Płatności bezpośrednie: podsumowanie najważniejszych decyzji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Wspólna Polityka Rolna w nowym okresie programowania: założenia, wybrane elementy, stan prac Nałęczów, 15 listopada 2012 r. Departament Unii Europejskiej.
Imigracja studentów zagranicznych do UE jako temat badawczy Europejskiej Sieci Migracyjnej Joanna Jaracz de Czartoszewska Krajowy Punkt Kontaktowy ESM.
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Energia wiatru w Polsce a reszta UE
Ocena funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej: propozycje legislacyjne
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Wsparcie rolnictwa ekologicznego w krajach UE
STATUS NAUCZYCIELA - KATEGORIE
STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Zasady przyznawania płatności do gruntów rolnych w 2007 roku
Reforma WPR na lata ustalenia negocjacyjne
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
WSPÓLNA POLITYKA ROLNA DO 2020r.
System płatności bezpośrednich w latach
System płatności bezpośrednich w Polsce w latach
Małe gospodarstwo w nowej Wspólnej Polityce Rolnej
Ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich
l System płatności bezpośrednich w Polsce w latach projekt do konsultacji - z uwzględnieniem specyfiki województwa zachodniopomorskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
PŁATNOŚCI BEZPOŚREDNIE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Poddziałanie: Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa.
Jaka Wspólna Polityka Rolna Zofia Krzyżanowska, Radca Generalny
Wspólnotowa typologia gospodarstw rolnych
Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne (M 10)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Informacja dotycząca szacowania strat w gospodarstwach rolnych i działach.
FORMY POMOCY DLA ROLNIKÓW W ZWIĄZKU Z WYSTĄPIENIEM SUSZY.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
w Regionalnym Programie Operacyjnym
FORMULARZ WNIOSKU O PRZYZNANIE PŁATNOŚCI NA ROK 2016
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Płatności bezpośrednie i powierzchniowe w nowej perspektywie finansowej Joanna Czapla Departament.
Zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej w Unii Europejskiej.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 9 grudnia 2005 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Program Leader w Polsce i innych krajach europejskich Luboradza, r. Krzysztof Kwatera, Przedstawiciel LGD w Grupie Roboczej ds. KSOW.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Działanie 1.2. „Ułatwianie startu młodym rolnikom”
LEADER, RLKS i wielofunduszowość w Unii Europejskiej Urszula Budzich-Tabor ENRD Contact Point #LeaderCLLD Spotkanie GTL Klaudyn, 3 marca 2016 r.
PK4: Zakres ochrony znaków czarno- białych „Zharmonizowanie różnych interpretacji dotyczących zakresu ochrony znaków towarowych wyłącznie w kolorze czarnym,
ul. LIMANOWSKIEGO 95; RADOM
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
PŁATNOŚĆ ZA ZAZIELENIENIE
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
This project has been funded with support the European Commission
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
RLKS na obszarach rybackich .
Finansowanie WPR w latach – propozycje zmian
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. UE C 74, )
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Zapis prezentacji:

Płatności bezpośrednie: podsumowanie najważniejszych decyzji Wynik netto = całkowite przeniesienie z I filaru do II filaru 3 mld euro w ciągu 6 lat (możliwy przegląd w 2017 r. dla lat 2018 i 2019) Elastyczność między filarami 9 PCz ograniczy (100% redukcji) wysokość płatności podstawowych do maksymalnego poziomu w przedziale od 150 tys. EUR do 600 tys. EUR 15 PCz stosować będzie tylko minimalną redukcję 5% przy wartościach powyżej 150 tys. EUR 9 PCz będzie odejmować wynagrodzenia faktycznie wypłacone przez rolnika przed zastosowaniem mechanizmu zmniejszenia płatności Zmniejszenie płatności Udział koperty finansowej na płatności bezpośrednie przeznaczony na płatność podstawową dla UE-28 ustanowiono na poziomie 55% 10 PCz, które obecnie stosuje SAPS zachowa go do 2020 r. 6 PCz zastosuje płatność podstawową na poziomie regionalnym (EL, ES, FI, DE, UK, FR) Podstawowe płatności Wszystkie Państwa Członkowskie , poza Niemcami, zastosują VCS Plany PCz odnośnie dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją = 10% całkowitej koperty płatności bezpośrednich dla EU 28 w 2015 r. 9 PCz z mniej niż 8% (IE, NL, LU, UK, AT, DK, EE, EL, CY) 11 PCz maksymalnie 13%, z czego 9 z nich użyje również wszystkie lub część dodatkowych 2% w wypadku wsparcia dla sektora roślin wysokobiałkowych 3 PCz (BE, FI, PT) przeznaczy więcej niż 13 (+2%)% na dobrowolne wsparcie związane z produkcją (wymagana zgoda Komisji) Dobrowolne wsparcie związane z produkcją (VCS) 8 PCz wprowadzi płatność redystrybucyjną (6 z nich nie zastosuje zmniejszenia płatności) Tylko 1 PCz (DK) przeznaczy płatności I filaru na Obszary o Niekorzystnych Warunkach Gospodarowania 15 PCz wprowadzi Schemat dla Małych Gospodarstw , ale tylko 2 w formie kwoty ryczałtowej jednakowej dla wszystkich rolników (LV, PT) Pozostałe dobrowolne systemy wsparcia

