Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Administracja finansów publicznych
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Czy polski sektor finansów publicznych jest w kryzysie? Mirosław Gronick i Warszawa 2 marca 2009 r.
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Budżet państwa.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Finanse Zbigniew Kuryłek
Procedura budżetowa w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Wsparcie dla rozwoju technologii
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Prawo finansowe MSFRiU II r. r.a. 2015/2016 grupy C 8, C 1, C 2 dzień zajęć – wtorek 6.10, 13.10, 20.10, 27.10, 3.11, 10.11, 17.11,
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA GDAŃSKA W 2007 ROKU Gdańsk 19.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
Dochody i zwroty w VAT w latach
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Dochody i zwroty w VAT w latach
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Zapis prezentacji:

Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego Projekt ustawy budżetowej na rok 2018 Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego 22.09.2017

Sytuacja makroekonomiczna – uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne Plan prezentacji Sytuacja makroekonomiczna – uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne Wydatki i dochody budżetowe Stabilizująca Reguła Wydatkowa i jej skutki dla Finansów Publicznych Plan budżetu w wybranych obszarach Podsumowanie

Coraz więcej instytucji zaczyna dostrzegać potencjał naszej gospodarki, o czym świadczą ostatnie rewizji prognoz wzrostu PKB %

Pojawiająca się inflacja będzie miała wpływ na politykę pieniężną oraz sytuację wewnętrzną

Planowane wydatki Budżetu Państwa rosną bardzo szybko (mld zł) +28% +4,4% Wykonanie Plan

Budżet – podział na wydatki sztywne i elastyczne jest „umowny” Wydatki Budżetu Państwa 397 mld zł Wydatki zdeterminowane, w tym: Wydatki ”elastyczne”, w tym: Świadczenia emerytalno-rentowe Subwencje dla JST MON Obsługa długu SP Składki do UE i org. międzynar. Program 500+ Wypłaty i obsługa świadczeń rodzinnych Współfinansowanie Wynagrodzenia (bez MON) Kancelaria Sejmu, Senatu, Prezydenta RP, TK, NIK, SN, NSA itd. Pochodne od wynagrodzeń Programy wieloletnie Ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich Górnictwo i kopalnictwo Dopłaty do paliwa rolniczego

W tym czasie skonsumowano ok. 160 mld zł z OFE Wydatki SFP w latach 2012-2016 (wykonanie) oraz prognozy wynikające z SRW (mld zł) +48 mld zł w 4 lata +106 mld zł w 4 lata W tym czasie skonsumowano ok. 160 mld zł z OFE

Deficyt sektora GG historycznie wynosił nawet 100 mld zł W tym czasie skonsumowano ok. 160 mld zł z OFE

Dług publiczny wg UE rósł nieprzerwanie do czasu zmian w OFE… W tym czasie skonsumowano ok. 160 mld zł z OFE

Polska była w środku grupy krajów UE pod względem zadłużenia tuż przed wybuchem kryzysu finansowego Źródło: AMECO (baza: 11-05-2017)

Mimo wzrostu poziomu zadłużenia Polski, kryzys silniej uderzył w inne kraje Źródło: AMECO (baza: 11-05-2017)

Wzrost planowanych dochodów podatkowych jest ambitny (I) +45% +19%

Wzrost planowanych dochodów podatkowych jest ambitny (II)

Wzrost planowanych dochodów z VAT (mld zł) Do sierpnia 2017 wzrost VAT +23,5% +42% w latach 2016-2019

Lata 2009-2015 to stagnacja dochodów CIT Wzrost dochodów z CIT (z udziałami JST) ma bardzo istotne znaczenie w programie uszczelniania (mld zł) Lata 2009-2015 to stagnacja dochodów CIT +31% w latach 2016-2019

…choć jeszcze przed 2015 r. byliśmy w ogonie Europy Źródło: AMECO (baza: 11-05-2017)

Reguła pozwala na coroczny wzrost wydatków o około 35 mld zł w sektorze i stopniową realizację celów politycznych rządu

