Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, 14-16 listopada.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uniwersytet Warszawski
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Przebieg postępowania w sprawie poprawki do projektu nowelizacji
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
III Seminarium Rankingowe Potencjał, efektywność i siła naukowa w Rankingu Szkół Wyższych 2012 oraz rozważane zmiany w tym obszarze.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Rząd i prezydent.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
ZADANIA DO WYKONANIA W KADENCJI sformalizowanie statusu KDBSW (porozumienie, afiliacja przy KRASPie ???), zmiana nazwy Konferencji (???), nowelizacja.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Propozycja zmian w dokumencie Zasady i tryb postępowania akredytacyjnego Bohdan Macukow.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Regionalny Program Operacyjny
Zmiany w statucie AktualniePo zmianie § Instytut można utworzyć, jeżeli w proponowanym składzie osobowym, liczącym przynajmniej piętnastu.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
UAM, listopad 2007 Zasady podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych Składniki algorytmu dla poszczególnych wydziałów UAM.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw projekt z dnia 31 marca 2016 r. mgr Agata Pyrzyńska Krajowa Reprezentacja.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Wybrane kwestie z ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Zmiany w ramowych statutach: 1
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelnie wyższe.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
NOWY STATUT UNIWERSYTETU JAN KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada 2010 r

2 Podstawy prawne Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym: Art Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, zwana dalej "Radą", jest wybieralnym organem przedstawicielskim szkolnictwa wyższego. 2. Rada współdziała z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego oraz z innymi organami władzy i administracji publicznej w ustalaniu polityki edukacyjnej państwa w zakresie szkolnictwa wyższego, a w szczególności: 1) przedstawia propozycje nazw kierunków studiów oraz standardów kształcenia określanych na podstawie art. 9 pkt 1-3; 2) wyraża z własnej inicjatywy opinie i przedstawia wnioski we wszystkich sprawach dotyczących szkolnictwa wyższego, nauki i kultury oraz może zwracać się w tych sprawach do organów władzy publicznej i uczelni, w tym o udzielenie wyjaśnień i informacji, zawiadamiając o tym ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego;

3 Podstawy prawne c.d. 3) wyraża opinie w sprawach przedstawionych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego oraz inne organy władzy i administracji publicznej; 4) wyraża opinie w sprawach projektów aktów prawnych dotyczących szkolnictwa wyższego i nauki, w tym aktów dotyczących utworzenia, likwidacji, zmiany nazwy uczelni, a także zawieranych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych dotyczących szkolnictwa wyższego i nauki oraz promocji nauki polskiej za granicą; 5) wyraża opinie w sprawach projektu budżetu państwa w zakresie części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, oraz w sprawach zasad przyznawania uczelniom dotacji z budżetu państwa. 3. Opinie w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 3-5, Rada wyraża w terminie nie dłuższym niż miesiąc od otrzymania projektu przedstawionego przez właściwy organ. 4. Rada może współpracować z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami działającymi w obszarze szkolnictwa wyższego.

4 Podstawy prawne c.d. Art Rada składa się z przedstawicieli: 1) nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego - w liczbie dwudziestu jeden; 2) nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora - w liczbie sześciu; 3) studentów - w liczbie czterech; 4) doktorantów - w liczbie dwóch. 2. Kadencja Rady trwa cztery lata i rozpoczyna się 1 stycznia. 3. Rada działa na posiedzeniach plenarnych oraz przez swoje organy.

5 Struktura Rady Przewodniczący prof. dr hab. inż. Józef Lubacz 2 Wiceprzewodniczących (prof. dr hab. Jan Madey, prof. dr hab. Jerzy Lis Prezydium Rady (9 osób). Komisje: Edukacji (13 osób) Ekonomiczna (8 osób) Nauki i Spraw Zagranicznych (8 osób) Rozwoju i Organizacji Szkolnictwa (7 osób) Uprawnień Akademickich (11 osób) Prawna (3 osoby) Technicy w Radzie Głównej: Prof. Józef Lubacz – Przewodniczący Rady Dr Andrzej Bartczak – członek Prezydium Dr Bogusław Dołęga Prof. Edward Jezierski – przewodniczący Komisji Edukacji Prof. Piotr Konderla – przewodniczący Komisji Uprawnień Akad. Prof. Wojciech Mitkowski

6 Zakresy działania komisji w obszarze kształcenia Zakres działania Komisji Rozwoju i Organizacji Szkolnictwa Wyższego (Przewodnicząca Komisji prof. Barbara Tuchańska): lista kierunków studiów - ustanawianie nowych kierunków studiów ustanawianie unikatowych kierunków studiów powoływanie, przekształcanie, zmiana nazwy uczelni inne sprawy Zakres działania Komisji Edukacji: standardy kształcenia poszczególnych kierunków studiów standardy kształcenia dla unikatowych kierunków studiów unikatowe standardy kształcenia (art. 10 Ustawy) sprawy studenckie inne sprawy dotyczące kształcenia

7 Kilka danych liczbowych Rok 2009: 10 posiedzeń plenarnych 39 posiedzeń komisji 122 uchwały stanowisk + 2 opinie Rok 2010: 9 posiedzeń plenarnych 103 uchwały + 71 stanowisk + kilka opinii W r dominują uchwały dotyczące projektów aktów prawnych MNiSW, zmian nazw uczelni, uprawnień do nadawania stopni doktora habilitowanego i doktora, studiów podyplomowych, tworzenia kierunków unikatowych oraz ich standardów kształcenia. Stanowiska dotyczą głównie: systemów stypendialnych dla studentów i doktorantów, utworzenia nowych kierunków studiów, spraw nietypowych.

8 Kilka bieżących spraw Udział w dyskusji nad strategiami rozwoju szkolnictwa wyższego do roku 2020 (środowiskową - 11 lutego i zamawianą – 3 marca). Dyskusja nad projektem ustawy o zmianach w ustawie Prawo o Szkolnictwie Wyższym i niektórych innych ustaw - Specjalne posiedzenie Rady w dniu 29 kwietnia. Udział w wysłuchaniu publicznym w Sejmie. Stanowisko w sprawie utworzenia Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Współpraca przy tworzeniu Krajowych Ram Kwalifikacji. Współpraca z PKA i CKdsSiT w zakresie korelacji pomiędzy dziedzinami i dyscyplinami nauki a kierunkami studiów i obszarami kształcenia. Aktualnie jest 119 kierunków. Ocena propozycji ciekawych kierunków unikatowych: wschodologia, filozofia z elementami anglistyki, budownictwo drewniane (jest 98 unikatów). Analiza, na wniosek uczelni lub osób fizycznych, nielogicznie sformułowanych aktów prawnych (np. stanowisko w sprawie nadawania tytułu inżyniera na niektórych kierunkach studiów, nieuznawanie kwalifikacji zawodowych). Krytyka zbyt częstego modyfikowania praw (np. Rozp. dot. e-learningu).

9 Propozycja wspólnego działania MNiSW - KRPUT - RGSzW W bieżącym roku akademickim mija 4 rok funkcjonowania polskich uczelni według zasad określonych w Ustawie Prawo o Szkolnictwie Wyższym. W szczególności, większość uczelni technicznych zakończy pierwszy pełny cykl kształcenia na studiach inżynierskich. Wskazane jest podsumowanie dotychczasowych doświadczeń, gdyż może to pomóc w aktualnie prowadzonej modyfikacji przepisów prawa, harmonizacji działań naszych uczelni, a także tworzeniu Strategii Rozwoju Szkolnictwa. Wspólne seminarium pozwoli sformułować pierwsze oceny i odpowiedzieć na pytania: 1.Czy absolwenci studiów I stopnia są wystarczająco przygotowani do wejścia na rynek pracy ? 2.Czy system daje praktyczne możliwości tzw. mobilności pionowej ? 3.Jak rozsądnie określać warunki przyjęć na studia II stopnia ? 4.Jak powinniśmy modyfikować system kształcenia inżynierów ? Itd…..

10 Rada Główna w propozycjach nowego prawa W skład Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego wchodzą: - przedstawiciele nauczycieli akademickich wybrani przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich w porozumieniu z Konferencją Rektorów Zawodowych Szkół Polskich – w liczbie 14; - Polskiej Akademii Nauk, wybrani przez Prezydium Polskiej Akademii Nauk – w liczbie 5; - przedstawiciele jednostek badawczo-rozwojowych, wybrani przez Radę Główną Jednostek Badawczo-Rozwojowych - w liczbie 4; - Przedstawiciele studentów, wybrani przez Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej – w liczbie 3; - przedstawiciele doktorantów, wybrani przez Krajową Radę Doktorantów – w liczbie 2; - przedstawiciele pracodawców, wskazani przez organizacje pracodawców – w liczbie 4.

Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego