SIENKIEWICZ WCZORAJ I DZIŚ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Advertisements

BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
SPRAWOZDANIE Z PRACY Z MŁODZIEŻĄ ZA ROK 2015 KOŁO PZW KOLEJARZ-OFAMA OPOLE.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Nazwa regionu Krótka charakterystyka regionu - Położenie w Polsce - Granice - województwa, duże miasta, liczba ludności Mapa Własna inwencja.
Projekt edukacyjny realizowany w ramach „Szkoły z klasą 2.0”przez uczniów klasy 5b pod opieką wychowawczyni Marzeny Mazurek.
PODRÓZNICY AMERYKI POŁUDNIOWEJ. Jesteście podróżnikami badającymi tropikalne zwierzęta, zamierzacie wybrać się do Ameryki Południowej, aby stworzyć album.
Literary Reference Center Przewodnik
1 kwietnia aula widowiskowa ICDS wypełniła się do ostatniego miejsca podczas Dnia Otwartego naszego gimnazjum. Licznie przybyli rodzice oraz przyszli.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Jan Kochanowski ( ) Był jednym z najwybitniejszych poetów Był jednym z najwybitniejszych poetów polskich oraz europejskich. Studiował polskich.
Zespó ł Szkó ł im. Jana Kasprowicza w Sztumie. Mini przedsiębiorstwo „Hades” tworzy 14 młodych osób : Żaneta CegłowskaAnastazja Czarnak.
Podróż po świecie baśni
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Chrzest Polski.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
„Syberyjskie przygody Chmurki’’. Życie Doroty Combrzyńskiej-Nogali Dorota Combrzyńska - Nogala absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim.
Krzyżacy - obraz średniowiecza
Quiz o powieści „Krzyżacy”
Opracowała Joanna Ewa Szkop 1.  Oglądając obraz, nazwiecie swoje reakcje, wrażenia.  Będziecie doskonalić umiejętności poszukiwania, selekcjonowania.
„JAK JEDNA OSOBA, MOŻE WPŁYNĄĆ NA LOSY CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA?” Mieszko I.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
AKCJA LATO 2016 Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
Carlo Collodi, właśc. Carlo Lorenzini (urodzony w roku1826 we Florencji, zmarł w1890 roku tamże) – włoski pisarz i dziennikarz. Autor powieści i komedii,
Jak zainteresowa ć jasielskich gimnazjalistów grafik ą ? Julia Passowicz i Erwin Dedo.
JAK ROZWIJAĆ TWÓRCZE MYŚLENIE U UCZNIÓW? Szkoła Podstawowa, a Gimnazjum – Twórcze myślenie na lekcjach matematyki. Moje własne przemyślenia i spostrzeżenia.
Powie ś ciopisarz, nowelista, dziennikarz, publicysta. Pierwszy polski laureat literackiej Nagrody Nobla (1905 r), wielbiony przez pokolenia rodaków za.
Artur Szymański prezentuje: Henryk Sienkiewicz: życie i twórczość.
MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA KAMIENIE NA SZANIEC.
Wyjazd do niemiec, 2016r..
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Rola książki w życiu człowieka
„Charlie i fabryka czekolady”
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Czytanie - przygoda i przetrwanie
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Szkolny Festiwal Nauki w Szkole Podstawowej nr 5 im. UNICEF w Turku
ORGANIZACJA.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Dlaczego trzeba się uczyć?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Sprawozdanie z wykonania zadania nr 3 Województwo – PODLASKIE
Tydzień Hiszpański w Szkole Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku 16 – 20 X 2017r.
Prezentację przygotowała Katarzyna Semla
Wrażenia Autor: Czarek Lipka
Klasa IIIB.
CELE PROGRAMU Celem programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów oraz zwiększenie potencjału i roli bibliotek, a także uatrakcyjnienie.
Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży. Telewizja.
„Różnorodność przestrzenią dialogu”
Stulecie Niepodległości w Barwach Biało - Czerwonych
Henryk Sienkiewicz ps . Litwos
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Współczesny patriotyzm…
Lekcja odwrócona – 13 marca 2018r. Każdy z Nas jest poetą
Żywe Chrześcijaństwo DZIŚ
100 rocznica odzyskania przez Polskę NIEPODLEGŁOŚCI
Szkolny Festiwal Czytelniczy
DOTYCZĄCEJ POSTACI STEFANII WILCZYŃSKIEJ
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Prezentacja przygotowana na zajęcia z dziećmi w ramach
Zapis prezentacji:

SIENKIEWICZ WCZORAJ I DZIŚ projekt zrealizowany przez zespół humanistyczny w roku szkolnym 2016/2017

HENRYK SIENKIEWICZ (1846 – 1916) Twórczość Henryka Sienkiewicza to „niezastąpione laboratorium polskości, w którym możemy oglądać, jak rodzą się narodowe mity, testować na sobie ich czarujący wpływ, ćwiczyć się w krytycznym demaskowaniu kompensacyjnej fikcji (…)”. Ryszard Koziołek Mój dziwny Sienkiewicz

Działania zrealizowane w ramach projektu: Lekcja muzealna „Żywe obrazy. Henryk Sienkiewicz i sztuka”. Najciekawsze sceny z „Potopu” – zwiastun filmu. Wieczorek literacki w kl.2a – czytanie fragmentów utworów H. Sienkiewicza. Lekcja w 1a „Na ile wartości propagowane przez Sienkiewicza są obecne we współczesnym świecie?” Projekcja filmu „Quo vadis” – analiza wartości wyznawanych przez pierwszych chrześcijan. Chrześcijanie dziś - wystawa fotografii – „Uczniowie Prusa podczas Światowych Dni Młodzieży”. Wystawa - „Trylogia” w obrazach Juliusza Kossaka.

