T. 25 Więcej o wartości dodanej Cele firmy a wartość dodana. Mierzenie wyniku - kluczowym czynnikiem sukcesu. Wartość dodana W. Przykład 1 - model procesu „Realizuj zamówienie”. Przykład 1 - cele procesu, kryteria. Przykład 1 - główne działania, klasyfikacja. Przykład 2 - ocena ilościowa procesu wg czasów działania (przepustowość). Mierniki cząstkowe a system mierzenia wyników działania. Konstruowanie systemu mierzenia wyników działania. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Cele firmy a wartość dodana. Celem firmy jest realizacja celów statycznych i dynamicznych. - Cele statyczne: = wysoka efektywność czyli zagwarantowanie pełnej satysfakcji i zadowolenia klientom. = wysoka wydajność czyli działanie przy minimum kosztów, braków, czasu i przy założonej jakości. - Cel dynamiczny: = wysoka elastyczność czyli efektywna i skuteczna reakcja na zmieniające się potrzeby rynku. Efektywność: wykonywanie właściwych rzeczy. Wydajność: właściwe ich wykonywanie. Przypadek idealny: wykonywać właściwe rzeczy we właściwy sposób. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Mierzenie wyników - klucz do efektywności, wydajności i elastyczności. Wyniki działania firmy winny być mierzone ! - Cele firmy - podstawą pomiaru; cele muszą być „zorientowane na wynik”. - Cele procesów - składowe celów firmy. Aby zmierzyć wynik działania, ustala się: - kryteria oceny stopnia realizacji celu, - miary i procedury mierzenia, - częstotliwość pomiarów, - dokładność pomiarów. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki Wartość dodana W. W1. PRODUKT ... Wartość ... Wartość dla klienta W = W1 + ... . . Działania D1 D2 Dn Rys. 25 - 1 Narastanie „wartości dla klienta” W. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Przykład 1 - model procesu „Realizuj zamówienie” Nowe zamówienie (We/B) Potwierdzenie kredytu (B) Wysyłka (Wy) Zmiana zam. Dokumenty dot. produkcji (B) (We/B) Czy wysłano w całości Zaksięgo- wane Wstępnie przetworzone Skomple- towane Zapako- wane Wysłane T N Naliczona należność Korekta zamówienia Lista produktów do pobrania (Wy/We) Całkowicie przetworzone Faktura (Wy) Rys. 25 - 2 Model procesu „Realizuj zamówienie” na poziomie stanów. B - baza danych Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Przykład 1 - cele procesu, kryteria. - Cele procesu: dokładnie i szybko skompletować, zapakować i wysłać zamówione przez klienta towary. - Kryteria (krytyczne czynniki sukcesu): = dokładność: wysłanie odpowiedniej liczby odpowiednich towarów pod odpowiedni adres. = Szybkość: klient otrzymuje przesyłkę w odpowiednim czasie. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Przykład 1 - główne działania. Zmiana stanu Działania Wartość dodana Zaksięgowane Zidentyfikuj klienta - dodaj jeśli nowy. Zidentyfikuj sprzedawcę - znajdź % prowizji Nadaj numer zamówieniu. Jeśli jest to zmiana zamówienia - skoryguj. + Zaksięgowane do Sprawdź kredyt. Wstępnie Jeśli to konieczne określ dodatkowe przetworzone. warunki (np..: gotówka). Sprawdź stan zapasów - dokonaj alokacji jeśli to konieczne. Stwórz listę towarów do pobrania. Ustal datę wysyłki + Ustal harmonogram pracy magazynu + Wstępnie Odbierz odpowiednie towary - skompletuj. przetworzone do Zaznacz co zostało pobrane. + Skompletowane Uaktualnij stany zapasów. Sprawdź zamówienie - przygotuj zamówienie na produkty. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Przykład 1 - główne działania c.d. Zmiana stanu Działania Wartość dodana Skompletowane Sprawdź zamówienie. do Przygotuj dokumenty wysyłkowe. Zapakowane Zapakuj. + Zapakowane Określ sposób wysyłki. do Określ wielkość opłaty. Wysłane Skonsoliduj. Wyślij. + Wysłane do Przygotuj fakturę. + naliczona Wyślij fakturę. + należność. 24 działania 8 działań Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki Przykład 2. Ocena ilościowa procesu według czasów działania (przepustowość) Proces: Zlecenie zakupu. Lp Czynność Czas Czas wykonania oczekiwania 1. Wypełnienie formularza zlecenia zakupu 10 min. 2. Przekazanie formularza. 1 dzień 3. Podpisanie formularza. 1 min. 4. Przekazanie formularza do kontroli finansowej. 1 dzień 5. Zapis w rejestrze wydatków i podpisanie zlecenia.3 min. 6 Odesłanie zlecenia do zaopatrzenia. 1 dzień. 7. Analiza zlecenia przez kupującego. 5 min. 8. Wysłanie zamówienia przez kupującego do dostawcy. 1 dzień. 19 min. 4 dni Przepustowość = 19 min./ 1932 min.*100 = 1% Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Mierniki cząstkowe a system mierzenia wyników działania. - Koszty. Cel usprawnienia: zmniejszenie kosztów o Cpk(%). = Stary proces (przed usprawnieniem) miał koszty Ks = Nowy proces (po usprawnieniu) ma koszty Kn. = Uzysk kosztów wynosi: Ku = Ks - Kn (1) Oczywiście: K = Kn/Ks <1 (2) przy czym: Ks = Kn + Ku (3) Zatem: Cpk = Ku/Ks. (4). - Braki: Cel usprawnienia: zmniejszenie liczby reklamacji o Rpb (%). Ujęcie j.w. Cele usprawnień mogą też dotyczyć: Finansów (zyskowność, udział w rynku, stopa zwrotu inwestycji, ...), zagadnień wewnętrznych firmy(rotacja zapasów, wykorzystanie powierzchni, wykorzystanie potencjału pracy, ...itp.), rozwoju itd.. Powstaje pytanie: jak utworzyć uogólniony system mierzenia wyników firmy? Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Konstruowanie systemu mierzenia wyników działania - [27] Wyniki należy mierzyć za pomocą zrównoważonej karty (balanced scorecard). Karta wyników, zawierająca od 15 do 20 różnych mierników, podzielona jest na cztery kategorie: - Zagadnienia finansowe: poziom zyskowności, przepływ gotówki, udział w rynku, stopa zwrotu inwestycji, ... - Zagadnienia dotyczące klientów: stopień zadowolenia klientów, sposób realizacji dostaw, zatrzymanie klienta, ... - Zagadnienia wewnętrzne: rotacja zapasów, wykorzystanie powierzchni użytkowej, wykorzystanie pracomocy, ... - Innowacje i nauka: tempo postępu, liczba realizowanych projektów, ... Doboru podstawowych mierników z poszczególnych kategorii dokonuje Zarząd, poprzez: - ustalanie celów, kryteriów i miar, - zabezpieczenia środków dla ich realizacji, - nadzór nad realizacją. Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki
Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki Pytania kontrolne. 1. Podaj podstawowe cele statyczne i dynamiczne firmy. 2. Wyjaśnij dlaczego mierzenie wyników działania jest kluczem do usprawnień. 3. Określ pojęcie przepustowości procesu. 4. Wyjaśnij, co to jest „wąskie gardło” i jak ono wpływa na przebieg procesu. 5. Przedstaw sposób wykazywania stopnia realizacji celu procesu np.. „Zmniejszenie kosztów działania o Cpk(%). Wyższa Szkoła Bankowa - dr inż. Mirosław Loręcki