Elastyczność pomiędzy filarami: wszystkie decyzje Wyniki netto wszystkich transferów (możliwy przegląd w 2017 r. dla lat 2018 i 2019) = całkowite przeniesienie z I do II filaru 3 mld EUR w przeciągu 6 lat Z Płatności Bezpośrednich do Rozwoju Obszarów Wiejskich w procentach pułapów krajowych (maksymalny odsetek 15%)   PB do ROW  MEUR 6.382,6  Rok fiskalny 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Rok złożenia wniosków 2014 FR 3.0% 3.3% LV 7.5% UK 10.8% BE 2.3% 3.5% 4.6% CZ 3.4% 1.3% DK 5.0% 6.0% 7.0% DE 4.5% EE 6.1% 14.3% 15.0% EL NL 4.0% 4.1% 4.2% 4.3% RO 1.8% 2.2% 0.0% Z Płatności Bezpośrednich do Rozwoju Obszarów Wiejskich w procentach pułapów krajowych (maksymalny odsetek 15% lub 25% dla niektórych PCz)  ROW do PB  MEUR 3.358,2  HR MT 0.8% 1.6% 2.4% 3.1% 3.8% PL 25.0% SK 21.3% HU Akt delegowany modyfikujący załączniki finansowe dotyczące PB i ROW, opublikowany 23.12.2014 (Rozporządzenie 1378/2014)

Płatności bezpośrednie: podsumowanie naważniejszych decyzji BG CZ DK DE EE IE EL ES FR HR IT CY LV LT LU HU MT NL AT PL PT RO SI SK FI SE UK   SAPS √ 10 Płatność podstawowa na poziomie regionalnym 6 Płatność redystrybucyjna 8 Bez obniżenia płatności Obszary o Niekorzystnych Warunkach Gospodarowania 1 Dobrowolne wsparcie związane z produkcją 27 Schemat dla Małych Gospodarstw 15

Płatności bezpośrednie: podsumowanie najważniejszych decyzji Płatności bezpośrednie–procentowy przegląd pułapów krajowych przydzielonych wg planu (2015 r.) Udział koperty finansowej na płatności bezpośrednie przeznaczony na płatność podstawową dla EU-28 w 2015 r. = 55%

Mechanizm zmniejszenia płatności (1) Odejmowanie wynagrodzeń Kwoty powyżej Redukcja % BE/FL BE/W BG CZ DK DE EE IE EL ES FR HR IT CY LV LT LU HU MT NL AT PL PT RO SI SK FI SE UK/E UK/NI UK/SC UK/W 150 000 5%   √ 15% 50% 100% 176 000 200 000 30% 250 000 55% 300 000 500 000 600 000 Odejmowanie wynagrodzeń

Mechanizm zmniejszenia płatności (2) 9 PCz ograniczy (100% redukcji) wysokość płatności podstawowych do maksymalnego poziomu w przedziale od 150 tys. EUR do 600 tys. EUR 15 PCz stosować będzie tylko minimalną redukcję 5% przy wartościach powyżej 150 tys. EUR 9 PCz będzie odejmować wynagrodzenia faktycznie wypłacone przez rolnika przed zastosowaniem mechanizmu zmniejszenia płatności Iloczyn mechanizmu zmniejszenia płatności oszacowany przez PCz na okres 5 lat (2015-2019) = 558 mln EUR (około 112 mln EUR /rocznie)

