Kontrakt Terytorialny w województwie kujawsko-pomorskim 16 lipca 2013 r.
Czym jest Kontrakt Terytorialny? Kontrakt Terytorialny oraz zawarte w nim strategiczne przedsięwzięcia jest dokumentem, który zostanie uzgodniony między stroną rządową i samorządową w procesie negocjacji. Jako umowa zawierana pomiędzy rządem a samorządem terytorialnym, obejmuje swym zakresem m.in. wspólnie cele rozwoju dotyczące danego terytorium, zasady realizacji interwencji oraz sposób koordynacji przedsięwzięć priorytetowych
Dlaczego Kontrakt Terytorialny? Element uzgadniania interwencji polityki spójności 2014-2020 pozwala zaprogramować zintegrowane, komplementarne wsparcie w ramach programów operacyjnych na różnych poziomach zarządzania
Dlaczego Kontrakt Terytorialny? Instrument krajowej polityki rozwoju koncentracja tematyczna i geograficzna przedsięwzięć objętych kontraktem podnosi efektywność polityk publicznych, daje możliwość zawierania zobowiązań między różnymi podmiotami publicznymi, wybór przedsięwzięć o istotnym znaczeniu dla rozwoju danego terytorium i kraju
Uchwała Zarządu Nr 44/1354/12 Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 31 października 2012 r. w sprawie powołania koordynatora procesu negocjacyjnego kontraktu terytorialnego województwa kujawsko-pomorskiego na lata 2014-2020 Michał Korolko – członek Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego Paweł Adamczyk – Skarbnik Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Do Kontraktu Terytorialnego przygotowano 12 pakietów: Pakiet dostępność transportowa Pakiet Dolna Wisła Pakiet zdrowie Pakiet cyfrowy Pakiet środowiskowy Pakiet dziedzictwo kulturowe Pakiet edukacyjny Pakiet dla szkolnictwa wyższego Pakiet zatrudnienie Pakiet dostęp do usług publicznych Pakiet energetyka Pakiet rozwój uzdrowisk
Pakiet dostępność transportowa Drogi krajowe i ekspresowe Lotnisko regionalne Linie kolejowe Platforma multimodalna 11 349 830 483 PLN + 8 obwodnic +budowa nowej linii kolejowej Koronowo-Maksyilianowo + elektryfikacja linii kolejowej + inne etapy budowy platformy multimodalnej 12 mld zł
Pakiet Dolna Wisła Regulacja Dolnej Wisły Zagospodarowanie dróg wodnych Zmniejszenie ryzyka powodziowego Ożywienie gospodarcze Zbiornika Włocławskiego Wzmocnienie potencjału gospodarczego rolnictwa na Kujawach 4 471 180 000,00 PLN + droga przez Siarzewo 500 mln PLN 5 mld zł
PROBLEM: Zagrożenie powodziowe w dolinie Wisły REALIZACJA STOPNIA PONIŻEJ WŁOCŁAWKA JAKO ELEMENTU KASKADYZACJI DOLNEJ WISŁY Korzyści z budowy stopnia wodnego poniżej Włocławka PROBLEM: Zagrożenie powodziowe w dolinie Wisły BEZPOŚREDNIE Bezpieczeństwo zapory we Włocławku Likwidacja erozji dennej poniżej zapory Zdecydowana poprawa stateczności zapory Bezpieczeństwo powodziowe Znaczący wzrost bezpieczeństwa powodziowego dla miast poniżej Włocławka (Ciechocinek, Toruń) Eliminacja zagrożenia ekologicznego dla Zatoki Gdańskiej Znaczący wzrost produkcji energii elektrycznej (OZE) Poprawa bezpieczeństwa energetycznego regionu i kraju Energetyka Likwidacja zagrożeń dla infrastruktury tranzytowej (rurociągi pod dnem Wisły) Połączenie komunikacyjne między A1 i DK10 Infrastruktura i transport POŚREDNIE Poszerzenie oferty turystycznej województwa (powstanie unikalnego obszaru turystycznego) Turystyka Droga wodna Poprawa warunków nawigacyjnych na Wiśle poniżej Włocławka Stworzenie warunków do powstania węzła multimodalnego w Bydgoszczy Stosunki wodne Nawodnienia gruntów rolnych Poprawa stosunków wodnych w dolinie Wisły
Pakiet zdrowie Podniesienie standardów medycznych w województwie Infrastruktura służby zdrowia e-usługi w zakresie zdrowia 1 mld zł
Pakiet cyfrowy Infrastruktura dostępowa, w tym rozbudowa radiowej sieci LTE 0,5 mld zł
Pakiet środowiskowy Zrównoważona mobilność miejska i tabor KPTS (dostosowany do LNG) Program zrównoważonego rozwoju na obszarach objętych ochroną prawną i edukacja ekologiczna Gospodarka wodno-ściekowa i ochrona powietrza Mała retencja 3 246 220 000,00 PLN + ochrona powietrza (której danych na razie nie mamy) + program zrównoważonego rozwoju 3,5 mld zł
Pakiet dziedzictwo kulturowe UNESCO Inne zabytki i instytucje o znaczeniu narodowym e-usługi w kulturze 1,2 mld zł
Pakiet edukacyjny Innowacyjna edukacja – od przedszkola do seniora Stypendia dla uczniów szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych i szkół wyższych Subregionalne centra nauki 1 mld PLN (z podsumowania pakietu wynika kwota: 550 000 000,00 PLN) 1 mld zł
