Bezpieczni uczniowie i wychowanie do wartości czyli jak zbudować system kształtowania postaw Prezentacja programu Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Advertisements

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Rozpoznawanie predyspozycji i zainteresowań – gwarancją życiowego sukcesu Konferencja otwarcia projektu współfinansowanego ze środków EFS w.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Program terapeutyczny
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
PEDAGOG SZKOLNY.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Bezpieczni uczniowie i wychowanie do wartości czyli jak zbudować system kształtowania postaw Prezentacja programu Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa

Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa To pierwszy na rynku zbiór kilkuset dokumentów, konspektów i pomocy dydaktycznych w wersji elektronicznej, kompleksowo wspierający szkołę (dyrektora, nauczycieli, wychowawców i specjalistów) oraz rodziców w radzeniu sobie z wszelkiego rodzaju codziennymi problemami wychowawczymi. Wskazówki dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i opisy procedur oparte są na obowiązujących aktach prawnych i przygotowane zostały przez kompetentny zespół autorski z wiedzą merytoryczną oraz doświadczeniem edukacyjnym pod kierownictwem Małgorzaty Trybuś.

Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa 3 moduły Przygotowaliśmy wsparcie w radzeniu sobie z problemami występującymi powszechnie w szkole. PRZEMOC I AGRESJA Praca ze sprawcą i ofiarą przemocy. Rozpoznawanie symptomów skłonności do agresji. Budowanie klimatu sprzyjającego rozwojowi postaw prospołecznych. Stawianie granic oraz stosowanie reguł i norm. PROBLEMY EMOCJONALNE Praca z uczniem nadmiernie nieśmiałym, wycofanym, autoagresywnym, z wyuczoną bezradnością, z zaburzeniami jedzenia. Inteligencja emocjonalna. Natura emocji i nauka radzenia sobie z emocjami. UZALEŻNIENIA Praca z uczniem uzależnionym od gier komputerowych, Internetu, telefonu, używek, środków psychoaktywnych. Istota uzależnienia, rozpoznawanie symptomów skłonności do popadania w uzależnienia. Materiały są odpowiednio przygotowane na każdy poziom edukacyjny.

Wdrożenie system profilaktyki i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z Eduterapeuticą Strategia Bezpieczeństwa Krok 1 – Uporządkowanie dokumentacji w szkole Krok 2 – Przeprowadzenie przez pedagoga wewnętrznych szkoleń dla grona pedagogicznego Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców Krok 4 – Udzielenie pomocy uczniom z problemami wychowawczymi Strategia Bezpieczeństwa

Krok 1 – Uporządkowanie dokumentacji w szkole Procedury Poradnik Schematy Poradnik z procedurami w szczegółowy sposób instruuje jakie zapisy powinny się znaleźć w dokumentacji szkolnej i jak przebiegać ma postępowanie w dziewięciu reprezentatywnych przypadkach. Dla wygody dyrekcji i nauczycieli procedury zostały przedstawione również w skróconej wersji – jako schematy, które szybko dadzą odpowiedź co zrobić w przypadku wystąpienia którejś z trudnych sytuacji. Kiedy zawiadomić Policję? Kto powinien to zrobić? Co powinien zrobić nauczyciel, zanim przekaże sprawę pedagogowi szkolnemu? POBIERZ PORADNIK Strategia Bezpieczeństwa

Wdrożenie system profilaktyki i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z Eduterapeuticą Strategia Bezpieczeństwa Krok 1 – Uporządkowanie dokumentacji w szkole Dyrektor szkoły może uporządkować dokumentacją szkolną z pomocą poradnika opisującego w szczegółowy sposób drogi postępowania szkoły w konkretnych sytuacjach. Poradnik opracowany został dla dziewięciu przykładowych sytuacji problemowych, m.in.: przypadków dewastacji mienia szkolnego, pobicia na terenie szkoły, czy wykrycia przypadków używania sytuacji psychoaktywnych. Strategia Bezpieczeństwa