System Płatności Podstawowych (BPS) 6 Państw Członkowskich zdecydowało o stosowaniu płatności podstawowej na poziomie regionalnym: DE, EL, ES, FR, FI, UK (bez NI) 7 PCz osiągnie jednolitą stawkę na poziomie krajowym lub regionalnym: DE, FR-Korsyka, MT i UK-EN w 2015 r.; NL, AT, FI, UK-SC & WA do 2019 r. SE osiągnie ją w 2020 r. Wśród PCz, które podjęły decyzję o częściowej konwergencji w kierunku jednolitej stawki, 8 zdecydowało o zastosowaniu ograniczenia maksymalnego zmniejszenia wartości jednostkowej uprawnień do płatności o wartości wyższej niż średnia do 30% ich początkowej wartości (EL, ES, FR-bez Korsyki, HR, IT, PT, SI BE)

Dobrowolne Wsparcie Związane z Produkcją (VCS) NL LU UK AT DK EE EL CY IT ES RO SK SE LV BG CZ FR HR LT HU PL SI BE FI PT MT 0.2% 0.5% 1.7% 2.1% 2.8% 4.2% 7.4% 7.9% 11% 12% 13% 14% 15% 17% 20% 21% 57% Dobrowolne Wsparcie Związane z Produkcją = 10% całej koperty finansowej na płatności bezpośrednie dla UE 28 w 2015 r. 9 PCz - mniej niż 8% (CY, DK, EE, EL, IE, LU, NL, AT, UK) 11 PCz wykorzysta maksymalny odsetek 13%, z czego 9 z nich również wykorzysta całość lub część dodatkowych 2% dostępnych w przypadku, gdy odpowiadająca wartość procentowa przeznaczona jest na wsparcie sektora roślin wysokobiałkowych 3 PCz muszą uzyskać zgodę Komisji na przydzielenie więcej niż 13 (+2)% na Dobrowolne Wsparcie Związane z Produkcją: BE, FI, PT (2gi kwartał 2015 r.)

Dobrowolne Wsparcie Związane z Produkcją (VCS) Sektor AT BE BG CY CZ DK EE EL ES FI FR HR HU IE IT LT LU LV MT NL PL PT RO SE SI SK UK ProcentVCS Wołowina √ 42% Zboża 2% Len 0% Owoce i Warzywa 5% Rośliny strączkowe Konopie Chmiel Mleko 20% Orzechy Nasiona roślin oleistych Oliwa z oliwek Rośliny białkowe 11% Ryż 1% Nasiona Owce i kozy 12% Jedwabniki Skrobia ziemniaczana Buraki cukrowe 4%

VCS: sektory, których dotyczy wsparcie

VCS: sektory, których dotyczy wsparcie Sektory, które wsparcie obejmuje w najwyższym stopniu: Wołowina i cielęcina: 24 PCz, 42% całej koperty finansowej Dobrowolnego Wsparcia Związanego z Produkcją (VCS) na 2015 r. Mleko i produkty mleczarskie: 18 PCz, 20% koperty finansowej VCS Mięso kozie i owcze: 22 PCz, 11% koperty finansowej VCS Rośliny białkowe: 16 PCz, 12% koperty finansowej VCS Owoce i Warzywa: 19 PCz, 5% koperty finansowej VCS Buraki cukrowe: 10 PCz, 4% koperty finansowej VCS Regionalizacja w UK (wołowina, cielęcina i mięso owcze), IT (oliwa z oliwek, rośliny wysokobiałkowe, rośliny strączkowe, pszenica durum i soja) oraz PL (chmiel) Brak wsparcia dla cukru trzcinowego, cykorii, zagajników o krótkiej rotacji, suszu paszowego

Klauzula dot. czynnego zawodowo rolnika 8 PCz dodało aktywność zawodową/prowadzenie przedsiębiorstwa do wykazu negatywnego: BG, DE, EE, IT, MT, NL, RO, UK-Sc 6 PCz rozszerzyło klauzulę na wszystkich uprawnionych, powyżej wymaganego progu: BG, EL, ES, IT, MT, NL Większość PCz ustanowiła próg zwolnienia w wysokości 5 000 EUR, za wyjątkiem BE-Fl (0), NL (1), LU (100), FR (200), MT (250), LT (500), BE-Wa (350), AT, ES i IT-bez obszarów górskich (1 250), SK (2 000), BG (3 000)

Zazielenienie Praktyki równoważne – przekazane do 1 sierpnia 2014 r. Dane podstawowe 8 PCz początkowo rozpoczęło równoważność 3 PCz wycofało swoje wnioski; Pozostałe PCz: 2 PCz - Systemy certyfikacji (NL, FR) 3 PCz - podjęły zobowiązania w ramach PROW (AT, IE, PL) Dywersyfikacja upraw główną praktyką w ramach zazielenienia Utrzymanie Obszarów Proekologicznych (EFA) wybrały 2 PCz Utrzymanie trwałych użytków zielonych wybrane zostało przez 1 PCz Bieżąca ocena (zakończona zostanie w lutym) Państwo Członkowskie Praktyka równoważna Szczegóły Francja Systemy certyfikacji 1 krajowy system certyfikacji Dywersyfikacja upraw Holandia 3 krajowe systemy certyfikacji  Różne praktyki Austria PROW 1 praktyka  Dywersyfikacja upraw - EFA Irlandia 1 praktyka  Dywersyfikacja upraw Polska

