Moje dziecko i jego potrzeby.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowali: Patryk Klemczak Tomasz Klemczak ODSIECZ WIEDEŃSKA.
Advertisements

Kształtowanie się granic II Rzeczypospolitej
Wykład 4: Systemy nawigacji satelitarnej
WNIOSEK O PRZYZNANIE POMOCY
POGŁĘBIONA OCENA SYTUACJI FINANSOWEJ NA PODSTAWIE ANALIZY WSKAŹNIKOWEJ
Machine learning Lecture 3
Identyfikacja dansylowanych aminokwasów metodą cienkowarstwowej chromatografii na płytkach poliamidowych Gawahir Hassan.
Mechanika kwantowa dla niefizyków
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych
Wybrane bloki i magistrale komputerów osobistych (PC)
HELIOTECHNIKA W chwili obecnej jest niekonkurencyjna w porównaniu ze źródłami konwencjonalnymi, ale jest to „czysta energia” dlatego wiąże się z nią wiele.
Tolerancje i pasowania
B R Y Ł Y P L A T O Ń S K I E.
Bankowość Pieniądz Podstawowe informacje o bankach
Weryfikacja hipotez statystycznych
Krakowskie Sympozjum Naukowo-Techniczne
Zasilacze prądu stałego Czyli rzeczywiste źródła napięcia
Prof. nadzw. dr hab. inż. Jarosław Bartoszewicz
Mechanika kwantowa dla niefizyków
Grzegorz Karasiewicz Katedra Marketingu Wydział Zarządzania UW
1 czerwca w zerówce.
„ Mały Miś i polskie tradycje Bożego Narodzenia”
Box Behnken Design w optymalizacji procesu biosyntezy β-karotenu w hodowlach drożdży Rhodotorula rubra Ludmiła Bogacz-Radomska(1), Joanna Harasym(1,2,3),
Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …. ……………
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Rachunki makroekonomiczne
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Prezentacje wykonali: Marcin Łukasik Wiktor Kołek
GOSPODAROWANIE ZASOBAMI W ORGANIZACJI
Co to jest SSC Master… SSC Master to platforma elektronicznego obiegu, dekretacji i akceptacji dokumentów w organizacji. Dzięki szerokiemu i elastycznemu.
Podstawy pomagania SPPiIK, 2016 Anna Gromińska.
Chemia biopierwiastków
Sedymentacja.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Hiszpania,Portugalia,Litwa,Polska,Turcja,Włochy,Chorwacja Desery.
Prawo pracy – ćwiczenia (IX)
Dotarcie do specyficznej grupy docelowej
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata za rok 2016 Warszawa, 26 czerwca 2017 r. Materiał.
Srebrna Małopolska regionalne inicjatywy na rzecz seniorów
Stan Wojenny.
O UTWORZENIE ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku
ZAWODOZNAWSTWO Materiały zrealizowane w ramach projektu
Wykład 8: Złożone problemy przetwarzania mobilnego
Realizacja sprzężenia od siły w układzie sterowania robotem do zastosowań neurochirurgicznych Dorota Marszalik Wieliczka,
Funkcje generujące w kombinatoryce
Ruch turystyczny w Krakowie w 2015 roku
© dr hab. Inż. Paweł Jabłoński
Adsorpcja faza stała/ gazowa lub ciekła faza ciekła/ gazowa lub ciekła
MODELE EPIDEMIOLOGICZNE
Dowody matematyczne - zadania podstawowe
Zagadnienie prawdy Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Ewolucja gwiazd.
Potencjał chemiczny Potencjał chemiczny ma charakter siły uogólnionej,
STAŁE RÓWNOWAGI REAKCJI PROTOLITYCZNYCH
Optymalizacja sieci drogowej propozycja algorytmu
Nie ma innego – Tylko Jezus Mariusz Śmiałek
W ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
R- Punkt referencyjny (wyjściowy) obrabiarki
Parki krajobrazowe na Podlasiu
Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 im. Tadeusza Kościuszki
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zasady poprawnej komunikacji – jak uniknąć konfliktów ?
Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze
Edukacja psychologiczna
GMINA RUDZINIEC.
Czym jest mowa nienawiści?
Wykład 7 Prawo urzędnicze.
Wsparcie dla przedsiębiorców oferowane przez Powiatowy Urząd Pracy
Zapis prezentacji:

Moje dziecko i jego potrzeby.

