Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591)
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. rozporządzenie w sprawie zasad, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532 ze zm.)
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1643)
„Nowe” rozporządzenie ma zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i innych placówkach. W przypadku uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku ze zmianami „dostosowującymi”, aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na… oraz zgodnie z § 2 ust. 1 polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych A TAKŻE... „czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki i środowisku społecznym”.
Zadania nauczycieli, wychowawców i specjalistów § 20 – zadania wychowawców, nauczycieli i specjalistów, § 24 – czynności obligatoryjne dla psychologa i pedagoga, § 25 – obowiązki logopedy, § 27 – szczegółowe zadania terapeuty pedagogicznego. prowadzenie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych - w tym prowadzenie obserwacji pedagogicznych - ma na celu rozpoznawanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w środowisku szkolnym.
Wskazuje się na konieczność dokonywania oceny efektywności udzielonej pomocy i formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Podkreśla się konieczność współpracy nauczycieli i specjalistów, wychowawców, w zakresie wspierania ucznia i udzielania pomocy.
W § 6 ust. 6 Doprecyzowano działania dyrektora przedszkola, szkoły, placówki. Dyrektor powinien planować i prowadzić wspomaganie mające na celu, m.in. podejmowanie działań mających na celu podnoszenie jakość udzielanej pomocy. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów – zgodnie z § 28 – na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
Działania, które proponuje się w przypadku, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi pożądanych efektów. § 20 ust. 11 – wniosek o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia. Dyrektor występuje z wnioskiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej, za zgodą rodziców ucznia, o przeprowadzenie diagnozy problemu i wskazanie sposobu rozwiązania problemu. § 4 ust. 12 – zawartość wniosku. Wniosek musi zawierać informacje o: rozpoznanych potrzebach, występujących trudnościach, podjętych działaniach i wioskach dotyczących dalszej pracy.
§ 5 Zaproponowano również, aby pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była z inicjatywy szerszej grupy osób. uczeń / rodzice / dyrektor placówki / nauczyciel, wychowawca, specjalista / pielęgniarka środowiskowa, higienistka szkolna / poradnia psychologiczno-pedagogiczna / asystent / pomoc nauczyciela / pracownik socjalny / kurator sądowy / organizacje pozarządowe lub instytucje działające na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - prowadzone mają być dla większej grupy uczniów, tych którzy przejawiają trudności w funkcjonowaniu społecznym, zajęcia socjoterapeutyczne - skierowane do tych dzieci i uczniów, którzy posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, zajęcia rozwijające uczenie się - organizowane w celu podnoszenia efektywności uczenia się.
§ 16 ust. 1. Wszystkie zajęcia specjalistyczne, zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mają trwać 45 minut. § 17 ust. 1 Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.
Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Organizowana dla uczniów, którzy ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć w placówce wspólnie z innymi i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania. Zadaniem nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniem objętym ścieżką będą działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania w placówce, realizacja programu nauczania z dostosowaniem metod i form do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz objętych indywidualnym rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym oraz indywidualnym nauczaniem.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1616)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2014 r., poz. 1157)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1656)
§ 2 i § 3 Organizacja indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania. Organizuje się na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, w sposób zapewniający wykonanie zaleceń. § 4 – prowadzenie zajęć. zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego - prowadzone przez jednego lub dwóch nauczycieli. Zajęcia indywidualnego nauczania - prowadzone przez nauczycieli, których wyznacza dyrektor. Z tym że zajęcia dla uczniów klas I-III powierza się jednemu/dwóm nauczycielom.
Treści realizowane w ramach indywidualnego przygotowania przedszkolnego wynikają z podstawy programowej. Wyjątek może stanowić odstąpienie od realizacji niektórych treści, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka / ucznia, za zgodą rodziców, na wniosek nauczyciela. Podobne rozwiązania stosuje się do zajęć indywidualnego nauczania. Należy realizować wszystkie zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania. W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe, dyrektor określa sposób realizacji zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.
§ 8 Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego: wymiar godzin 4-6, w ciągu co najmniej 2 dni, wymiar ten może być wyższy, o ile dyrektor otrzyma zgodę organu prowadzącego. § 9 Liczba godzin przeznaczona na zajęcia indywidualnego nauczania: kl. I-III - 6-8 godzin w ciągu co najmniej 2 dni, kl. IV- VI - 8-10 godzin, kl. VII-VIII - 10-12 godzin, w szkołach ponadpodstawowych 12-16 godzin, w ciągu co najmniej 3 dni, zmniejszenie czasu/wydłużenie, adekwatnie, jak w przypadku zajęć indywidulanego przygotowania przedszkolnego.
§ 10 ust. 1 Zapewniając pełny osobowy rozwój dziecka lub ucznia, integrację ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, nauczyciele prowadzący zajęcia obserwują funkcjonowanie dziecka/ucznia w zakresie możliwości jego uczestniczenia w życiu placówki. § 10 ust. 2 Dyrektor uwzględniając aktualny stan zdrowie oraz wnioski z obserwacji podejmuje działania umożliwiające kontakt dziecka/ucznia z dziećmi/uczniami w grupie/klasie. § 10 ust. 3 W przypadku uczniów, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły/przedszkola dyrektor organizuje różne formy uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola/szkoły (zajęcia rozwijające zainteresowania, uzdolnienia, imprezy uroczystości oraz wybrane zajęcia edukacyjne)
Na wniosek rodziców i zaświadczenia lekarskiego, dyrektor może zaprzestać organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Z zaświadczenia lekarskiego musi wynikać, że stan zdrowia dziecka lub ucznia umożliwia uczęszczanie do przedszkola, szkoły. Dyrektor po zaprzestaniu organizacji indywidualnego nauczania / przygotowania przedszkolnego powiadamia poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
§ 13 Zajęcia indywidualnego nauczania organizowane dla dzieci, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły/przedszkola, posiadających orzeczenie wydane przed 1 września 2017 r. mogą być organizowane odpowiednio w szkole/przedszkolu jeżeli: w orzeczeniu wskazano taką możliwość, szkoła/przedszkole dysponuje pomieszczeniami, do końca okresu na jaki wydano orzeczenie, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego 2017/2018. Analogiczne rozwiązania w rozporządzeniu zmieniającym w § 2
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2017 r., poz. 1569)
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2001 r., nr 3, poz. 28)
Wszystkie dotychczasowe rozwiązania pozostają bez zmian, z wyjątkiem: czasu na jaki udziela się zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki – § 7 ust. 3, zezwolenie ma być udzielane na czas określony, bez wskazywania minimalnego okresu jego trwania, co ułatwi planowanie pracy z uczniem zdolnym realizującym indywidualny program lub tok nauki.
W odniesieniu do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 roku do czasu zakończenia kształcenia.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r., poz. 1635)
§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka. § 2. Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa w art. 127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”, jeżeli: zatrudniają one kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania, oraz dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, zgodnie z § 6 ust. 4 i 5, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
4. Do zadań zespołu należy w szczególności: ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie, nawiązanie współpracy z: przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, podmiotem leczniczym, ośrodkiem pomocy społecznej,
opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem, ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
§ 4. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach programu, w tym prowadzi arkusz obserwacji dziecka. § 5. Program określa w szczególności: sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu, w zależności od potrzeb – zakres współpracy, sposób oceny postępów dziecka
§ 6 ust 1 Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania może być wyższy.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym
§ 8. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez: udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania, udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem, identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 9 Podmioty, w których przed dniem wejścia w życie rozporządzenia został utworzony zespół, dostosują swoją działalność do warunków określonych w rozporządzeniu w terminie do dnia 30 października 2017 r.