Lucyna Sas-Swadźba radca prawny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Advertisements

Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
UTWÓR AUDIOWIZUALNY Konferencja „X Muza a Temida”
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W TRANSFERZE TECHNOLOGII
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
PRAWO AUTORSKIE USTAWA Z 4 LUTEGO 1994 R. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631)  
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Marianna Zaremba Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
Ochrona Praw Autorskich
Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk i Spółka Kancelaria Radców prawnych i Adwokatów.
Wpływ orzecznictwa ETS w sprawie Mediakabel na kwalifikację linearnych usług audiowizualnych Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Polski członek GALA.
Ochrona baz danych Dr Sybilla Stanisławska Instytut Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytet Jagielloński.
Art. 1 ust. 2(1) Ustawy Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody, zasady działania oraz.
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2010.
Prawo autorskie w szkole
Prawo Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
TIK w szkole podstawowej
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
WYNAGRODZENIA TWÓRCÓW W RAMACH STOSUNKU PRACY
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ISTOTNYM ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
Własność intelektualna – rzecz święta
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
O prawie autorskim i wykorzystaniu źródeł internetowych
Kawa na ławę o prawie autorskim
Prawa Autorskie w Internecie
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych oraz ochrony praw autorskich Łukasz Dróżdż.
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Ochrona własności intelektualnej
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Przykłady nadużyć telekomunikacyjnych. Oszustwa i wyłudzenia. 1.Wyłudzanie kodów doładowania poprzez SMS. Nadużycie polega na próbie podszycia się pod.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
solutions for demanding business Zastrzeżenia prawne Zawartość dostępna w prezentacji jest chroniona prawem autorskim i stanowi przedmiot własności.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. PRZEJAW DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ O INDYWIDUALNYM CHARAKTERZE, USTALONY W JAKIEJKOLWIEK POSTACI, NIEZALEŻNIE OD WARTOŚCI, PRZEZNACZENIA.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot. w znaczeniu przedmiotowym - prawo rzeczowe oznacza zbiór przepisów regulujących formy korzystania z rzeczy,
Pracownicze dane osobowe
Prezentacja elementów scenografii
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot
PRAWO HANDLOWE Gr.9 SSP IV 2017/2018 mgr Konrad Gralec
Ochrona własności intelektualnej
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
Ochrona własności intelektualnej
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Źródła prawa własności intelektualnej i przemysłowej
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Zapis prezentacji:

Lucyna Sas-Swadźba radca prawny   ”Korzystanie w filmie z cudzego dorobku czyli czego nie chroni prawo autorskie” Lucyna Sas-Swadźba radca prawny

Prawo autorskie chroni utwór Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 2006.90.631 j.t. z późn. zmianami) zwana dalej Ustawą o prawie autorskim. Prawo autorskie chroni dobra niematerialne – nie nośniki, na których zostały one utrwalone, takie jak papier, czy płyta DVD. Zasada numerus clausus – wyłączne prawa majątkowe powstają tylko w odniesieniu do oznaczonych przez ustawodawcę rezultatów pracy intelektualnej.

Co to jest utwór? Definicja utworu (art. 1 ust. 1 Ustawy o prawie autorskim): „każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze” Przesłanki powstania utworu: Rezultat pracy człowieka; Ustalony w jakiejkolwiek postaci; Indywidualny charakter; Przejaw działalności twórczej.

Przesłanka przejawu działalności twórczej o indywidualnym charakterze jest niezbędna do zakwalifikowania danego wytworu intelektualnego do kategorii chronionego utworu; utwór podlega ochronie z tytułu prawa autorskiego tylko w takim zakresie w jakim spełnia tą przesłankę (składniki dzieła, które nie spełniają tej przesłanki nie podlegają ochronie prawno-autorskiej i mogą być eksploatowane dowolnie, bez uszczerbku dla ochrony utworu jako całości)

Cechy indywidualności i twórczości utworu Odzwierciedlenie niepowtarzalnej osobowości twórcy Wyjątkowy, oryginalny, unikatowy charakter Rezultat działalności kreacyjnej, subiektywnie nowy wytwór intelektu Spełnienie tych przesłanek badane jest poprzez analizę utworu i podlega ocenie wyłącznie faktycznej, bez znaczenia pozostaje zamiar twórcy czy postanowienia kontraktowe.

Konieczny „graniczny” poziom twórczości Ustawa Prawo Autorskie nie definiuje takiego poziomu; „Nie da się generalnie oznaczyć minimum indywidualności, która stanowiłaby wartość progową dla uzyskania ochrony w prawie autorskim” (wyrok SA w Krakowie z dnia 29 października1997 r.); W orzecznictwie sądowym łagodzone są kryteria decydujące o przyznaniu ochrony (za utwory uznano np. wypisy szkolne, kalendarze, rozkłady jazdy, katalogi, książki kucharskie, formularze, wzory, informatory, instrukcje, szkice, rysunki, modele, ekspertyzy, ikebany, kilimy, nagrobki, meble, tłumaczenia na język migowy programów telewizyjnych, bibliografie, program szkolenia i jego konspekt, mapy).

Okoliczności, które nie mają znaczenia dla powstania utworu Wiek i stan psychiczny (poczytalność) twórcy, zawód i wykształcenie twórcy, Świadomość powstawania utworu i pełna kontrola nad procesem twórczym, Przeznaczenie i sposób wyrażenia utworu, Wartość estetyczna lub użytkowa (chroniony jest także kicz), Naruszenie prawa poprzez treść lub sposób rozpowszechniania utworu (ochronie podlegają np. filmy pornograficzne), Fakt ukończenia utworu (chronione są również szkice, projekty i plany), Dopełnienie jakichkolwiek formalności (brak rejestracji utworów).

