DŹWIĘK A HAŁAS.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1.43. Wpływ hałasu na zdrowie człowieka Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Advertisements

Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Redukcja niskiej emisji przez ogrzewanie ciepłem sieciowym Żory, 12 maj
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Pojawiające się nowe choroby lub inne przybierające niebezpieczne formy stanowią poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Jednak postęp medycyny jest tak.
Agnieszka Trela doktorantka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Nature Tan Здоровый загар NatureTan NATURALNA OPALENIZNA NATURALNA OPALENIZNA.
Warszawa, 10 października ZASADY ZBILANSOWANEGO ODŻYWANIA.
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Według Europejskiego Technicznego Biura Związków Zawodowych ds. ochrony zdrowia i bezpiecznej pracy.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
Podstawowe pojęcia termodynamiki chemicznej -Układ i otoczenie, składniki otoczenia -Podział układów, fazy układu, parametry stanu układu, funkcja stanu,
WARZYWA SMACZNE I ZDROWE.  Pomaga wyostrzyć wzrok, w krótkim czasie poprawia koloryt cery, reguluje prace żołądka.  Zawiera witaminy A, B1, B2, PP i.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
Jak sobie z nim radzić ?.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Śniadanie daje moc 7 IV 2016r.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Pamietaj!!! ŻYĆ DŁUŻEJ !. Zasada 1 Należy dbać o urozmaicenie posiłków Racjonalnie jeść to znaczy jeść zdrowo, czyli zapewniając codziennie swojemu organizmowi.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Jestem tym,co jem Edukacyjny Projekt Uczniowski Gimnazjum im. prof. Stefana Myczkowskiego Rok szkolny 2015/2016.
Pierwsze próby palenia papierosów, picia alkoholu czy brania narkotyków powodują przyjemny stan relaksu, pomagają zapomnieć, fikcyjnie ułatwiają kontakty.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Aktywność fizyczna wpływa na:  Sferę emocjonalną  Sferę intelektualną  Sferę społeczną.
Monika Hołowacz. Obecnie nie ma już wątpliwości, że palenie papierosów szkodliwie działa na zdrowie człowieka. Gdy pali dziecko, konsekwencje uzależnienia.
Mgr Grzegorz Sudoł AWF KRAKÓW BRĄZOWY MEDALISTA Mistrzostw Świata SREBRNY MEDALISTA Mistrzostw Europy.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
Promieniowanie jonizujące. Co to jest promieniotwórczość?
Zdrowe odżywianie. Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy.
WYNIKI ANKIETY: Co wiesz o elektrośmieciach?. Podstawowe informacje Termin przeprowadzenia badania ankietowego: r. – r. Cel badania:
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
SKUTKI PALENIA WYROBÓW TYTONIOWYCH
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
ŻYWIENIE MŁODEGO SPORTOWCA
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
JASKRA Etiologia, patomechanizm, leczenie.
System wspomagania decyzji DSS do wyznaczania matematycznego modelu zmiennej nieobserwowalnej dr inż. Tomasz Janiczek.
TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻENIA HAŁASEM
ZMYSŁ SŁUCHU Zmysł słuchu jest jednym z naszych najważniejszych zmysłów. On sprawia, że słyszymy dźwięki. Jesteśmy cały czas otoczeni dźwiękami. Dźwięki.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Moje szczęście.
RUCH jest : potrzebą biologiczną zwierząt i ludzi,
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
Projekt pod tytułem: ,,Stop Smog”
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Nie byłoby problemu SMOGU,
Nie truj sąsiada! Nie dla smogu.
Zapis prezentacji:

DŹWIĘK A HAŁAS

SYGNAŁY DOCHODZĄCE Z OTOCZENIA, REJESTROWANE NARZĄDEM SŁUCHU, NAZYWA SIĘ DŹWIĘKAMI. DŹWIĘKI DOCIERAJĄ OD ŹRÓDŁA DŹWIĘKU DO UCHA ROZCHODZĄC SIĘ W POWIETRZU. WYSTĘPUJĄCE W ŚRODOWISKU DŹWIĘKI NIEPOŻĄDANE LUB SZKODLIWE DLA ZDROWIA OKREŚLAMY JAKO HAŁAS NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANĄ MIARĄ HAŁASU JEST POZIOM DŹWIĘKU WYRAŻANY W DECYBELACH dB HAŁAS WYWIERA NIEKORZYSTNY WPŁYW NA ZDROWIE CZŁOWIEKA

BUDOWA I DZIAŁANIE UCHA Fala dźwiękowa, inaczej akustyczna, dociera przewodem słuchowym do błony bębenkowej. Błona bębenkowa przekazuje drgania na kosteczki słuchowe. Kosteczki, połączone ze sobą stawowo, przekazują drgania na błonę okienka przedsionka ucha wewnętrznego. Drgania przekazywane są do przewodu ślimakowego wypełnionego specjalnym płynem. Znajdują się tutaj komórki z rzęskami. Podrażnienie rzęsek wywołuje powstanie impulsu przekazywanego nerwem słuchowym do mózgu. W uchu wewnętrznym są również struktury odpowiedzialne za równowagę i orientację w przestrzeni (kanały półkoliste i przedsionek).

HAŁAS JEST NAJCZĘSTSZYM PROBLEMEM ŻYCIA LUDZI W MIEŚCIE ŹRÓDŁA HAŁASU urządzenia mechaniczne np. młoty pneumatyczne, wiertarki i ... dzwonek szkolny pojazdy komunikacji drogowej, samolotowej np. ciężarówki i samoloty procesy technologiczne w fabrykach maszyny budowlane urządzenia w budynku np. winda krtanie uczniów HAŁAS JEST NAJCZĘSTSZYM PROBLEMEM ŻYCIA LUDZI W MIEŚCIE - utrudnia wypoczynek wkracza w strefę prywatności życia domowego jest źródłem uciążliwości i poczucia niepokoju skutki hałasu rzadko ujawniają się od razu, najczęściej kumulują się w czasie i wywołują różne schorzenia

Spokojna rozmowa to 50-60 dB, głośna to 70 decybeli.

