Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego PRAKTYKI PEDAGOGICZNE: OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE I DYDAKTYCZNE JAKO INTEGRALNY ELEMENT PROGRAMU KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI JĘZYKÓW OBCYCH
PRAKTYKI PEDAGOGICZNE W CKNJOIEE UW/UKKNJA Praktyki: opiekuńczo-wychowawcze i praktyki dydaktyczne to integralny komponent kształcenia nauczycieli języków obcych oraz warunek uzyskiwania kwalifikacji w Polsce i Europie. Obowiązkowy program praktyk opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych jest w UKKNJA ściśle skorelowany z programem kształcenia na wszystkich latach studiów.
PRAKTYKI PEDAGOGICZNE– Documented Teaching Experience 150 godzin praktyk w ciągu 3 lat studiów 30 godzin praktyk opiekuńczo-wychowawczych na 1 roku – obserwacje 60 godzin praktyk dydaktycznych na 2 roku – obserwacje i prowadzenie lekcji 60 godzin praktyk dydaktycznych na 3 roku – obserwacje i prowadzenie lekcji
KORELACJA PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH: OPIEKUŃCZO -WYCHOWACZYCH I DYDAKTYCZNYCH Z POGRAMEM STUDIÓW Przedmioty akademickie na 1,2,3 roku zawierają zagadnienia ukierunkowane na przygotowanie do studentów do praktyk pedagogicznych Przedmioty skorelowane z praktykami przygotowują do obserwacji oraz prowadzenia lekcji; uwzględniają także zagadnienia z zakresu psychologii oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów. I rok Psychologia ogólna, Pedagogika, Nowe technologie w nauczaniu II rok Dydaktyka pierwszego etapu edukacyjnego, Emisja głosu III rok Dydaktyka drugiego etapu edukacyjnego, Wiedza o akwizycji języka
Realizacja programu praktyk Realizacja wytycznych zawartych w obowiązujących standardach kształcenia nauczycieli; Rozwijanie w praktyce kompetencji niezbędnych współcześnie w zawodzie nauczyciela języków obcych Nawiązywanie i stałe rozwijanie kontaktów ze szkołami w celu monitorowania jakości praktyk ‘Micro-teaching’: praktyczne ćwiczenia przygotowujące do prowadzenia lekcji Samoocena określona w opracowanym wspólnie ze studentami Kwestionariuszu pytań
Wzbogacenie kształcenia językowego o język „szkolny” KSZTAŁCENIE I ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI JĘZYKÓW OBCYCH W RAMACH PRAKTYK (1) Kształcenie i rozwijanie kompetencji nauczycieli języków obcych w praktyce zdefiniowanych w EPG (European Profiling Grid) [1] Wzbogacenie kształcenia językowego o język „szkolny” Rozwijanie kompetencji kluczowych (Key teaching competences): -umiejętności metodycznych -sposobu oceniania -planowania lekcji -organizowania pracy w klasie [1] See: Brian North PP presentation ‘Profiling teacher competences: the multilingual validation of the European profiling grid‘. 15/04/2014
KSZTAŁCENIE I ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI JĘZYKÓW OBCYCH W RAMACH PRAKTYK (2) Rozwijanie kompetencji umiejętnościowych (enabling competences) w pracy z uczniami: - rozwijanie umiejętności łączenia nauczania języka z jednoczesnym nauczaniem kultury danego obszaru językowego i promowania tolerancji i szacunku dla innych narodowości i kultur; -rozwijanie umiejętności prowadzących do autentycznego zainteresowania uczniów nauczanym językiem - rozwijanie umiejętności używania mediów cyfrowych w praktyce dla potrzeb uczniów.
