pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom Wiedza i umiejętności nabyte na harcerskich formach szkolenia a ich wykorzystanie w życiu osobistym. pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Kształcenie kadry a wyzwania współczesnego świata
Kształcenie kadry a wyzwania współczesnego świata W ciągu ostatnich kilku lat obserwuje się narastający trend w naszej organizacji – zwiększająca się liczba oferowanych szkoleń. W przeważającej większości chęć uczestniczenia w nich motywowana jest przygotowaniem się do pełnienia określonej funkcji . Czy można z nich wymieść coś więcej, coś co przyda się nam poza ZHP? W prezentacji zostaną przedstawione umiejętności interpersonalne, wychowawcze i kierowania grupą wykorzystywane przez absolwentów kursów harcerskich.
Zarys merytoryczny prezentacji Wprowadzenie: Opracowane standardy kursów Praca w zespole instruktorskim opiera się na wzajemnych doświadczeniach kształceniowych. Układanie harmonogramów/programów kursów opiera się na wzajemnych doświadczeniach kształceniowych Zespoły kadry kształcącej Grupa osób ekspertów wybranych dziedzinach (Program, Finanse, Kształcenie, Kwatermistrzostwo, Specjalności) Pozyskiwanie ekspertów i wspólna praca w zespole której wynikiem będzie nie tylko realizacja standardów ale i ….
Zarys merytoryczny prezentacji Nacisk na „przeżywanie”, naukę poprzez działanie „Kurs instruktorski nie można odbyć trzeba go przeżyć” autor hm. Stefan Mirowski „Styl Życia” Pozyskanie różnorodnej kadry specjalistów i wspólna praca nad kursem pozwala na stworzenie programu i jego realizacji, który opiera się na wzajemności oddziaływań. Sam proces przeżycia kursu a nie odbycia go przebiega w sposób naturalny. Czemu mają służyć kursy ? (odpowiedzi na podstawie ankiet czyli kurs oczami przyszłych kursantów) -przykładowe odpowiedzi kursantów: …. -przygotować do kolejnej funkcji ,, ale również … … można nabytą wiedzę i umiejętności wykorzystać na ścieżce zawodowej, udziału w projektach poza harcerskich, w otoczeniu najbliższych
Panele tematyczne Umiejętności interpersonalne. Kierowanie grupą-lider. 3. Wychowanie do wartości.
1. Umiejętności interpersonalne (UI). Umiejętności interpersonalne należą do grupy kompetencji miękkich, psychospołecznych.Bywają niejednokrotnie niewymierne i trudne do precyzyjnego oszacowania. Niemniej jednak są kluczowym elementem kompetencji zawodowych, które pomagają pracownikowi odnaleźć się na rynku pracy, a organizacji zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną.
Kluczowe z nich to umiejętności: nawiązywania kontaktu z innymi, komunikacyjne: umiejętności uważnego słuchania, nadawania, przemawiania, zarządzania przekazem niewerbalnym i werbalnym, negocjacyjne, rozwiązywania konfliktów, pracy zespołowej, zachowań asertywnych, wywierania wpływu, delegowania uprawnień, adaptacji społecznej.
UI widziane oczami instruktorów Praca zespołowa „ Nauczyłam się na kursach, że każdy ma swoje zadania w zespole , biorąc w nich udział wybieram rolę. Nie zawsze rola ta musi być stała, a często właśnie nie jest. Każdy może być w czymś mistrzem i specjalistą, gdy połączyć siły - jest zespół” Zachowania asertywne i rozwiązywanie konfliktów, delegowanie uprawnień „Uważam za niesamowicie istotną część doświadczenia harcerskiego. Szefowie w biznesie często nie mają do podwładnych zaufania i wyznaczają zadania do wykonania, nie delegując jednocześnie odpowiedzialności, nie pokazując jak ważne jest wykonanie ich obowiązku dla całości projektu. W mojej pracy w ZHP nauczyłam się, jak ważne jest delegowanie zadań szczególnie dla tego, kto je wykonuje, ale również dla delegującego. ”
UI widziane oczami instruktorów Komunikacja „- jeszcze tutaj widzę niesamowitą okazję do ćwiczenia tej umiejętności w ZHP na kursach! Jako organizator i instruktor prowadzący bardzo nauczyłam się słuchać.”
2. Kierowanie grupą-lider. Dobrze kierowana grupa to taka w której wykorzystujemy wiedzę i umiejętności wszystkich jej członków aby osiągnąć wspólny cel. Lider – osoba która zna cel zadania i potrafi być dwa kroki przed celem aby go osiągnąć.
Wypracowane na kursie przydatne w życiu Zasady relacji w grupie. 2. Cechy lidera 3. Budowanie i kierowanie grupą
Dla czego chce wziąć udział w kursie: pogłębić wiedzę, zdobyć doświadczenie, chce obijać funkcję, chce zdobyć stopień, chce dalej się rozwijać, poznać nowych ludzi,
Wiedza i umiejętności kursowe wykorzystane w życiu zawodowym kierowanie grupą, podział zadań, podnoszenie kwalifikacji, zarządzanie i organizacja budowanie programu ukierunkowanie w dziedzinie zawodowej (specjalista od….. )
Wychowanie do wartości. Wartości które nie da się zbadać, zważyć a co najważniejsze kupić. Tylko instruktorski przykład może ponieś za sobą wychowanie do wartości.
Wychowanie do wartości po przez: osobisty przykład instruktora, kultywowanie tradycji i ideałów, praca nad sobą, praca na rzecz innych, innowacyjny patriotyzm,
Dziękujemy za uwagę! pwd. Katarzyna Dulska Hufiec ZHP Toruń Członek ZKK pwd. Michał Sawicki Hufiec ZHP Chojnice Członek CHZKK