Reguła wydatkowa uspójnia polskie regulacje z wymogami unijnymi Unijny Pakt Stabilności i Wzrostu zakłada: Automatyczne sankcje w zakresie funduszy europejskich (np. zamrożenie środków na rolnictwo i politykę spójności) w przypadku przekroczenia przez deficyt progu 3% PKB (procedura nadmiernego deficytu). Sankcje z tytułu nierealizowania zaleceń Rady Ecofin (np. renegocjacja umowy partnerstwa) – procedura nadmiernego odchylenia od wymaganej ścieżki redukcji deficytu do tzw. średniookresowego celu budżetowego (MTO), gdy ścieżka dojścia do MTO nie jest zachowana. Postępowanie przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości i sankcje finansowe w przypadku braku reguły. Kontekst…

Głównie pozycje wydatków w 2018 roku W sumie wzrost największych wydatków wyniesie 38,8 mld zł

Najbardziej rosną wydatki sztywne, co daje już ponad 32 mld zł Wydatki na program Rodzina 500+ mogą przekroczyć 25 mld zł – oznacza to przyrost o 2,3 mld zł. Wydatki emerytalno-rentowe FUS (przy założeniu ustawowej waloryzacji rent i emerytur) Wzrost w 2018 r. o ok. 19 mld zł, w tym o ok. 9,5 mld zł z tytułu obniżenia wieku emerytalnego oraz 9,5 mld zł z tytułu waloryzacji Wydatki na zdrowie w 2018 roku wyniosą 92 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 10 mld zł w dwa lata. Wydatki NFZ rosną w 2018 r. o ok. 5,8 mld zł do kwoty ok. 83 mld zł Wydatki na obronę narodową Wzrost na 2018 r. o ok. 4 mld zł wg metodologii NATO Na współfinansowanie wydamy ok. 1 mld zł więcej niż w 2017 roku

Projekty wydatków budżetowych w wybranych obszarach

[POLITYKA SPOŁECZNA] 2015-2017: Prawie czterokrotny wzrost wydatków społecznych Obniżenie wieku emerytalnego Rodzina 500+ Restrukturyzacja górnictwa Mieszkanie+ Ubezpieczenia dla rolników Leki dla seniorów Dodatkowe świadczenia rodzinne i społeczne Inne 71 mld zł

[POLITYKA SPOŁECZNA] Dalszy wzrost wydatków na rodzinę + 52% 2016 -> 2018 + 5,8% + 2,1 mld PLN + 43,6% + 11 mld PLN

Praktycznie wyeliminowaliśmy biedę wśród dzieci [POLITYKA SPOŁECZNA] Przeciętne świadczenie na dziecko wzrosło ponad 3-krotnie Praktycznie wyeliminowaliśmy biedę wśród dzieci 2012 2016 2017 Wzrost ponad 3x!!! 2 600PLN 7 600 PLN 8 600 PLN

[POLITYKA SPOŁECZNA] Rodzina i polityka społeczna – kluczowe zmiany Realizacja Programu "Rodzina 500+" – o 2,3 mld więcej niż w 2017 (łącznie 24,5 mld zł) Realizacja ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwiększenie rezerwy celowej o 100 mln zł w stosunku do 2017 (łącznie ponad 0,5 mld zł) Realizacja zadań pomocy społecznej, w tym ośrodków wsparcia (ponad 50 mln zł) Program „Senior+” – wydatki wyższe o 30 mln zł Finansowanie zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności i realizacja programu legitymacji osoby niepełnosprawnej (21 mln zł)

[OBRONNOŚĆ] Budżet MON będzie w kolejnych latach sukcesywnie zwiększany – realizacja zobowiązania międzynarodowego Polska, jako jeden z pięciu krajów NATO, obok USA, Wielkiej Brytanii, Estonii i Grecji realizuje zobowiązanie przeznaczenia 2% PKB na wydatki obronne

[OCHRONA ZDROWIA] Ochrona zdrowia priorytetem Rządu… mln zł Tylko w tym roku nakłady na ochronę zdrowia rosną o ponad 3 mld zł w stosunku do pierwotnego planu (m.in. Spec ustawa) +12% (+ 10 mld zł) +4,9% (+4 mld zł) +6,8% (+5,8 mld zł)

