Proces pracy z kadrą w ZHP – nasze mocne i słabe strony

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Prawne i finansowe aspekty zarządzania organizacją pozarządową
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
Podsumowanie oceny realizacji Strategii ZHP w roku sierpnia 2010
Adam Walicki - 30 września 2010
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Planowanie Hierarchia planów Irena Dzierzgowska Październik 2003.
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
Dobre praktyki w kształceniu specjalnościowym w ZHP
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
SPOTKANIE ORGANIZACYJNE
Szkolenia, Coaching, PR.
Biznesplan.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
ANALIZA BADANIA PRZEPROWADZONEGO WŚRÓD KOMENDANTÓW HUFCÓW: WSPARCIE SZCZEPOWYCH Autor badania: pwd Katarzyna Wiśniewska.
Jaki powinien być program rozwoju Chorągwi?
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
(Prze)kształceni, (nie-do)kształceni?
DOBRE PRAKTYKI W PRACY Z KADRĄ HUFCA
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Czym przyciąga harcerstwo?
Jak powstała Iluminacja?
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Kształcenie a praca z kadrą w Chorągwi Stołecznej ZHP
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Biała Służba na ŚDM Chorągiew Stołeczna ZHP. Wolontariat składa się z czterech zespołów: Archidiecezja Warszawska, Diecezja Warszawsko-Praska, miasto,
PAŹDZIERNIK  INDYWIDUALNY – samodzielna lub zaprojektowana dla pracownika ścieżka rozwoju kompetencji  ZESPOŁOWY – inicjowana przez menedżera.
© 2005 by Łukasz Olek, Politechnika Poznańska Klub Liderów Innowacyjności Łukasz Olek -
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Raport po ocenie 360° - fragment
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Proces pracy z kadrą w ZHP – nasze mocne i słabe strony hm. Jacek Smura

Cel prezentacji Zdefiniowanie pojęć, którymi możemy opisać pracę z kadrą w ZHP, jako ustawiczny proces. Opis poszczególnych etapów procesu wraz z narzędziami systemowymi. Charakterystyka mocnych i słabych stron. Wnioski i cele działania Wydziału Pracy z Kadrą GK ZHP.

Co rozumiemy jako proces? Uporządkowany w czasie ciąg zmian i następujących po sobie stanów zachodzących w danym środowisku. 3

Cechy procesu Proces posiada „wejście” (input) i „wyjście” (output). „Wejście” jest przekształcane w kolejnych fazach procesu przez pracę ludzi. Praca polega na dodawaniu wartości koniecznej „klientom” ulokowanym w kolejnej fazie procesu. Sposób wykonywania pracy w procesie opisują: procedury i systemy. 4

Pozyskiwanie kadry (rekrutacja) Proces pracy z kadrą: Pozyskiwanie kadry (rekrutacja) Kształcenie i przygotowanie do funkcji Wspieranie w pełnieniu funkcji Rozwój doświadczenia i samokształcenie

Prześledźmy krok po kroku: systemy i narzędzia przyporządkowane do etapów procesu, nasze mocne i słabe strony

MUSIMY SIĘ TEGO NAUCZYĆ! 1. Pozyskiwanie kadry (rekrutacja) WEWNĘTRZNA ZEWNĘTRZNA Zaleta czy wada - uzależnienie od jednego źródła pozyskiwania kadry? Wewnętrzna – młodzi drużynowi (40% bez stopnia /20% niepełnoletni) – brak wsparcia przy słabej pracy z kadrą w hufcach. Zewnętrzna - jest sporadyczna. Komendy rzadko analizują potrzeby rekrutacyjne, identyfikują grupy docelowe rekrutacji, planują i realizują akcje rekrutacyjne. MUSIMY SIĘ TEGO NAUCZYĆ!

2. Kształcenie i przygotowanie do funkcji Uregulowane zasady i standardy kształcenia oraz zasady organizacji (hufiec, chorągiew, GK). OKK ma 20 lat! 141 ZKK i MZKK / 352 hufce. 17 Chorągwianych ZKK. Szkolimy dużo i jakościowo dobrze! SYNDROM „CZARNEJ DZIURY”. Konieczna analiza: zwrot z inwestycji w szkolenia. Czy rozwijamy kluczowe kompetencje?

NAJWIĘKSZE WYZWANIE! 85? 3. Wspieranie w pełnieniu funkcji 352 hufce: 147 namiestnictw (po kilka w 1 hufcu). 68 zespołów programowych, 52 inne np. instruktor odpowiedzialny za… 85?

