Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Organizacja nauczania indywidualnego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Indywidualne nauczanie
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Edukacja włączająca polega na tym, że dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, uczy się w klasie, w szkole ogólnodostępnej razem ze swoimi.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole po zmianach w przepisach prawa.
Zapis prezentacji:

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591)

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. rozporządzenie w sprawie zasad, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532 ze zm.)

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1643)

„Nowe” rozporządzenie ma zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i innych placówkach. W przypadku uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku ze zmianami „dostosowującymi”, aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na… oraz zgodnie z § 2 ust. 1 polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych A TAKŻE... „czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki i środowisku społecznym”.

Zadania nauczycieli, wychowawców i specjalistów § 20 – zadania wychowawców, nauczycieli i specjalistów, § 24 – czynności obligatoryjne dla psychologa i pedagoga, § 25 – obowiązki logopedy, § 27 – szczegółowe zadania terapeuty pedagogicznego. prowadzenie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych - w tym prowadzenie obserwacji pedagogicznych - ma na celu rozpoznawanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w środowisku szkolnym.

Wskazuje się na konieczność dokonywania oceny efektywności udzielonej pomocy i formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Podkreśla się konieczność współpracy nauczycieli i specjalistów, wychowawców, w zakresie wspierania ucznia i udzielania pomocy.

W § 6 ust. 6 Doprecyzowano działania dyrektora przedszkola, szkoły, placówki. Dyrektor powinien planować i prowadzić wspomaganie mające na celu, m.in. podejmowanie działań mających na celu podnoszenie jakość udzielanej pomocy. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów – zgodnie z § 28 – na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

Działania, które proponuje się w przypadku, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi pożądanych efektów. § 20 ust. 11 – wniosek o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia. Dyrektor występuje z wnioskiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej, za zgodą rodziców ucznia, o przeprowadzenie diagnozy problemu i wskazanie sposobu rozwiązania problemu. § 4 ust. 12 – zawartość wniosku. Wniosek musi zawierać informacje o: rozpoznanych potrzebach, występujących trudnościach, podjętych działaniach i wioskach dotyczących dalszej pracy.

§ 5 Zaproponowano również, aby pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była z inicjatywy szerszej grupy osób. uczeń / rodzice / dyrektor placówki / nauczyciel, wychowawca, specjalista / pielęgniarka środowiskowa, higienistka szkolna / poradnia psychologiczno-pedagogiczna / asystent / pomoc nauczyciela / pracownik socjalny / kurator sądowy / organizacje pozarządowe lub instytucje działające na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - prowadzone mają być dla większej grupy uczniów, tych którzy przejawiają trudności w funkcjonowaniu społecznym, zajęcia socjoterapeutyczne - skierowane do tych dzieci i uczniów, którzy posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, zajęcia rozwijające uczenie się - organizowane w celu podnoszenia efektywności uczenia się.

§ 16 ust. 1. Wszystkie zajęcia specjalistyczne, zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mają trwać 45 minut. § 17 ust. 1 Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.

Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Organizowana dla uczniów, którzy ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć w placówce wspólnie z innymi i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania. Zadaniem nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniem objętym ścieżką będą działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania w placówce, realizacja programu nauczania z dostosowaniem metod i form do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz objętych indywidualnym rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym oraz indywidualnym nauczaniem.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1616)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2014 r., poz. 1157)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1656)

§ 2 i § 3 Organizacja indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania. Organizuje się na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, w sposób zapewniający wykonanie zaleceń. § 4 – prowadzenie zajęć. zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego - prowadzone przez jednego lub dwóch nauczycieli. Zajęcia indywidualnego nauczania - prowadzone przez nauczycieli, których wyznacza dyrektor. Z tym że zajęcia dla uczniów klas I-III powierza się jednemu/dwóm nauczycielom.