Pakiet dla szkolnictwa wyższego Przedsięwzięcia z Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej Przedsięwzięcia rozwojowe dla szkolnictwa wyższego Kierunki zamawiane Fundusz Kapitałowy dla Komercjalizacji Badań Naukowych 1 mld PLN
Pakiet zatrudnienie Środki PFRON Aktywna polityka rynku pracy (fundusz pracy) Regionalny system wsparcia ekonomii społecznej 606 079 148,00 PLN + regionalny system wspierania ekonomii społecznej + wkład własny na EFS 1 mld zł
Pakiet dostęp do usług publicznych Kreatywne Centra Kultury - pilotaż Regionalny System Wsparcia Rodziny 0,5 mld zł
Pakiet energetyka Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej Inwestycje gazowe Sieć dystrybucji LNG 257 900 000,00 PLN + inwestycje gazowe 0,8 mld zł
Pakiet rozwój uzdrowisk Przedsiębiorstwo Uzdrowisko Ciechocinek S.A. -tężnie; -termomodernizacja; -efektywność energetyczna 0,5 mld zł
Harmonogram prac czerwiec – przekazanie do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego pełnego opisu przedsięwzięć priorytetowych; 16-17 lipiec – podsumowanie roboczych spotkań w MRR; sierpień – spotkania MRR z resortami przy udziale zainteresowanych województw; wrzesień – przygotowanie mandatu negocjacyjnego; październik – negocjacje Kontraktu; I kwartał 2014 r. podpisanie Kontraktu.
W najbliższych miesiącach.. Przygotowywanie tekstu mandatu Prace nad projektami przedsięwzięć z MRR i innymi resortami, m. in. wg kryteriów i linii demarkacyjnej
Kryteria (wyciąg) : Innowacyjność i Przedsiębiorczość Koncentracja interwencji na inteligentnych specjalizacjach krajowych i regionalnych Szerszy zakres wykorzystania instrumentów zwrotnych Przedsięwzięcia w zakresie B+R /lub infrastruktury B+R charakteryzują się wysokim stopniem współfinansowania ze źródeł prywatnych i nie dotyczą badań podstawowych
Kryteria (wyciąg) : Transport Wsparcie inwestycji w sieci TEN-T przede wszystkim związane z podwyższaniem standardów, do właściwych dla sieci TEN-T Inwestycje w tzw. drogi lokalne możliwe jedynie, gdy stanowią one element szerszej koncepcji związanej z rewitalizacją lub usprawniają połączenia między ośrodkami życia społeczno-gospodarczego Wsparcie w zakresie infrastruktury przepustowości i bezpieczeństwa ruchu lotniczego wyłącznie w odniesieniu do już istniejących portów w sieci TEN-T
Kryteria (wyciąg) : Środowisko Działania przyczyniające się do realizacji przez Polskę zobowiązań wynikających z postanowień poszczególnych dyrektyw środowiskowych Wsparcie przede wszystkim na dokończenie interwencji w gospodarce odpadami oraz w gospodarce wodno-ściekowej Ujęcie projektów w zatwierdzonych rządowych programach Stan gotowości projektu do realizacji
Kryteria (wyciąg) : Energetyka Zastosowanie instrumentów zwrotnych w OZE i efektywności energetycznej Komplementarność ze wsparciem przewidywanym w ramach funduszy i programów sektorowych dotyczących energetyki Wspieranie regionalnych i lokalnych programów rozwoju i upowszechniania OZE uzależnionych od potencjałów lokalnych w tym zakresie (energia wodna, wiatrowa, biomasa, geotermia)
Kryteria (wyciąg) : Cel tematyczny 8 – rynek pracy Integracja systemu finansowania EFS i FP Koncentracja na wsparciu grup w szczególnie trudnej sytuacji związanej z wejściem i funkcjonowaniem na rynku prac Efektywność zatrudnieniowa zapewniona w stopniu zależnym od poziomi rozwoju społeczno-gospodarczego regionu
Kryteria (wyciąg) : Cel tematyczny 9 – włączenie społeczne i walka z ubóstwem Realizacja przedsięwzięć ukierunkowanych na aktywizację społeczno-zawodową osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i zawodowej Uwzględnienie działań integrujących usługi różnych służb Tworzenie warunków do funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej
Kryteria (wyciąg) : Cel tematyczny 10 – edukacja Tworzenie miejsc wychowania przedszkolnego; działania na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych Programy rozwoju szkół i placówek, działania służące indywidualizacji podejścia do ucznia Rozwój współpracy szkół i placówek kształcenia zawodowego z ich otoczeniem Doskonalenie umiejętności nauczycieli zawodu we współpracy z uczelniami i rynkiem pracy
Mandat rządowy Przekazano część ogólną mandatu Przekazano część szczegółową dot. EFS
Dziękuję za uwagę Departament Planowania Regionalnego tel. 56 62 18 528