DŹWIĘK A HAŁAS
SYGNAŁY DOCHODZĄCE Z OTOCZENIA, REJESTROWANE NARZĄDEM SŁUCHU, NAZYWA SIĘ DŹWIĘKAMI. DŹWIĘKI DOCIERAJĄ OD ŹRÓDŁA DŹWIĘKU DO UCHA ROZCHODZĄC SIĘ W POWIETRZU. WYSTĘPUJĄCE W ŚRODOWISKU DŹWIĘKI NIEPOŻĄDANE LUB SZKODLIWE DLA ZDROWIA OKREŚLAMY JAKO HAŁAS NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANĄ MIARĄ HAŁASU JEST POZIOM DŹWIĘKU WYRAŻANY W DECYBELACH dB HAŁAS WYWIERA NIEKORZYSTNY WPŁYW NA ZDROWIE CZŁOWIEKA
BUDOWA I DZIAŁANIE UCHA Fala dźwiękowa, inaczej akustyczna, dociera przewodem słuchowym do błony bębenkowej. Błona bębenkowa przekazuje drgania na kosteczki słuchowe. Kosteczki, połączone ze sobą stawowo, przekazują drgania na błonę okienka przedsionka ucha wewnętrznego. Drgania przekazywane są do przewodu ślimakowego wypełnionego specjalnym płynem. Znajdują się tutaj komórki z rzęskami. Podrażnienie rzęsek wywołuje powstanie impulsu przekazywanego nerwem słuchowym do mózgu. W uchu wewnętrznym są również struktury odpowiedzialne za równowagę i orientację w przestrzeni (kanały półkoliste i przedsionek).
HAŁAS JEST NAJCZĘSTSZYM PROBLEMEM ŻYCIA LUDZI W MIEŚCIE ŹRÓDŁA HAŁASU urządzenia mechaniczne np. młoty pneumatyczne, wiertarki i ... dzwonek szkolny pojazdy komunikacji drogowej, samolotowej np. ciężarówki i samoloty procesy technologiczne w fabrykach maszyny budowlane urządzenia w budynku np. winda krtanie uczniów HAŁAS JEST NAJCZĘSTSZYM PROBLEMEM ŻYCIA LUDZI W MIEŚCIE - utrudnia wypoczynek wkracza w strefę prywatności życia domowego jest źródłem uciążliwości i poczucia niepokoju skutki hałasu rzadko ujawniają się od razu, najczęściej kumulują się w czasie i wywołują różne schorzenia
Spokojna rozmowa to 50-60 dB, głośna to 70 decybeli.
W dniu 12 grudnia 2016 roku pracownicy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Gorzowie Wlkp. przeprowadzili w naszej Szkole badania poziomu hałasu. Aparatura pomiarowa rejestrowała poziomy dźwięku podczas przerwy krótkiej 10.35 – 10.45 i długiej 11.30 – 11.45. Średnie wartości wyniosły : na korytarzu na parterze 89,3 dB na korytarzu I piętra 89,1 dB na korytarzu II piętra 86,4 dB
Podobne badania wykonano w szkołach warszawskich. Zarejestrowane poziomy hałasu w szkołach podstawowych wyniosły tam podczas przerw około 84 dB. Stwierdzono, że poziom hałasu zależy od wieku uczniów. W szkołach podstawowych jest średnio o ok. 5-6 dB wyższy niż w szkołach ponadpodstawowych. Porównanie warunków akustycznych w szkołach polskich i zagranicznych wykazało, że poziom hałasu na korytarzach zagranicznych szkół podstawowych jest na ogół o ok. 20 dB niższy niż na korytarzach szkół polskich. Przeprowadzono ankiety wśród nauczycieli dotyczące uciążliwości pracy. 88,2 % nauczycieli wskazało hałas na korytarzu podczas przerw jako główne źródło dyskomfortu. Ocenili go jako irytujący, denerwujący i rozpraszający uwagę. Znaczny odsetek ankietowanych stwierdził również, że hałas utrudnia prowadzenie lekcji. Jest powodem nadmiernego wysiłku głosowego i prowadzi do chorób zawodowych nauczycieli – przewlekłych chorób narządu głosu.
HAŁAS WPŁYWA NEGATYWNIE NA NARZĄD SŁUCHU - JEST PRZYCZYNĄ NARASTAJĄCEGO ZJAWISKA OSŁABIENIA SŁUCHU MOŻE USZKODZIĆ BŁONĘ BĘBENKOWĄ I SPOWODOWAĆ TRWAŁĄ GŁUCHOTĘ HAŁAS ODDZIAŁUJE NA SPRAWNOŚĆ DZIAŁANIA CZŁOWIEKA (PRZY WARTOŚCIACH POWYŻEJ 65 DB) POWODUJE NASILENIA STANÓW IRYTACJI I NAPIĘCIA EMOCJONALNEGO ZAKŁÓCA KONCENTRACJĘ UWAGI POGARSZA PRECYZJĘ WYKONYWANIA ZADAŃ I ZWIĘKSZA LICZBĘ BŁĘDÓW OBNIŻA SPRAWNOŚĆ UCZENIA SIĘ HAŁAS WPŁYWA NEGATYWNIE NA UKŁAD KRĄŻENIA (KOŁATANIE SERCA, ZAWROTY GŁOWY, NADCIŚNIENIE TĘTNICZE) PRAWIDŁOWE NAPIĘCIE MIĘŚNI SZKIELETOWYCH UKŁAD POKARMOWY (ZMNIEJSZA WYDZIELANIE ENZYMÓW TRAWIENNYCH) UKŁAD NERWOWY (NERWICE, CIĄGŁE ZMĘCZENIE)
HAŁAS A STRES Odpowiedzią organizmu na działanie szkodliwego czynnika, w tym przypadku hałasu, jest (podobnie jak przy innych bodźcach) automatyczne uwalnianie przez gruczoły dokrewne do krwi odpowiednich hormonów, których zadanie polega na przygotowaniu organizmu do „walki” bądź „ucieczki”. Adrenalina wpływa na ciśnienie w układzie krążenia, odpowiednią akcję oddechową i przemianę materii komórek ciała. Kortyzol uwalnia glukozę z glikogenu wątrobowego, wolne kwasy tłuszczowe z tkanki tłuszczowej do krwi, wpływa na ciśnienie krwi i układ odpornościowy (czyli odpowiedź na inwazję bakterii lub wirusów, ale też na reakcje alergiczne). Krótkotrwale działający stres powoduje wzrost ilości hormonów, a później ich spadek i nie ma wpływu na ogólne funkcjonowanie organizmu. Przy wielu bodźcach (hałas jest tylko jednym z nich) następuje zaburzenie rytmu pracy wielu narządów i pojawiają się choroby cywilizacyjne np. nerwice, nadciśnienie, choroby wrzodowe układu pokarmowego, cukrzyca i wiele innych.
Hałas w szkole działa negatywnie na narząd słuchu uczniów. Podsumowanie Świadomość zagrożenia hałasem powinna motywować dzieci do cichszych zachowań w szkole i w domu, a rodziców i nauczycieli do większej dbałości o zdrowie i podejmowania działań profilaktycznych. Hałas w szkole działa negatywnie na narząd słuchu uczniów. Hałas zakłóca odbiór i rozumienie informacji. Hałas powoduje stany rozdrażnienia i zmęczenia oraz brak koncentracji uwagi. Hałas przyczynia się do rozwoju chorób cywilizacyjnych, których skutki możemy odczuwać po pewnym czasie. Źródła informacji: Ekologia z ochroną środowiska E. Pyłka-Gutowska Hałas w szkołach – przegląd badań D. Augustyńska, J. Gadosz Encyklopedia zdrowia Wydawnictwo PWN Grafiki: wikipedia Opracowała: Izabela Krzyżanowska