[OCHRONA ZDROWIA] … i wyzwaniem na przyszłość W 2018 roku planowane nakłady rosną o rekordową sumę 5,9 mld zł do kwoty ok. 93 mld zł. Nakłady na ochronę zdrowia ogółem wyniosą w 2017 roku niecałe 87 mld zł. Oznacza to wzrost o ponad 4 mld zł w stosunku do 2016 roku. Sam budżet Państwa wydaje ponad 10 mld zł na ochronę zdrowia, z czego na transfery dla NFZ przeznaczamy ponad 6 mld zł. NFZ Budżet NFZ stale rośnie: w 2018 roku planowane wydatki rosną do ponad 83 mld zł z poziomu 77,5 mld w 2017 roku oraz niecałych 74 mld w roku 2016. Oznacza to więcej środków na: Dofinansowanie wieloletnich programów wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia - 94 mln Leki dla osób „75+” – 79 mln Zakup szczepionek w ramach programu szczepień ochronnych – 55 mln Podwyżki w Państwowym Ratownictwie Medycznym – 177 mln

[INFRASTRUKTURA] Infrastruktura fundamentem rozwoju gospodarczego + 48 % 2016 vs 2018 W tym wzrost wydatków KFD i Funduszu Kolejowego: +4,1 mld zł w 2018 roku + 9 % + 36 %

[INFRASTRUKTURA] Infrastruktura, Budownictwo i Gospodarka Morska Łączne wydatki na infrastrukturę transportu lądowego na 2018 r. stanowią ok. 25 % (łącznie ze środkami UE) planowanych wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, podczas gdy określony ustawowo dolny limit wynosi 18% Zaplanowane środki na drogi krajowe, w tym na prace przygotowawcze i utrzymanie dróg krajowych, są o ponad 880 mln wyższe niż zrealizowane wydatki na ten cel w roku 2016. Głównym źródłem finansowania zadań inwestycyjnych na drogach krajowych jest Krajowy Fundusz Drogowy Wydatki krajowe na zadania w obszarze mieszkalnictwo na 2018 r. są wyższe o 418,3 mln zł, tj. o ok. 45,6% w porównaniu do zaplanowanych środków w ustawie budżetowej na rok 2017 W roku 2017 vs. 2016 nastąpił wzrost całkowitych wydatków na gospodarkę morską o 11%, a w roku 2018 nastąpi dalszy przyrost wydatków Propozycje ustanowienia kolejnych programów wieloletnich w celu realizacji zadań statutowych stoi w utrudnia prowadzenie elastycznej polityki finansowej państwa.

[EDUKACJA I NAUKA] Wzrost wydatków na cele oświatowe Rezerwa na 5 % podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli od 1 kwietnia 2018 (ponad 1 mld zł) Dodatkowe 14 mln zł dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej Nowe technologie w szkole i Program „Aktywna Tablica” (70 mln zł) W latach 2017 – 2018 prawie dwukrotne zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej (o 23 mln zł, w sumie 42 mld zł) Wzrost nakładów na naukę o blisko 10% w stosunku do poprzedniego roku Wzrost nakładów na naukę w relacji do PKB z 0,431% w 2017 r do planowanego 0,449% Prawie 12% wzrost nakładów na działalność badawczo-rozwojową w porównaniu do poprzedniego roku

[EDUKACJA I NAUKA] Nakłady na oświatę i wychowanie rosną nieprzerwanie od 2013 roku + 3% (+1,3 mld zł) 2018 vs. 2016 + 10% (+4,3 mld zł) 2018 vs. 2013

Wynagrodzenie minimalne wzrośnie w ciągu 16 lat o ponad 117% [MINIMALNE WYNAGRODZENIE] Skumulowany realny wzrost wynagrodzenia minimalnego w latach 2002-2018 jest dużo wyższy niż przeciętnego Wynagrodzenie minimalne wzrośnie w ciągu 16 lat o ponad 117% Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wzrośnie w ciągu 16 lat o ponad 65%

Skumulowany przeciętny realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w latach 2006-2016 jest o ok. 3 pp. niższy niż w sferze budżetowej

Polska musi zmierzyć się ze spadkiem podaży pracy – pozytywny wpływ imigracji zza wschodniej granicy Źródło: Straż Graniczna, GUS, ONZ, PKO Bank Polski

W 2016 saldo migracji zagranicznych na pobyt stały wyniosło +1,5 tys W 2016 saldo migracji zagranicznych na pobyt stały wyniosło +1,5 tys. – podczas gdy w całym okresie powojennym było ono ujemne

Dziękuję za uwagę