Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Advertisements

NOWOCZESNY SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA PAŹDZIERNIKA.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
UGODA ADMINISTRACYJNA
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Sprawiedliwość naprawcza
W kontekście Czerwonego Krzyża
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA kwietnia 2013.
Konflikt KONFLIKT – jest to rozbieżność interesów lub przekonań stron, że ich aktualne dążenia nie mogą być zrealizowane równocześnie.
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Mediacje pracownicze
Centrum Mediacyjne przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.
Mediacje rodzinne
7 zasad Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Klinika Konfliktu m e d i a t o r z y
Rozwiązywanie konfliktów
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
ROLA DYREKTORA SZKOŁY W MIĘDZYNAROWYM PROJEKCIE WSPÓŁPRACY SZKÓŁ KONFERENCJA 5 LISTOPADA 2010.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
„Pytanie, kto może zostać liderem? Jest jak pytanie, kto może śpiewać partie tenora? Odpowiedź jest oczywista: ten kto umie śpiewać tenorem”. Henry Ford.
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Mediacja jako alternatywna forma rozwiązywania konfliktów
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKREGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW CIECHOCINEK LUTEGO 2007r.
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zawód mediator – alternatywą dla pedagoga Urszula Wirkus III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych.
MEDIACJA RODZINNA UKSW, 29 października 2008 r. Violetta Wysok Radca prawny Kierownik Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie Violetta Wysok Kancelaria.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
 SSO Ewa Ważny. cykliczne spotkania przedstawicieli wszystkich środowisk zainteresowanych mediacją : mediatorów, sędziów, adwokatów, radców prawnych,
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Ochrona konsumenta usług bankowych
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Zasady etyki prawniczej
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Temat: Przebieg postępowania sądowego. 1.Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. a.art. 304 kpk – każdy, kto dowie się o popełnieniu przestępstwa ściganego.
COMMUNITY COURT (CENTRUM SPRAWIEDLIWOŚCI NAPRAWCZEJ) DOŚWIADCZENIA USA W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMU DROBNEJ PRZESTĘPCZOŚCI Bartosz Pilitowski Posiedzenie Rady.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Barbara Denisiuk. Postępowanie cywilne Inf. ogólne grupowe SOKIK Postępowanie polubowne mediacja arbitraż.
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Dziecko romskie w szkole
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROZWIĄZYWANIE SPORÓW ZBIOROWYCH
Promowanie praw dzieci
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
Centrum Arbitrażu i Mediacji
ROZWIĄZYWANIE SPORÓW ZBIOROWYCH
Anna K. Duda Barbara Binduga
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Dr Magdalena Makieła Adwokat/Mediator/Arbiter
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Zapis prezentacji:

Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami Konferencja – Przyjazne otoczenie biznesu – Krajowy Fundusz Szkoleniowy i inne formy wsparcia w 2017 roku Radzyń Podlaski, 16 marca 2017 r.

Naruszenie prawa jednostki i możliwe sposoby ochrony Zemsta – w sytuacji braku pomocy od społeczeństwa Wymiar sprawiedliwości – powinien być oparty o prawa człowieka i autorytet prawa, w praktyce opiera się o winę i karę, bez odniesienia do pokrzywdzonego lub poszkodowanego,

Naruszenie prawa jednostki i możliwe sposoby ochrony – cd. Alternatywne sposoby zapewniające ochronę, tzw. ADR (Alternative Dispute Resolutions) – koncentracja na potrzebach i prawach pokrzywdzonego/poszkodowanego: Mediacje, Arbitraż, Koncyliacje, Negocjacje, Facylitacje.

Sprawiedliwość naprawcza Postępowanie w którym kładzie się nacisk na bezpośredni lub pośredni dialog między stronami będącymi w konflikcie. Ta forma sprzyja naprawieniu związków międzyludzkich (strony), ale również związków ze społecznością lokalną. Rodzinna konferencje w Nowej Zelandii jako przykład SN w czasach współczesnych

Zasady mediacji Dobrowolność Bezstronność Neutralność Akceptowalność Poufność mediacji Bezinteresowność Profesjonalizm i szacunek

Zasady Dobrowolność – udział w mediacji zależy w pełni od woli stron. Nikt nie może i nie ma prawa zmusić stron do udziału w mediacji Bezstronność mediatora – ma obowiązek dbać o równe traktowanie stron na każdym etapie postępowania. Mediator nie powinien prowadzić mediacji, jeśli łączą go ze stroną jakiekolwiek więzy, relacje czy zależności

Zasady Neutralność mediatora – oznacza neutralność wobec przedmiotu sporu. Mediator nie narzuca stronom własnych rozwiązań, nawet jeśli uważa, że zna rozwiązanie spornej kwestii lub jego rozwiązanie będzie dla stron lepsze. Akceptowalność – oznacza, że strony przystępując do mediacji muszą akceptować mediatora, zasady mediacji i reguły postępowania przedstawione w monologu mediatora.

Zasady Poufność mediacji – dotyczy całego jej przebiegu. Mediator nie ujawnia żadnych informacji uzyskanych w postępowaniu mediacyjnym. Notatki sporządzone w czasie mediacji są niszczone po jej zakończeniu. Bezinteresowność – mediator nie może wykorzystywać kontaktu ze stronami dla osiągnięcia własnych korzyści.

Zadania mediatora Dbałość o przestrzeganie zasad mediacji i ustalonych reguł postępowania Organizuje cały proces mediacji Zapewnia bezpieczne warunki do jej przeprowadzenia Wspiera strony w prawidłowej komunikacji Dokonuje diagnozy konfliktu

Zadania mediatora – cd. Potrafi aktywnie słuchać Wykorzystuje techniki mediacyjne i negocjacyjne Sprawdza realność i wykonalność porozumienia Motywuje strony do poszukiwania alternatywnych rozwiązań sporu Pomaga w formułowaniu ugody – język, przejrzystość, zgodność z prawem i zasadami współżycia społecznego.

Etapy mediacji Zgłoszenie sprawy do mediacji: Bezpośredni kontakt ze stroną zwracającą się z prośbą o przeprowadzenie mediacji 2. Zapoznanie się mediatora ze sprawą/aktami/dokumentacją – rozmowa ze stronami i analiza postanowienia o skierowaniu stron do mediacji

Etapy mediacji – cd. 3. Spotkania wstępne – informacyjne – odbywają się oddzielnie z każdą ze stron. Na wstępie mediator przedstawia monolog mediatora w którym odbiera zgodę stron na mediację i mediatora (na piśmie). Następnie uczestnicy spotkania przedstawiają swój punkt widzenia, a mediator zadając pytania diagnozuje konflikt. Na tym etapie istnieje już możliwość podjęcia decyzji o mediacji pośredniej.

Etapy mediacji – cd. 4. Spotkanie wspólne – mediator powtarza obu stronom monolog mediatora. Raz jeszcze każda ze stron przedstawia swój punkt widzenia spornej sprawy. Na tym etapie, strony poszukują wspólnych rozwiązań, budują porozumienie i spisują jego warunki. Ilość spotkań jest zależna od stopnia skomplikowania sprawy, woli stron jej rozwiązania i stanu emocjonalnego uczestników.

Etapy mediacji – cd. 5. Zakończenie mediacji – z każdej mediacji mediator ma obowiązek sporządzić protokół, a sprawozdanie w przypadku spraw sądowych, kierowanych z sądu. Mediator przekazuje dokument do zlecającego mediację, a zawiera w treści dane stron, miejsce mediacji, nazwisko mediatora, ilość spotkań mediacyjnych i opis efektu mediacji (brak porozumienia/porozumienie). Jeśli doszło do porozumienia wówczas ugoda stanowi załącznik do protokołu z mediacji.

Wnioski Konieczność upowszechnienia wiedzy i dostępności do mediacji Zapewnienie środków niezbędnych do powstawania lokalnych ośrodków mediacji Udoskonalenie przepisów.

Dziękuję za uwagę!