Wykorzystanie algorytmu Text Mining do analizy przyjmowanych przez rodziców celów wychowawczych Agnieszka Szymańska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sieć jednokierunkowa wielowarstwowa
Advertisements

Mechanizm wnioskowania rozmytego
Predykcja współrzędnych x, y bieguna ziemskiego za pomocą sztucznych sieci neuronowych Maciej Kalarus Centrum Badań Kosmicznych PAN 5 grudnia 2003r.
Układ sterowania otwarty i zamknięty
SIECI NEURONOWE Sztuczne sieci neuronowe są to układy elektroniczne lub optyczne, złożone z jednostek przetwarzających, zwanych neuronami, połączonych.
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
przetwarzaniu informacji
Dobór optymalnej architektury
Support.ebsco.com Tworzenie alertów dotyczących wyszukiwania Przewodnik.
Klasyfikacja dokumentów tekstowych w oparciu o blogi
Czy potrafimy obliczyć wartość wyjścia sieci znając wartości jej wejść? Tak, przy założeniu, że znamy aktualne wartości wag i progów dla poszczególnych.
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania.
Inteligentne Systemy Informacyjne
Mirosław ŚWIERCZ Politechnika Białostocka, Wydział Elektryczny
Sieci Hopfielda.
Sieci neuronowe jednokierunkowe wielowarstwowe
Typy systemów informacyjnych
Zestawienie wyników badań Researches summary. 1. Czy Twoi rodzice uprawiają jakieś sporty lub w inny aktywny sposób spędzają wolny czas poświęcając im.
formalnie: Budowa i zasada funkcjonowania sztucznych sieci neuronowych
Hipotezy statystyczne
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Systemy wspomagania decyzji
Sztuczne Sieci Neuronowe
Systemy Wspomagania Decyzji
Wykład 25 Regulatory dyskretne
formalnie: Uczenie nienadzorowane
Uczenie w Sieciach Rekurencyjnych
Systemy wspomagania decyzji
Modelowanie i Identyfikacja 2011/2012 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Warstwowe.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Czyli... Kto powiedział, że Pan Bóg nie ma poczucia humoru?
Wnioskowanie w stylu Takagi - Sugeno.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
w ekonomii, finansach i towaroznawstwie
Do technik tych zalicza się: * sztuczne sieci neuronowe
PRZYGOTOWALI Bartosz Pawlik Daniel Sawa Marcin Turbiński.
C++.
Ocenianie holistyczne
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
Zagadnienia AI wykład 6.
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Zagadnienia AI wykład 5.
4 lipca 2015 godz pok września 2015 godz pok. 212.
Warstwowe sieci jednokierunkowe – perceptrony wielowarstwowe
Metody Sztucznej Inteligencji – technologie rozmyte i neuronowe Wnioskowanie Mamdani’ego - rozwinięcia  Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii.
Metody sztucznej inteligencji – technologie rozmyte i neuronoweReguła propagacji wstecznej  Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów.
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
 Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Metody sztucznej inteligencji – Technologie rozmyte i neuronoweSystemy.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania Modelowanie i podstawy identyfikacji 2015/2016 Modele neuronowe – podstawy,
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Narzędzia AI Dominik Ślęzak, Pokój Wykład dostępny na:
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
Etapy procesu sterowania rozmytego
Belief Nets Autor: inż. 2013r źródło tła:
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony o dużym marginesie błędu
Strumienie, Wczytywanie, Zapisywanie, Operacje na plikach
Systemy neuronowo – rozmyte
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Czyli... Kto powiedział, że Pan Bóg nie ma poczucia humoru?
Podstawy Sztucznej Inteligencji Sztuczne Sieci Neuronowe
Metody sztucznej inteligencji
Systemy Ekspertowe i Sztuczna Inteligencja trudne pytania
„MŁODZI KONSTRUKTORZY” „MAŁY INŻYNIER”
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Przycisk uruchamiający napisany przez nas program
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie algorytmu Text Mining do analizy przyjmowanych przez rodziców celów wychowawczych Agnieszka Szymańska

Cel prezentacji Celem wystąpienia jest przybliżenie działania jednego z algorytmów sztucznej inteligencji służącego do analizy tekstu. Działanie algorytmu Text Mining zostanie zilustrowane przykładem badań dotyczących przyjmowania celów wychowawczych przez rodziców dzieci w wieku przedszkolnym (3- 6 rok życia).

Algorytm To działanie prowadzące do wykonania jakiegoś zadania. Dzielą się na 4 klasy: genetyczne, równoległe, Kwantowe, sztucznej inteligencji.

