Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska
Funkcje zarządzania: planowanie organizowanie motywowanie kontrolowanie © Agnieszka Sopińska
Kontrolowanie Kontrolowanie – obserwowanie postępów organizacji w realizacji jej celów. Obserwowanie i ocena działań, Wprowadzanie bieżących korekt © Agnieszka Sopińska
Etapy procesu kontroli Utrzymanie statusquo 4 3 1 2 Ocena wyników, działanie (reakcja) Porównanie wyników z normami Ustalenie norm i metod pomiaru efektywności Mierzenie wyników Korekta odchyleń Zmiana norm © Agnieszka Sopińska
ze względu na rodzaj kontrolowanych zasobów Rodzaje kontroli ze względu na szczebel kontroli ze względu na rodzaj kontrolowanych zasobów Kontrola zasobów finansowych Kontrola zasobów rzeczowych Kontrola zasobów ludzkich Kontrola zasobów informacyjnych Kontrola działalności operacyjnej Kontrola działalności taktycznej Kontrola działalności strategicznej © Agnieszka Sopińska
Narzędzia kontroli finansowej Budżety Sprawozdania finansowe Bilanse Rachunek wyników Analiza wskaźnikowa Rewizja finansowa © Agnieszka Sopińska
Cechy dobrej kontroli Realizm ekonomiczny (koszty niższe niż korzyści) Realizm organizacyjny (dopasowanie do struktury organizacyjnej) Koncentracja na punktach strategicznych Użyteczna Elastycznie dopasowane instrumenty Oparta o aktualne informacje Obiektywna Wyniki przedstawione w sposób zrozumiały Akceptowana przez członków organizacji © Agnieszka Sopińska
Zmiana podejścia do kontroli Od kontroli ex post Do kontroli ex ante (controlling strategiczny) © Agnieszka Sopińska
Controlling strategiczny Ponadfunkcyjny system zarządzania przedsiębiorstwem, zorientowany na wynik firmy. Rodzaje: ze względu na funkcje (np. logistyki,marketingu…) ze względu na szczebel zarządzania ( strategiczny i operacyjny) © Agnieszka Sopińska