Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
Układ prezentacji Podstawowe informacje o porcie Dane o wielkości przeładunków w porcie darłowskim w latach 2008-2016 Czynniki kształtujące dotychczasową działalność przeładunkową portu Perspektywy rozwoju działalności przeładunkowej Końcowe uwagi
Port w Darłowie – podstawowe informacje Port morski w Darłowie - mały port morski, wielofunkcyjna struktura gospodarcza pełniąca działalność: rybacką (regres) turystyczną (perspektywiczna) przeładunkową (największy potencjał) Znaczenie dla regionu – struktura o podstawowym znaczeniu dla gospodarki regionu Zasięg oddziaływania (działalność przeładunkowa): Zaplecze – obszar sąsiadujących powiatów (dawne województwo koszalińskie) Przedpole – porty południowej Skandynawii, porty niemieckie, państw nadbałtyckich,
Rozwój działalności przeładunkowej – wielkość przeładunków w tys Rozwój działalności przeładunkowej – wielkość przeładunków w tys. ton w latach 2008-2016 Wielkość Lata 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Tys. ton 3,0 23,8 44,0 71,3 177,2 107,0 113,1 344,0 92,5 Dynamika (2008=100) 100,0 793 1467 2377 5907 3567 3777 11467 30833
Czynniki determinujące rozwój działalności przeładunkowej Działalność operatorów portowych: Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o (2009) Agro Trade Sp. z o.o. (2013) AgroPort (2013) Oferta usługowa operatorów portowych: całodobowy przeładunek towarów, kompleksowa obsługa ładunków, tj. wyładunek, magazynowanie, składowanie, transport. terminowość realizacji zleceń oraz konkurencyjne ceny.
Czynniki determinujące rozwój działalności przeładunkowej c.d. Aktywność gospodarcza zaplecza portu: inwestycje infrastrukturalne (kamienie i kruszywo - import) rolniczy charakter zaplecza (wapno – import, produkty rolnicze – eksport) działalność przemysłu drzewnego (drzewo i wyroby – eksport) Poprawa infrastruktury dostępowej od strony lądu: Modernizacja odcinka drogi wojewódzkiej z Koszalina do Darłowa (2012) – zwiększenie przepustowości Budowa mostu nad rzeką Wieprzą (2012) - połączenie dwóch części portu Budowano obwodnicy (2015) - umożliwienie dojazdu do portu handlowego z pominięciem miasta Znaczenie inwestycji dla portu: zwiększenie przepustowości transportowej skrócenie czasu dojazdu do portu zmniejszenia kosztów przewozu ładunków
Perspektywy rozwoju działalności przeładunkowej Przewiduje się wzrostu zapotrzebowania na usługi przeładunkowe: Rozszerzenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na obszar gminy Darłowo (2015) Realizacja szeregu inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych, np.: budowa S6 ???, budowa farm wiatrowych, inwestycje planowane przez UM w Słupsku Utrzymanie rolniczego charakteru zaplecza Zapotrzebowania zagranicy na polskie produkty przemysłu drzewnego, w tym wyroby meblarskie Znaczne wielkość terenów rezerwowych
Możliwości wykorzystania rosnącego zapotrzebowania na usługi portowe Poprawa stanu infrastruktury portowej Modernizacja dotychczasowych nabrzeży Budowa nowych nabrzeży Poprawa stanu infrastruktury dostępowej do portu od strony morza Poszerzenie wejścia do portu Zwiększenie obrotnicy portowej Dalsza poprawa infrastruktury dostępowej do portu od strony lądu: Dokończenie modernizacji drogi wojewódzkiej z Koszalina (zakończenie prac czerwiec 2017) Modernizacja drogi wojewódzkiej ze Sławna (uwzględniona do realizacji nie zostanie prawdopodobnie zrealizowana) Uruchomienie połączenie kolejowej z portem (brak zainteresowania PKP PLK oraz PKP Cargo realizacją inwestycji)
Wnioski W okresie 2008-2016 wielkość przeładunków w porcie wykazywała tendencję rosnącą, co było następstwem: rozpoczęcia działalności przez operatorów portowych wzrostu aktywności gospodarczej na zapleczu portowym poprawy dostępu do portu od strony lądu Fluktuacje w wielkości przeładunków wynikały ze zróżnicowanego zapotrzebowania na kruszywo i kamienie. Zwiększenie stabilności przeładunków będzie wymagało dywersyfikacji struktury ładunkowej portu Przewiduje się wzrostu zapotrzebowania na usługi portowe w wyniku uruchomienia SSE oraz aktywności gospodarczej zaplecza Zwiększenie przeładunków będzie wymagało poprawy parametrów infrastruktury portowej oraz dostępowej do portu