Parafia p.w. Narodzenia N.P.Marii w Pruszczu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Kształty twarzy Dobór odpowiedniej fryzury to sprawa indywidualna.
„Matematyka pod stopami”
SAMOBADANIE PIERSI Dr med. Maria Pamucka.
Drewniane zabytki Rybnika
Piękne kobiety renesansu
Moja okolica Konin– miasto na prawach powiatu w środkowej Polsce, położone w Dolinie Konińskiej nad rzeką Wartą, we wschodniej części województwa wielkopolskiego.
Ścieżka dydaktyczna – ,,Szlak Bocianich Gniazd”. Przystanek piąty.
Moda damska w średniowieczu
MATEMATYKA KRÓLOWA NAUK
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
Twoja Twarz Program tworzy szkic Twojej twarzy na podstawie informacji
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Samobadanie to zapobieganie
UMUNDUROWANIE Czyli co każdy harcerz 87 GDH mieć powinien.
MOJE MIEJSCE W KROTOSZYNIE RYNEK
Hymn Polski Prezentacja dla klas 1 – 3 SP
Rejestr zabytków.
Parafia p.w. św. Marcina w Gostycynie.
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
STROJE W ŚREDNIOWIECZU
Ćwiczenia dla umysłu.
Ćwiczenia rozluźniające (zalecane przy dłuższej pracy z komputerem
Historia architektury
Sztuka romańska.
Opracowali: Przemysław krzeszowski michał muszyński sebastian nykiel
RENESANS, CZYLI ODRODZENIE NOWA MODA
Czechosłowacki wilczak Komendarz dotyczący oceny CzW Dr
PIERWSZA POMOC Dominika Bogucka.
Tańce irlandzkie.
DZIEŁO SZTUKI OŁTARZ GŁÓWNY Z OBRAZEM ŚW. BARTŁOMIEJA W ŁOPIENNIKU GÓRNYM.
Kapliczki i krzyże przydrożne
Dopiero 3 lutego 1993 r. abp gnieźnieński Henryk Muszyński ustanowił dotychczasową kaplicę kościołem parafialnym. Dzisiaj do wspólnoty należą również
zabytki muzyki polskiej
DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA ZABYTKOWYCH NAGROBKÓW NA CMENTARZU PARAFIALNYM W CZELADZI AUTORAMI OPRACOWANIA SĄ UCZNIOWIE DRUGIEJ KLASY LICEUM PROFILOWANEGO.
Autor: dr inż. Karol Plesiński
Złota Brama w Gdańsku Tomasz Cecot, 2007 Witam Państwa.
MOWA CIAŁA.
PROFILAKTYKA RAKA PIERSI
Dr Janusz Dobosz, Zakład Teorii Wychowania Fizycznego i Korektywy AWF Warszawa piątek, 31 marca 2017.
POKAZ PRZEBIEGA PRAWIDŁOWO
ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
K o s t k a i k a R u b.
PRZYDROŻNE KAPLICZKI I KRZYŻE
BHP ĆWICZENIA FIZYCZNE PRZEZNACZONE DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PRACE TYPU BIUROWEGO BHP
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
Sztuka średniowiecza Gotyk i romanizm.
Zestaw ćwiczeń.
Budowa kościoła w Zemborzycach, zabytki kościelne
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
ŚWIĘTOKRZYSKI STRÓJ LUDOWY
TKANINY.
Szaty Liturgiczne.
OBRAZ MATKI BOSKIEJ ZIELNEJ
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Kujawy Granice Kujaw od wschodu wytycza lewy brzeg Wisły, z zachodu kompleks Noteci, na północy Kanał Bydgoski, a na południu granica przebiega przez miasta:
Obiekty Kościelne w Pleszewie. p.w. św. Floriana Kościół parafialny p.w. św. Floriana, prezbiterium gotyckie, z boku murowana zakrystia. Nawa drewniana.
Historia fryzur i ubioru
Wprowadzenie W tej prezentacji pokażemy, że matematykę można znaleźć w sztuce sakralnej. W tym celu wybraliśmy się do poznańskich kościołów i znaleźliśmy.
Kształty twarzy Ragan Gabriela.
Życie kiedyś i dziś r. Julia Michalak IF.
UMUNDUROWANIE Czyli jak każdy harcerz 1 MDH powinien być umundurowany Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu mundurowego ZHR Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu.
MODA STAROŻYTNA.
Ciekawostki o Kościele!!!! Obecny drewniany Kościół pw. Narodzenia Matki Boskiej został wzniesiony w 1782r. Obecny budynek został wzniesiony na miejscu.
FIGURY PŁASKIE.
Jodłowa - Nasza Mała Ojczyzna.
Śladami zabytków Starego Konina część 1
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
TYPIE UŻYTKOWYM MLECZNYM
Zapis prezentacji:

Parafia p.w. Narodzenia N.P.Marii w Pruszczu

OŁTARZ GŁÓWNY PREZBITERIUM

Czas powstania : lata 20-te XXw.