Wdrożenie system profilaktyki i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z Eduterapeuticą Strategia Bezpieczeństwa Krok 2 – Przeprowadzenie przez pedagoga wewnętrznych szkoleń dla grona pedagogicznego Pedagog szkolny staje się liderem szkolnego systemu WDN oraz doradcą nauczycieli, wyposażając ich w wiedzę merytoryczną i skuteczne metody radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Podczas kilku spotkań nauczyciele mogą uzupełnić wiedzę, nabyć nowe kompetencje, upewnić się, że stosują prawidłowe metody wychowawcze. Grono pedagogiczne może wymienić się doświadczeniami, sprawdzonymi sposobami oraz ujednolicić stosowane metody. Dzięki temu nauczyciele poczują się pewniej w swojej roli i szybciej poradzą sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi. Prelegenci mają do dyspozycji poradnik metodyczny, serię prezentacji wraz ze scenariuszem i materiałami uzupełniającymi oraz dyplomy dla uczestników i prowadzących szkolenie. Strategia Bezpieczeństwa

Krok 2 – Przeprowadzenie przez pedagoga wewnętrznych szkoleń dla grona pedagogicznego Szkolenia WDN Strategia Bezpieczeństwa

Program szkoleń składa się z: scenariusza szkolenia, Krok 2 – Przeprowadzenie przez pedagoga wewnętrznych szkoleń dla grona pedagogicznego Szkolenia WDN Program szkoleń składa się z: scenariusza szkolenia, prezentacji podzielonej na cztery części, poradnika metodycznego dyplomów dla prelegenta i uczestnika szkolenia Dla prelegenta Strategia Bezpieczeństwa

Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców Strategia Bezpieczeństwa

Wdrożenie system profilaktyki i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z Eduterapeuticą Strategia Bezpieczeństwa Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców Nauczyciele realizują działania profilaktyczne w trakcie godzin wychowawczych, zebrań z rodzicami i codziennej pracy z uczniami. Praca wychowawcza z uczniami zaprocentuje lepsza atmosferą w klasie, a także sprzyja wykrywaniu symptomów negatywnych zachowań i możliwością oddziaływania, zanim dojdzie do ich rozwinięcia. Strategia Bezpieczeństwa

Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców W każdym opakowaniu Strategii Bezpieczeństwa znajduje się 30 ulotek informacyjnych dla rodziców. Nauczyciele mogą je wykorzystać na zebraniach i konsultacjach. Ulotki można również wydrukować. POBIERZ ULOTKĘ Strategia Bezpieczeństwa

Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców W każdym module nauczyciele/wychowawcy mają do dyspozycji kilka scenariuszy zajęć wychowawczych, które mogą wykorzystać profilaktycznie lub w przypadku zauważenia negatywnych zachowań swoich uczniów, takich jak np.: kradzieże, przemoc wobec rówieśników (nie tylko fizyczna, ale także werbalna, bądź seksualna). POBIERZ SCENARIUSZ Strategia Bezpieczeństwa

Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców Scenariusze zajęć wychowawczych Strategia Bezpieczeństwa

Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców Wstępem do pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinna być prawidłowa diagnoza. Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa ułatwia przeprowadzenie diagnozy i dobranie odpowiednich działań terapeutycznych. Narzędzia diagnostyczne są interaktywne – dają możliwość wprowadzania danych, wybierania spośród dostępnych opcji, automatycznego podawania wyników oraz ich zapisywania i drukowania. Strategia Bezpieczeństwa

Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców Plakaty Plakaty dla uczniów są dopełnieniem i podsumowaniem serii zajęć wychowawczych. Przypominają uczniom o ważnych hasłach, z którymi się zapoznali. POBIERZ PLAKAT Strategia Bezpieczeństwa

Diagnoza Strategia Bezpieczeństwa

Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców Badania przesiewowe Karta obserwacji dla nauczyciela Nauczyciele/wychowawcy mogą przeprowadzić badanie przesiewowe całej klasy, a szkoła dzięki temu zebrać dane o całym roczniku uczniów, które dotyczyć będą skłonności do zachowań agresywnych lub pasywnej postawie, nieśmiałości, bądź strachu przed porażką. Ankieta ucznia Po zebraniu danych z obserwacji uczniów, nauczyciele mogą wyłonić uczniów z grupy ryzyka, np. zagrożonych agresją lub sprawców agresji. Aby dotrzeć do źródła problemów przygotowano ankietę dla ucznia. Ankieta pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czy ucznia należy poddać terapii w szkole, czy w specjalistycznej placówce. Strategia Bezpieczeństwa

