Aktywnie, czy … praktycznie?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2012/2013 Projekt Hufca ZHP Legionowo
Advertisements

Drużyna skautowa.
Od kompetencji do kwalifikacji
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Taktyka instruktorska Opracowanie: Marek Kujawiński.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
ZUCHY zarys metodyki.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
36 Drużyna Harcerska „Wilki”
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
4 Poznańska Drużyna Harcerek „Pogodne” im. Św. Urszuli
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
ABC e-learningu.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Metodyka harcerska i starszoharcerska
Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, 2-4 III 2007 To, co o kursach drużynowych warto wiedzieć – od 1926 do dziś,
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
hm. Joanna Skupińska i hm. Zbigniew Paweł Skupiński
Formy szkolenia nauczycieli o metodzie harcerskiej
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
Sprawozdanie z realizacji planu pracy Zespołu Programowego
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 hm. Wiesław Laskowski hm. Monika Michna O zastępach na kursie.
Dobre praktyki w kształceniu specjalnościowym w ZHP
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa
Harcerska Szkoła Ratownictwa
O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu
Wydział Harcerski GK ZHP
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Funkcje w ZHR.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Szkoła Współpracy.
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Kształcenie a praca z kadrą w Chorągwi Stołecznej ZHP
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
Harcerstwo ZHP oraz ZHR.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Jak pracuje drużyna. Warunkami utworzenia drużyny próbnej są: 1) uzyskanie zgody komendanta hufca; 2) spełnienie przez drużynowego określonych dalej warunków;
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA ZBIÓRKA HARCERSKA UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY.
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
Społeczne Językowe Gimnazjum
Porównanie metodyki harcerskiej i starszoharcerskiej
Uniwersytet Dziecięcy Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Stalowej Woli
Uniwersytet Dziecięcy Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Stalowej Woli
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak napisać dobry konspekt?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Aktywnie, czy … praktycznie? czyli o kształceniu metodą harcerską hm. Wiesław Laskowski Hufiec Gdynia, Chorągiew Gdańska Warszawa 12/04/2014 Konferencja Instruktorska LUX

PRZYGODA (HARC) Mocne akcenty Zaczynamy jeszcze przed kursem Dostępność: nieograniczona Skuteczność: bardzo wysoka Koszt: duży nakład pracy PRZYGODA (HARC) „Przygoda stawia przed harcerzem jakąś zaporę (problem, zjawisko), zamyka mu nagle drogę swoim Nieznanym. Żądza poznania i doznania burzy od razu normalny układ sił duchowych, umysł owych czy fizycznych. Budzą się instynkty, świadomość bliskości nieznanego powoduje bunt sił. Powstaje wola walki. Wyzwala się gwałtownie jakieś bohaterstwo zbrojne w siły złe i dobre, bez wyboru, by je przeciwstawia nieznanemu”. Leopold Ungeheuer, „Próby wodzów” Zaczynamy jeszcze przed kursem przykład :: Czernica 1994 Mocne akcenty „Dopóty możemy pełnić funkcję, dopóki potrafimy kogoś zaskoczyć”

teoretyczne - aktywizujące PRAKTYKA Zadanie: Zaplanuj zajęcia dotyczące zasad dobrej zbiórki (ZDZ) nauczenie Piszemy na karteczkach ZDZ. Dzielimy uczestników na grupy, które mają za zadanie zaprezentować (inscenizacja) daną zasadę. Reszta zgaduje. Wykład (gawęda) na temat zasad dobrej zbiórki Przeprowadzamy zbiórkę, w której uczestniczą kursanci. Na koniec omówienie i wyłonienie ZDZ. samodzielność Kursanci sami planują i przeprowadzają zbiórkę. Potem omówienie. teoretyczne - nudne teoretyczne - aktywizujące praktyczne praktyczność, uczenie w działaniu, efektywność przykład :: Załęcze 1994