Działania zrealizowane w ramach projektu – cd.: Konkurs literacki „Prus kontra Sienkiewicz”. Wystawa poświęcona życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza. Wystawa prac plastycznych „Bohaterowie Henryka Sienkiewicza w naszej wyobraźni”. Lekcje historii z cyklu „Burzliwy wiek XVII” – historia XVII-wiecznej Rzeczypospolitej w interpretacji Henryka Sienkiewicza i Jerzego Hoffmana.

Klasa 2c uczestniczyła w lekcji muzealnej poświęconej twórczości Sienkiewicza i dziełom sztuki do tej twórczości nawiązującym. Jednym z nich jest obraz „Dirce chrześcijańska” Henryka Siemiradzkiego.

Przy obrazie Józefa Brandta „Bitwa pod Martynowem Przy obrazie Józefa Brandta „Bitwa pod Martynowem. Odbicie jasyru” czytaliśmy i analizowaliśmy fragmenty „Ogniem i mieczem”.

Największe wrażenie na wszystkich zrobiła jednak „Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki, przede wszystkim ze względu na wielkość obrazu i szczegółowość ujęcia. Tłem dla dzieła byli „Krzyżacy”.

Wieczorek literacki w klasie 2a również miał Sienkiewiczowski akcent Wieczorek literacki w klasie 2a również miał Sienkiewiczowski akcent. Uczniowie zaprosili do wspólnej lektury dzieł noblisty gości, rodziców i dziadków. Sienkiewicz połączył więc pokolenia…

Uczniowie klasy 2a przeprowadzili w klasie 1a dyskusję na temat: „Na ile wartości propagowane przez Sienkiewicza są obecne we współczesnym świecie?” Dyskusję poprzedziło przedstawienie biografii Henryka Sienkiewicza oraz prezentacja wybranych bohaterów jego powieści: Marka Winicjusza, Andrzej Kmicica, Juranda ze Spychowa, Jagienki, Maćka z Bogdańca. Niektórych bohaterów powieści Sienkiewicza można było oglądać na korytarzu szkolnym.

Uczniowie biorący udział w Światowych Dniach Młodzieży w Krakowie przygotowali wystawę zdjęć ukazujących postawy współczesnych chrześcijan.

Wystawa była uzupełnieniem lekcji religii poświęconych omówieniu wartości pierwszych chrześcijan w świetle filmu „Quo vadis”.

Klasa 1a przygotowała wystawę poświęconą życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza.

Zainteresowani mogli poznać  Sienkiewicza jako studenta, podróżnika, dziennikarza, obserwatora, działacza społecznego, mówcę i w innych życiowych rolach.

Jednym z elementów projektu był konkurs literacki „Prus kontra Sienkiewicz”. Pytania dotyczyły zarówno znajomości biografii naszych pozytywistów, jak i ich twórczości. Poniżej znajdują się przykładowe z nich. Każdy może sprawdzić swoją wiedzę. POTOP 1. Jak nazywała się ukochana Andrzeja Kmicica? 2. W jakich okolicznościach : a) Oleńka uratowała życie Kmicicowi, b) Kmicic zmienił nazwisko; jak się nazwał, c) dowiedział się o planowanym ataku Szwedów na Jasną Górę,   d) uratował życie królowi? 3. Dlaczego Kmicic nie wypowiedział posłuszeństwa księciu Januszowi Radziwiłłowi podczas uczty w Kiejdanach? 4. Kim byli: a) książę Bogusław Radziwiłł, b) Kuklinowski, c) Kiemlicze? 5. Jak zakończył się pojedynek Kmicica z Wołodyjowskim? BIOGRAFIE 7. Gdzie znajduje się grób: a) Bolesława Prusa ………………………………………………………………………………………………………………………………. b) Henryka Sienkiewicza ………………………………………………………………………………………………………………………………. 8. Kto jest autorem opinii o H. Sienkiewiczu „To pierwszorzędny pisarz drugorzędny”?

„Trylogia” Henryka Sienkiewicza stała się źródłem natchnienia dla wielu artystów. Szczególnie dużo miejsca poświęcił jej Juliusz Kossak. Wystawę jego prac można było podziwiać na szkolnym korytarzu.

Henryk Sienkiewicz miał ogromny wpływ na ukształtowanie się charakteru narodowego Polaków. Mimo że zmieniły się czasy, jego bohaterowie wciąż żyją w naszej wyobraźni. Świadczy o tym m. in. wystawa prac plastycznych zdobiąca korytarz szkolny.

Henryk Sienkiewicz powiedział: „Gdy się ktoś zaczyta, zawsze albo się czegoś nauczy, albo zapomni o tym, co mu dolega, albo zaśnie – w każdym razie wygra”. Zachęcamy do zaczytania się Sienkiewiczem! Dziękujemy za uwagę 