Treści realizowane w ramach indywidualnego przygotowania przedszkolnego wynikają z podstawy programowej. Wyjątek może stanowić odstąpienie od realizacji niektórych treści, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka / ucznia, za zgodą rodziców, na wniosek nauczyciela. Podobne rozwiązania stosuje się do zajęć indywidualnego nauczania. Należy realizować wszystkie zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania. W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe, dyrektor określa sposób realizacji zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.

§ 8 Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego: wymiar godzin 4-6, w ciągu co najmniej 2 dni, wymiar ten może być wyższy, o ile dyrektor otrzyma zgodę organu prowadzącego. § 9 Liczba godzin przeznaczona na zajęcia indywidualnego nauczania: kl. I-III - 6-8 godzin w ciągu co najmniej 2 dni, kl. IV- VI - 8-10 godzin, kl. VII-VIII - 10-12 godzin, w szkołach ponadpodstawowych 12-16 godzin, w ciągu co najmniej 3 dni, zmniejszenie czasu/wydłużenie, adekwatnie, jak w przypadku zajęć indywidulanego przygotowania przedszkolnego.

§ 10 ust. 1 Zapewniając pełny osobowy rozwój dziecka lub ucznia, integrację ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, nauczyciele prowadzący zajęcia obserwują funkcjonowanie dziecka/ucznia w zakresie możliwości jego uczestniczenia w życiu placówki. § 10 ust. 2 Dyrektor uwzględniając aktualny stan zdrowie oraz wnioski z obserwacji podejmuje działania umożliwiające kontakt dziecka/ucznia z dziećmi/uczniami w grupie/klasie. § 10 ust. 3 W przypadku uczniów, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły/przedszkola dyrektor organizuje różne formy uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola/szkoły (zajęcia rozwijające zainteresowania, uzdolnienia, imprezy uroczystości oraz wybrane zajęcia edukacyjne)

Na wniosek rodziców i zaświadczenia lekarskiego, dyrektor może zaprzestać organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Z zaświadczenia lekarskiego musi wynikać, że stan zdrowia dziecka lub ucznia umożliwia uczęszczanie do przedszkola, szkoły. Dyrektor po zaprzestaniu organizacji indywidualnego nauczania / przygotowania przedszkolnego powiadamia poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

§ 13 Zajęcia indywidualnego nauczania organizowane dla dzieci, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły/przedszkola, posiadających orzeczenie wydane przed 1 września 2017 r. mogą być organizowane odpowiednio w szkole/przedszkolu jeżeli: w orzeczeniu wskazano taką możliwość, szkoła/przedszkole dysponuje pomieszczeniami, do końca okresu na jaki wydano orzeczenie, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego 2017/2018. Analogiczne rozwiązania w rozporządzeniu zmieniającym w § 2

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2017 r., poz. 1569)

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2001 r., nr 3, poz. 28)

Wszystkie dotychczasowe rozwiązania pozostają bez zmian, z wyjątkiem: czasu na jaki udziela się zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki – § 7 ust. 3, zezwolenie ma być udzielane na czas określony, bez wskazywania minimalnego okresu jego trwania, co ułatwi planowanie pracy z uczniem zdolnym realizującym indywidualny program lub tok nauki.

W odniesieniu do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 roku do czasu zakończenia kształcenia.

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r., poz. 1635)

§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka. § 2. Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa w art. 127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”, jeżeli: zatrudniają one kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania, oraz dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, zgodnie z § 6 ust. 4 i 5, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.

4. Do zadań zespołu należy w szczególności: ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie, nawiązanie współpracy z: przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, podmiotem leczniczym, ośrodkiem pomocy społecznej,

opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem, ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

§ 4. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach programu, w tym prowadzi arkusz obserwacji dziecka. § 5. Program określa w szczególności: sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu, w zależności od potrzeb – zakres współpracy, sposób oceny postępów dziecka

§ 6 ust 1 Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania może być wyższy.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym

§ 8. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez: udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania, udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem, identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.

§ 9 Podmioty, w których przed dniem wejścia w życie rozporządzenia został utworzony zespół, dostosują swoją działalność do warunków określonych w rozporządzeniu w terminie do dnia 30 października 2017 r.