OCZEKIWANE PRAKTYCZNE EFEKTY ODBYTYCH PRAKTYK Lepsze zrozumienie roli nauczyciela Umiejętność reagowania na zróżnicowane zachowania uczniów Umiejętność pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych Rozwijanie umiejętności głośnego czytania, opowiadania historyjek, odgrywania różnych ról (w tym: techniki dramy i gry językowe) Rozwijanie umiejętności pracy w grupie (w tym: projekty) Praktyczne ćwiczenia w przygotowaniu własnych materiałów (opracowanych indywidualnie lub w grupie)
STALE ROZWIJANIE I POGŁĘBIANIE I WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI Włączanie nauczycieli mentorów w ocenę praktyk Współpraca z nauczycielami mentorami – przekazanie na stronie UKKNJA wszystkich informacji o programie i wymaganiach dotyczących praktyk: Instrukcje dla mentora Indywidualne kontakty (drogą mailową ) z dyrektorami szkół oraz mentorami w celu uzyskania opinii o studentach Natychmiastowe reagowanie i rozwiązywanie zaistniałych problemów przez opiekuna lub kierownika praktyk
LOKALIZACJA PRAKTYK Studenci mają autonomię w wyborze przedszkola lub szkoły Zgodnie z regulaminem, studenci odbywają praktyki w różnych grupach wiekowych – przedszkole, szkoła podstawowa: klasy 1-3, klasy 4-6 Studenci wybierają zarówno szkoły państwowe, społeczne, jak i prywatne szkoły językowe Praktyki mogą być zaliczone, jeśli student jest zatrudniony na etacie nauczyciela języka angielskiego, pod warunkiem, że wypełnia Dziennik praktyk oraz zalicza wymagane zadania dydaktyczne i projekty
Ewaluacja PRAKTYK Ocena za praktyki w UKKNJA jest wielostopniowa Opiekun praktyk ocenia Dziennik praktyk zawierający tematy oraz krótki opis wszystkich obserwowanych i przeprowadzonych przez studenta lekcji Ocena studenta w szkole przez nauczyciela mentora wg kryteriów zawartych w kwestionariuszu przygotowanym przez UKKNJA Ocena końcowa wystawiana po analizie Dziennika praktyk i Portfolio prowadzone przez studenta oraz uwzględnienie oceny nauczyciela mentora (pokazać przykładowe portfolio)
SPOSOBY WERYFIKOWANIA SKUTECZNOŚĆI I JAKOŚCI PRAKTYK Zacieśnianie współpracy ze szkołami i mentorami Szkolenie nauczycieli mentorów w zakresie oceniania studentów Monitorowanie zmian na rynku edukacyjnym i dostosowywanie programu praktyk do zmieniających się warunków i potrzeb Obserwacje studentów w „Szkołach ćwiczeń” ( pokazać kwestionariusz oceny praktyk)
EWALUACJA PRAKTYK PRZEZ STUDENTÓW Wprowadzenie arkusza ewaluacji praktyk w 2016r. Ocena ogólnego przebiegu praktyk, atmosfery w szkole, rozmowy wstępnej z dyrekcją oraz nauczycielem mentorem Ocena merytorycznej jakości obserwowanych lekcji Ocena opieki mentora nad studentem praktykantem Ocena możliwości zapoznania się ze specyfiką pracy nauczyciela i regulaminem szkoły/przedszkola
PLANOWANE DALSZE PROJAKOŚCIOWE DZIAŁANIA Opracowanie programu praktyk dla „Szkoły ćwiczeń” Bliższa i systematyczna współpraca z wybranymi szkołami i mentorami Zintensyfikowanie szkoleń i konsultacji metodycznych dla nauczycieli mentorów Doskonalenie jakości praktyk poprzez rozwijanie wspólnych projektów ze szkołami Systematyczna wymiana informacji o zmieniających się potrzebach szkół, uwzględnianie sugestii nauczycieli mentorów dotyczących lepszego przygotowania studentów do zawodu nauczyciela Stałe dostosowywanie programów dydaktyki i praktyk do zmian związanych z reformowaniem szkolnictwa
ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI PRAKTYK ZAWODOWYCH: PROPONOWANE DZIAŁANIA (1) Przygotowanie dla pracodawców szczegółowych informacji o programie praktyk i wymaganiach uczelni Przygotowanie przez wydziały arkusza ocen dla mentorów / opiekunów praktyk wg ściśle określonych kryteriów Bezpośredni kontakt opiekunów uniwersyteckich z osobami odpowiedzialnymi za opiekę nad studentami praktykantami
ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI PRAKTYK ZAWODOWYCH: PROPONOWANE DZIAŁANIA (2) Konsultacje pracowników uczelni dla pracodawców przyjmujących studentów na praktyki Uwzględnianie w programach praktyk sugestii pracodawców dotyczących zmieniających się potrzeb rynku pracy Ocena końcowa za praktyki jako średnia oceny opiekuna uczelnianego oraz pracodawcy Ukończenie praktyk jako warunek dopuszczenia do egzaminu licencjackiego i magisterskiego
Cytaty z kwestionariuszy ewaluacyjnych …rekomenduję szkołę ze względu na przyjazne przyjęcie oraz pomoc w organizacji praktyk… …mentorki bardzo miłe, szybko odpisują na maile, udostępniają ciekawe materiały dydaktyczne… ….szkoła oferuje elastyczne godziny pracy, szybki kontakt z metodykiem szybki , zawsze oferuje pomoc w rozwiązaniu problemów oraz nadzoruje tempo pracy z grupami…. ..dość impulsywny mentor, nieprzewidywalna dyrekcja, ale wysoki poziom nauczania, nowoczesny sprzęt IT, bardzo ciekawe lekcje do obserwacji… …mentor dokładnie przeprowadza praktyki, zapoznaje praktykanta z życiem i rzeczywistością szkolną…
Dziękuję za uwagę Barbara Górska b.gorska@uw.edu.pl