Ołtarz architektoniczny , kolumnowy , jednoosiowy, składa się z mensy, retabulum oraz zwieńczenia; mensa ołtarzowa w formie sarkofagu wsparta na profilowanym cokole, zdobiona od frontu osadzoną centralnie złoconą rozetą i dwiema trapezoidalnym płycinami o profilowanych krawędziach, po obu stronach mensy wysmukłe cokoły o profilowanych podstawach, ozdobione nakładanym płaskorzeźbionym ornamentem roślinnym: na ściankach frontowych motyw winnego grona i kłos zboża, na ściankach bocznych stylizowany liść akantu ; pomiędzy mensa a retabulum przebiega profilowany wygierowany na wysokości kolumn gzyms, w części środkowej retabulum w złoconej profilowanej prostokątnej ramie zwieńczonej lukiem nadwieszonym i koroną z krzyżem, wspartej na dwóch konsolach, współczesny obraz „ Serce Jezusa” , obraz flankują dwie złocone kręcone kolumny o kolistych bazach.

N.P. MARIA KRÓLOWA ŚWIATA OŁTARZ GŁÓWNY - ZWIEŃCZENIE OBRAZ N.P. MARIA KRÓLOWA ŚWIATA OŁTARZ GŁÓWNY - ZWIEŃCZENIE

Czas powstania : II poł. XVIII w.

Obraz w kształcie owalu, na osi pionowej kompozycji siedząca postać Marii w lekkim zwrocie na lewo, z głową przechyloną na prawe ramię, w wyciągniętej w bok prawej ręce trzyma złote berło, lewa ręką podtrzymuje siedzące na jej kolanach Dzieciątko Jezus, twarz Matki Boskiej o łagodnym owalu, delikatnych rysach, opuszczonych na dół powiekach i jasnej karnacji, na głowie biały welon oraz złota, wysadzana klejnotami korona, wokół głowy gwieździsta aureola; postać ubrana w czerwoną suknię oraz zarzucony na ramiona obszerny niebieski płaszcz podbity błękitną materią, płaszcz zapięty pod szyją złotą zapinką, układa się w dekoracyjne fałdy wokół rąk i okrywa kolana spływając w dół, siedzące Dzieciątko Jezus ukazane w wzrocie ¾ na lewo z głową przechyloną na prawe ramię, prawą ręką niesioną w geście błogosławienia.

OŁTARZ GŁÓWNY - ZWIEŃCZENIE RZEŹBA ŚW. STANISŁAW OŁTARZ GŁÓWNY - ZWIEŃCZENIE STR. LEWA

Czas powstania : II poł. XVIII w.

Św. Stanisław – stojąca postać świętego w ujęciu na wprost , lekko pochylona do przodu, z prawą ręką uniesiona do góry i przytrzymującą krzyż na długim drzewcu w kolorze srebrnym, lewa ręka opuszczona w dół i nieznacznie wysunięta do przodu; twarz Św. Stanisława o naturalnej karnacji, okolona krótkim brązowym zarostem i wijącymi się włosami opadającymi na ramiona ; na głowie brązową infuła lamowana srebrem, postać odziana w strój biskupi: białą sięgającą ziemi rokietę , jasnobrązową dalmatykę, czerwoną stułę oraz zieloną fałdzistą kapę zarzuconą na ramiona i spiętą pod szyja klamra, na piersiach zawieszony srebrny krzyż.

OŁTARZ GŁÓWNY - ZWIEŃCZENIE RZEŹBA ŚW. WOJCIECH OŁTARZ GŁÓWNY - ZWIEŃCZENIE STR. PRAWA

Czas powstania : II poł. XVIII w.

Św. Wojciech – stojąca postać świętego w ujęciu na wprost, lekko pochylona do przodu, z prawa ręką uniesioną do góry w geście błogosławienia, lewa trzymającą srebrny pastorał z ozdobną krzywaśną; twarz Wojciecha o regularnych rysach i naturalnej karnacji skóry okolona kręconymi, brązowymi włosami opadającymi na ramiona, na głowie brązowosrebrna infuła, postać odziana w strój biskupi: białą sięgającą ziemi rokietę, niebieską dalmatykę, stułę dekorowaną ornamentem roślinnym oraz czerwoną kapę podbitą szarą materią, zarzuconą na ramiona i spiętą klamrą pod szyją.

OŁTARZ BOCZNY NAWA - STR. LEWA I PRAWA

Czas powstania : lata 20-te XXw.

Ołtarz boczny- architektoniczny, przyścienny, wiszący, składa się z retabulum, zwieńczenia oraz podwieszenia; retabulum ołtarzowe płaskie , flankowane dwoma pilastrami z kanelurą w części dolnej, w części górnej ozdobionymi zwisającymi na dół kwiatowymi złoconymi festonami , kapitele w kształcie wolut z trzema złoconymi pasami podtrzymują zwieńczenie w formie profilowanego przełamanego łuku nadwieszonego , z owalnym kartuszem w kluczu, kartusz wieńczy biały krzyż o złoconych krawędziach i srebrnej glorii , kartusz w środku srebrzony , na zewnątrz złocony ; w części środkowej retabulum wydłużona prostokątną rama zamknięta od góry lukiem pełnym, rama złocona ornamentowana ciągłym motywem roślinnym ; podwieszenie płaskie w części środkowej, po bokach przechodzi w dwa wolutowe spływy o złoconych krawędziach , u góry na osi pionowej podwieszenie.

CHRZCIELNICA PREZBITERIUM STR PŁN.

Czas powstania : ok. 1920 r

Chrzcielnica przyścienna: czasza w kształcie wielokąta wsparta na prostym trzonie w kolorze jasnego beżu dekorowana złoconym , nakładanym ornamentem : czasza dekor . Ornamentem o motywach kwiatowo-wiciowym oraz stylizowaną palmetą w partii dolnej, trzon kampanulą : zaplecek w formie prostokąta zamkniętego dwiema wolutami zdobionymi ornamentem, wole oko : po bokach uszaki akantowe : prostokąt wypełniony płaskorzeźbioną sceną chrztu Chrystusa : płaskorzeźba ujęta w profilowana ramę, zamkniętą łukiem podwieszonym pełnym : Chrystus w białym perizonium stoi w wodzie po prawej str. obrazu, na wprost z rękoma złożonymi na piersi w geście modlitwy, włosy długie ciemnobrązowe opadające na ramiona, zarost krótki ciemny, głowa lekko pochylona na lewo : po lewej str. Na niewielkim wzniesieniu postać św. Jana Chrzciciela w szacie.

FERETRON RZEŹBA : SERCE JEZUSA ZA OŁTARZEM GŁÓWNYM

Czas powstania : lata 20-te XXw.

Feretron – architektoniczny , ze stojącą pełnoplastyczną figurą Serce Jezusa; na prostokątnym profilowanym postumencie baldachim wsparty na dwóch kolumienkach o kolistych cokołach z dwiema symetrycznymi wolutami po bokach, kolumienki w dolnej części ozdobione dwoma gładkimi złoconymi półwałkami, złoconym puklowanym nodusem oraz dwiema przewiązkami utworzonymi z kolistych guzów, cześć górna kanelowana, zwężającą się ku górze, baldachim w kształcie łuku wklęsło-wypukłego z uskokiem, o profilowanych i złoconych krawędziach, ozdobiony symetrycznym stylizowanym akantem i zwisającymi wzdłuż dolnych brzegów małymi chwastami, dużymi przy czterech narożnikach; pod baldachimem na sześciobocznym szarym postumencie stojąca w lekkim kontrapoście postać Jezusa w ujęciu na wprost, z prawą ręką uniesioną na wysokość piersi w geście błogosławienia.

RZEŹBA : SERCE MATKI BOSKIEJ FERETRON RZEŹBA : SERCE MATKI BOSKIEJ ZA OŁTARZEM GŁÓWNYM

Czas powstania : lata 20-te XXw.

Feretron – architektoniczny, ze stojącą pełnoplastyczną figura Serce Matki Boskiej ; na prostokątnym profilowanym postumencie baldachim wsparty na dwóch kolumnach o kolistych cokołach z dwiema symetrycznymi wolutami po bokach , kolumienki w dolnej części ozdobione dwoma gładkimi złoconymi połówkami, złoconym puklowanym gruszkowatym nodusem oraz dwiema przewiązkami utworzonymi z kolistych guzów , część górna kanelowana , zwężająca się ku górze, baldachim w kształcie łuku wklęsło - wypukłego z uskokiem , o profilowanych i złoconych krawędziach, ozdobiony symetrycznym styliozwanym akantem i zwisającymi wzdłuż dolnych brzegów małymi chwastami , dużymi przy czterech narożnikach , w zwieńczeniu na dwóch symetrycznych wolutach krzyż o ramionach zakończonych trójlistnie ; pod baldachimem na sześciobocznym szarym postumencie.

ZAMKNIĘCIE PREZBITERIUM RZEŹBA ŚW.PIOTR NISZA, ZAMKNIĘCIE PREZBITERIUM Czas powstania : 3 ćw. XVIII w.

Całopostaciowe przedstawienie Św Całopostaciowe przedstawienie Św. Piotra, stojącego w mocnym kontrapoście z prawą nogą ugiętą , zwróconego ¾ na prawo , z uniesioną ku górze lewą ręką; twarz o naturalnej karnacji z zaróżowionymi policzkami , czarnymi , gęstymi włosami i długą brodą, o wyrazistych rysach zwrócona zdecydowanie na prawo; szaty błękitne opadające szerokimi fałdkami ku dołowi , przepasane wysoko , z przerzuconą przez sznur i plecy mocno rozwianą tkaniną ; cokół prosty , kwadratowy.

ZAMKNIĘCIE PREZBITERIUM RZEŹBA ŚW.JAN NEPOMUCEN NISZA, ZAMKNIĘCIE PREZBITERIUM Czas powstania : 3 ćw. XVIII w.

Całopostaciowe przedstawienie Św Całopostaciowe przedstawienie Św. Jana Nepomucena stojącego na wprost, z uniesionymi ramionami, z głową przechyloną lekko w lewo; twarz pociągła o jasnej karnacji , wyrazistych rysach i gęstym zaroście; na głowie wysoki, czworoboczny, czarny biret; suttann pod spodem czarna o podłużnie kształtowanych, równoległych fałdach ze złotą bordiurą na brzegu; na wierzchu długa do kolan komża też ze złoconą bordiurą; na ramionach peleryna spięta pod szyją, z małym kołnierzykiem.

ZAMKNIĘCIE PREZBITERIUM, NA OSI RZEŹBA KRZYŻ/ WNĘKA, ZAMKNIĘCIE PREZBITERIUM, NA OSI Czas powstania : ok. poł. XVIII w.

Krzyż łaciński z mocno wypchniętym, prostym, złotym profilem na brzegach wyodrębniającym wewnątrz białą płycinę; ramiona krzyża zakończone półkoliście, na szczytach ramion pełne, złote kule; na skrzyżowaniu ramion ułożone piramidalnie, w potrójnym układzie złocone, żłobione ulistnienie układające się na górze w czterolistną owalną koniczynę; na dłuższym ramieniu wbity biały prostopadłościan

RZEŹBA MATKA BOSKA Czas powstania : ok. 1600 rok

Przyścienne, płaskie od tyłu przedstawienie Matki Boskiej o bardzo wydłużonych proporcjach, stojącej na prostym, kwadratowym cokole z zielono-brązowym profilem u góry; Święta stoi w lekkim kontrapoście z uniesionymi na boki ramionami (ukazuje spód lewej dłoni, prawej brak); na mocno wydłużonej szyi, głowa regularnych , miękkich rysach , jasnej karnacji , wyrazistych brwiach, prostym nosie, brązowych szeroko otwartych oczach i małych, rozchylonych ustach; włosy czarne, kręcone opadające na plecy; na głowie półkoliste nakrycie; ubrana w czerwoną szatę spodnią z długimi rękawami i spodnią, niebieską bez rękawów, z kwadratowym dekoltem po szyją; szata opada ku ziemi gęstymi , mocno pomarszczonymi fałdami.

Proboszczowie Parafii Pruszcz 1945 – 1947 Aleksander Brząkała 1947 – 1983 Józef Bruski od 1983 Mieczysław Ronowski

Opracowanie graficzne: Zdjęcia : Wiesława Błach Opracowanie graficzne: Dominika Szamocka i Piotr Bartlewski Opisy i źródło: Służba Ochrony Zabytków, Parafia Rzymsko-Katolicka Pruszcz, Urząd Gminy w Gostycynie A.D 2007/2008