T. 25 Więcej o wartości dodanej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODZIĘKOWANIE FUNDACJA DUVAL DOM ODZYSKANYCH DLA ŻYCIA
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ I USŁUGAMI
Klub Dyrektorów Finansowych "Dialog" Usprawnienia w dziale finansowym. Warszawa Projekty dla siebie i dla całej firmy Współpraca z IT. Krzysztof.
Przykłady raportów dynamicznych
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
zarządzanie produkcją
Ocena porównawcza kosztu kredytu i leasingu
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Zarządzanie kapitałem obrotowym c.d.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Zarządzanie procesami transportowo-logistycznymi
Zarządzanie projektami
Model referencyjny łańcucha dostaw
Outsouring procesów e – commerce Wymierne korzyści dla właścicieli sklepów Cursor S.A. prezentacja przygotowana dla Klientów WellCommerce Warszawa, 2.
2011 Marketing Oriented Project Management – skuteczna metoda wdrażania innowacji Krzysztof Witkowski.
Czyli wystawienie zlecenia i jego realizacja (okulary korekcyjne).
ZastosowanieNiszczenie ModelStyle+ Poziom bezpieczeństwaS3 (Ścinki o maks. szer 4mm i maks. długości 80mm) Szerokość cięcia4x23 Pojemność kosza12 litrów.
RESCOLD Sp.J. Zamówienia on-line Informacja dla klientów na temat sprzedaży przez internet.
System e-zamówienia.
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Model referencyjny łańcucha dostaw
Gwarancja Kontraktowa
Kontrola sprzedaży, zysków, remanent, rejestry VAT, raport kasowy.
Znaczenie systemów informatycznych w logistyce
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Dokumentacja papierowa
ZAKRES ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEWOZU KRAJOWEGO TOWARÓW
Title Slide 1 It starts with you
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Analiza finansowa przedsiębiorstwa
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Przykłady analiza i projektowanie
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Projekt Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego „Wiedza, Kompetencje i Zatrudnienie – dostosowanie programów kształcenia do potrzeb.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Fizyczna dystrybucja.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Zgłoszenie do konkursu Złota Słuchawka 2016 zlotasluchawka.pl Prezentację oraz formularz zgłoszeniowy należy wysłać na adres
Analiza finansowa przedsiębiorstwa (1). Czym jest analiza finansowa Analiza – przeciwieństwo syntezy. Analiza – rozkład na czynniki. Analiza finansowa.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płominska
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
T12. Metodologia Rapid Re - etapy projektowo - wdrożeniowe.
T13. Narzędzia wspomagające reengineering - wymagania.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
T. 14 Platforma systemowa dla informatycznych narzedzi reengineeringu.
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
T9. Jak wybrać odpowiednią metodologię reengineeringu
Zarządzanie sklepem internetowym
Krótkookresowe planowanie produkcji
T5. Reengineering - restrukturyzacja procesów
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Raport postępu lub stanu
Zarządzanie sklepem internetowym
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zapis prezentacji:

T. 25 Więcej o wartości dodanej Cele firmy a wartość dodana. Mierzenie wyniku - kluczowym czynnikiem sukcesu. Wartość dodana W. Przykład 1 - model procesu „Realizuj zamówienie”. Przykład 1 - cele procesu, kryteria. Przykład 1 - główne działania, klasyfikacja. Przykład 2 - ocena ilościowa procesu wg czasów działania (przepustowość). Mierniki cząstkowe a system mierzenia wyników działania. Konstruowanie systemu mierzenia wyników działania. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Cele firmy a wartość dodana. Celem firmy jest realizacja celów statycznych i dynamicznych. - Cele statyczne: = wysoka efektywność czyli zagwarantowanie pełnej satysfakcji i zadowolenia klientom. = wysoka wydajność czyli działanie przy minimum kosztów, braków, czasu i przy założonej jakości. - Cel dynamiczny: = wysoka elastyczność czyli efektywna i skuteczna reakcja na zmieniające się potrzeby rynku. Efektywność: wykonywanie właściwych rzeczy. Wydajność: właściwe ich wykonywanie. Przypadek idealny: wykonywać właściwe rzeczy we właściwy sposób. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Mierzenie wyników - klucz do efektywności, wydajności i elastyczności. Wyniki działania firmy winny być mierzone ! - Cele firmy - podstawą pomiaru; cele muszą być „zorientowane na wynik”. - Cele procesów - składowe celów firmy. Aby zmierzyć wynik działania, ustala się: - kryteria oceny stopnia realizacji celu, - miary i procedury mierzenia, - częstotliwość pomiarów, - dokładność pomiarów. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki Wartość dodana W. W1. PRODUKT ... Wartość ... Wartość dla klienta W = W1 + ... . . Działania D1 D2 Dn Rys. 25 - 1 Narastanie „wartości dla klienta” W. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Przykład 1 - model procesu „Realizuj zamówienie” Nowe zamówienie (We/B) Potwierdzenie kredytu (B) Wysyłka (Wy) Zmiana zam. Dokumenty dot. produkcji (B) (We/B) Czy wysłano w całości Zaksięgo- wane Wstępnie przetworzone Skomple- towane Zapako- wane Wysłane T N Naliczona należność Korekta zamówienia Lista produktów do pobrania (Wy/We) Całkowicie przetworzone Faktura (Wy) Rys. 25 - 2 Model procesu „Realizuj zamówienie” na poziomie stanów. B - baza danych Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Przykład 1 - cele procesu, kryteria. - Cele procesu: dokładnie i szybko skompletować, zapakować i wysłać zamówione przez klienta towary. - Kryteria (krytyczne czynniki sukcesu): = dokładność: wysłanie odpowiedniej liczby odpowiednich towarów pod odpowiedni adres. = Szybkość: klient otrzymuje przesyłkę w odpowiednim czasie. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Przykład 1 - główne działania. Zmiana stanu Działania Wartość dodana Zaksięgowane Zidentyfikuj klienta - dodaj jeśli nowy. Zidentyfikuj sprzedawcę - znajdź % prowizji Nadaj numer zamówieniu. Jeśli jest to zmiana zamówienia - skoryguj. + Zaksięgowane do Sprawdź kredyt. Wstępnie Jeśli to konieczne określ dodatkowe przetworzone. warunki (np..: gotówka). Sprawdź stan zapasów - dokonaj alokacji jeśli to konieczne. Stwórz listę towarów do pobrania. Ustal datę wysyłki + Ustal harmonogram pracy magazynu + Wstępnie Odbierz odpowiednie towary - skompletuj. przetworzone do Zaznacz co zostało pobrane. + Skompletowane Uaktualnij stany zapasów. Sprawdź zamówienie - przygotuj zamówienie na produkty. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Przykład 1 - główne działania c.d. Zmiana stanu Działania Wartość dodana Skompletowane Sprawdź zamówienie. do Przygotuj dokumenty wysyłkowe. Zapakowane Zapakuj. + Zapakowane Określ sposób wysyłki. do Określ wielkość opłaty. Wysłane Skonsoliduj. Wyślij. + Wysłane do Przygotuj fakturę. + naliczona Wyślij fakturę. + należność. 24 działania 8 działań Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki Przykład 2. Ocena ilościowa procesu według czasów działania (przepustowość) Proces: Zlecenie zakupu. Lp Czynność Czas Czas wykonania oczekiwania 1. Wypełnienie formularza zlecenia zakupu 10 min. 2. Przekazanie formularza. 1 dzień 3. Podpisanie formularza. 1 min. 4. Przekazanie formularza do kontroli finansowej. 1 dzień 5. Zapis w rejestrze wydatków i podpisanie zlecenia.3 min. 6 Odesłanie zlecenia do zaopatrzenia. 1 dzień. 7. Analiza zlecenia przez kupującego. 5 min. 8. Wysłanie zamówienia przez kupującego do dostawcy. 1 dzień. 19 min. 4 dni Przepustowość = 19 min./ 1932 min.*100 = 1% Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Mierniki cząstkowe a system mierzenia wyników działania. - Koszty. Cel usprawnienia: zmniejszenie kosztów o Cpk(%). = Stary proces (przed usprawnieniem) miał koszty Ks = Nowy proces (po usprawnieniu) ma koszty Kn. = Uzysk kosztów wynosi: Ku = Ks - Kn (1) Oczywiście: K = Kn/Ks <1 (2) przy czym: Ks = Kn + Ku (3) Zatem: Cpk = Ku/Ks. (4). - Braki: Cel usprawnienia: zmniejszenie liczby reklamacji o Rpb (%). Ujęcie j.w. Cele usprawnień mogą też dotyczyć: Finansów (zyskowność, udział w rynku, stopa zwrotu inwestycji, ...), zagadnień wewnętrznych firmy(rotacja zapasów, wykorzystanie powierzchni, wykorzystanie potencjału pracy, ...itp.), rozwoju itd.. Powstaje pytanie: jak utworzyć uogólniony system mierzenia wyników firmy? Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Konstruowanie systemu mierzenia wyników działania - [27] Wyniki należy mierzyć za pomocą zrównoważonej karty (balanced scorecard). Karta wyników, zawierająca od 15 do 20 różnych mierników, podzielona jest na cztery kategorie: - Zagadnienia finansowe: poziom zyskowności, przepływ gotówki, udział w rynku, stopa zwrotu inwestycji, ... - Zagadnienia dotyczące klientów: stopień zadowolenia klientów, sposób realizacji dostaw, zatrzymanie klienta, ... - Zagadnienia wewnętrzne: rotacja zapasów, wykorzystanie powierzchni użytkowej, wykorzystanie pracomocy, ... - Innowacje i nauka: tempo postępu, liczba realizowanych projektów, ... Doboru podstawowych mierników z poszczególnych kategorii dokonuje Zarząd, poprzez: - ustalanie celów, kryteriów i miar, - zabezpieczenia środków dla ich realizacji, - nadzór nad realizacją. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki Pytania kontrolne. 1. Podaj podstawowe cele statyczne i dynamiczne firmy. 2. Wyjaśnij dlaczego mierzenie wyników działania jest kluczem do usprawnień. 3. Określ pojęcie przepustowości procesu. 4. Wyjaśnij, co to jest „wąskie gardło” i jak ono wpływa na przebieg procesu. 5. Przedstaw sposób wykazywania stopnia realizacji celu procesu np.. „Zmniejszenie kosztów działania o Cpk(%). Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki