Przedmiot i wynikające z niego zadania kryminologii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Przestępstwo, przestępczość, kryminogeneza i inne pojęcia.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
socjalizacja i kontrola społeczna
Liberalizm.
(1) Kryminologia i jej podstawowe paradygmaty
Gałęzie prawa wewnętrznego
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Przygotował Witold Przychoda
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRAWA CZŁOWIEKA.
POLICJA.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Materializm a idealizm
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Podstawy kryminologii
Zadawanie pytań.
Psychologia w zarządzaniu
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Klasyczny oraz neoklasyczny paradygmat kryminologii
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
(5) Strategie zwalczania przestępczości a etapy rozwoju zjawisk przestępczych P_U03: …student potrafi dobrać elementy strategii zapobiegania przestępczości.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Norma prawna.
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Zasady i funkcje prawa karnego
Zbieg przepisów i przestępstw
Wina i okoliczności ją wyłączające
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Wychowanie ekologiczne
Odstąpienie od wymierzenia kary lub środka karnego:
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Antropologia.
Struktura przestępstwa w prawie karnym
Obrona konieczna.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Alkohol a przestępstwa seksualne Aspekty kryminologiczne i prawne
Turystyka i rekreacja Prawo – I rok studia niestacjonarne  Materiały pomocnicze do zajęć 2 godz. (e-learning) Temat: Prawo karne Zalecana literatura:
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Istota regulacji zawartej w art. 11 § 1 k.k. sprowadza się do tego, iż ten sam czyn stanowić może tylko jedno przestępstwo - niezależnie od tego, znamiona.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Klasyczny oraz neoklasyczny paradygmat kryminologii
Strategie zapobiegania przestępczości ćwiczenia nr 2
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Szkoły i doktryny prawne w XIX w.
Ćwiczenia z przedmiotu „Kryminologia” nr 5
Sankcje wadliwych czynności prawnych
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Zagadnienia zaliczeniowe ich istota i składowe
Norma prawna.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
SWOBODA UMÓW.
Pojęcie przestępstwa, struktura przestępstwa – wybrane zagadnienia
Zapobieganie przestępczości. Polityka kryminalna
Zapis prezentacji:

Przedmiot i wynikające z niego zadania kryminologii Kryminologia – ćwiczenia nr 1 Prowadzący: Leszek Baran

Efekty umiejętnościowe do zaliczenia P_U01: student potrafi zauważyć, a także interpretować niekorzystne zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) i łączyć je z problematyką bezpieczeństwa P_U02: student potrafi wykazać się rozumieniem przyczyn przestępczości oraz innych zjawisk ze sfery patologii życia społecznego, analizowania przyczyn tych zjawisk z punktu widzenia kryminologii oraz zastosowania rozwiązań prawnych i organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu pożądanego obrazu społeczeństwa

Efekty z zakresu kompetencji społecznych do zaliczenia P_K01: student potrafi prawidłowo identyfikować oraz interpretować zagrożenia ze sfery patologii życia społecznego proponując działania ukierunkowane na ich ograniczenie oraz wzrost poczucia bezpieczeństwa mieszkańców P_K02: student potrafi poszerzać i doskonalić nabywaną wiedzę oraz umiejętności przydatne w kontekście zapobiegania przestępczości, uwzględniając wpływ innych dziedzin nauki na efektywność tych zabiegów

Przedmiot kryminologii kryminologia Przestępca Przestępstwo, przestępczość i przeciwdziałanie Patologie (inne niż przestępczość) społeczne (vide temat z bezpieczeństwa społecznego) i przeciwdziałanie Ofiara przestępstwa

Przestępstwo Czyn bezprawny, zawiniony i zabroniony pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia (art. 1, § 1 i 3 kk) Nie stanowi przestępstwa czyn zabroniony, którego społeczna szkodliwość jest znikoma (art. 1, § 2 kk) Przy ocenie stopnia społecznej szkodliwości czynu sąd bierze pod uwagę m.in. rodzaj i charakter naruszonego dobra, rozmiary wyrządzonej lub grożącej szkody, sposób i okoliczności popełnienia czynu, wagę naruszonych przez sprawcę obowiązków, jak również postać zamiaru, motywację sprawcy, rodzaj naruszonych reguł ostrożności i stopień ich naruszenia (art. 115, § 2 kk)

Sprawca Ten, kto osobiście popełnia przestępstwo; Podmiotem przestępstwa może być tylko człowiek (osoba fizyczna), który ukończył w chwili czynu 17 lat, w wyjątkowych przypadkach 15 lat (art. 10 kk), a także – który nie jest niepoczytalny Zjawiskowymi formami popełnienia przestępstwa są: sprawstwo (występujące w postaci sprawstwa indywidualnego, współsprawstwa, sprawstwa kierowniczego i sprawstwa w postaci wydania polecenia – art. 18 § 1 kk) podżeganie (art. 18 § 2 i art. 19-24 kk) pomocnictwo (art. 18 § 3 i 19-23 kk)

Ofiara i wiktymologia Ofiara przestępstwa Przedmiot zainteresowania działu kryminologii zwanego wiktymologią (łac. victima – ofiara) Wiktymologia (dział kryminologii) zajmuje się: Czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo stania się ofiarą przestępstwa Konsekwencjami wiktymizacji Zapobieganiem wiktymizacji Lękiem przed przestępczością

Działy kryminologii Fenomenologia (symptomatologia) kryminalna - bada objawy przestępczości (dynamikę, strukturę, geografię występowania, sposoby popełniania przestępstw, organizacji świata przestępczego…) Etiologia kryminalna - bada przyczyny przestępczości (czynniki i egzogenne, i endogenne) Profilaktyka kryminalna - jeśli można diagnozować przyczyny przestępczości, to można też szukać recept (przeciwdziałać przestępczości: profilaktyka społeczna i indywidualna) Funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości społecznej (formalna i nieformalna kontrola społeczna, polityka karna...)

