w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kryteria wyboru projektów
Advertisements

KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Rekomendacje z badania: Prognoza zmian na rynku pracy wynikających z realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Spójność logiczna projektu.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
niezgodność sumy kontrolnej wersji elektronicznej z wersją papierową brak wersji elektronicznej wniosku lub niedająca się odczytać wersja.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów szkół zawodowych, w szczególności poprzez podniesienie efektywności kształcenia.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Wniosek o dofinansowanie.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Cel oraz wskaźniki dla naboru wniosków o dofinansowanie w trybie konkursowym dla Osi Priorytetowej 10 Edukacja Działania 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno- demograficznymi – System SOWA Dorota Ludorowska.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Generator wniosków o dofinansowanie LSI MAKS2 Elbląg,
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Propozycje systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFS Posiedzenie.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Pytania i odpowiedzi w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Departament Wdrażania RPO00 Departament Wdrażania RPO Toruń Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji WNIOSEK PRESELEKCYJNY / Kryteria preselekcyjne.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
w zakresie pomocy społecznej
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Wskaźniki.
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Pytania i odpowiedzi w ramach Poddziałania 5. 2
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
OŚ PRIORYTETOWA IX JAKOŚĆ EDUKACJI I KOMPETENCJI W REGIONIE
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Od pomysłu do projektu (ABC projektu) z wykorzystaniem systemu LSI2014
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w Załączniku 3 b - Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych osi priorytetowych, działań/ poddziałań – dla EFS   XXXIX Posiedzenie Komitetu.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Logika projektowa oraz najczęściej popełniane błędy we wnioskach z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020

Tworząc wniosek należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Co chcemy robić? czyli jaki problem chcemy rozwiązać? Dla kogo będzie projekt? musimy zdiagnozować dokładnie naszą grupę docelową (ile osób/instytucji) jakie mają cechy charakterystyczne: wykształcenie, deficyty edukacyjne, wiek, niepełnosprawność czy płeć opisać zasady rekrutacji i kryteria ułatwiające właściwy dobór grupy docelowej do projektu Jakie są potrzeby i oczekiwania grupy docelowej? czy faktycznie nasz projekt je rozwiąże (wszystkie czy tylko częściowo!!!)

Tworząc wniosek należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Co dokładnie chcemy robić w projekcie? jakie zadania, działania. Nasze działania powinny zmieniać sytuację grup docelowych i obszaru wsparcia na lepsze!!! Jaki będzie czas realizacji projektu? - jaki będzie początek i koniec projektu ale również poszczególnych zadań/działań, Jaka jest sytuacja tych osób/ instytucji na rynku i dlaczego chcemy robić projekt? - na podstawie doświadczenia, obserwacji własnych, dostępnych analiz wewnętrznych i zewnętrznych- w zgodności z Regulaminem Konkursu!!!,

Tworząc wniosek należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Czy mamy wszystko co nam potrzebne by sprawnie zrealizować projekt? zasoby kadrowe, lokalowe, techniczne i każde inne niezbędne do realizacji projektu Ile to będzie kosztowało? w podziale na zadania, z uwzględnieniem zasad konstrukcji budżetu zgodnie z wytycznymi (progi kosztów bezpośrednich i pośrednich i inne zagadnienia) zaplanowanie wydatków w sposób szczegółowy i czytelny w zgodności ze stawkami rynkowymi (przykłady w Taryfikatorze!!!)

Tworząc wniosek należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Co z tego wyniknie (wskaźniki)? czyli co zyska odbiorca projektu i jakie będą wskaźniki projektu (projekt powinien wpływać na osiągnięcie konkretnych produktów i rezultatów przyczyniających się do realizacji wskaźników Programu)

Wniosek tworzymy na podstawie: 1) Regulaminu konkursu. Załączników !!! do Regulaminu konkursu np.: Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, Kryteriów ogólnych, Szczegółowych kryteriów wyboru, Regulaminu Komisji Oceny Projektów wraz z załącznikami (w tym karty oceny). 2) Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych. 3) Wytycznych programowych Ministerstwa Rozwoju – np. Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020.

Błędy formalne we wnioskach EFS Wniosek złożono na niewłaściwy konkurs!!! W treści wniosku w przypadku projektu partnerskiego nie podano informacji, że partnerzy zostali wybrani zgodnie z Ustawą o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności… (wybór partnera spoza sektora finansów publicznych) i nie występuje pomiędzy nimi brak powiązań Wnioskodawca oraz partnerzy posiadają łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy MNIEJSZY od łącznych wydatków w ocenianym projekcie w odniesieniu do roku kalendarzowego w którym wydatki są najwyższe!!! W projekcie nie zastosowano właściwych metod rozliczania wydatków!!! - obecnie to kryterium formalne Wnioskodawca niewłaściwie dobrał grupy docelowe do projektu (UWAGA: w ramach RPOWŚ są konkursy dla różnego typu odbiorców !!!)

Błędy merytoryczne we wnioskach EFS I. informacje o projekcie 1 Błędy merytoryczne we wnioskach EFS I. informacje o projekcie 1.12 Typ projektu - informacja podawana automatycznie z listy rozwijanej na podstawie informacji wprowadzonych do systemu przez Wnioskodawcę (odpowiedni wybór ma znaczenie dla konstrukcji całego wniosku i jest równie ważny dla piszącego jak i oceniającego) II. Wnioskodawca (Beneficjent) 2.7 Adres siedziby oraz dane kontaktowe (niezgodność adresów z danymi na pieczątkach) 2.8 Osoby uprawnione do podejmowania decyzji wiążących w imieniu wnioskodawcy i 2.9 Osoby do kontaktów roboczych (ta sama osoba- czy jesteśmy tego pewni?)

