WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RODZICE W OCZACH DZIECKA
Advertisements

NIECH BĘDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS,
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Konstruktywizm.
Co ważniejsze daty 325 r. - I Sobór Nicejski. Teodozjusz Wielki ogłosił chrześcijaństwo religią obowiązującą; (chrześcijaństwo stało się religią.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Filozofia Zapraszam na prezentację o Epikurze.
Chrystus jako Pan i Sędzia
Cnota jako sprawność duchowa.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Poezja metafizyczna.
O bezużyteczności filozofii?
Autorski program nauczania religii w trzyletnim liceum
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Naturalizm pedagogiczny J. J. Rousseau
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Plotyn ok
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Materializm a idealizm
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Małgorzata Trzcielińska
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
Bóg zasnął w ludzkim ciele, a wzbudził tych, którzy spali od wieków.... Idzie, aby odnaleźć pierwszego człowieka, jak zgubioną owieczkę. Poszedł więc.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Błogosławiony Jan Paweł ll- człowiek modlitwy
JAN PAWEŁ II.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Powstanie świata.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Wartości w życiu człowieka
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
FilozofiA.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
9. Pod skrzydłami Bożej opatrzności
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
Filozoficzno-Teologiczne
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Czyn ludzki - Istota czynu ludzkiego
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
FilozofiA.
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Św. Franciszek Tomasz Mikuczewski III d.
WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Uniwersytet Papieski Ks. Miłosz Hołda
KARTEZJUSZ i PASCAL
Dary Ducha Świętego.
PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY WE WROCŁAWIU
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Zapis prezentacji:

WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)

Mikołaj z Kuzy (Kues) (Mikołaj Krebs), Kuzańczyk, Cusanus ( )

Główne dzieła: O oświeconej niewiedzy (De docta ignorantia), 1440

Wpływy filozofii Pitagorasa, Platona, Plotyna, św. Augustyna, Alberta Wielkiego, Mistrza Eckharta. Bóg jest zarazem minimum i maximum. To sprawiło, iż doszukiwano się w myśli Kuzańczyka wątków panteistycznych. Jednak relacje między Bogiem a światem stworzonym ujmował Kuzańczyk jako zależność świata od Boga, przy zasadniczej odrębności Stwórcy i stworzenia.

Wiedza o Bogu ma charakter negatywny, choć pewien zakres wiedzy pozytywnej nie jest całkowicie wykluczony. W nieskończoności sprzeczność może być przezwyciężona. Coincidentia oppositorum – zlanie się przeciwieństw.

Stanowisko Kuzańczyka V. Bourke określa jako eudajmonizm teleologiczny. Ostatecznym celem czynu moralnego jest Bóg. Zrozumienie jakiegoś zagadnienia wymaga znajomości pierwszych zasad, te zaś opierają się na wierze. Etyka (studium dobra moralnego) wymaga połączenia wiary i poznania naturalnego.

Natura ludzka jest urzeczywistniona jedynie w indywiduach. Uczona/oświecona niewiedza – istota mądrości, pokora wobec nieskończoności, świadomość granic rozumu.

Podstawowe, nieliczne zasady moralne są znane intuicyjnie wszystkim narodom. W przybliżeni owe zasady to Dekalog i dwa przykazania miłości Boga i człowieka wskazane przez Chrystusa. Miłość prawa moralne. Wpływy myśli Kuzańczyka widoczne u Spinozy, Schellinga i Hegla.