Algorytmy sztucznej inteligencji Klasa algorytmów, których funkcją jest rozwiązywanie problemów na wzór istot inteligentnych np. człowieka. Cecha: możliwości samo uczenia się. Metoda: tworzenie baz reguł. Zastosowanie: budowa systemów eksperckich (interfejs użytkownika, edytor bazy danych, mechanizm wnioskowania, mechanizm wyjaśniający)

Struktura ludzkiego neuronu

Struktura sztucznego neuronu gdzie: x – dane wejściowe, ω – wagi sygnałów wejściowych yt – funkcja wyjściowa

Jak system się uczy? System zna wzorcową wartość wyjściową d(t) Uczenie przebiega następująco, system otrzymuje wartości wejściowe (ω), które pochodzą ze zbioru danych, których dostarcza mu człowiek następnie przy pomocy reguł wnioskowania tworzy bazy reguł, Te reguły służą do budowy systemu wnioskującego i na ich podstawie obliczane są wartości wyjściowe y(t) – powstaje rozwiązanie (Rutkowski, 2006). Ponieważ system zna wzorcową wartość wyjściową d(t) tak modyfikuje wagi (ω) w sieci aby otrzymaną na wyjściu wartość y(t) zbliżyć do wyjściowej wartości wzorcowej d(t) (Rutkowski, 2006).

Przykłady reguł wnioskowania Osoby z depresją są śpiące z rana Osoby z depresją czują się lepiej wieczorem Osoby z depresją czują się osłabione Wnioskownie: Jeżeli śpi z rana, osłabiony i ożywia się na wieczór - depresja

Rodzaje algorytmów AI 1. Podstawowe: Automatyczne Sieci Neuronowe (Automated Neural Networks). 2. Zaawansowane: Drzewa Interakcyjne (CART, C&RT, CHAID), Maszyny wektorów wspierających (Support Vector Machines). 3. Algorytmy specjalnego zastosowania: Text Mining.

Algorytm Text Mining Cel: do analizy danych zapisanych w postaci tekstu. Wyniki: tabele frekwencji i wagi słów, Analiza Składowych Głównych, Analiza korespondencji. Inne możliwości: skonstruowanie nowej bazy danych. Oprogramowanie: STATISTICA, R+

Przykład: analiza celów wychowawczych rodziców Problem: Jakie cele wychowawcze obierają najczęściej rodzice dzieci w wieku przedszkolnym? Zmienna: cele wychowawcze (parental goals) Próba: 319 rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, 177 dziewcząt, 142 chłopców. 3 latków: 66; 4 latków: 85; 5 latków: 99; 6 latków: 69. Metoda: algorytm Text Mining

Cele wychowawcze Cechy psychiczne, które rodzice chcą ukształtować u dziecka (Gurycka, 1979; Miller, 1966; Muszyński, 1972; Sośnicki, 1966; Brzezińska, 2002; Glenn, 2005; ). Cele pozytywne lub negatywne „It makes sense that parent’s distinguish between variaties of acceptance and that they have in mind bands of behaviors that range from what is ideal to what is acceptable, tolerable and finally “out of question”” (Grusec, Goodnow, & Kuczyński, 2000, p.208). Właściwy dobór celów musi być dostosowany do możliwości dziecka inaczej staje się źródłem błędów wychowawczych (Gurycka, 1980) Jak podają Grusec, Goodnow i Kuczyński: „Those conditions ,may include both parent’s perceptions of what is possible in various situations and their perceptions of where a child currently stands in relation to a possible goal” (Grusec et al., 2000, p.208).

INSTRUKCJA Proszę wymienić trzy cechy, które są dla Pani/Pana jako rodzica szczególnie ważne i przykłada Pani/Pan wysiłek, aby dziecko te cechy rozwinęło. Cecha pierwsza: ………………. Oceń ważność tej cechy dla Ciebie jako rodzica, w jakim stopniu chciałbyś, aby Twoje dziecko takie było? - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 0 1 2 3 4 5 6 7 Zdecydowanie Zdecydowanie nie takie takie Oceń, w jakim stopniu …………………….(wpisz imię dziecka) posiada daną cechę? - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 0 1 2 3 4 5 6 7 nie posiada posiada

Graf prezentujący wyniki Konfirmacyjnej Analizy Czynnikowej dla konstruktu rozbieżność, χ2(8) = 28,632; p<0,001; CFI = 0,975.

Wyniki algorytmu

Dziękuję za uwagę