Czytanie - przygoda i przetrwanie Praca z lekturą w kontekście neurodydaktyki Marta Brzozowska 26.04.2016r.
Dlaczego? sens przykrość przyjemność nuda bezsens
ODWAGA
Akceptacja Życzliwość Uznanie RELACJE
Autonomia mózgu
•Po co nam tradycja? • Czego może nas nauczyć dziadek? • Jak zaplanować wycieczkę do Szwecji? • Jak powstaje przyjaźń? • Jakie ślady naszych świąt odnajdziemy w tradycji szwedzkiej? • Czas wolny dawniej i dziś – więcej różnic czy podobieństw? • Czym jest dobra atmosfera i jak ją stworzyć? • Jak ciekawie spędzać wolny czas? • Co możemy zrobić by zachęcić kolegów/rodziców do czytania? • Jak będzie wyglądało czytanie książek za 100 lat? • Co zyskujemy/tracimy jeśli czytamy/nie czytamy książek? • Jak można rozpowszechnić kulturę czytania w naszym mieście?
Co powstało? Co się „wyrabiało”? Nazwy grup Totemy Zawołanie Filmy aktywność postawy prospołeczne radzenie sobie z krytyką i emocjami planowanie pracy zaradność w gromadzeniu i selekcji materiału współpraca kreatywność odwaga Nazwy grup Totemy Zawołanie Filmy Ankiety Prezentacje Scenariusze Rekwizyty Fotografie
Jak te możliwości wykorzystać podczas pracy z lekturą? Przestrzeń Aktywność Emocje Relacje Wyzwania Wielozmysłowość Poczucie sensu “Mózg jest jak spadochron, nie działa jak nie jest otwarty.” Frank Zappa Zaskoczenie Jak te możliwości wykorzystać podczas pracy z lekturą?
Każda technologia stanowi wyraz ludzkiej woli Internet Każda technologia stanowi wyraz ludzkiej woli
Książka jako technologia zmieniła mózg
To czym piszemy odgrywa ważną rolę w sposobie formułowania myśli
“Kto wszędzie przebywa ten nigdzie nie przebywa” Seneka F “Kto wszędzie przebywa ten nigdzie nie przebywa” Seneka
“Na pewno nie wszystko, co warto, to się opłaca, ale jeszcze pewniej [ “Na pewno nie wszystko, co warto, to się opłaca, ale jeszcze pewniej [...] nie wszystko, co się opłaca, to jest w życiu coś warte.” Władysław Bartoszewski