Stop cyberprzemocy ! Ważne informacje !.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
opracowała Justyna Tokarz
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
CYBERPRZEMOC.
Dziecko w sieci zagrożenia i profilaktyka.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
CYBER PRZEMOC XXI WIEKU
CYBERPRZEMOC.
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.
STOP.
Powiedz STOP cyberprzemocy !
STOP Cyberprzemocy.
Cyberprzemoc Wydział dw. z PG KWP w Katowicach kom. Adam Nikolin.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Przeciwdziałania zagrożeniom w Internecie .
Dzień Bezpiecznego Internetu
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU LUTY 2009
„BEZPIECZNY INTERNET”
CZŁOWIEK –NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DEBATA SPOŁECZNA POŁĄCZONA.
Bezpieczeństwo w sieci
Wprowadzenie w tematykę konferencji
Bezpieczny internet.
Cyberprzemoc Weronika Skierka IIA.
STOP CYBERPRZEMOCY.
Zdrowe i bezpieczne dziecko przy komputerze
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
Bez nienawiści w Internecie
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
BEZPIECZNY INTERNET.
Przygotowała Julia Töppich klasa VIa
Przygotowała Laura Górecka
Bezpieczeństwo w sieci
CYBERPRZEMOCY !!!.
Dzień Bezpiecznego Internetu
PAMIĘTAJ!!!.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
Bezpieczeństwo w sieci.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
BEZPIECZNY INTERNET Co i jak?.
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
Cyberprzemoc Wirtualne upokarzanie, realne przeżywanie…
Opracowała: Jadwiga Omiotek
Chroń swoją prywatność w Internecie
Podsumowanie Ośmieszanie i inne formy przemocy w sieci potrafią być bardzo krzywdzące. Kiedy jesteś ofiarą przemocy, szukaj pomocy u rodziców, nauczyciela.
Zagrożenia dla dzieci i młodzieży w Sieci Julia Barlińska Fundacja Dzieci Niczyje
Przygotował: Jakub Leńczowski
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Niebezpieczeństwo w sieci!. Internet jest jednym z najpopularniejszych medium. Dzięki niemu mamy dostęp do np. wiadomości, informacji sportowych, jest.
Aleksander Kuliński klasa II A
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Stop cyberprzemocy.
Młodzieżowy Katalog Bezpiecznej Szkoły
Daniel Trzeszczyński IIIB
SP W WĘGIERSKIEJ GÓRCE.
Dzieci w Sieci Stop Cyberprzemocy.
Opracowała: Jadwiga Omiotek
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
CYBERPRZEMOC.
(Agresja elektroniczna)
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
STOP CYBERPRZEMOCY !!!.
“JAK SIĘ PRZED NIĄ USTRZEC?”
1 1.
Zapis prezentacji:

Stop cyberprzemocy ! Ważne informacje !

Stop cyberprzemocy ! 1. Nie umieszczaj w sieci zdjęć ani filmików z osobami, które nie wyraziły na to zgody. 2. Jeśli chcesz nagrać film lub zrobić komuś zdjęcie, zawsze zapytaj tę osobę o pozwolenie. Nie można nagrywać ani fotografować osób, które sobie tego nie życzą. 3. Nie przenoś konfliktów do sieci. Nie umieszczaj w Internecie obraźliwych ani ośmieszających filmików. Możesz nimi wyrządzić komuś prawdziwą krzywdę.

Stop cyberprzemocy ! 4. Jeśli ktoś umieści w Internecie materiał, który Cię obraża lub ośmiesza, zgłoś to natychmiast administratorowi danej strony. Skontaktuj się z Helpline.org.pl – tam uzyskasz fachową pomoc. 5. Szanuj innych internautów. Traktuj ich tak, jak chcesz, żeby oni traktowali Ciebie.

Jak mogą pomóc rodzice ? Zjawisko cyberprzemocy najkrócej definiuje się jako przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Technologie te to głównie Internet oraz telefony komórkowe. Podstawowe formy tego zjawiska to: nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli. Do działań określanych mianem cyberprzemocy wykorzystywane są głównie: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne, serwisy SMS i MMS.

Co trzeba zrobić, żeby zapobiec : telefoniczną, ucz dziecko bezpiecznego korzystania z Internetu, komputera, telefonu komórkowego, kształtuj w dziecku poczucie odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje oraz informuj o konsekwencjach,  rozmawiaj z dzieckiem na temat cyberprzemocy, poinformuj o tym, jak unikać takich sytuacji oraz jak ewentualnie na nie reagować.

