmyte – wnioskowanie Mamdani’ego II © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Wykład I: Pytania o logikę
Podstawy logiki praktycznej
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
…czyli nie taki diabeł straszny
Zapis prezentacji:

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Logika nieformalna Paweł Łoziński

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Konspekt Kontekst występowania logiki nieformalnej Logika, przypomnienie Logika formalna i jej ograniczenia Reguły wnioskowania logiki nieformalnej Podsumowanie

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Kontekst występowania Pytania: W jaki sposób rozumujemy? W jaki sposób: przekonujemy innych? jesteśmy przekonywani? Jak argumentujemy swoje osądy?

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Argumentacja Nauka próbująca odpowiedzieć na postawione pytania. Studium skutecznego rozumowania. Dziedzina w której spotykają się: Retoryka, Dialektyka, Logika – tym się zajmiemy.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Retoryka Umiejętność wykrywania dostępnych środków perswazji w zadanej sytuacji. – Arystoteles. Nie zajmuje się siłowym wpływem na słuchaczy. Tylko wpływem przez takie przekazywanie informacji, które ich przekona. Nauka o tym jak wiadomości/przekazy wpływają na ludzi. Argumentacja – jak na ludzi wpływa podawanie uzasadnień. Inne środki retoryczne: styl, prezentacja, emocjonalny wpływ.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Dialektyka Starcie pomiędzy wielkimi ideami. Teza, antyteza i produkcja syntezy. Hegel, a po nim Marks. Ogólnie: proces odkrywania i testowania wiedzy przez pytania i odpowiedzi. np. dialogi Platona, sala sądowa. Nie ma podanej odpowiedzi. Odpowiedź ewoluuje przez proces pytań i odpowiedzi. Występuje w argumentacji. Wypowiadamy się o rzeczach niepewnych, możemy nie mieć racji - jak dedycujemy? Przez proces dialektyczny.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Logika Nauka o sposobach rozumowania. Argumentacja jest związana z logiką w sposób oczywisty.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Argumentacja Retoryka Logika Dialektyka

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Logika, przypomnienie Trójka uporządkowana, w której skład wchodzą: język, semantyka, mechanizm inferencyjny

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Logika formalna, przypomnienie Mechanizm inferencyjny (reguły wnioskowania) logiki formalnej, przykłady: Sylogizm kategorii – dla każdego.. Sylogizm warunkowy – modus ponens Sylogizm rozłączny – A lub B, nie A / B Sylogizm niewykluczający (or) – A lub B, A / B? Sylogizm wykluczający (xor) – A albo B, A / nie B

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Logika formalna, ograniczenia Rzadko rozumujemy w formie sylogizmu: Sylogizm nie potrzebuje referencji do rzeczywistości. Jak często tak rozumujemy? Kategorie: dla każdego, żaden, część. Jak często wystarczy nam takie stopniowanie? Konkluzja nie zawiera nowych informacji. Kiedy rozumujemy właśnie chcemy nowych informacji. To nie jest sposób w jaki my rozumujemy. Jest to tylko bardzo wyspecjalizowane podejście.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Jak zatem rozumujemy? Argument nie może być wyabstrachowany z języka, w którym jest wyrażany – psuje modularność. Przykład: Jeżeli zezalamy na eksperymenty z ludzkimi embrionami to bawimy się w Boga. bawić się w Boga nie jest równoważne z P lub Q. Nie jest neutralne. Słowo zezwalamy też ma swoje znaczenie. Zatem to czy argument jest poprawny, czy nie zależy od: tego o czym mówimy (semantyka), tego jakich słów używamy (język).

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Jak zatem rozumujemy? Konkluzja zawiera nowe informacje ale nie ma pewności, że jest poprawna. Stopień pewności ma znaczenie. Na pewno, Być może i Na pewno nie nie wystarczy. Dlaczego akceptujemy wnioski niepewne? Nauczeni doświaczeniem zakładamy, że im coś jest bardziej prawdopodobne, tym zwykle częściej jest prawdziwe. Akceptowalny poziomy pewności zależy od sytuacji: Na 80% nie będzie padać, Na 80% przeżyjesz tą operację.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Logika nieformalna Jest próbą ujęcia powyższych aspektów. Przedstawimy teraz proponowany w logice nieformalnej mechanizm infrencyjny:

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Struktura argumentu Stwierdzenie Przesłanki (evidence) Uzasadnienie Wniosek Kontekst

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Przykład Warto jest inwestować w rozwój medycyny. Śr. czas życia w krajach rozwiniętych jest dłuższy niż w rozwijających się. Istnieje związek przyczynowo-skutkowy Wniosek Dobrze jest wydłużać śr. czas życia. Akceptujemy związki przyczynowo- skutkowe.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Stwierdzenia Stwierdzenie o istnieniu, stwierdzenie o definicji, stwierdzenie o wartości, stwierdzenie o polityce.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Dowody Dowodem jest to co krytycznie nastawieni słuchacze, generalnie są gotowi uznać za prawdziwe. Co może stanowić dowód? Obiekywne dane – statystyki, przykłady świadczące o całości, przedmioty o czymś świadczące. Ogólnie przyjęte stwierdzenia. Zdanie przekonywującej osoby (kompetentnej, wiarygodnej, o dobrej woli, dynamicznej). Każdy z powyższych dowodów może być niewiarygodny.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Wnioskowanie generalizacja klasyfikacja przejście od przyczyny do skutku ustalenie powiązań analogia i narracja

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Wnioskowanie, generalizacja Uzasadnienie: Całość jest w gruncie rzeczy taka jak część. Wymagania: różnorodność próbki, reprezentatywność próbki, brak błędu kompozycji - powinienem być na Błoniach Krakowskich godzinę wcześniej.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Wnioskowanie, klasyfikacja Uzasadnienie: Część jest w gruncie rzeczy taka jak całość. Wymagania: czy badana część rzeczywiście zawiera się całości, reprezentatywność części, o której wnioskujemy brak błędu podziału - mieszkanie, 70m² w dzielnicy Ochota kosztuje 250,000zł. Zatem 7m² kosztuje 25,000zł.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Wnioskowanie, przejście od przyczyny do skutku Uzasadnienie: Jeden fenomen ma wpływ na drugi (kwestionowany np. przez Davida Hume'a, XVIIIw). Jak udowodnić istnienie takiego powiązania? John Stuart Mill (XIX w.) przedstawił zbiór testów. Przykład: Stwórz sytuację, w której dwa fenomeny będą się różniły tylko jedną cechą. Jeżeli zachowują się różnie to ta cecha jest przyczyną tej różnicy. Rzadko da się je zastosować

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Jak udowodnić istnienie takiego powiązania? Retorycznie: 1. Pokazać w jaki sposób jeden fenomen może wywoływać drugi. 2. Pokazać dlaczego akurat wpływ danego fenomenu mamy brać pod uwagę. Wnioskowanie, przejście od przyczyny do skutku

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Wnioskowanie, przejście od przyczyny do skutku Testy poprawności Czy związek przyczynowo-skutkowy nie został pomylony z powiązaniem? Czytelnicy The Economist to inteligentni ludzie. Czy istnieje trzeci fenomen, który jest wspólną przyczyną tych, które uważamy za przyczynę i skutek? Czy nie mamy do czynienia ze zwykłym następstwem czasowym? Czy istnieje więcej przyczyn, więcej skutków niż uważamy? Czy nie mylimy przyczyny ze skutkiem?

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Wnioskowanie, ustalenie powiązań Uzasadnienie: X jest znakiem Y. Zwykle powiązują dane z różnych kategorii. unikanie kontaktu wzrokowego jest znakiem okłamywania Wymagania: intuicyjne Nie istnieją niezawodne znaki.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Wnioskowanie, analogia i narracja Analogia: Uzasadnienie: rzeczy generalnie podobne, będą podobne w omawianej kwestii. Dosłowne (prównanie cech) i metafory (porównanie relacji). Narracja: Uzasadnienie: historie mają podobny kształt. wyobraź sobie, że... słuchacz dopowiada zakończenie

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Podsumowanie W logice nieformalnej mechanizm inferencyjny zmienia się wraz z językiem i semantyką. Nie daje nam pewności ale odzwierciedla nasz sposób rozumowania. Jest ważną dziedziną wiedzy.

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Bibliografia Retoryka – Arystoteles Wykład ISI, Logika – prof. M. Muraszkiewicz Argumentacja – prof. David Zarefsky

Paweł Łoziński Logika nieformalna 17/05/ Zakończenie Dziękuję za uwagę. Czy są pytania?