Krok 3 – Profilaktyka realizowana przez nauczycieli wychowawców Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny IPET Uzupełnieniem narzędzi diagnostycznych jest interaktywny formularz IPET. Pozwala w prosty sposób uzupełnić dokumentację szkolną i szybko przygotować wyczerpujące informacje o sposobie dostosowania wymagań dla uczniów z orzeczeniem kształcenia specjalnego. Strategia Bezpieczeństwa

Wdrożenie system profilaktyki i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z Eduterapeuticą Strategia Bezpieczeństwa Krok 4 – Udzielenie pomocy uczniom z problemami wychowawczymi Pomoc psychologiczno-pedagogiczna z programem Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa udzielna jest uczniom, którzy zostali już zdiagnozowani przez specjalistów lub zostali do niej wytypowani poprzez badania przesiewowe. Strategia Bezpieczeństwa

Krok 4 – Udzielenie pomocy uczniom z problemami wychowawczymi Diagnoza kompetencji Źródłem zaburzeń sfery emocjonalno-społecznej, prowadzących do agresji, problemów emocjonalnych czy uzależnień są najczęściej braki w rozwoju określonych kompetencji społecznych. Autorzy programu przygotowali diagnozę sześciu kompetencji: funkcjonowania w grupie społecznej, komunikacji interpersonalnej, empatii, radzenia sobie z emocjami, samooceny, samoregulacji. Diagnoza kompetencji podaje informacje, jakie zajęcia terapeutyczne powinien zrealizować uczeń, a tym samym jaka powinna być długość terapii. Uczniów o zbliżonych wynikach można dzięki temu łatwo podzielić na grupy terapeutyczne. Strategia Bezpieczeństwa

Terapia Strategia Bezpieczeństwa

Krok 4 – Udzielenie pomocy uczniom z problemami wychowawczymi Terapia Najbardziej obszernym elementem programu jest program zajęć terapeutycznych w systemie socjoterapii lub psychoedukacji. Obejmuje on 144 scenariusze zajęć dla terapeutów oraz kilkadziesiąt kart pracy dla uczniów. Terapia koncentruje się na sześciu wcześniej diagnozowanych kompetencjach: funkcjonowaniu w grupie społecznej, komunikacji interpersonalnej, empatii, radzeniu sobie z emocjami, samoocenie, samoregulacji. Strategia Bezpieczeństwa

Krok 4 – Udzielenie pomocy uczniom z problemami wychowawczymi Terapia Nazwa „socjoterapia” może być zastąpiona „psychoedukację”. Daje to możliwość prowadzenia terapii przez każdego terapeutę, a także nauczyciela w systemie tzw. superwizji, czyli pod opieką i kontrolą pedagoga. Scenariusze można także wykorzystać w programach profilaktycznych oraz zajęciach wychowawczych typu interwencyjnego. POBIERZ PRZYKŁADOWE ŚCIEŻKI TERAPEUTYCZNE Strategia Bezpieczeństwa

Jak można sfinansować zakup programu Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa? Zgłoś się do swojej gminy - skontaktuj się z Ośrodkiem Pomocy Społecznej lub innym wydziałem w gminie, który zajmuje się profilaktyką przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy. Zakup programu może być sfinansowany z budżetu gminy w ramach realizacji gminnego programu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy. Gmina finansuje zakup programów pomocowych przeciwdziałających przemocy, agresji i rozwiązywaniu problemów alkoholowych na podstawie pisemnej prośby/wniosku dyrektora szkoły. Strategia Bezpieczeństwa

Korzystając z Eduterapeutica Strategia Bezpieczeństwa zapewniasz bezpieczeństwo psychoemocjonalne uczniów Nauczyciele zostaną wyposażeni w potrzebne materiały Przeciwdziałasz trudnym sytuacjom, które zakłócają normalną pracę szkoły Łatwiej poradzisz sobie z problemami wychowawczymi w Twojej szkole Strategia Bezpieczeństwa