Co trzeba zrobić, żeby zapobiec : zapobiec cyberprzemocy: twórz warunki do bezpośrednich i konstruktywnych relacji swojego dziecka z rówieśnikami, proponuj dziecku atrakcyjne formy spędzania czasu wolnego, będące alternatywą dla komputera czy komórki, rozmawiaj z dzieckiem, interesuj się Jego aktywnością w Internecie, kontroluj aktywność

Co możesz zrobić, żeby pomóc: możesz potrzebować wsparcia psychologa, prawnika – podpowiedzi możesz szukać u konsultantów Helpline.org.pl, bezpłatna infolinia 800 100 100, zabezpiecz dowody: zachowaj wszystkie wiadomości, treści (nagrania, filmy, zdjęcia, smsy, komentarze) i informacje dotyczące sprawy,

Co możesz zrobić, żeby pomóc: porozmawiaj z dzieckiem i dowiedz się, co się dzieje, zdobądź jak najwięcej istotnych informacji: o sprawcy cyberprzemocy, o stosowanych przez niego metodach, okresie, kiedy zdarzenie miało miejsce, za pomocą jakich środków doszło do cyberprzemocy itp. wspólnie z dzieckiem zastanów się, co można w zastanej sytuacji zrobić, naucz dziecko, że nie wolno reagować przemocą na przemoc online, poszukaj wsparcia u specjalistów

Czym jest cyberprzemoc? Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych – przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych.  Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. W Polsce doświadcza go ponad połowa młodych internautów!!! Do działań określanych jako cyberprzemoc zalicza się m.in:   - wyzywanie, straszenie poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, - robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody, - publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają, - podszywanie się pod kogoś w Sieci. Pomimo, że akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, to potrafią wyrządzać bardzo dużą krzywdę.

Stop cyberprzemocy ! Wraz z rozwojem mediów elektronicznych oraz wzrostem ich popularności obserwujemy wśród dzieci i młodzieży wrastającą skalę tzw. cyberprzemocy, czyli przemocy z użyciem Internetu oraz telefonów komórkowych. Z badań przeprowadzonych w Polsce w 2007 roku wynika, że różnych form przemocy w Sieci doświadcza ponad połowa młodych internautów. Wysoką skalę i wagę problemu potwierdzają też coraz częstsze doniesienia medialne o tego typu zdarzeniach. Dzieci często podejmują działania określane mianem cyberprzemocy nie mając świadomości możliwych konsekwencji.

Stop cyberprzemocy ! . Tymczasem specyfika mediów elektronicznych sprawia, że intensywność i zasięg doznawanej przez ofiary krzywdy przekracza czasami ich możliwości poradzenia sobie z taką, nawet pozornie błahą, sytuacją i może prowadzić to prawdziwej tragedii. Zapobieganie cyberprzemocy wymaga uświadomienia najmłodszym, na czym polega ten problem i jakie może mieć konsekwencje zarówno dla ofiary jak i sprawcy. Dzieci muszą też wiedzieć jak się zachować w sytuacji doświadczania przemocy w Sieci, gdzie szukać pomocy. Niniejsza propozycja edukacyjna opracowana została w ramach kampanii „Dziecko w Sieci”. Film edukacyjny oraz scenariusze zajęć lekcyjnych będą pomocne nauczycielom w przeprowadzeniu zajęć po- święconych problemowi cyberprzemocy.

Cyberprzemoc a „tradycyjna” przemoc rówieśnicza Cyberprzemoc, w odróżnieniu od „tradycyjnej” przemocy (ang bullying), charakteryzuje wysoki poziom anonimowości sprawcy. Ponadto na znaczeniu traci klasycznie rozumiana „siła”, mierzona cechami fizycznymi czy społecznymi, a atutem sprawcy staje się umiejętność wykorzystywania możliwości, jakie dają nowe technologie informacyjne i komunikacyjne. Charakterystyczna dla cyberbullingu szybkość rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze oraz ich powszechna dostępność w Sieci sprawiają, że jest to zjawisko szczególnie niebezpieczne.

