Ramy instytucjonalne UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Prawa kobiet w XXI wieku
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 3 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Konstytucyjny system źródeł prawa
Statut uczelni publicznej a statut publicznej szkoły podstawowej
Koncepcja „generacji” praw człowieka
W kręgu matematycznych pojęć
Lokalne źródła prawa – zarys
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Uniwersytet Opolski, WPiA
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
ORGANIZACJA.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Podstawy prawa międzynarodowego i europejskiego Unia europejska jako organizacja międzynarodowa cele i wartości Unii © Łukasz Stępkowski.
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w Umowie i Projekcie
Egzamin ósmoklasisty 2019.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Międzynarodowy Rynek Pracy
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Instytucje i organy UE Podstawy prawa UE 2018/19
Źródła prawa UE r..
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Ochrona prawna w UE r..
Źródła prawa Unii Europejskiej
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Tworzenie prawa.
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

Ramy instytucjonalne UE

Ramy instytucjonalne System instytucjonalny to nie tylko układ instytucji i organów, ale także specyficzne zasady postępowania wyznaczające relacje między nimi. Owe relacje możemy rozumieć zarówno jako „zasady prawa”, czyli normy obowiązującego prawa lub ich logiczne konsekwencje, które oceniane są jako podstawowe dla tego systemu prawa bądź jego części, jak i jako wzorce określonych zachowań, wskazujące jakieś stany rzeczy, które zamierza się osiągnąć, stosując dyrektywy mające charakter instrumentalny, prowadzące do zrealizowania celu.

Zasady UE dzielimy na: „zasady-reguły”, które tworzy prawodawca unijny w oparciu o wiążące przepisy uregulowane zarówno w pierwotnych, jak i wtórnych unijnych aktach prawnych, „zasady-polityki” – tworzone przez prawodawcę i sędziego unijnego w oparciu o wiążące postanowienia instytucji Unii Europejskiej, które są uchwalane w granicach jurysdykcji i na podstawie określonej procedury, „zasady-precedensy”, inaczej rozumiane jako „zwykłe” precedensy – tworzone przez sędziów i obowiązujące jako prawomocne źródło prawa UE.

rozwijanie procesów integracyjnych w Europie wymaga harmonijnych relacji między: ● władzą reprezentującą interes obywateli Unii (Parlament Europejski), ● władzą reprezentującą interes państw członkowskich (Rada, Rada Europejska), ● władzą reprezentującą interes Unii Europejskiej (Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Komisja).

Ramy instytucjonalne Artykuł 13 1. Unia dysponuje ramami instytucjonalnymi, które mają na celu propagowanie jej wartości, realizację jej celów, służenie jej interesom, interesom jej obywateli oraz interesom Państw Członkowskich, jak również zapewnianie spójności, skuteczności i ciągłości jej polityk oraz działań. Instytucjami Unii są: - Parlament Europejski, - Rada Europejska, - Rada, - Komisja Europejska (zwana dalej „Komisją”), - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, - Europejski Bank Centralny, - Trybunał Obrachunkowy.

Jednolite ramy instytucjonalne Unia dysponuje ramami instytucjonalnymi, które mają na celu propagowanie jej wartości, realizację jej celów, służenie jej interesom, interesom jej obywateli oraz interesom Państw Członkowskich, jak również zapewnianie spójności, skuteczności i ciągłości jej polityk oraz działań. (art. 14 ust. 1 TUE)

Jednolite ramy instytucjonalne Instytucjami Unii są: – Parlament Europejski, –Rada Europejska, – Rada, –Komisja Europejska (zwana „Komisją"), – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, – Europejski Bank Centralny, – Trybunał Obrachunkowy.

Zasady współpracy międzyinstytucjonalnej Zasada równowagi instytucjonalnej (art. 14 ust. 2 TUE) Zasada autonomii instytucjonalnej (art. 335 TFUE) Zasada lojalności międzyinstytucjonalnej (art. 14 ust. 2 TUE) Zasada otwartości (przyznanych kompetencji) (art. 15 TFUE)

Zasady współpracy międzyinstytucjonalnej zasady systemowe to procedury traktatowe, nad których zastosowaniem czuwa Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. u podstaw konstrukcji instytucjonalnej Unii Europejskiej, stanowiących o różnym stopniu i rodzaju interakcji między instytucjami i organami, leżą zasady: równowagi instytucjonalnej, jednolitych ram instytucjonalnych, autonomii instytucjonalnej, lojalnej współpracy międzyinstytucjonalnej zasada ograniczonych kompetencji (upoważnienia jednostkowego).