Błędy merytoryczne we wnioskach EFS III Błędy merytoryczne we wnioskach EFS III. Opis projektu w kontekście właściwego celu szczegółowego PI 3.1.1 Wskaźniki realizacji celu Niepoprawnie wybrane wskaźniki rezultatu i produktu (wskaźniki nie wynikające z Regulaminu Konkursu) PRZYPOMNIENIE Z INSTRUKCJI WYPEŁNIANIA WNIOSKU Wskaźnik produktu – dotyczy realizowanych w ramach projektu działań, np.: Liczba nauczycieli objętych wsparciem w programie. Monitorowane w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie/ przystąpienia do pierwszej formy wsparcia! Wskaźnik rezultatu – dotyczy oczekiwanych efektów wsparcia ze środków EFS, np.: Liczba nauczycieli objętych wsparciem w programie, którzy podnieśli swoje kompetencje po opuszczeniu programu. Monitorowane po zakończeniu wsparcia!

Błędy merytoryczne we wnioskach EFS Wskaźnik horyzontalny - przypisany do większości lub wszystkich Celów Tematycznych, np.: Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - NAWET jeśli jego WARTOŚĆ wynosi ZERO Wskaźnik specyficzny - wskaźniki własne wnioskodawcy - DOBRZE PRZEMYŚLEĆ!!! Zbyt duża liczba wskaźników specyficznych „WPO” (ewentualna Reguła proporcjonalności)

Błędy merytoryczne we wnioskach EFS Każdy wskaźnik wskazany w Sekcji III wniosku musi być !!! wskazany w zadaniach z podaniem liczby osób objętych wsparciem w ramach danego zadania. Źródło danych do pomiaru wskaźnika – wypełniane ręcznie dotyczy określenia na jakiej podstawie mierzone będą wskaźniki realizacji celów poprzez ustalenie źródła weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika. W źródłach weryfikacji wskaźników nie wykazujemy dokumentów finansowych (np.: faktur, rachunków ale protokoły odbioru mogą być).

Błędy merytoryczne we wnioskach EFS Niewłaściwe wskazanie wartości bazowej wskaźnika rezultatu (stanu wyjściowego projektu) i jego wartości docelowej (której osiągnięcie będzie uznane za zrealizowanie wskazanego celu) Wartość bazowa powinna być zerowa, chyba że Wnioskodawca obejmuje, wsparciem projektowym grupę, którą wspierał już wcześniej

Błędy merytoryczne we wnioskach EFS III. Opis projektu w kontekście właściwego celu szczegółowego 3.2 Grupy docelowe Niedostosowanie procesu rekrutacji, doboru kryteriów do danej grupy uczestników projektu Nieprecyzyjne określanie problemów w stosunku do grup docelowych np. „część grupy docelowej wykazywała niewielką znajomość języka X” Brak uzasadnienia/czy analizy CAŁEJ !!! grupy docelowej (np.: uczniów i nauczycieli) Brak danych ilościowych (liczbowych, procentowych) przy analizie placówki oświatowej (wskazanie, iż projekt jest zgodny z analizą przeprowadzoną w jednostce nie jest wystarczający. Potrzebne są wnioski/wyniki z tej analizy) Pomijanie kwestii równościowych, osób niepełnosprawnych Podanie przez wnioskodawcę liczby osób w podziale na płeć, stanowi tylko część analizy sytuacji kobiet i mężczyzn i nie jest wystarczające dla uzyskania pozytywnych odpowiedzi w STANDARDZIE MINIMUM opisanym w Załączniku numer 1 do Instrukcji wypełnienia wniosku.

Błędy merytoryczne we wnioskach EFS IV. Sposób realizacji projektu oraz potencjał i doświadczenie wnioskodawcy i partnerów 4.1 Zadania W opisie poszczególnych zadań wnioskodawca powinien wskazać, który typ operacji realizuje w danym zadaniu. Brak przypisania wszystkich wskaźników zdefiniowanych w części 3.1.1. Niezgodność opisu zadania i jego etapów z harmonogramem realizacji projektu Zaplanowane działania nie wynikają z analizy problemu lub oczekiwań uczestników projektu Brak wskazania czasookresu realizacji zadania oraz osób odpowiedzialnych za jego realizację Brak przypisania partnerów do zadań (jeśli dotyczy) Brak informacji, że Wnioskodawca zapewni trwałość (zgodnie z Regulaminem Konkursu) Brak wskazania form wsparcia ze względu na brak wybrania grupy GRUPY DOCELOWEJ w części 3.2.

Błędy merytoryczne we wnioskach EFS V. Budżet projektu Niepoprawne oznaczanie kosztów związanych ze środkami trwałymi oraz cross- financingiem (część VI wniosku) Przedstawianie wydatków w sposób globalny, np. zakup pomocy dydaktycznych – 20.000 - ale jakich, ile, do jakich zajęć!!! Brak zastosowania właściwej metody rozliczania projektu (Wytyczne w zakresie kwalifikowalności…) Wybranie niewłaściwego limitu kosztów pośrednich (j.w.) Błędy formalno-rachunkowe Brak uzasadnienia wydatków pod budżetem Niepoprawnie uzupełniona część VIII – Źródła finansowania wydatków http://www.2014-2020.rpo-swietokrzyskie.pl/najczesciej-zadawane-pytania

Dziękuję za uwagę Kamila Jacewicz-Marciniak Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego