E-turystyka w sektorze publicznym Wykład 5 Adam Pawlicz
Plan wykładu Problemy implementacji technik ICT w sektorze publicznym Wykorzystanie ICT w systemach informacji turystycznej Koncepcja DMS Informacja turystyczna
Liczba innowacji ICT w sektorze publicznym sektor turystyczny jest zdominowany przez małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie są w stanie wygenerować znaczących środków na badania i rozwój, pomiędzy wielkością przedsiębiorstwa a liczbą działań innowacyjnych występuje pozytywna korelacja sektor prywatny podejmuje działania innowacyjne tylko w przypadku gdy pozwoli mu to na osiągnięcie krótkoterminowych zysków,
Liczba innowacji ICT w sektorze publicznym (2) większość innowacji, ze względu na duże ryzyko ich wprowadzenia, ukierunkowana jest na zmniejszenie kosztów przedsiębiorstwa oraz obniżanie cen, większość małych i średnich przedsiębiorstw jest raczej imitatorami innowacji niż podejmującymi działania innowacyjne
Rola podmiotów publicznych w zakresie e-turystyki dostarczanie (bezpośrednia produkcja) nowych zastosowań ICT w sektorze turystycznym (w przedsiębiorstwach państwowych, w instytucjach badawczych), tworzenie platformy do współpracy w zakresie rozwijania e-turystyki, popularyzacja nowych technologii (poprzez subsydia itp.) regulacje wykorzystywania nowych technologii (tworzenie ram prawnych)
DMS (Destination Management System) Sektor prywatny Sektor publiczny Turyści Społeczność lokalna
Usługi świadczone przez DMS Informacja o podaży usług z filtrem Planowanie pobytu Rezerwacje Bazy danych, CRM Badania marketingowe PR dla prasy Yield management Analiza wpływu turystyki na lokalną gospodarkę Dostęp do innych usług (pogoda, transport, teatry itp.)
Obszary wsparcia informacji turystycznej przez ICT Elektroniczne wsparcie tradycyjnych form informacji turystycznej Informacja turystyczna świadczona z wykorzystaniem Internetu Pozainternetowe elektroniczne formy informacji turystycznej Systemy informacji turystycznej Publiczne Mieszanie Prywatne
Fazy cyklu podróży turystycznej a stopień i formy wykorzystania elektronicznych form informacji turystycznej Faza cyklu podróży turystycznej Stopień wykorzystania elektronicznych form informacji turystycznej Formy wykorzystania elektronicznych form informacji turystycznej Przygotowanie Wysoki Internet Podróż tam Niski Telefonia komórkowa Pobyt Średni Info-kioski, inne pozainternetowe formy Podróż z powrotem Bardzo niski . Podsumowanie Ewaluacja, zamieszczania treści użytkownika
Czynniki determinujące wykorzystanie ICT w systemie informacji turystycznej Wykorzystanie ICT w systemie informacji turystycznej w regionie Możliwości finansowe gestora systemu. Ceny innych czynników produkcji Popyt turystyczny Podaż turystyczna Dostępność infrastruktury
Finansowanie Internetowych Systemów Informacji Turystycznej Rodzaj ISIT-u Jednostki publiczne Organizacje branżowe Przedsiębiorstwa w bazie danych Turyści Opłata stała Prowizja Publiczne +++ Tworzone przez organizacje non-profit + GDS ++ Internetowi agenci turystyczni Media internetowe