Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Konstruowanie i opracowanie nowatorskiego programu praktyk pedagogicznych Zadanie będzie realizowane w okresie od do roku.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Cel studenckich praktyk pedagogicznych
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Treści kształcenia.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Ewaluacja dotycząca uczestnictwa nauczycieli w projekcie.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Co dalej…..
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
 12 września 2011 r. – godz spotkanie z Mentorem w szkole (sekretariat)  Praktyki ciągłe: – r.  Praktyki śródroczne: w trakcie.
PROJEKT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WSL LIDEREM W EFEKTYWNYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Organizacja Praktycznej Nauki Zawodu
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego PRAKTYKI PEDAGOGICZNE: OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE I DYDAKTYCZNE JAKO INTEGRALNY ELEMENT PROGRAMU KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI JĘZYKÓW OBCYCH

PRAKTYKI PEDAGOGICZNE W CKNJOIEE UW/UKKNJA Praktyki: opiekuńczo-wychowawcze i praktyki dydaktyczne to integralny komponent kształcenia nauczycieli języków obcych oraz warunek uzyskiwania kwalifikacji w Polsce i Europie. Obowiązkowy program praktyk opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych jest w UKKNJA ściśle skorelowany z programem kształcenia na wszystkich latach studiów.

PRAKTYKI PEDAGOGICZNE– Documented Teaching Experience 150 godzin praktyk w ciągu 3 lat studiów 30 godzin praktyk opiekuńczo-wychowawczych na 1 roku – obserwacje 60 godzin praktyk dydaktycznych na 2 roku – obserwacje i prowadzenie lekcji 60 godzin praktyk dydaktycznych na 3 roku – obserwacje i prowadzenie lekcji

KORELACJA PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH: OPIEKUŃCZO -WYCHOWACZYCH I DYDAKTYCZNYCH Z POGRAMEM STUDIÓW Przedmioty akademickie na 1,2,3 roku zawierają zagadnienia ukierunkowane na przygotowanie do studentów do praktyk pedagogicznych Przedmioty skorelowane z praktykami przygotowują do obserwacji oraz prowadzenia lekcji; uwzględniają także zagadnienia z zakresu psychologii oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów. I rok  Psychologia ogólna, Pedagogika, Nowe technologie w nauczaniu II rok  Dydaktyka pierwszego etapu edukacyjnego, Emisja głosu III rok Dydaktyka drugiego etapu edukacyjnego, Wiedza o akwizycji języka

Realizacja programu praktyk Realizacja wytycznych zawartych w obowiązujących standardach kształcenia nauczycieli; Rozwijanie w praktyce kompetencji niezbędnych współcześnie w zawodzie nauczyciela języków obcych Nawiązywanie i stałe rozwijanie kontaktów ze szkołami w celu monitorowania jakości praktyk ‘Micro-teaching’: praktyczne ćwiczenia przygotowujące do prowadzenia lekcji Samoocena określona w opracowanym wspólnie ze studentami Kwestionariuszu pytań

Wzbogacenie kształcenia językowego o język „szkolny” KSZTAŁCENIE I ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI JĘZYKÓW OBCYCH W RAMACH PRAKTYK (1) Kształcenie i rozwijanie kompetencji nauczycieli języków obcych w praktyce zdefiniowanych w EPG (European Profiling Grid) [1] Wzbogacenie kształcenia językowego o język „szkolny” Rozwijanie kompetencji kluczowych (Key teaching competences): -umiejętności metodycznych -sposobu oceniania -planowania lekcji -organizowania pracy w klasie [1] See: Brian North PP presentation ‘Profiling teacher competences: the multilingual validation of the European profiling grid‘. 15/04/2014

KSZTAŁCENIE I ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI JĘZYKÓW OBCYCH W RAMACH PRAKTYK (2) Rozwijanie kompetencji umiejętnościowych (enabling competences) w pracy z uczniami: - rozwijanie umiejętności łączenia nauczania języka z jednoczesnym nauczaniem kultury danego obszaru językowego i promowania tolerancji i szacunku dla innych narodowości i kultur; -rozwijanie umiejętności prowadzących do autentycznego zainteresowania uczniów nauczanym językiem - rozwijanie umiejętności używania mediów cyfrowych w praktyce dla potrzeb uczniów.

OCZEKIWANE PRAKTYCZNE EFEKTY ODBYTYCH PRAKTYK Lepsze zrozumienie roli nauczyciela Umiejętność reagowania na zróżnicowane zachowania uczniów Umiejętność pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych Rozwijanie umiejętności głośnego czytania, opowiadania historyjek, odgrywania różnych ról (w tym: techniki dramy i gry językowe) Rozwijanie umiejętności pracy w grupie (w tym: projekty) Praktyczne ćwiczenia w przygotowaniu własnych materiałów (opracowanych indywidualnie lub w grupie)

STALE ROZWIJANIE I POGŁĘBIANIE I WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI Włączanie nauczycieli mentorów w ocenę praktyk Współpraca z nauczycielami mentorami – przekazanie na stronie UKKNJA wszystkich informacji o programie i wymaganiach dotyczących praktyk: Instrukcje dla mentora Indywidualne kontakty (drogą mailową ) z dyrektorami szkół oraz mentorami w celu uzyskania opinii o studentach Natychmiastowe reagowanie i rozwiązywanie zaistniałych problemów przez opiekuna lub kierownika praktyk

LOKALIZACJA PRAKTYK Studenci mają autonomię w wyborze przedszkola lub szkoły Zgodnie z regulaminem, studenci odbywają praktyki w różnych grupach wiekowych – przedszkole, szkoła podstawowa: klasy 1-3, klasy 4-6 Studenci wybierają zarówno szkoły państwowe, społeczne, jak i prywatne szkoły językowe Praktyki mogą być zaliczone, jeśli student jest zatrudniony na etacie nauczyciela języka angielskiego, pod warunkiem, że wypełnia Dziennik praktyk oraz zalicza wymagane zadania dydaktyczne i projekty

Ewaluacja PRAKTYK Ocena za praktyki w UKKNJA jest wielostopniowa Opiekun praktyk ocenia Dziennik praktyk zawierający tematy oraz krótki opis wszystkich obserwowanych i przeprowadzonych przez studenta lekcji Ocena studenta w szkole przez nauczyciela mentora wg kryteriów zawartych w kwestionariuszu przygotowanym przez UKKNJA Ocena końcowa wystawiana po analizie Dziennika praktyk i Portfolio prowadzone przez studenta oraz uwzględnienie oceny nauczyciela mentora (pokazać przykładowe portfolio)

SPOSOBY WERYFIKOWANIA SKUTECZNOŚĆI I JAKOŚCI PRAKTYK Zacieśnianie współpracy ze szkołami i mentorami Szkolenie nauczycieli mentorów w zakresie oceniania studentów Monitorowanie zmian na rynku edukacyjnym i dostosowywanie programu praktyk do zmieniających się warunków i potrzeb Obserwacje studentów w „Szkołach ćwiczeń” ( pokazać kwestionariusz oceny praktyk)

EWALUACJA PRAKTYK PRZEZ STUDENTÓW Wprowadzenie arkusza ewaluacji praktyk w 2016r. Ocena ogólnego przebiegu praktyk, atmosfery w szkole, rozmowy wstępnej z dyrekcją oraz nauczycielem mentorem Ocena merytorycznej jakości obserwowanych lekcji Ocena opieki mentora nad studentem praktykantem Ocena możliwości zapoznania się ze specyfiką pracy nauczyciela i regulaminem szkoły/przedszkola

PLANOWANE DALSZE PROJAKOŚCIOWE DZIAŁANIA Opracowanie programu praktyk dla „Szkoły ćwiczeń” Bliższa i systematyczna współpraca z wybranymi szkołami i mentorami Zintensyfikowanie szkoleń i konsultacji metodycznych dla nauczycieli mentorów Doskonalenie jakości praktyk poprzez rozwijanie wspólnych projektów ze szkołami Systematyczna wymiana informacji o zmieniających się potrzebach szkół, uwzględnianie sugestii nauczycieli mentorów dotyczących lepszego przygotowania studentów do zawodu nauczyciela Stałe dostosowywanie programów dydaktyki i praktyk do zmian związanych z reformowaniem szkolnictwa

ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI PRAKTYK ZAWODOWYCH: PROPONOWANE DZIAŁANIA (1) Przygotowanie dla pracodawców szczegółowych informacji o programie praktyk i wymaganiach uczelni Przygotowanie przez wydziały arkusza ocen dla mentorów / opiekunów praktyk wg ściśle określonych kryteriów Bezpośredni kontakt opiekunów uniwersyteckich z osobami odpowiedzialnymi za opiekę nad studentami praktykantami

ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI PRAKTYK ZAWODOWYCH: PROPONOWANE DZIAŁANIA (2) Konsultacje pracowników uczelni dla pracodawców przyjmujących studentów na praktyki Uwzględnianie w programach praktyk sugestii pracodawców dotyczących zmieniających się potrzeb rynku pracy Ocena końcowa za praktyki jako średnia oceny opiekuna uczelnianego oraz pracodawcy  Ukończenie praktyk jako warunek dopuszczenia do egzaminu licencjackiego i magisterskiego

Cytaty z kwestionariuszy ewaluacyjnych …rekomenduję szkołę ze względu na przyjazne przyjęcie oraz pomoc w organizacji praktyk… …mentorki bardzo miłe, szybko odpisują na maile, udostępniają ciekawe materiały dydaktyczne… ….szkoła oferuje elastyczne godziny pracy, szybki kontakt z metodykiem szybki , zawsze oferuje pomoc w rozwiązaniu problemów oraz nadzoruje tempo pracy z grupami…. ..dość impulsywny mentor, nieprzewidywalna dyrekcja, ale wysoki poziom nauczania, nowoczesny sprzęt IT, bardzo ciekawe lekcje do obserwacji… …mentor dokładnie przeprowadza praktyki, zapoznaje praktykanta z życiem i rzeczywistością szkolną…

Dziękuję za uwagę Barbara Górska b.gorska@uw.edu.pl