Ochronie prawno-autorskiej podlega wyłącznie sposób wyrażenia (forma) Nie są objęte ochroną (art. 1 ust. 2 (1) Ustawy o prawie autorskim): Odkrycia, idee, pomysły, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne Ochronie nie podlegają także: jednostkowe informacje, zasady gier, tablice logarytmiczne, przepisy kulinarne, formaty telewizyjne (teleturnieje, quizy, widowiska typu Big Brother, showreel), styl, maniery, metody pracy twórczej, slogany, hasła reklamowe.

„Władca Pierścieni” „Seksmisja” „Ferdydurke” „Gladiator” Tytuł filmu jako nazwa kawiarni, dania w karcie, alkoholu? Czy możemy wykorzystywać tytuły filmów bez zgody „twórcy”?

Tytuł filmu a ochrona prawno-autorska Prawo polskie nie zawiera odrębnych regulacji dotyczących tytułu. Przyznanie tytułowi ochrony prawno-autorskiej podlega ogólnej zasadzie wyrażonej w art. 1 ust. 1 Ustawy Prawo Autorskie czyli ocenie z punktu widzenia definicji utworu – nie można więc całkowicie wykluczyć możliwości ochrony tytułu filmu jako części utworu, jeżeli posiada on cechy twórczości i indywidualności.

Tytuł filmu wykorzystywany równocześnie z filmem do którego się odnosi podlega ochronie autorskiej łącznie z filmem, gdyż spełniona zostaje przesłanka indywidualnej twórczości poprzez sposób powiązania tytułu z dziełem. (wyrok SN z 19 września 1935 r.) Tytuły filmów samoistnie ujmowane, niezależnie od związków z całością dzieła, podlegają autorskiej ochronie wyjątkowo - tylko wówczas, gdy spełniają cechę indywidualnej twórczości (są oryginalne, unikatowe, fantazyjne) i mogą jako takie, pomimo krótkiej formy, zostać uznane za utwór. (wyrok SN z 10 października 1938 r. )

Tytuły mocne i słabe – o co chodzi? Tytuły mocne – spełniające kryterium indywidualności, o silnych cechach odróżniających np. „Ferdydurke”, „Ogniem i mieczem” Często są to tytuły będące jednocześnie imionami własnymi np. Kubuś Puchatek ang. Winnie the Pooh, Fizia Pończoszanka (szwedz. Pippi Langstrumpf) Tytuły słabe – nie spełniające kryterium indywidualności i oryginalności, w konsekwencji niechronione. Rozróżnienie nieuprawnione i nieprzydatne na gruncie prawa autorskiego.

Ochrona imienia fikcyjnego bohatera i postaci z bajek Imię fikcyjnego bohatera – podlega ochronie wyłącznie wtedy, gdy posiada cechy indywidualności i twórczości, co występuje niezwykle rzadko (orzeczenie w sprawie Exxon Corporation v. Exxon Insurance Consultants (1982). Należy przyjąć co do zasady, że imiona fikcyjnych bohaterów samodzielnie ujmowane nie stanowią utworu. Ochrony takiej postaci można poszukiwać na płaszczyźnie ochrony integralności utworu. Krecik, Bolek i Lolek i inne postaci z bajek – kreskówka to utwór audiowizualnym składającym się z reguły z tysięcy rysunków (utworów plastycznych) - ochrony postaci z bajki można więc poszukiwać na podstawie ochrony utworów plastycznych.

Tytuły filmów i imiona własne bohaterów a znaki towarowe i Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Tytuły filmów i imiona własne bohaterów mogą być rejestrowane jako słowne czy słowno-graficzne znaki towarowe dla określonych klas związanych z produkcją filmową (np. Seksmisja) czy też dla różnorodnych klas nie tylko związanych z produkcją filmową (np. Kubuś Puchatek) – ochrona z tytułu przepisów Ustawy z dnia 30 czerwca 2000r. Prawo własności przemysłowej; Ochrony tytułów filmów można dochodzić również na podstawie art. 10 Ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – wykorzystanie tytułu filmu może w konkretnych stanach faktycznych wprowadzić konsumentów w błąd co do pochodzenia i rodzaju filmu i być uznane za bezprawne w świetle tej ustawy - należy brać pod uwagę m.in. charakter odróżniający tytułu, naturę filmu i rejony przenikania się tych czynników.

Ochrona krótkich fragmentów tekstu Kwalifikacja fragmentów tekstu jako utworu budzi wiele zastrzeżeń, tym więcej im jest on krótszy, Utworem może być nawet sformułowanie jednozdaniowe – jeżeli spełnia przesłanki indywidualnej twórczości – najczęściej decyduje o tym poetyckość, stylistyczna wyrazistość, błyskotliwość, zwięzłość i dobitność. np. Haiku, aforyzmy, maksymy, złote myśli

Ochrona frazy wypowiadanej przez bohatera „Serce jak dzwon” - Slogany, powiedzenia, słowa, idiomy, przysłowia należą do domeny publicznej i każdy ma prawo korzystania z nich (Wyrok SN z 4 marca 2002r.) „Ciemność widzę. Oj. Widzę ciemność” – wyłączenie spod działania prawa autorskiego krótkich fragmentów cudzego utworu jest niezbędne (Wyrok SA w Krakowie z dnia 5 marca 2004 r.)

Dziękuję za uwagę