Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …. ……………

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …. ……………"— Zapis prezentacji:

1 Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …. ……………
Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …..……………..o finansowaniu zadań oświatowych 1) 1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawę z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawę z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, ustawę z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, ustawę z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.

2 Projekt ustawy został podzielony na 7 działów
Projekt ustawy został podzielony na 7 działów. Podstawą usystematyzowania regulacji finansowych w działach, jest przedstawienie ich w sposób zwarty i jasny. I tak w: Dziale I ujęto słownik pojęć ustawowych odnoszących do przepisów związanych z finansowaniem zadań oświatowych oraz ogólne normy prawne dotyczące finansowania zadań oświatowych i gospodarki finansowej; Dziale II zostały uregulowane kwestie związane z częścią oświatową subwencji ogólnej; Dziale III zostały uregulowane kwestie dotyczące finansowania placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek nieprowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego; Dziale IV zostały uregulowane kwestie dotyczące finansowania placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek w formie dotacji z budżetu państwa; Dziale V zostały uregulowane kwestie dotyczące możliwości pobierania opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz rozliczenia finansowe pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego; Dziale VI zostały uregulowane zmiany w przepisach obowiązujących; Dziale VII zostały zawarte przepisy przejściowe i końcowe.

3 W projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, zwanej dalej "ustawą", proponuje się wprowadzenie następujących zmian w zakresie: naliczania dotacji z budżetu państwa na rozwój wychowania przedszkolnego dla danej jst według organu rejestrującego oraz organu prowadzącego (w przypadku prowadzenia przez jst), a nie według położenia przedszkola; dotacji na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych. dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oświatowych.

4 W dalszym ciągu, największe problemy interpretacyjne budzi brak definicji rodzaju szkoły. Dlatego też, w projektowanych przepisach zamiast uzależnienia naliczania dotacji dla szkół od rodzaju szkoły proponuje się odniesienie do kwoty przewidzianej w subwencji oświatowej. Ponadto planuje się: uzależnienie części dotacji w szkołach dla dorosłych od efektów (zdanego egzaminu), doprecyzowanie zasad wyrównywania dotacji, zobligowanie gminy/powiatu będącego najbliższą gminą/powiatem do przekazywania danych niezbędnych do wyliczenia podstawowej kwoty dotacji oraz wskaźnika zwiększającego, doprecyzowanie zasad dotowania uczniów realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem,

5 określenie kwoty granicznej wykorzystania dotacji na wynagrodzenia osób zatrudnionych w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach niesamorządowych, dodanie przepisu uprawniającego organy dotujące do przetwarzania danych osobowych w związku z naliczaniem i rozliczaniem dotacji, rozszerzenie przepisów odnoszących się do możliwości wstrzymania dotacji, uzależnienie wypłacenia dotacji od przekazania danych do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września poprzedniego roku, wyraźne określenie w ustawie, że dotacja jest wypłacana na rzeczywistą liczbę uczniów w danym miesiącu, wprowadzenie regulacji stanowiącej, iż w przypadku zmiany organu prowadzącego, nowy organ prowadzący przejmuje wszystkie zobowiązania oraz uprawnienia poprzedniego organu prowadzącego, wynikające z udzielonej dotacji,

6 dotowanie tylko jednej placówki lub szkoły dla dorosłych w przypadku ucznia będącego uczniem więcej niż jednej placówki wychowania przedszkolnego lub szkoły dla dorosłych, zmianę terminu przekazania dotacji na rachunek bankowy przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki za miesiąc styczeń, określenie, że w przypadku gdy pomimo ustawowego obowiązku, jednostka samorządu terytorialnego nie przekazuje dotacji w terminie, jest zobowiązana do wypłaty ustawowych odsetek za każdy dzień zwłoki, wprowadzenie przepisu stanowiącego, że środki finansowe pochodzące z dotacji nie podlegają egzekucji, wprowadzenie przepisu stanowiącego, iż roszczenie o niewypłaconą w całości lub części dotację przedawnia się z upływem trzech lat od końca roku budżetowego, na który została przyznana.

7 dofinansowania świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym
dofinansowania świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Zmiany w tym zakresie to głównie uzależnienie wkładu własnego od pozycji finansowej gminy (wskaźnik dochodowości na mieszkańca), tj. gminy o niskim wskaźniku dochodowości musiałyby dołożyć 5% zamiast 20%, a gminy o średnim wskaźniku dochodowości 10% zamiast 20%.