Hierarchia potrzeb dziecka potrzeba samorealizacji potrzeba szacunku i uznania społecznego potrzeba miłości i przynależności potrzeba bezpieczeństwa potrzeby fizjologiczne potrzeby wyższego rzędu potrzeby niższego rzędu wg. Maslowa

Potrzeby fizjologiczne to wszystkie czynności opiekuńczo – higieniczne, co zrobić aby zaspokoić te potrzeby: uważnie obserwować zachowania dziecka, jego reakcje w różnych sytuacjach; zwracać uwagę na jego złe samopoczucie; dbać o zapewnienie warunków do odpoczynku, zapewnić mu odpowiednią przestrzeń.

Potrzeba bezpieczeństwa jest to najważniejsza potrzeba dziecka, poczucie zagrożenia uniemożliwia dziecku swobodne poznawanie świata i prawidłowy rozwój, dziecko potrzebuje mieć poczucie, że cokolwiek się wydarzy w jego życiu, ma zawsze do kogo się zwrócić, dzieci mają duże zapotrzebowanie na proste, zgodne i jednoznaczne komunikaty werbalne i pozawerbalne, płynące do nich z otoczenia, zdolność postrzegania otaczającej rzeczywistości jest u nich najczęściej o wiele większa niż sądzą rodzice i opiekunowie, są one w stanie odczuć, kiedy dokoła dzieje się coś złego, lub kiedy nie przekazuje się im całej prawdy.

Co zrobić aby zaspokoić potrzebę bezpieczeństwa u dziecka? mówić ciepłym, spokojnym głosem, słuchać dziecka, być uważnym na to co dziecko chce nam przekazać, być szczerym i otwartym, stwarzać atmosferę pewności eliminując zagrożenia, wprowadzać stały harmonogram dnia tak aby dziecko czuło ład i porządek,

Potrzeba miłości i przynależności wiąże się z potrzebą kontaktu z innymi i potrzeba akceptacji, dla dziecka bardzo ważne jest odczuwanie więzi z rodzicem/opiekunem, dla dziecka ważne jest poczucie miłości bezwarunkowej, z czasem bardzo ważne stają się także więzi z rówieśnikami i akceptacja przez grupę rówieśniczą,

Co zrobić aby zaspokoić potrzebę miłości i przynależności u dziecka? postarać się mieć czas dla dziecka - nie zbywać go, (wspólna zabawa, spacery, czytanie bajki), zauważać dobre zachowania i chwalić dziecko, nagradzać, organizować możliwie jak najwięcej kontaktów z rówieśnikami, stwarzać możliwości do decydowania o różnych sprawach adekwatnie do wieku, szanować zdanie dziecka i stwarzać sytuacje do wypowiadania przez nie swoich opinii,

Potrzeba uznania i szacunku potrzeba uznania i szacunku - każdemu z nas jest potrzebne dobre samopoczucie psychiczne, świadomość, że jesteśmy w stanie coś osiągnąć, że sami dla siebie stanowimy określoną wartość, w każdym dziecku tkwi potencjalna możliwość osiągania i zdobywania kolejnych umiejętności, należy podtrzymywać u dzieci naturalną chęć dążenia do czegoś i osiągania powodzenia, co zapewni każdemu potrzebne poczucie godności i szacunku dla siebie i wpłynie na poczucie własnej wartości.

Co zrobić aby zaspokoić potrzebę uznania i szacunku? dostrzegać nawet najdrobniejsze osiągnięcia dziecka, stwarzać mu możliwości wykazania się, szanować zdanie dziecka i traktować je z należytą powagą, stwarzać jak najwięcej sytuacji do osiągnięcia sukcesu przez dziecko, szczerze cieszyć się jego sukcesami, wierzyć w możliwości swojego dziecka, zachęcać do samodzielności, zachęcać dziecko do podejmowania różnych form aktywności, dostrzegać dobre cechy i uwypuklać je,

Potrzeba samorealizacji potrzeba samorealizacji (autoekspresji)- potrzeba rozwoju samego w sobie, dziecko ma potrzebę poznawania świata i coraz lepszego funkcjonowania w nim, wiąże się z potrzebą aktywności i samodzielności, Co zrobić by pomóc dziecku w zaspokojeniu tej potrzeby? zaciekawiać dziecko różnymi formami realizowania siebie (w młodszym wieku po prostu urozmaiconej zabawy), umożliwiać dziecku samodoskonalenie umiejętności poprzez stawianie dostosowanych do wieku wymagań by wykształcić w dziecku chęć do dążenia do jeszcze lepszego wykonywania zadań, u dzieci starszych stwarzać warunki do rozwoju osobistego dziecka w różnych dziedzinach (zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań itp.), zarażać dziecko pasjami swoimi jak i innych ludzi; wpajać poczucie stanu zadowolenia z samego faktu działania.