Zasady współpracy międzyinstytucjonalnej Z. Brodecki wyróżnia zasady: równowagi instytucjonalnej, autonomii instytucjonalnej, Jedności instytucjonalnej, różnorodności instytucjonalnej oraz wierności celom UE Zasady wg Maciej Górki: Autonomii instytucjonalnej, jednolitych ram instytucjonalnych oraz lojalnej współpracy

Zasada autonomii stanowi, że każda instytucja działa w granicach uprawnień przyznanych jej na mocy traktatów; Każda instytucja ma prawo określania swojej struktury wewnętrznej i szczegółowych przepisów dotyczących jej funkcjonowania w oparciu o podstawowe przepisy zawarte w traktatach

Zasada autonomii Autonomię instytucji unijnych należy w świetle analizowanej zasady rozumieć jako zespół praw, których przyznanie pozwala instytucjom m.in. na: uchwalanie nieoznaczonych aktów prawa UE (zbliżonych pod względem charakteru do tzw. miękkiego prawa – soft law), takich jak: regulaminy, programy ogólne, porozumienia międzyinstytucjonalne, rezolucje Rady, komunikaty Komisji, deklaracje. kreowanie organów pomocniczych. tworzenie wewnętrznych reguł organizacji, wzmacnianie odrębności instytucji przez określanie pozycji prawnej jej funkcjonariuszy, ustalanie odrębnych zasad wykonywania przez nich pracy, zwłaszcza przez nadanie im przywilejów i immunitetów. Przykładem zapisów wpływających na zwiększenie autonomii instytucji unijnych są protokoły dołączone do TUE, TFUE i TEWEA.

Zasada autonomii Sprawa Alfonso Luigi Marra p. Eduardo De Gregorio (C-200/07) i Antonio Clemente (C-201/07)

Zasada kompetencji przyznanych Każda instytucja działa w granicach uprawnień przyznanych jej na mocy Traktatów, zgodnie z procedurami, na warunkach i w celach w nich określonych. Instytucje lojalnie ze sobą współpracują. Unia, funkcjonując w oparciu o zasadę jednolitych ram instytucjonalnych, jest w swoim działaniu ograniczona przez regułę przyznania kompetencji. Zgodnie z nią działa wyłącznie w granicach kompetencji przyznanych jej przez państwa członkowskie w traktatach dla osiągnięcia określonych w nich celów. Natomiast wszelkie kompetencje, które nie zostały przyznane UE w traktatach, należą do państw członkowskich (art. 5 ust. 2 TUE).

Zasada równowagi instytucjonalnej instytucja działa zgodnie z procedurami, na warunkach i w celach określonych w traktatach. Nie może też wkraczać w kompetencje innych instytucji i organów; Działania jakiejkolwiek instytucji nie mogą naruszać uprawnień inne instytucji; swoiste „check and balance” w braku klasycznego trójpodziału władzy; wiąże się także z problemem godzenia/balansowania interesów prezentowanych przez instytucje Unii (państw członkowskich i obywateli w ramach UE). Sprawa Meroni p. Wysokiej Władzy z 1956 r.,

Zasada jednolitych ram Stanowi ona, że Unia dysponuje jednolitymi ramami instytucjonalnymi, które mają na celu propagowanie jej wartości, realizację jej celów, służenie jej interesom, interesom jej obywateli oraz interesom państw członkowskich, jak również zapewnianie spójności, skuteczności i ciągłości jej polityk oraz działań.

Zasada jednolitych ram instytucjonalnych przed wejściem w życie Traktatu Lizbońskiego 1 Unia nie posiadała własnego porządku instytucjonalnego. Ramy instytucjonalne były wspólne dla całej Unii i Wspólnot (EWG, Euratom). 2 Instytucje Wspólnot funkcjonowały także w ramach II i III filara UE na zasadzie „wypożyczenia”. 3 Instytucje funkcjonowały na warunkach określonych zarówno w TWE, jak i TUE. 4 Instytucje Wspólnot realizowały cele wskazane nie tylko w traktatach założycielskich, lecz także w TUE.

Zasada jednolitych ram instytucjonalnych Po Traktacie Lizbońskim zasada jednolitych ram instytucjonalnych została wpisana do art. 13 ust. 1 TUE. Zgodnie z nim, UE dysponuje jednolitymi ramami instytucjonalnymi, które mają na celu propagowanie jej wartości, realizację jej celów, służenie jej interesom, interesom jej obywateli oraz interesom państw członkowskich, jak również zapewnianie spójności, skuteczności i ciągłości jej polityk oraz działań. Zasadę rozwinięto w art. 21 ust. 3 TUE, art. 7 TFUE i art. 5 ust. 2 TUE. Na Unię nałożony został obowiązek czuwania nad spójnością poszczególnych jej polityk i działań z uwzględnieniem wszystkich celów i zgodnie z zasadą przyznania kompetencji (art. 7 TFUE). Spójność tę zapewniają i współpracują w celu jej osiągnięcia Rada i Komisja, wspomagane przez wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa (art. 21 ust. 3 TUE).

Zasada lojalnej współpracy Można ją określić mianem szczególnej zasady solidarności. Po wejściu w życie Traktatu Lizbońskiego została ona po raz pierwszy zapisana w traktatach. Zgodnie bowiem ze zdaniem drugim art. 13 ust. 2 TUE: „Instytucje lojalnie ze sobą współpracują”. W dalszym ciągu jej podstawą jest ogólna zasada solidarności (regulująca relacje między państwami członkowskimi a instytucjami) sformułowana w art. 4 TUE, co wynika także z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada lojalnej współpracy zasada lojalnej wspołpracy obejmuje: obowiązek wspołpracy nałożony na organy krajowe oraz instytucji Unii Europejskiej, obowiązek wspołpracy i wzajemnej pomocy ciążący na państwach członkowskich, obowiązek wspołpracy z państwami członkowskimi spoczywający na instytucjach wspolnotowych (unijnych), obowiązek lojalnej współpracy między instytucjami Unii Europejskiej.