DEBATA Jak wykorzystywa ć mo ż liwo ś ci, które daje nam cz ł onkostwo w Unii Europejskiej? Zadanie rekrutacyjne na XX Sesj ę Sejmu Dzieci i M ł odzie ż y
1. Powitanie gości i uczestników debaty. 2. Zapoznanie z celem i zadaniami spotkania. 3. Prezentacja multimedialna. 4. Projekcja nagranych przez młodzież filmików – wywiady. 5. Zaprezentowanie zagadnień do dyskusji. 6. Dyskusja panelowa wokół zagadnienia Jakie możliwości daje nam członkostwo w Unii Europejskiej? 7. Ankieta sondażowa wśród uczestników debaty. 8. Wspólne wypracowanie wniosków na realne działania dotyczące korzystania z oferty programów europejskich. 9. Podziękowanie za udział i pożegnanie gości. PRZEBIEG SPOTKANIA
Polska wstąpiła do Unii Europejskiej 10 lat temu. Niewiele Państwo już pamiętacie z czasów, kiedy wyjazd za granicę łączył się z kilkugodzinnym staniem w kolejce na przejściu granicznym czy wymianą złotówek na inne waluty.
Trzeba pamiętać również o tym, że wielkim sukcesem zawodowym była legalna praca za granicami kraju, a studia kosztowały fortunę i wymagało to nostryfikacji dyplomu po powrocie do Polski. Warto pamiętać też o tym, że jeszcze kilka lat temu wysyłanie sms-a lub rozmowa telefoniczna była cztery razy droższa niż dziś. Inne korzyści:
Dzięki funduszom europejskim powstało: km dróg; nowych miejsc pracy; nowoczesnych laboratoriów; Ponad przedsiębiorstw otrzymało wsparcie na rozwój i modernizację. Ponad 160 tysięcy studentów dzięki stypendiom Erasmusa część studiów spędziło za granicą. Polska bardzo zmieniła się przez ostatnie 10 lat.
To także integracja z ludźmi pochodzącymi z innego państwa. Unia Europejska to nie tylko dotacje, dopłaty i fundusze.
Nasza droga do XX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży
Nasza działalność zaczęła się od szkolnego Klubu Europejczyka Euro Jura. 11 marca 2014 roku braliśmy udział w wykładzie dr. J.A Wojciechowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, eksperta w zakresie integracji europejskiej. Dotyczył on Parlamentu Europejskiego i odpowiedzi na pytanie, czy warto wziąć udział w najbliższych wyborach do Europarlamentu. Warto pamiętać, że wybory już 25 maja 2014 r. Projekt ten jest także związany z 10 rocznicą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Wykład dr J.A.Wojciechowskie go
Nasi koledzy i koleżanki na zajęciach warsztatowych pokusili się o przekazanie treści na temat możliwości, jakie daje nam członkostwo w Unii w formie kolażu. Literka U jak Unia, ilustruje możliwości kształcenia się, pracy, rozwoju zawodowego oraz dofinansowania. Litera E jak Europejska prezentuje wolne granice a co się z tym wiąże to podróże, wyprawy czy rozrywkę. Zajęcia warsztatowe
Warsztaty
Wywiad z Prezydentem Zawiercia Ryszardem Machem na tematy unijne Spotkanie z Prezydentem
Przeprowadzaliśmy również wywiady z pracownikami oraz uczniami naszego gimnazjum, ponieważ chcieliśmy się dowiedzieć, jak inne osoby rozumieją temat naszej debaty. /filmik/
SEDECZNIE DZIĘKUJEMY PAŃSTWU ZA UWAGĘ ! Klaudia Czech Wiktor Kibało
Zapraszamy Państwa do dyskusji na temat tego, co Unia Europejska zmieniła w Waszym życiu lub w naszej miejscowości i jak lepiej wykorzystywać możliwości do rozwoju osobistego, jakie oferują programy europejskie. Debata
1. Czym są programy europejskie? 2. Gdzie można szukać informacji o takich programach? 3. Czy trzeba posiadać specjalistyczną wiedzę, żeby napisać wniosek o dotację? 4. Czy młodzi, niepełnoletni ludzie mogą otrzymać grant europejski na realizację własnego pomysłu? Czym jest grant? Kto może w tym pomóc? 5. Czy istnieją europejskie organizacje młodzieżowe? Jakie i co organizują? Jakie kryteria należy spełnić, by wziąć w nich udział? Jakie korzyści wynikają z procesu integracji europejskiej?
Pomysły na rozwiązania lokalne! 1. Co nasza /lokalna/ młodzież może zyskać w procesie integracji europejskiej? 2. Co jest dla niej obecnie najważniejsze, w związku z ich rozwojem, edukacją, przyszłością? 3. Jakie Państwo mają sugestie, pomysły?
Co zrobić, aby młodzi ludzie częściej korzystali z oferty programów europejskich i korzyści, jakie niesie ze sobą proces integracji europejskiej? Czy potrzebują oni doradcy w urzędzie gminy czy może wystarczy portal informacyjny? Pomysły na rozwiązania Co ułatwiłoby młodym ludziom wnioskowanie o granty europejskie na realizację ich własnych pomysłów? Komu należy zgłosić takie postulaty? Przedyskutujmy jeszcze zagadnienia :
1. Podjęcie decyzji o udziale młodzieży z naszego gimnazjum w projekcie Erasmus Plus, aplikacja zostanie złożona. W debacie uczestniczyły osoby, które brały udział w Comeniusie. 2. Zmiana infrastruktury sportowej wokół gimnazjum przy wsparciu władz miasta – boisko wielofunkcyjne dla uczniów i lokalnej społeczności. Inicjatywa dyrektora szkoły. 3. Przystąpienie do projektu gminy Zawiercie Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Dzięki temu szkoła otrzyma sprzęt komputerowy i dostęp do szerokopasmowego Internetu. 4. Powstał pomysł kontynuacji wymiany polsko-włoskiej w ramach wspólnego projektu z zaprzyjaźnioną szkołą w Ponte Lambro. 5. Podtrzymano propozycję kultywowanie tradycji i historii w ramach szkolnego projektu Historia a współczesność – nasza szkoła ma 107 lat, ale zaszły w niej m. in. za sprawą funduszy unijnych ogromne zmiany. Projekt pozwala społeczności Zawiercia poznać jej historię, tradycję i nowoczesność. 6. Młodzież wyraziła chęć udziału w realizowaniu projektu gimnazjalnego dla mieszkańców miasta – Zawierciańska Scena Młodych kolejna edycja– patronuje Prezydent Miasta. Wnioski i pomysły do działania