Cyberprzemoc a „tradycyjna” przemoc rówieśnicza Kompromitujące zdjęcia, filmy czy informacje potrafią zrobić w Internecie bardzo szybką „karierę” a ich usunięcie jest często praktycznie nie możliwe. Istotną cechą cyberprzemocy jest również szeroki repertuar form krzywdzenia, poszerzający się z dnia na dzień wraz z rozwojem oferty serwisów internetowych i telefonii komórkowej. Ponadto zjawisko to jest mniej kontrolowane przez rodziców, czy nauczycieli niż „klasyczna” przemoc, O problemie przemocy rówieśniczej w Sieci 2 gdyż działania sprawcy są trudniejsze do zaobserwowania. Przeszkodą w przeciwdziałaniu cyberprzemocy przez dorosłych jest słaba znajomość specyfiki mediów elektronicznych oraz bagatelizowanie problemu.

Skala problemu – badania W styczniu 2007 roku w ramach kampanii „Dziecko w Sieci” przeprowadzone zostały pierwsze w Polsce badania poświęcone problemowi cyberbullyingu*, Miały one na celu ustalenie skali i specyfiki problemu wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Badani – 891 internautów w wieku 12 – 17 lat – byli pytani o doświadczanie następujących sytuacji: ● Przemoc werbalna w Sieci (wulgarne wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, szantaż) ● Rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli dziecka ● Publikowanie w Sieci filmów, zdjęć i informacji ośmieszających dziecko ● Podszywanie się w Sieci pod dziecko Młodzi internauci byli również pytani o ich odczucia i reakcję w danej sytuacji oraz o określenie sprawcy zdarzenia.

Cyberprzemoc – z doświadczeń Helpline.org.pl W lutym 2007 roku w ramach programu Safer Internet” w Polsce uruchomiony został projekt Helpline.org.pl, którego celem jest pomoc dzieciom w sytuacjach zagrożenia w Internecie oraz podczas korzystania z telefonów komórkowych. Konsultanci Helpline.org.pl dostępni są pod bezpłatnym numerem telefonu 0 800 100 100 oraz online (komunikator) na stronie www.helpline.org.pl. Doświadczenia Helpline.org.pl potwierdzają wysoką skalę problemu cyberprzemocy w Polsce.

Cyberprzemoc – z doświadczeń Helpline.org.pl Przypadków tego typu dotyczy zdecydowana większość zgłoszeń. Najczęstsze z nich to: ● nękanie z wykorzystaniem serwisów społecznościowych (m.in. Epuls, Grono) ● nagrywanie filmów kamerą w telefonie i umieszczane ich w serwisach typu Wrzuta.pl, YouTube.com ● włamania na blog lub stronę internetową i zamieszczanie tam ośmieszających i upokarzających treści ● groźby przy użyciu komunikatora ● rozsyłanie do znajomych informacji o ośmieszających treściach e-mailem lub SMSem (łańcuszki docierające w krótkim czasie nawet do kilkuset osób)

Scenariusz zajęć „Stop Cyberprzemocy” 8. Zasady odpowiedzialnego korzystania z Internetu i telefonów komórkowych (5 min) Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje uczniom stworzenie kodeksu bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu i telefonów komórkowych. Informuje uczniów, że powinny się w nim znaleźć: - zasady bezpieczeństwa, które pomogą uniknąć sytuacji cyberprzemocy, jak: - Nie publikować w Sieci swoich zdjęć - Nie udostępniać nikomu swoich haseł, loginów itp. - Zapewniać swoim profilom w Sieci status prywatny - zasady dotyczące tego jak należy korzystać z tych mediów, np.: - Nie rejestrować zdjęć i filmów bez zgody zainteresowanego -

Scenariusz zajęć „Stop Cyberprzemocy” - Nie zamieszczać w Internecie materiałów, które mogą kogoś skrzywdzić - Nie przeklinać - zasady dotyczące zachowania w sytuacji bycia świadkiem lub ofiarą przemocy w Sieci, np.: - Zawsze pomagać kolegom, którym dzieje się coś złego - Informować o zagrożeniach w Sieci kogoś dorosłego - Zgłaszać przypadki cyberprzemocy do Helpline.org.pl Kodeks może być tworzony przez całą klasę z pomocą nauczyciela. Zadanie może też być realizowane w grupach lub potraktowane jako zadanie domowe.

Prezentacje opracował na podstawie różnych stron internetowych: Dziękuje za uwagę ! Prezentacje opracował na podstawie różnych stron internetowych: Jakub Wierzbicki