Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Zarządzanie projektami – pojęcia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Definicja rachunkowości zarządczej
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Zakład pracy jako organizacja formalna.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Sprawozdawczość finansowa
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
Innowacyjne podejście do ryzyka rynkowego w Spółce Jakub Stolarczyk, DM IDMSA Warszawa 3 III 2008.
Organizacja i zarządzanie firmą
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Szczecin, 15 kwietnia 2013 r. Katedra Organizacji i Zarządzania Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytet Szczeciński Specjalność: Kompetencje.
Controlling projektowy
V Konferencja Ewaluacyjna, Warszawa Ewaluacje dla oszczędnego i reagującego rządu Experiences from The Netherlands dr Peter van der Knaap Dyrektor.
Struktura Organizacyjna Gospodarki Naprawczej (remontowej)
Rynek kapitałowy katalizatorem rozwoju MSP
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Analiza ekonomiczno – finansowa
Wdrożenie outsourcingu
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Informatyczne Systemy Zarządzania dr inż. Andrzej Macioł
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Agata Dulska Paulina Zielińska
System Informowania Kierownictwa – nowoczesne narzędzie wspomagające uzyskanie przewagi konkurencyjnej Piotr Bączek – Project.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Modele zarządzania jakością
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
RACHUNKOWOŚĆ WEDŁUG OŚRODKÓW ODPOWIEDZIALNOŚCI
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Funkcje zarządzania w sporcie Karolina Makarewicz IIa.
Zarządzanie strategiczne 7
Menedżer i zarządzanie
Rozwój województwa mazowieckiego w latach
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Innowacyjne podejście do ryzyka rynkowego w Spółce
Funkcja planowania.
Kontrolowanie.
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Sprawozdawczość finansowa
Zapis prezentacji:

Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska

Funkcje zarządzania: planowanie organizowanie motywowanie kontrolowanie © Agnieszka Sopińska

Kontrolowanie Kontrolowanie – obserwowanie postępów organizacji w realizacji jej celów. Obserwowanie i ocena działań, Wprowadzanie bieżących korekt © Agnieszka Sopińska

Etapy procesu kontroli Utrzymanie statusquo 4 3 1 2 Ocena wyników, działanie (reakcja) Porównanie wyników z normami Ustalenie norm i metod pomiaru efektywności Mierzenie wyników Korekta odchyleń Zmiana norm © Agnieszka Sopińska

ze względu na rodzaj kontrolowanych zasobów Rodzaje kontroli ze względu na szczebel kontroli ze względu na rodzaj kontrolowanych zasobów Kontrola zasobów finansowych Kontrola zasobów rzeczowych Kontrola zasobów ludzkich Kontrola zasobów informacyjnych Kontrola działalności operacyjnej Kontrola działalności taktycznej Kontrola działalności strategicznej © Agnieszka Sopińska

Narzędzia kontroli finansowej Budżety Sprawozdania finansowe Bilanse Rachunek wyników Analiza wskaźnikowa Rewizja finansowa © Agnieszka Sopińska

Cechy dobrej kontroli Realizm ekonomiczny (koszty niższe niż korzyści) Realizm organizacyjny (dopasowanie do struktury organizacyjnej) Koncentracja na punktach strategicznych Użyteczna Elastycznie dopasowane instrumenty Oparta o aktualne informacje Obiektywna Wyniki przedstawione w sposób zrozumiały Akceptowana przez członków organizacji © Agnieszka Sopińska

Zmiana podejścia do kontroli Od kontroli ex post Do kontroli ex ante (controlling strategiczny) © Agnieszka Sopińska

Controlling strategiczny Ponadfunkcyjny system zarządzania przedsiębiorstwem, zorientowany na wynik firmy. Rodzaje: ze względu na funkcje (np. logistyki,marketingu…) ze względu na szczebel zarządzania ( strategiczny i operacyjny) © Agnieszka Sopińska