8 Czego dotyczą zmiany w finansowaniu
W projekcie ustawy zaproponowano zmiany dotyczące naliczania dotacji: przedszkolnej, na podręczniki oraz udzielanych z budżetów samorządów dla placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oświatowych. A także nowe rozwiązania w finansowaniu świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Projekt zawiera również wiele przepisów porządkujących i doprecyzowujących obecne rozwiązania finansowe.

9 Dotowanie przedszkoli Dotacja z budżetu państwa na realizację wychowania przedszkolnego naliczana będzie według organu prowadzącego i rejestrującego, a nie według położenia przedszkola. Zmiana związana jest głównie z tym, że są przedszkola, które znajdują się na terenie innej gminy i to ona otrzymuje środki (np. gminy wiejskie, które prowadzą przedszkole na terenie gminy miejskiej, oraz powiaty, które mają m.in. oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych specjalnych).

10 Nowości w zakresie rozliczania i wykorzystania dotacji celowej
Tak jak obecnie dotacja będzie naliczana i przekazywana do wysokości maksymalnych kwot na ucznia danej klasy, zróżnicowanych w zależności od etapu edukacyjnego. Główne zmiany w dotacjach celowych to: dyrektor szkoły zdecyduje o podziale pieniędzy na podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla danej klasy, będzie mógł w uzasadnionych przypadkach np. zwiększyć koszty zakupu kompletu podręcznika na jednego ucznia, tj. dokonać przesunięć środków finansowych pomiędzy odpowiednimi klasami, rezygnowano z dokonywania aktualizacji wniosku i informacji w sierpniu, aktualizacje będą mogły być dokonywane na bieżąco, na podstawie zmiany prognozowanej liczby uczniów oraz po zakończonym postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły, zaproponowano, aby koszty obsługi zadania wynosiły 1% przekazanej kwoty dotacji samorządom (a nie jak obecnie – niewykorzystanej), wprowadzono  przepis stanowiący, że dotacja celowa będzie rozliczana z łącznej kwoty dotacji celowej  udzielonej na wyposażenie szkoły w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, w danym roku budżetowym.

11 Ważną zmianą jest przyznawanie dotacji tylko na jednego ucznia będącego uczniem więcej niż jednej placówki wychowania przedszkolnego lub szkoły dotowanej dla dorosłych – uczniom, którzy realizują roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne poza placówką dotacja nie będzie przysługiwała. Wypłacenie dotacji uzależnione będzie nie tylko od podania planowanej liczby uczniów do 30 września, ale także dodatkowo od przekazania danych do SIO według stanu na 30 września.

12 Zmiany planowane w Karcie Nauczyciela
Opublikowany projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowym zawiera także szereg zmian w Karcie Nauczyciela, które mają wejść w życie co do zasady 1 września 2018 r.

13 Wprowadzenie nowego obowiązku nauczyciela tj
Wprowadzenie nowego obowiązku nauczyciela tj. obowiązku doskonalenia zawodowego zgodnie z potrzebami szkoły. OCENA PRACY Obowiązek ustalenia oceny pracy nauczyciela w następujących przypadkach: po zakończeniu stażu na stopień: nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego, po zakończeniu dodatkowego stażu, co 5 lat pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego, co 5 lat pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia: nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego, jeżeli w tym czasie nauczyciel nie rozpoczął stażu na kolejny stopień awansu zawodowego.

14 Ocena pracy powinna być ustalona w terminie 3-miesięcznym także w przypadku wszczęcia procedury oceny przez dyrektora. Nowy katalog ocen nauczyciela:  ocena wyróżniająca, ocena bardzo dobra, ocena dobra, ocena niezadowalająca, ocena negatywna. Dyrektor będzie musiał rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem także w przypadku uzyskania oceny niezadowalającej. Obowiązek przyjęcia w szkole regulaminu dokonywania oceny pracy nauczycieli.

15 AWANS ZAWODOWY Podstawowa ścieżka awansu zawodowego zostanie wydłużona z 10 do 15 lat. W przypadku uzyskania konkretnej oceny pracy może dojść do jej skrócenia lub wydłużenia. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany, legitymujący się wyróżniającą oceną pracy będzie mógł bowiem rozpocząć staż na kolejny stopień awansu zawodowego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. Staż na stopień nauczyciela kontraktowego zostanie przedłużony do 1 roku i 9 miesięcy.

16 Umowa o pracę na czas określony nauczyciela stażysty ma trwać 2 lata szkolne.
W razie wystąpienia stosownych możliwości dyrektor szkoły będzie musiał w pierwszej kolejności zwiększyć wymiar zajęć nauczyciela, któremu ograniczono zatrudnienia. Wprowadzenie nowego składnika wynagrodzenia: dodatku za wyróżniającą pracę, w wysokości 16% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej, przysługującego nauczycielom dyplomowanym z co najmniej 5-letnim stażem pracy liczonym od uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego, legitymującym się wyróżniającą oceną pracy.

17 Zmiana terminu wypłaty wynagrodzenia: z dołu w ostatnim dniu miesiąca.
Ustalenie stałego pensum pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (22 godziny), a także nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniani dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym (20 godzin). Wprowadzenie jednolitego sposobu ustalania tzw. pensum łączonego.

18 Znika stanowisko asystenta nauczyciela
Ustawa przewiduje likwidację stanowiska asystenta nauczyciela i asystenta wychowawcy świetlicy. W celu umożliwienia kontynuacji wsparcia nauczyciela w przypadkach, w których obecnie ono funkcjonuje, proponuje się przepis przejściowy. Wg takiej regulacji, osoby zatrudnione w dniu wejścia w życie ustawy na stanowisku asystenta nauczyciela, będą mogły pozostać na tym stanowisku na dotychczasowych zasadach nie dłużej niż do 31 sierpnia 2020 r.

19 Obligatoryjne obniżenie wymiaru zajęć dla nauczycieli ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Likwidacja prawa do zasiłku na zagospodarowanie, gruntu szkolnego, lokalu mieszkalnego oraz dodatku mieszkaniowego. Określenie urlopu wypoczynkowego dla dyrektora, wicedyrektora i innych nauczycieli pełniących funkcję kierownicze w wymiarze 35 dni roboczych według planu urlopów – także w szkołach feryjnych Niewykorzystanie urlopu wypoczynkowego wskutek korzystania z urlopu dla poratowania zdrowia da uprawnienie do urlopu uzupełniającego. Wykluczenie możliwości skorzystania przez nauczycieli ze zwolnienia z tytułu opieki nad dzieckiem w wymiarze godzinowym. Zwolnienie takie będzie przysługiwało nauczycielom w wymiarze 2 dni.

20 Likwidacja tzw. funduszu zdrowotnego.
Modyfikacja przesłanek nabycia prawa do urlopu dla poratowania zdrowia: nauczyciel musi nieprzerwanie pracować co najmniej 7 lat w szkole w wymiarze nie niższym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć, urlop będzie udzielany wyłącznie w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej lub choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę, lub na leczenie uzdrowiskowe bądź rehabilitację uzdrowiskową. Orzeczenie o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia będzie wydawał lekarz medycyny pracy, a nie lekarz pierwszego kontaktu – jak było to dotychczas. Decyzję o udzieleniu urlopu będzie podejmował dyrektor szkoły na podstawie potwierdzonego skierowania.

21 działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949).

22 W stosunku do obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1170, z 2015 r. poz oraz z 2016 r. poz. 1368), dotyczącego dotychczasowych typów szkół, dokonano następujących zmian: 1) uwzględniono nowy ustrój szkolny; 2) wprowadzono przepisy odnoszące się do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie z danej części tego egzaminu;

23 3) określono procedurę postępowania w przypadku zniszczenia protokołów indywidualnych części ustnej egzaminu maturalnego z danych przedmiotów oraz protokołów dotychczasowych egzaminów dojrzałości; 4) zgodnie z brzmieniem przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 703) określenie „tygodniowy plan zajęć edukacyjnych” zastąpiono określeniem „tygodniowy rozkład zajęć”, a „semestralny plan zajęć edukacyjnych” zastąpiony został określeniem „semestralny rozkład zajęć”;

24 5) określenie „forma elektroniczna dziennika” zastąpiono określeniem „postać elektroniczna dziennika”; 6) uzupełniono katalog dokumentów gromadzonych w indywidualnych teczkach dzieci, uczniów, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, słuchaczy i wychowanków. W odniesieniu do dotychczasowych szkół tj. gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, do czasu zakończenia kształcenia, będą stosowane przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.

25 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …. ……………"

Podobne prezentacje


Reklamy Google