WŁASNOŚCIOWE DLA RODZINY 500+ prof. UEK dr hab. Mariusz Andrzejewski Wydział Finansów i Prawa Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
PLAN PREZENTACJI Cele i założenia programu „Własnościowe dla Rodziny 500+” Opis programu Korzyści oraz obszary ryzyka Dlaczego Bank Pocztowy
Cel główny Przekierowanie części strumienia pieniężnego wydatkowanego przez Rząd RP w ramach realizacji Programu 500+ z wydatków konsumpcyjnych na wydatki inwestycyjne
Cele szczegółowe Istotny wzrost dynamiki PKB Wzrost wskaźnika dzietności Wzrost dostępności kredytów hipotecznych dla rodzin z dziećmi Rozwój mieszkalnictwa w tzw. Polsce B
Założenia Program nie wymaga wydatkowania dodatkowych środków z budżetu państwa Program nie zwiększa długu publicznego Rodzina 500+ nabywa na własność nowe mieszkanie lub dom bez wkładu własnego Program jest powszechny, ale wymaga operatora bankowego dysponującego rozproszoną siecią placówek w całej Polsce w celu inicjacji jego działania, Program jest oparty o mechanizmy wolnorynkowe, będzie działał w zakresie standardowych produktów bankowych i będzie mógł być oferowany przez dowolny bank komercyjny, Program poprzez mechanizmy wolnorynkowe, będzie dostępny przede wszystkim w mniejszych miastach i miejscowościach wiejskich (czynnikiem regulującym tą kwestię jest cena 1 m2, która powinna wynieść ok. 3 tys. zł, a takie nie są dziś możliwe w wielkich miastach)
Kierunek wydatkowania pieniędzy z programu 500+ Aktualnie Rząd RP przeznacza na program 500+ 20 mld zł Pieniądze z programu 500+ w większości przeznaczane są na wydatki konsumpcyjne W najbliższym czasie kierunek wydatków ulegnie zmianie w stronę oszczędności lub wydatków inwestycyjnych
PODSTAWOWĄ POTRZEBĄ KAŻDEJ RODZINY JEST POTRZEBA POSIADANIA MIESZKANIA
Beneficjenci programu „Mieszkanie dla rodziny 500+” W pierwszej fazie dedykowany rodzinom posiadającym minimum trójkę dzieci, które otrzymują z programu 500+ minimum 1000 zł miesięcznie Przykład: oprocentowanie stałe: 4% Kredyt na 18 lat na kwotę 153 tys. zł, Możliwość zakupu nowego mieszkania: 50 m2 od dewolopera np. w Tarnowie
Standaryzacja umowy kredytu hipotecznego Treść umowy Wysokość oprocentowania Sposób zabezpieczenia
PROPOZYCJA PROGRAMU Kredyt udzielany na zakup mieszkania lub domu na rynku pierwotnym Hipoteka na rzecz banku jako zabezpieczenie Bank Gospodarstwa Krajowego udzielający dodatkowych zabezpieczeń (gwarancja) Kredyty mieszkaniowe najczęściej do kwoty 300 tys. zł
Oprocentowanie Stała stopa procentowa 4% (ograniczenie ryzyka po stronie gospodarstw domowych – wzrost stóp procentowych i banków – ujemne stopy procentowe) Zmienna stopa procentowa WIBOR +2% Łączne oprocentowanie kredytu od 2% do 7%
PROPOZYCJA PROGRAMU Ryzyko spłaty kredytu powinno być przeniesione całkowicie na stronę rządową, jako udzielającego wsparcia w programie 500+ Bank komercyjny, uczestnik programu, dokonuje standardowej procedury oceny zdolności kredytowej Rodziny 500+ Bank ma prawo odmowy przystąpienia z daną rodziną do umowy kredytowej bez podawania przyczyny.
Cesja praw do środków finansowych z programu 500+ RÓŻNICE pomiędzy standardowym kredytem hipotecznym a kredytem w ramach programu „WŁASNOŚCIOWE dla rodziny 500+” Brak wkładu własnego Cesja praw do środków finansowych z programu 500+ jako druga forma zabezpieczenia Jeżeli w przyszłości inny rząd odstąpi od programu 500+ to bank np. nabędzie prawo do opcji dającej gwarancję spłaty rat kredytu Gwarancja Banku Gospodarstwa Krajowego Możliwość wprowadzenia stałej stopy procentowej
WZROST LICZBY URODZIN DZIECI W POLSCE KORZYŚCI SPOŁECZNE WZROST LICZBY URODZIN DZIECI W POLSCE Rodziny z 1 i 2 dzieci będą „przechodziły” w strefę rodzin z 3 dzieci
Korzyści Ekonomiczne Udzielenie kredytów na kwotę ok. 360 mld zł 120 000 rodzin może zakupić mieszkania 60 m2 po 300 000 zł WZROST PKB 2,7 % Jeżeli banki udzielą kredytów na kwotę 50 mld, to daje nam to dodatkowo 2,7 % wzrost PKB, a dziś wydatki konsumpcyjne z programu 500+ przynoszą tylko ok. 0,2 % wzrostu PKB
OBSZARY RYZYKA Ryzyko polityczne – odstąpienie od programu 500+ przez ewentualnie inny rząd w przyszłości
Potrzebny jest bank który: Posiada dobrze rozbudowaną sieć placówek w całej Polsce Portfel kredytowy jest nienasycony w zakresie udzielonych dotychczas kredytów hipotecznych Najlepiej, żeby kontrolę nad bankiem sprawował Minister Infrastruktury i Budownictwa, odpowiedzialny za rozwój mieszkalnictwa lub Minister Finansów i Rozwoju
Realizacja pomysłu W dniu 29.06.2017 roku, został złożony do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wniosek o grant dla programu „Własnościowe dla Rodziny 500+”, w programie DIALOG Skład zespołu badawczego: Prof. UEK dr hab. Mariusz Andrzejewski – Kierownik Projektu dr Mateusz Folwarski mgr Ewelina Pawłowska - Szawara dr hab. Konrad Grabiński dr Barbara Grabińska dr Jolanta Stanienda Więcej informacji – strona internetowa Wydziału Finansów i Prawa
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