W dniu 12 grudnia 2016 roku pracownicy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Gorzowie Wlkp. przeprowadzili w naszej Szkole badania poziomu hałasu. Aparatura pomiarowa rejestrowała poziomy dźwięku podczas przerwy krótkiej 10.35 – 10.45 i długiej 11.30 – 11.45. Średnie wartości wyniosły : na korytarzu na parterze 89,3 dB na korytarzu I piętra 89,1 dB na korytarzu II piętra 86,4 dB

Podobne badania wykonano w szkołach warszawskich. Zarejestrowane poziomy hałasu w szkołach podstawowych wyniosły tam podczas przerw około 84 dB. Stwierdzono, że poziom hałasu zależy od wieku uczniów. W szkołach podstawowych jest średnio o ok. 5-6 dB wyższy niż w szkołach ponadpodstawowych. Porównanie warunków akustycznych w szkołach polskich i zagranicznych wykazało, że poziom hałasu na korytarzach zagranicznych szkół podstawowych jest na ogół o ok. 20 dB niższy niż na korytarzach szkół polskich. Przeprowadzono ankiety wśród nauczycieli dotyczące uciążliwości pracy. 88,2 % nauczycieli wskazało hałas na korytarzu podczas przerw jako główne źródło dyskomfortu. Ocenili go jako irytujący, denerwujący i rozpraszający uwagę. Znaczny odsetek ankietowanych stwierdził również, że hałas utrudnia prowadzenie lekcji. Jest powodem nadmiernego wysiłku głosowego i prowadzi do chorób zawodowych nauczycieli – przewlekłych chorób narządu głosu.

HAŁAS WPŁYWA NEGATYWNIE NA NARZĄD SŁUCHU - JEST PRZYCZYNĄ NARASTAJĄCEGO ZJAWISKA OSŁABIENIA SŁUCHU MOŻE USZKODZIĆ BŁONĘ BĘBENKOWĄ I SPOWODOWAĆ TRWAŁĄ GŁUCHOTĘ HAŁAS ODDZIAŁUJE NA SPRAWNOŚĆ DZIAŁANIA CZŁOWIEKA (PRZY WARTOŚCIACH POWYŻEJ 65 DB) POWODUJE NASILENIA STANÓW IRYTACJI I NAPIĘCIA EMOCJONALNEGO ZAKŁÓCA KONCENTRACJĘ UWAGI POGARSZA PRECYZJĘ WYKONYWANIA ZADAŃ I ZWIĘKSZA LICZBĘ BŁĘDÓW OBNIŻA SPRAWNOŚĆ UCZENIA SIĘ HAŁAS WPŁYWA NEGATYWNIE NA UKŁAD KRĄŻENIA (KOŁATANIE SERCA, ZAWROTY GŁOWY, NADCIŚNIENIE TĘTNICZE) PRAWIDŁOWE NAPIĘCIE MIĘŚNI SZKIELETOWYCH UKŁAD POKARMOWY (ZMNIEJSZA WYDZIELANIE ENZYMÓW TRAWIENNYCH) UKŁAD NERWOWY (NERWICE, CIĄGŁE ZMĘCZENIE)

HAŁAS A STRES Odpowiedzią organizmu na działanie szkodliwego czynnika, w tym przypadku hałasu, jest (podobnie jak przy innych bodźcach) automatyczne uwalnianie przez gruczoły dokrewne do krwi odpowiednich hormonów, których zadanie polega na przygotowaniu organizmu do „walki” bądź „ucieczki”. Adrenalina wpływa na ciśnienie w układzie krążenia, odpowiednią akcję oddechową i przemianę materii komórek ciała. Kortyzol uwalnia glukozę z glikogenu wątrobowego, wolne kwasy tłuszczowe z tkanki tłuszczowej do krwi, wpływa na ciśnienie krwi i układ odpornościowy (czyli odpowiedź na inwazję bakterii lub wirusów, ale też na reakcje alergiczne). Krótkotrwale działający stres powoduje wzrost ilości hormonów, a później ich spadek i nie ma wpływu na ogólne funkcjonowanie organizmu. Przy wielu bodźcach (hałas jest tylko jednym z nich) następuje zaburzenie rytmu pracy wielu narządów i pojawiają się choroby cywilizacyjne np. nerwice, nadciśnienie, choroby wrzodowe układu pokarmowego, cukrzyca i wiele innych.

Hałas w szkole działa negatywnie na narząd słuchu uczniów. Podsumowanie Świadomość zagrożenia hałasem powinna motywować dzieci do cichszych zachowań w szkole i w domu, a rodziców i nauczycieli do większej dbałości o zdrowie i podejmowania działań profilaktycznych. Hałas w szkole działa negatywnie na narząd słuchu uczniów. Hałas zakłóca odbiór i rozumienie informacji. Hałas powoduje stany rozdrażnienia i zmęczenia oraz brak koncentracji uwagi. Hałas przyczynia się do rozwoju chorób cywilizacyjnych, których skutki możemy odczuwać po pewnym czasie. Źródła informacji: Ekologia z ochroną środowiska E. Pyłka-Gutowska Hałas w szkołach – przegląd badań D. Augustyńska, J. Gadosz Encyklopedia zdrowia Wydawnictwo PWN Grafiki: wikipedia Opracowała: Izabela Krzyżanowska