TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na przykładzie Przedszkola w Kolbuszowej Górnej Bogusława Augustyn.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Dojrzałość szkolna dziecka
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
ORIGAMI W NASZEJ SZKOLE czyli KWADRATOWY ZAWRÓT GŁOWY
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Somatognozja.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Moje dziecko idzie do przedszkola
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Międzyszkolne ośrodki korekcji wad postawy ciała
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Percepcja wzrokowa.
Wydział Harcerski GK ZHP
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dzieciństwo jest snem rozumu
Grupa „Muchomorki”.
Malowanie spontaniczne
Integracja sensoryczna
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne , alternatywne formy realizacji zajęć
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Metoda Ruchu Rozwijającego
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
PROGRAM „Szkolny Klub Sportowy”
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
PROGRAM „Szkolny Klub Sportowy”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
Zajęcia taneczne w Przedszkolu Miejskim nr 4
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Grupa „Kotki” PODSUMOWANIE PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
EKONOMOIŚ Zajęcia taneczne w Dąbrowie Górniczej
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA wg Procus i Block model belgijski

ORGANIZACJA TERAPII PSYCHOMOTORYCZNEJ Terapia odbywa się w grupie 3 – 6 dzieci. Grupa jest „otwarta”, tzn. gdy jedno dziecko kończy  terapię inne może przyjść na to miejsce. Stwarza to możliwość porównywania się z innymi dziećmi, naśladownictwa, stymulowania do wysiłku, zapobiegania powstawania niezdrowych, niepożądanych więzi  emocjonalnych między terapeutą i dzieckiem. Pozwala też dziecku na uświadomienie sobie, że z najsłabszego może stać się najlepszym w grupie. Ma to wielką wartość w odniesieniu do samooceny dziecka.

ORGANIZACJA TERAPII PSYCHOMOTORYCZNEJ Zajęcia organizowane są 2 razy w tygodniu, regularnie zawsze o tej samej porze, w stałe dni, bez obecności rodziców i trwają półtorej godziny.

SCHEMAT ZAJĘĆ 1.   Przywitanie – każde zajęcia rozpoczyna się od przywitania poprzez podanie ręki, kontakt wzrokowy i słowo „ dzień dobry”. 2.  Przebieranie i układanie ubrań – dotyczy równocześnie praksji ubierania się, schematu ciała, organizacji czynności w czasie, samodzielności i samoobsługi. Terapeuta pokazuje technikę zdejmowania  ubrań, wymaga złożenia ich i położenia we wskazanym miejscu. 3.   Toaleta – każde dziecko jest indywidualnie pytane, czy wybiera się do toalety, co zmusza je do powzięcia decyzji i ułatwia przeczucie swoich potrzeb na czas zajęć.

 Masaż 4.   – oprócz dostarczaniu dziecku bodźców dotykowych, czuciowych, dotyczących schematu ciała, masaż ma ważne znaczenie w kształtowaniu relacji terapeuta – dziecko.

Ćwiczenia indukcyjne – Polegają na indukowaniu przez terapeutę ruchów zamierzonych, następnie kontrolowanie ich, wreszcie podawanie sygnału do zahamowania. Ćwiczenia te są traktowane jako przygotowanie całości ciała do zasadniczych 10 ćwiczeń dużej motoryki. Ćwiczenia indukcyjne są realizowane w różnym tempie, rytmie. Każde z nich jest poprzedzone słowną zapowiedzią. Ćwiczenia indukcyjne mogą być: Karuzela/Koło graniaste Witanie paluszków Kręcą się stopy Pociąg Lata mucha Pif-paf Budujemy mosty Jadą misie

Ćwiczenia dużej motoryki-    jest to stała kolejność dosyć trudnych i złożonych ćwiczeń. Każde z nich jest czynnością zintegrowaną w dziedzinie ruchu i przestrzeni. Ćwiczenia są wykonywane w różnych kierunkach  i według różnych rytmów. Powinny  być wykonywane w tej samej kolejności, której dziecko musi się nauczyć, aby móc przewidzieć jakie ćwiczenie będzie wykonywało

Ćwiczenia dużej motoryki Kaczka Pinokio Piesek Zając Krokodyl Marsz po kałużach Dziadek Kangur Bocian Ślimak

Ćwiczenia schematu ciała Ćwiczenia są zawsze sprzężone z równoczesną stymulacją czuciową, ruchową, wzrokową, werbalną. Są skuteczne, gdy dziecko nabywa świadomości czucia głębokiego.

Aplikacje  Zabawy indywidualne i gry zespołowe rozwijające percepcje wzrokową, koordynację wzrokowo – ruchową sprawność manualną, koncentrację i uwagę dziecka. Aplikacje są wykonywane przez dzieci w pozycji leżącej na brzuchu.

Czynności końcowe Ubieranie się  - odbywa się według podobnych zasad, co rozbieranie. Pożegnanie – obowiązuje zasada jak przy przywitaniu.   Każda z sesji jest czynnością złożoną, obejmującą kilka funkcji, ze zrozumiałym celem i powinna być dobrze zorganizowana w czasie. Stopień trudności ćwiczeń jest dostosowany do wieku i dojrzałości rozwojowej dziecka.