Proces decyzyjny uśmiercania polskiego górnictwa i przemysłu przez UE:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Nowa Perspektywa finansowa
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Dylematy polskiej elektroenergetyki.
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Traktat Lizboński.
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju. KPRU I domagaliśmy się 286,2 mln CO 2 otrzymaliśmy 239,0 mln CO 2 emisja w okresie niż o 25%
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Polityka energetyczna Unii Europejskiej- obecne działania i trendy.
Wstępna ocena skutków dla Polski
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
Procedura ustawodawcza
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Quiz o Uni Europejskiej
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Propozycje do pakietu rozwiązań dla elektroenergetyki polskiej.
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Warszawa, 23 luty 2011 r. Procedura budżetowa w UE – wnioski dla polskiej administracji.
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Pakiet energetyczno – klimatyczny aktualny stan prac UE nad wdrożeniem
CZYSTE TECHNOLOGIE WĘGLOWE. TECHNICZNE I EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WDROŻENIA W POLSCE PALIW CIEKŁYCH I GAZOWYCH Z WĘGLA KAMIENNEGO Warszawa 2009 Dr inż.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Andrzej Grzyb Wielkopolski Punkt Widzenia 10 LAT P OLSKI W U NII E UROPEJSKIEJ : OCZEKIWANIA, WYZWANIA, OSIĄGNIĘCIA, CELE 2014.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
+14 Września 2014 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +1 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik.
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Hub gazowy w Świnoujściu - bezpieczeństwo i liberalizacja rynku gazu ziemnego w Polsce dr Marcin Sienkiewicz Międzyzdroje, r.
Historia Integracji Europejskiej
Polska wobec celów pakietu energetyczno- klimatycznego UE na 2030 rok
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
UNIA JAKO WSPÓLNOTA? INSTYTUCJE PUBLICZNE I NIEPUBLICZNE I ICH ROLE MICHAŁ BRAUN.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
Finansowanie projektów energetycznych po 2020 roku
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

Konkluzje Rady Europejskiej = Dekarbonizacja Energetyki = Zamknięcie Kopalni = Bezrobocie

Proces decyzyjny uśmiercania polskiego górnictwa i przemysłu przez UE: 22 stycznia 2014 Komisja Europejska proponuje dekarbonizację energetyki (80%-95% redukcję CO2 w UE do 2050 roku) przez: nowy mechanizm handlu emisjami CO2, tzw. MSR; 43% redukcji CO2 do 2030 roku w systemie handlu emisjami Rada Europejska wyznaczyła nowy kierunek polityczny na drogie uprawnienia do emisji CO2. Sygnał przywódców zgodny z propozycjami Komisji Europejskiej. Tusk miał prawo veta – nie wykorzystał go Nowelizacja Dyrektywy ETS będzie procedowana w Radzie Ministrów Środowiska UE większością kwalifikowaną. Polska na tym etapie nie ma już prawa veta. Uprawnienia do emisji CO2 mają kosztować 30 euro. Komentarz Hedegaard nt. ustaleń Rady Europejskiej: „Mamy jasny sygnał: Cele emisyjne Europy na 2030 r. będą w pełni odpowiadały przyjętym przez nas założeniom na 2050 r. Co jest dokładnie zgodne z propozycją KE: efektywny kosztowo 40% cel emisyjny w 2030 r."

Na co zgodził się Tusk 21 marca 2014 podczas Rady Europejskiej? Zgoda na: zmieniony/zreformowany handel uprawnieniami CO2, czyli drogie uprawnienia w mechanizmie handlu MSR (Market Stability Reserve) 1. Zgoda na jeszcze droższe uprawnienia CO2 na skutek zmiany współczynnika redukcyjnego w dyrektywie ETS; 2. Dekarbonizacja energetyki do 2050 oraz redukcja CO2 do 2030 o 37-43% Zamiast inwestować we własne elektrownie, Polska ma importować drogi prąd z Niemiec i Szwecji 22.

Fragment prezentacji Barroso 21 marca 2014 podczas Rady Europejskiej

Komunikat na Twitterze Komisarz Hedegaard po Radzie Europejskiej

Głosownie w PE raportu Szymańskiego 5 lutego 2014 Parlament Europejski przyjął raport europosła Szymańskiego ws. klimatu i energii do roku 2030. W treści przyjętej głosami 342 za, 263 przeciw (26 wstrzymujących) znalazły się zapisy domagające się od Komisji i Rady Europejskiej "nowego celu redukcji emisji CO2 na poziomie co najmniej 40%". Wszyscy polscy europosłowie głosowali przeciw rezolucji Szymańskiego popierającej cel proponowany przez Komisję 21 stycznia 2014. Sam Szymański poprosił po przyjęciu rezolucji o usunięciu jego nazwiska z tytułu dokumentu. Jedyny poseł, który głosował za rezolucją i 40% celem redukcji CO2 w UE to Marek Siwiec, europoseł Twojego Ruchu.

Co dalej po Radzie Europejskiej 21 marca 2014? Donald Tusk nie zawetował nowego kierunku politycznego drogich uprawnień do emisji CO2 wprowadzeniem proponowanego handlu MSR – dyrektywa ETS zostanie znowelizowana większością kwalifikowaną przez Ministrów Środowiska UE i Parlament Europejski Donald Tusk nie zawetował wyznaczenia nowego ambitnego celu redukcji CO2 na rok 2030 zgodnego z dekarbonizacją (w stosunku do 2005) w systemie handlu emisjami co spowoduje jeszcze droższe uprawnienia do emisji CO2 – 26.06.2014 Rada wyznaczy 37%-43% cel w ETS

Drogie uprawnienia UE do emisji CO2 opłacalność elektrowni gazowych opłacalność elektrowni węglowych

niskoemisyjnej gospodarki Zwolennicy niskoemisyjnej gospodarki nie mówią o skutkach zamknięcia kopalń i przemysłu.

1989-2014: wyeliminowano 4 mln Polaków z rynku pracy reformy Balcerowicza reformy Buzka

Mniej pracy w przemyśle, w górnictwie ale więcej urzędników.

23 marca 2014, Millward Brown