A do tego … potrzeba realnych ograniczeń potrzeba samorealizacji potrzeba szacunku i uznania społecznego potrzeba miłości i przynależności potrzeba bezpieczeństwa potrzeby fizjologiczne potrzeba realnych ograniczeń

Potrzeba realnych ograniczeń to równowaga pomiędzy autonomią dziecka a zasadami i regułami, których potrzebuje, aby prawidłowo się rozwijać, każde dziecko testuje na co może sobie pozwolić potrzebuje więc dojrzałego przywódcy (rodzica/opiekuna), który pokaże mu jakie zachowania są społecznie akceptowane a jakich należy unikać, Co zrobić aby zaspokoić te potrzebę ? stawiamy dziecku jasne granice, które powinny być respektowane w każdej sytuacji – bez wyjątków, dajemy jasny komunikat o konsekwencjach jego zachowania i je stosujemy, tłumaczymy dlaczego nie powinno się tak zachowywać, uczymy co innego w zamian za nieaprobowane zachowanie może zrobić.

zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa umożliwia harmonijny rozwój, potrzeba samorealizacji potrzeba szacunku i uznania społecznego potrzeba miłości i przynależności potrzeba bezpieczeństwa potrzeby fizjologiczne zaspokojenie potrzeby samorealizacji wykształca wewnętrzną motywację do działania, zaspokojenie potrzeby szacunku i uznania buduje poczucie własnej wartości, zaspokojenie potrzeby miłości i przynależności pomaga rozwijać umiejętność budowania poprawnych więzi w przyszłości oraz rozwija emocjonalność, zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa umożliwia harmonijny rozwój, zaspokojenie tych potrzeb umożliwia powstanie potrzeb wyższych.

zaspokojenie potrzeby realnych ograniczeń wykształca w dziecku umiejętność dostosowania się do reguł i zasad społecznych, wymaga nauki samokontroli i uczy samoregulacji a także umożliwia rodzicowi/ opiekunowi przekazanie systemu wartości

Konsekwencje niezaspokojenia potrzeb stałe i długotrwałe niezaspokojenie niektórych potrzeb może prowadzić do powstania reakcji lękowych, narastania frustracji i nieprawidłowego rozwoju osobowości dziecka, mogą objawiać się w przejawianiu: postaw lękowych, braku pewności siebie, przeżywania konfliktów wewnętrznych, nieprzystosowania społecznego, zachowań agresywnych i aspołecznych.

Moje dziecko idzie do przedszkola! Adaptacja dziecka w przedszkolu: jest to proces związany z przyzwyczajeniem się dziecka do nowego otoczenia, dziecko przyzwyczaja się do nieco innego planu dnia i reguł panujących w przedszkolu a także wymagań dotyczących samoobsługi, okres adaptacji może trwać od 2 tygodni do miesiąca, w tym czasie dziecko może być bardziej płaczliwe, rozdrażnione, labilne emocjonalnie, agresywne itp.

Jak pomóc dziecku w adaptacji do nowego środowiska. należy uporać się z własnymi lękami, aby nie udzielały się one dzieciom, pogodzić się z nową sytuacją - potraktować to w sposób naturalny, jako kolejny etap związany z wychowaniem, stworzyć poczucie bezpieczeństwa, poznać przedszkole -rozwiać swoje wątpliwości, wziąć udział w zebraniach, spotkaniach adaptacyjnych, dniach otwartych, zabrać dziecko na wycieczkę po przedszkolu pokazując mu budynek, poznając z kadrą i innymi dziećmi, pierwsze dni zorganizować tak by odbierać dziecko wcześniej, dużo z dzieckiem rozmawiać tłumacząc mu nową sytuację

Zadania dla rodziców na wakacje 1. Jeżeli dziecko nie miało lub miało sporadyczny do tej pory kontaktu z rówieśnikami, trzeba to koniecznie nadrobić! 2. Ustalmy w domu stały rytm dnia. 3. Nie kładźmy dziecka późno spać, najlepiej po dobranocce. 4. Wprowadźmy do jadłospisu domowego urozmaicone potrawy. 5. Uczymy dziecko samodzielnie jeść. 6. Pozwólmy dziecku chodzić i biegać. Nie nośmy już „naszego maleństwa” na rękach. 7. Ćwiczmy z dzieckiem samoobsługę. 8. Zaczynamy uczyć dziecko samodzielnie korzystać z toalety. 9. Zacznijmy od zaraz, ale nie mówmy dzieciom, że to z powodu pójścia do przedszkola!

www. złobek6.walbrzych.pl Dziękuję za uwagę materiały dostępne na stronie żłobka: www. złobek6.walbrzych.pl