4. Rozwój doświadczenia (samokształcenie) 352 hufce: 266 KSI. 86 brak lub nie mamy danych w arkuszu analizy hufca, 40% DRUŻYNOWYCH BEZ STOPNIA PWD. Indywidualne ścieżki rozwoju – nieużywane narzędzie.

Doskonalenie organizacji poprzez ustawiczne usprawnianie TOYOTA Idea: Hoshin Kanri Twój cel (twoja wizja) Twój punkt wyjścia (twoja obecna sytuacja) Duże głazy są większymi przeszkodami, które do tego, aby je usunąć, wymagają hoshinu organizacyjnego. Plan strategiczny jest drogą do osiągnięcia pożądanego w przyszłości stanu organizacji. Małe kamienie są przeszkodami, które mogą być usuwane poprzez codzienne zarządzanie. Upewnij się, że podejmujesz wysiłki skoncentrowane na drodze, NIE POZA NIĄ. 11

Pozyskiwanie kadry (rekrutacja) Zarządzanie procesem to ciągłe… Analizowanie potrzeb klienta. Analizowanie, dodawanie, modyfikacja wartości dodanej. Usprawnianie procesu. Pozyskiwanie kadry (rekrutacja) Przygotowanie do funkcji i kształcenie Wspieranie w pełnieniu funkcji Rozwój doświadczenia

Potrzeby klientów wewnętrznych! DRUŻYNOWI: 40% drużynowych jest bez stopnia instruktorskiego, 20% drużynowych jest niepełnoletnich, 1 rok i 7 miesięcy to średnia długość pełnienia funkcji drużynowego. CZEGO POTRZEBUJĄ: Zainteresowania i nadzoru, Wsparcia w sytuacjach problemowych, Budowania wspólnoty, Inspiracji, Kształcenia, Wsparcia w rozwoju.

Wartość dodana - definicja Trwała i głęboka zmiana jakościowa i ilościowa w grupie kadry objętej działaniem w danej fazie procesu pracy z kadrą obejmująca: wiedzę, umiejętności, metody działania, doświadczenie, przekonania i postawy oraz wartości, niezbędne dla realizacji Misji ZHP.

Teoria ograniczeń systemów Efektywność procesu jest wyznaczana przez ten jego etap, na którym tracimy najwięcej klientów. Eli Goldratt Th Value Added Analysis Non-Value Could be eliminated if some prior activity done differently Can be automated Can be eliminated without affecting the output or end product Value-Added Is the activity required by the end customer? Would the end customer pay for the activity?

Chcemy działać synergicznie Kształcenie bez pracy z kadrą Praca z kadrą bez kształcenia

Analiza wartości dodanej dla klienta Wartość dodana dla klienta - tylko w sytuacji, jeżeli: klient rozpoznaje tę wartość i zmiana spełnia jego oczekiwania. Do czego drużynowemu potrzebny jest hufiec jeśli: Nie pozyskuje kadry, Nie przygotowuje jej do pełnieniea funkcji i nie kształci, Nie wspiera poprzez działanie dedykowanego zespołu (np. namiestnictwa), Nie umożliwia rozwoju doświadczenia, bo nie jest wspólnotą instruktorów.

Pozyskiwanie (rekrutacja) Usprawnianie procesu – w każdej fazie pracy z kadrą w hufcach, mamy wiele do zrobienia! Pozyskiwanie (rekrutacja) Przygotowanie do funkcji i kształcenie Wspieranie w pełnieniu funkcji Rozwój doświadczenia

Największe wyzwanie!!! STRUKTURALNE - JAK WZMACNIAĆ PRACĘ Z KADRĄ W HUFCACH?! PROCESOWE – JAK SKUTECZNIE WSPIERAĆ KADRĘ W PEŁNIENIU FUNKCJI?

Cel Wydziału Pracy z Kadrą GK ZHP Do końca 2016 roku realizacja programu wspierania działań hufcowych zespołów pracy z kadrą adresowanego do komendantów i z-ców komendantów hufców, namiestników, KSI i komendantów szczepów, obejmujący: Powoływanie, szkolenia i indywidualne wspieranie działań hufcowych zespołów pracy z kadrą, Program rozwojowy LIDER LIDERÓW dotyczący budowania wspólnoty instruktorskiej, umiejętności liderskich, coachingu w działaniu, zarządzanie procesem pracy z kadrą. Wdrożenie Programu 35+ (pozyskiwania dorosłych wolontariuszy), Wspieranie wdrożenia zmian metodycznych, LAS 2014, Zlot Kadry 2015, LAS 2016.