PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR Krzysztof Miłkowski kmilkowski@ulc.gov.pl Tel. (22) 520 74 45 Urząd Lotnictwa Cywilnego Ten szablon może być używany jako plik startowy do prezentowania materiałów szkoleniowych w ustawieniu grupy. Sekcje Kliknij prawym przyciskiem myszy slajd, aby dodać sekcje. Sekcje ułatwiają organizowanie slajdów i usprawniają współpracę nad dokumentem. Notatki Użyj sekcji Notatki do wstawiania notatek lub dodatkowych informacji dla odbiorców. Podczas przedstawiania prezentacji notatki są widoczne w widoku prezentacji. Pamiętaj o odpowiednim rozmiarze czcionki (w celu ułatwienia dostępu, widoczności, nagrywania i pracy online). Odpowiednio dobrane kolory Zwróć szczególną uwagę na wykresy, schematy i pola tekstowe. Uwzględnij to, że uczestnicy mogą drukować w trybie czarno-białym lub w skali odcieni szarości. Wykonaj wydruki testowe, aby sprawdzić, czy wszystko jest widoczne po wydrukowaniu w trybie czarno-białym i w skali odcieni szarości. Elementy graficzne, tabele i wykresy Staraj się zachować prostotę — używaj spójnych stylów i kolorów, które nie odwracają uwagi od zawartości. Oznacz etykietą każdy wykres i tabelę.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR VFR – należy rozumieć przepisy dla lotów z widocznością. (Ustawa Prawo Lotnicze zał. Nr. 6 pkt. 17) • VMC – warunki meteorologiczne dla lotów z widocznością. (Rozporządzenie. Ministra Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r w sprawie licencjonowania personelu lotniczego- rozdz. 1 pkt.1.1.34) Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR Minimalna widzialność i odległość od chmur dla lotów w warunkach VMC określa: załącznik 2 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym; PRZEPISY RUCHU LOTNICZEGO PL-2 Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR Pkt.3.9 - określa minimalne widzialności i odległości od chmur dla warunków lotów VMC. Minima widzialności i odległości od chmur w VMC zawarte są w tabeli 3-1 Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR Tabela 3.1 Zakres wysokości: Poniżej 3050 m AMSL i powyżej 900 m lub 300 m nad terenem- w zależności co jest wyższe; Klasa przestrzeni powietrznej; A*** B, C, D, E ,F ,G Widzialność w locie; 5 km Odległość od chmur; Pozioma – 1500 m Pionowa – 300 m *** minima VMC w przestrzeni A są wskazówką dla pilota i nie oznaczają zgody na lot VFR w przestrzeni klasy A Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR Zakres wysokości: Na i poniżej 900m AMSL lub 300 m nad terenem- w zależności co jest wyższe; Klasa przestrzeni powietrznej; A*** B, C, D, E Widzialność w locie; 5 km Odległość od chmur; Pozioma – 1500 m Pionowa – 300 m *** minima VMC w przestrzeni A są wskazówką dla pilota i nie oznaczają zgody na lot VFR w przestrzeni klasy A Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR Zakres wysokości: Na i poniżej 900m AMSL lub 300 m nad terenem- w zależności co jest wyższe; Klasa przestrzeni powietrznej; F, G Widzialność w locie; 5 km** Odległość od chmur; Z dala od chmur i z widocznością powierzchni ziemi ** jeśli tak ustaliła właściwa władza ATS można wykonywać loty: Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR a) przy zmniejszeniu widzialności w locie do nie mniej niż 1500m: Z prędkościami, które w warunkach przeważającej widzialności wystarczająco zapewnią możliwość zauważenia innego ruchu lub przeszkód, w czasie wystarczającym, aby uniknąć kolizji, lub W warunkach, w których prawdopodobieństwo spotkania innego ruchu będzie zazwyczaj małe, np. w strefach o małej częstotliwości ruchu….. b) można zezwolić na loty śmigłowcem przy widzialności mniejszej niż 1500 m, jeżeli wykonują manewry z prędkością, która zapewni możliwość zauważenia innego ruchu lub przeszkody , w czasie wystarczającym do uniknięcia kolizji. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR AIP POLSKA effective date 25 jul 2013 W FIR WARSZAWA w przestrzeni niekontrolowanej w okresie 30 min. Przed wschodem słońca do 30 min. Po zachodzie słońca w przedziale wysokości na i poniżej 900m AMSL lub 300m nad terenem – w zależności co jest wyższe, można wykonywać loty VFR: Przy zmniejszeniu widzialności w locie do nie mniejszej niż 1500m: Z prędkością przyrządową (IAS) 140 kt lub mniejszą, dającą możliwość dostrzeżenia innego ruchu lub przeszkód w celu uniknięcia kolizji, lub W warunkach, w których prawdopodobieństwo spotkania innego ruchu jest małe np. strefach o małej intensywności ruchu. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR b) śmigłowców , przy widzialności w locie nie mniejszej niż 1000m, jeżeli wykonują manewry z prędkością, która umożliwia zauważenie innego ruchu lub przeszkody w czasie wystarczającym do uniknięcia kolizji. 2) Z wyjątkiem gdy organ kontroli ruchu lotniczego udzieli na to zezwolenia, w lotach VFR nie należy startować ani lądować na lotnisku w strefie kontrolowanej albo wchodzić do strefy lotniska kontrolowanego lub włączać się do ruchu lotniskowego: Gdy pułap chmur jest niższy niż 450 m Gdy widzialność przy ziemi jest mniejsza niż 5 km Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR Warunki meteorologiczne wykonywania lotów szkolnych do licencji PPL. Zał. 1 do JAR-FCL 1.125 Licencja pilota turystycznego PPL- podsumowanie szkolenia; Celem szkolenia do licencji PPL jest wyszkolenie pilota- ucznia do bezpiecznego i sprawnego latania zgodnie z zasadami wykonywania lotów z widzialnością (VFR) Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Przepisy wykonywania lotów z widocznością VFR Szkolenie do licencji pilota turystycznego PPL zgodnie z przepisami odbywa się w warunkach do lotów VFR : Widzialność – 5 kilometrów Z dala od chmur Dotyczy lotów na i poniżej wysokości 900 m AMSL lub powyżej 300 nad terenem. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
AMC FCL. 210 PPL Szkolenie w locie do licencji PPL Ćwiczenie 18b: problemy nawigacyjne w lotach na małych wysokościach i w warunkach ograniczonej widzialności; Ćwiczenie 19: podstawy lotu według wskazań przyrządów. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 245/2014 z dnia 13 marca 2014 r. Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
W przypadku samolotów, śmigłowców i sterowców 16 lat; FCL.020 Uczeń pilot uczeń- pilot nie może wykonywać samodzielnych lotów, chyba że został do tego upoważniony przez instruktora lotniczego i jest przez niego nadzorowany. Przed odbyciem pierwszego samodzielnego lotu uczeń- pilot musi mieć ukończone co najmniej: W przypadku samolotów, śmigłowców i sterowców 16 lat; W przypadku szybowców i balonów 14 lat. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
FCL.600 IR Z wyjątkiem przypadków określonych w FCL.825 operacje wykonywane z godnie z przepisami dla lotów IFR na samolotach , śmigłowcach, sterowcach mogą wykonywać tylko posiadacze licencji PPL, CPL, MPL, ATPL, którzy posiadają uprawnienie IR odpowiednie dla danej kategorii statku powietrznego bądź zaliczają egzamin praktyczny lub realizują szkolenie z instruktorem. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
FCL.825 Uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na trasie (EIR) Uprawnienia i warunki Posiadacz uprawnienia EIR może wykonywać loty IFR w dzień w fazie przelotowej na samolocie , dla którego posiada uprawnienia na klasę lub typ. - Uprawnienie można rozszerzyć na wykonywanie lotów w nocy w fazie przelotowej, jeżeli pilot posiada uprawnienia do lotów nocnych. - Posiadacz uprawnienia do wykonywania lotów według przyrządów IR, EIR musza wykazać się umiejętnością posługiwania się językiem angielskim. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
FCL.825 Uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na trasie (EIR) Wykazanie się biegłością językową oraz umiejętnością używania języka angielskiego w przypadku posiadaczy uprawnienia IR, EIR odbywa się przy użyciu metody oceny ustalonej przez właściwy organ. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Posiadacz uprawnienia EIR rozpoczyna lub kontynuuje lot, podczas którego zamierza skorzystać z przysługującego mu uprawnienia, tylko gdy najświeższe dostępne informacje meteorologiczne wskazują na to że: Warunki pogodowe podczas odlotu pozwalają na wykonanie segmentu od startu do planowanego przejścia na warunki IFR zgodnie z przepisami wykonywania lotów z widocznością (VFR) Warunki pogodowe na planowanym lotnisku docelowym będą w przewidywanym czasie przylotu pozwalać na wykonanie segmentu lotu od przejścia z IFR do VFR do lądowania zgodnie z przepisami wykonywania lotu z widocznością (VFR) Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
FCL.830 Uprawnienia do wykonywania lotów chmurowych na szybowcach Posiadacze licencji pilota z uprawnieniami do wykonywania lotów na szybowcach użytkują szybowce lub motoszybowce, z wyjątkiem motoszybowców turystycznych, w chmurach tylko jeżeli posiadają uprawnienia do wykonywania lotów chmurowych na szybowcach. Osoby ubiegające się o uprawnienie muszą zaliczyć co najmniej: 30 godz. lotu w charakterze pilota dowódcy po otrzymaniu licencji Szkolenie w zatwierdzonym ośrodku szkolenia obejmujące: Wykłady z wiedzy teoretycznej oraz co najmniej 2 godz. lotów szkolnych na szybowcu lub motoszybowcu według wskazań przyrządów, z czego 1 godz. może być na motoszybowcu turystycznym. Odbyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem FE z odpowiednimi kwalifikacjami. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Egzaminy praktyczne Egzaminy praktyczne na licencje i uprawnienia prowadzone przez egzaminatorów praktycznych ULC są realizowane w warunkach atmosferycznych nie mniejszych niż warunki atmosferyczne zawarte w zatwierdzonym programie szkolenia, wg którego był szkolony egzaminowany. Egzaminy praktyczne w lotach VFR odbywają się przy zachowaniu ściśle określonych w przepisach zasad, dotyczących warunków meteorologicznych (VMC) oraz sposobu wykonywania tego rodzaju lotów. Podczas lotu egzaminacyjnego niedopuszczalny jest na przykład wlot samolotu w chmurę i utrata widoczności powierzchni Ziemi. Pilot jest odpowiedzialny za samodzielne utrzymanie separacji wzrokowej względem innych samolotów, z wyjątkiem lotów w pobliżu lotnisk kontrolowanych. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Egzaminy praktyczne Loty - egzaminy praktyczne prowadzone według przepisów wykonywania lotów z widocznością (VFR) w przestrzeni powietrznej FIR Warszawa można realizować do poziomu FL195. Szczegółowe przepisy dotyczące lotów wykonywanych według przepisów wykonywania lotów z widocznością znajdują się między innymi w Załączniku 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz Doc 4444 "Zarządzanie ruchem lotniczym" (Dz. U. ULC, załącznik do numeru 7, poz. 76 z dnia 9 czerwca 2008 r. wydanie piętnaste). Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany.
Pytania? Dziękuję za Uwagę Użyj nagłówka sekcji dla każdego tematu, aby zapewnić odbiorcom płynne przechodzenie między tematami.