Dane podstawowe dotyczące EFA Zazielenienie Utrzymanie Obszarów Proekologicznych (EFA) – przekazane do 1 sierpnia 2014 r. (I) Dane podstawowe dotyczące EFA Liczba uruchomionych rodzajów EFA Między 2 i 4 EFA: 6 PCz (AT, FI, LT, NL, SI, ES) Między 5 i 9 EFA: 9 PCz (CY, DK, EE, EL, LV, MT, PT, SV, UK) Ponad 10 EFA: 13 PCz (BE, BG, HR, CZ, FR, DE, HU, IE, IT, LU, PL, RO, SK) Kategorie rodzajów EFA Uprawy wiążące azot: 27 PCz Ugorowanie ziemi: 26 PCz Zagajniki o krótkiej rotacji: 21 PCz Ochrona elementów krajobrazu (minimum jedna): 23 PCz Międzyplon: 20 PCz Strefy buforowe: 19 PCz Obszary zalesione: 13 PCz Agroleśnictwo: 12 PCz Pasy upraw przylegające do krawędzi lasów: 8 PCz; bez upraw: 11 PCz Tarasy: 8 PCz

Zazielenienie Utrzymanie Obszarów Proekologicznych (EFA) – przekazane do 1 października 2014 r. (II) Wybory PCz odnośnie elementów krajobrazu PCz, które wybrały przynajmniej 1 element: 23 Grupy drzew: 17 PCz Miedze: 16 PCz Grupy drzew: 16 PCz Żywopłoty: 13 PCz Pojedyncze drzewa: 13 PCz Stawy: 11 PCz Szpalery drzew: 14 PCz Tradycyjne kamienne mury: 6 PCz Pozostałe elementy: 10 PCz Wybór między elementami krajobrazu zgodnymi z definicją Art 45 (Rozporządzenia Delegowanego KE 639/2014) a zgodnymi z wymogami wzajemnej zgodności 5 PCz dopuszcza elementy zgodne z definicją Art 45 18 PCz dopuszcza zarówno elementy zgodne z Art 45, jak i z wymogami wzajemnej zgodności

Zazielenienie Utrzymanie Obszarów Proekologicznych – przekazane do 1 października 2014 r. (III) Zagajniki o krótkiej rotacji: Między 2 a 11 gatunkami na PCz Najpopularniejsze: wierzba (20 PCz), topola (16 PCz), olsza (14 PCz), brzoza (10 PCz) i jesion (11 PCz) Międzyplony: Różne podejścia w ustanawianiu wymaganego wykazu mieszanek uprawowych; często długi wykaz gatunków uprawnych Okres siewu zazwyczaj pomiędzy lipcem i sierpniem Niektóre PCz ustanowiły kryteria dla tworzenia mieszanek (max % dla ważniejszych gatunków) oraz dla minimalnego trwania międzyplonu. Uprawy Wiążące Azot (NFC): Między 4 a 19 uprawami na PCz Najbardziej popularne: bobik (wszystkie PCz), groch siewny (26 PCz), lucerna (25 PCz), łubin (23 PCz) i koniczyna (23 PCz). Kryteria bioróżnorodności (wybór NFC): niektóre PCz zapewniły ogólne, inne szczegółowe kryteria Kryteria geograficzne: niektóre PCz dopuściły NFC na całym obszarze, w świetle dyrektywy azotanowej. Pozostałe PCz nie dokonały takiego określenia.

4 PCz wyznaczy ESPG poza obszarami Natura 2000 Zielenienie Ekologicznie Wrażliwe Trwałe Użytki Zielone (ESPG) Przekazane do 15 grudnia 2014 r. PCz przyjęły różne podejścia w określaniu ESPG na obszarach Natura 2000: 8 PCz uznały wszystkie użytki zielone Natura 2000 5 PCz między 50% a 100% 6 PCz mniej niż połowę użytków zielonych W przypadku niektórych PCz dane muszą zostać jeszcze zweryfikowane 4 PCz wyznaczy ESPG poza obszarami Natura 2000