PRAKTYKA doświadczenie - omówienie OBRZĘDOWOŚĆ Kurs po prostu posiada własną obrzędowość. GAWĘDA Uczestnicy przygotowują i wygłaszają gawędy podczas kursowych ognisk, kominków. Mają możliwość wysłuchania prawdziwej gawędy. GRA Uczestnicy uczestniczą w prawdziwej grze. Sami przygotowują i przeprowadzają gry na kursie. RADA DRUŻYNY Na kursie funkcjonuje rada kursu. FORMY PRACY W przebieg kursu wplatamy najwięcej jak się da różnorodnych form pracy charakterystycznych dla danej metodyki. POZYSKIWANIE SOJUSZNIKÓW Pozyskanie sojusznika do realizacji określonych zadań kursowych. NABÓR. PIERWSZA ZBIÓRKA Uczestnicy kursu przeprowadzają zbiórkę dla miejscowych dzieci. Dbają także o odpowiednie wcześniejsze rozpropagowanie imprezy. SPRAWNOŚCI Uczestnicy planują zdobycie i zdobywają sprawność podczas kursu. ZNAKI SŁUŻB Gdy kurs ma charakter śródroczny, uczestnicy zdobywają znak służby podczas jego trwania. SYSTEM ZASTĘPOWY Kurs pracuje systemem zastępowym. OBÓZ. BIWAK Kurs odbywa się w formie obozu. Uczestnicy organizują biwak (zarówno jest to możliwe podczas kursu śródrocznego, jak i obozowego). Uczestnicy prowadzą książkę pracy obozu. doświadczenie - omówienie uświadomienie wiedzy Co jest problemem ?? Strach zamiast zaufania. przykład :: Zastępy na kursie drużynowych

teoretyczne - aktywizujące PRAKTYKA Czego – jak „uczyć” ? teoretyczne - nudne ? teoretyczne - aktywizujące wiedza (w tym omówienie praktyki) praktyczne umiejętności e-learning

WYDARZENIA Kurs nie składa się z zajęć, na kurs składają się wydarzenia Dzień, godzina Prowadzący PLAN KURSU STANDARDY Zamierzenia i formy (treści i przygody) nie mogą występować na kursie oddzielone. Gdy tak będzie, to na pewno zabraknie czasu na jedno i na drugie. Muszą się przenikać. Z przygód muszą wynikać treści.

pozytywne oddziaływanie na EMOCJE pamięć emocje TREŚCI FORMY (PRZYGODY) EMOCJE + + Kurs trzeba PRZEŻYĆ, a nie ODBYĆ S. Mirowski, „O kształceniu instruktorów” kurs to ciąg stanów emocjonalnych wyzwalanie pozytywnych i kontrola złych

Wizja kształcenia A. Kamińskiego Każdemu kursowi towarzyszyła kolonia zuchowa Atmosfera zaufania, radości, chęci pomocy innym, współdziałania według najlepszej woli z zarządzeniami starszych Należy ułatwić maksymalnie każdemu przejść przeszkolenie zuchowe Po zakończeniu jednego kursu od razu zaczynał się następny Odbywał się każdy kurs – bez względu na liczbę zgłoszeń. Dobra atmosfera na kursie nie zjawi się z nieba Kursy były przepełnione twórczą pracą Kontakt z terenem Kurs zuchowy ≡ zuchowa namowa

A. Kamińskiego c.d. + inny autorytet Co leży u podstaw kształcenia instruktorów? A. Kamiński S . Mirowski 1 – mało teorii, dużo praktyki, mało referatów – dużo ćwiczeń, 2 – materiał nauczania oprzeć gdzie tylko można o konkretne doświadczenia (zbiórki z zuchami etc.) 3 – dać dużo możliwości do samouctwa na kursie (obszerna i łatwo dostępna biblioteka, instruktor ciągle gotów do rozmowy, a nade wszystko – dwie godziny specjalnie na zajęcia indywidualne zarezerwowane), 4 – respektować, gdzie tylko da się – uczenie, ćwiczenia etc. – zastępami kursowymi. 1- Zgrupowanie kandydatów w celu przeprowadzenia zajęć (umiejętności i ich teoretycznych podstaw) 2 -Wykorzystanie zgrupowania dla stworzenia wspólnoty uczestników 3- Lektura – samodzielne zdobywanie i pogłębianie wiedzy 4- Poszerzanie horyzontów poprzez kontakt z ciekawymi ludźmi

PODSUMOWANIE I OTWARTE PYTANIA Kurs szyty na miarę – jak wprowadzić kształcenie indywidualne? Sprawności zamiast kursu? Podręcznik/poradnik zamiast standardu? Czy zmienić standardy by wspierały „harcerskość” kursu?