JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA? WSTEPNE WYNIKI BADAŃ OPINII PACJENTÓW I OBYWATELI Anna Sitek
Informacje nt. badań opinii Badania ilościowe Badania jakościowe wystandaryzowany kwestionariusz ankiety on-line zawierający 23 pytania dystrybucja on-line zakończenie badań: grudzień N=326 (stan z dn. 09.12.2016) scenariusz pogłębionego wywiadu indywidualnego realizator: Naczelna Izba Lekarska zakładana liczba wywiadów: 40
PODZIĘKOWANIE Serdecznie dziękujemy portalowi za okazaną pomoc w dystrybucji kwestionariusza ankiety oraz nieodpłatne wsparcie realizacji badań prowadzonych przez Fundację MY Pacjenci.
Charakterystyka respondentów 75% kobiet 25% mężczyzn 54% osoby zdrowe 46% osoby ze schorzeniami W badaniu uczestniczyły osoby w wieku 25-60 lat, reprezentujące przede wszystkim: obywateli (31,74%) przedstawicieli pacjentów lub organizacje pacjenckie (27%) lekarzy (14%) psychologów (8%) 78% z wykształceniem wyższym 19% z wykształceniem średnim 48% z dużych miast 21% ze średnich miast 17% ze średnich miast
Kto Pani/Pana zdaniem powinien wchodzić w skład ciał podejmujących decyzje w ochronie zdrowia? W opiniach respondentów, wskazujących na konieczność zasiadania przedstawicieli pacjentów w ciałach decyzyjnych w ochronie zdrowia 54% z badanych uważa, iż przedstawiciele pacjentów zasiadający w ciałach decyzyjnych powinni mieć pełne prawo głosu w podejmowaniu decyzji, a 41% iż powinni mieć oni głos doradczy.
Najczęściej wskazywane odpowiedzi Sposób wybierania przedstawicieli pacjentów, opiekunów lub obywateli do ciał decyzyjnych w ochronie zdrowia Najczęściej wskazywane odpowiedzi 87% respondentów uważa, że przedstawiciele pacjentów, opiekunów lub obywateli powinni uczestniczyć we wszystkich – już istniejących i nowo powstałych ciałach decyzyjnych i doradczych w ochronie zdrowia. 22% respondentów, którzy wskazali, iż przedstawiciele pacjentów, opiekunów lub obywateli powinni uczestniczyć w ciałach decyzyjnych i doradczych, uważa iż powinni oni stanowić 21-30% ich składu, a co piaty badany z niniejszej grupy wskazuje że powinni stanowić 41-50% ich składu.
Co w opiniach badanych pacjentów i obywateli powinien robić resort zdrowia?
Co powinien zrobić resort zdrowia w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych z pacjentami i obywatelami?
Ile powinny trwać konsultacje społeczne? 80% respondentów uważa, że organizacje pacjenckie i obywatele na zajęcie stanowiska w konsultacjach społecznych powinny mieć min. 30 dni. Stanowiska organizacji pacjenckich i obywateli zajmowane w konsultacjach społecznych w stosunku do stanowisk zajmowanych przez innych interesariuszy systemu opieki zdrowotnej powinny być jako: tak samo ważne – 68,26% ważniejsze – 19,11% mniej ważne 6,48%
Resort zdrowia powinien pytać obywateli o opinię:
Czy składała Pani/Pan w konsultacjach społecznych uwagi do projektów aktów prawnych? TAK (11,7%) NIE PAMIĘTAM (9,22%) NIE (79,08%) 78,79% osób, które składało uwagi do projektów aktów prawnych nie otrzymało informacji zwrotnej na temat ich uwzględnienia/wykorzystania 99% RESPONDENTÓW NIE ZASIADA W SKŁADZIE ŻADNYCH CIAŁ PODEJMUJĄCYCH DECYZJE W OCHRONIE ZDROWIA
Co przedstawiciele organizacji pacjenckich myślą o dialogu społecznym oraz konsultacjach społecznych w ochronie zdrowia? Nasze ustawy w Polsce są bardzo długie i nieczytelne …. Bardzo często informacja jest w ostatniej chwili jest bardzo krótki czas na konsultacje… my dużo piszemy a potem w dokumencie końcowym nie znajdujemy odniesienia do naszych uwag a nawet nie ma adnotacji, że takie uwagi były… Dialog społeczny jest bardzo potrzebny. Nie ma dobrej ochrony zdrowotnej bez zapytania pacjentów o ich zdanie Temat jest mam wrażenie zaniedbany… Zdanie pacjentów powinno być brane pod uwagę… Powinno się pytać pacjentów, czego potrzebują … Organizacjom pacjenckim łatwiej jest dotrzeć do pacjentów… są takim pomostem, maja bardzo dobry ogląd na sytuację, co się dzieje, czego pacjenci potrzebują, mogą być organem doradczym dla instytucji państwowych … jako pacjent nie odczuwam, że mam jakiś wpływ na ochronę zdrowia… powinno się traktować pacjentów jako jedną ze stron w dialogu… organizacje powinny być zapraszane do dyskusji
Zapraszamy do współpracy. Ewa Borek Prezes Fundacji ewa.borek@mypacjenci.org +48 602 236 473 Anna Sitek Specjalista ds. badań społecznych Anna.sitek@mypacjenci.org + 48 694 537 509 ul. Łabędzia 61 04-806 Warszawa www.mypacjenci.org Dziękujemy za uwagę! Zapraszamy do współpracy.