Podstawowe pytania kryminologiczne Dlaczego jedni ludzie popełniają przestępstwa, a inni nie/dlaczego większość ludzi nie popełnia przestępstw /tzw. paradygmat pozytywistyczny kryminologii, nurt antropologiczno-biologiczny, psychologiczny, także socjologiczny/ Pytanie lombrozjańskie/etiologiczne (od Cesare Lombroso) Odwróconą wersją jest pytanie durkheimowskie (od Emila Durkheima) Dlaczego nasilenie przestępczości jest różne w ramach różnych grup społecznych? /to inaczej kwestia społecznej dystrybucji przestępczości i właściwy początek socjologicznego nurtu kryminologii/ Pytanie queteletowskie/etiologiczne (od Adolphe’a Queteleta, choć podobne zadawał Michel Andre Guerry) Dlaczego pewne zachowania są uznawane za przestępstwa, a pewni ludzie za przestępców, a inne zachowania i inni ludzie nie? /to nurt kryminologii jako socjologii prawa karnego i kontroli społecznej; paradygmat antynaturalistyczny/ Pytanie „reaktywne”

Klasyczny paradygmat kryminologii Początki sięgają XVIII w. i kojarzone są z nazwiskami filozofów i przedstawicieli tzw. klasycznej szkoły prawa karnego. Zaliczają się do nich m.in.: Cesare Beccaria (O przestępstwach i karach), Jeremy Bentham, Immanuel Kant, Georg W.F. Hegel, Anselm Feuerbach Paradygmat ten przyjmował jako założenie konsensualną wizję społeczeństwa, czyli społeczeństwa przyjmującego/uznającego możliwie powszechnie określone reguły (tu: dozwolonego postępowania) ze względu na ich funkcjonalność Uwagę swą koncentrował na osobie sprawcy

Klasyczny paradygmat kryminologii Główne tezy á propos opisu źródeł przestępczości: Człowiek z natury jest zły, dla innych – jak mawiał Thomas Hobbes – wilkiem (pesymistyczna koncepcja człowieka) Przestępca, czyli ten, który czyni zło, to potencjalnie każdy z nas; wszyscy jesteśmy do tego zdolni; czynienie zła to „normalność” W myśl paradygmatu, człowiek nie jest z reguły przymuszany bezwzględnie do czynienia zła; posiada wolną wolę, jest istotą rozumną, racjonalną (arystotelesowsko-tomistyczna, indeterministyczna koncepcja człowieka) Skoro tak, to podejmuje świadome, racjonalne decyzje (także popełniając przestępstwo); za to należy się sprawiedliwa kara!!!

Neoklasyczny paradygmat kryminologii Główne tezy á propos opisu źródeł przestępczości: Neoklasycyzm rozwinął się w latach 70. XX w. Podtrzymał za paradygmatem klasycznym: indeterministyczną koncepcję człowieka, ale w wersji miękkiej; zgodnie z psychologią poznawczą człowiek bowiem recypuje świat, zmienia go i ulega mu; podchodzi doń racjonalnie, kierując się informacjami z otoczenia i swej pamięci konsensualną wizję społeczeństwa zainteresowanie sankcją karną Porzucił pesymistyczną wizję natury ludzkiej, zastę-pując optymistyczną (człowiek istotą moralną, godną) Skupił uwagę także na kontroli społecznej (zwłaszcza sformalizowanej, choć nie tylko)

Kryminologia pozytywistyczna Jej początki sięgają XIX wieku U podstaw tego paradygmatu leży scjentyzm, czyli: naturalizm metodologiczny, tj. przekonanie o możliwości wykorzystania metod stosowanych w naukach przyrodniczych na gruncie nauk społecznych wiara we wszechmoc nauki i wiążące się z nią przekonanie o powszechnym determinizmie, uwarunkowaniu (także człowieka) Człowiek jako taki nie jest zatem odpowiedzialny za swe zachowania (jak chcieli indeterminiści – klasycy); z przekonaniem takim wiązało się tzw. pytanie lombrozjańskie: dlaczego jedni ludzie popełniają przestępstwa, a inni nie? Odp.: bo jednych coś do tego przymusza, innych nie…

Kryminologia pozytywistyczna Trzeba zatem odkryć czynniki, które pchają człowieka do przestępstwa, wyeliminować je i w ten sposób zredukować zachowania przestępcze (korekcjonizm) Jednostka i jej uwarunkowania były więc podstawowym przedmiotem badań i podstawą dwu subparadygmatów: podmiotowego i środowiskowego Dominowało przekonanie (ale nie było uniwersalne), że człowiek w sensie filogenetycznym (gatunkowym) nie jest istotą złą, lecz dobrą, skłonną do postępowania w myśl zasad obowiązujących w zbiorowości Kara nie ma być represją, „zapłatą”, lecz narzędziem służącym korekcie (resocjalizacji) przestępcy Dużą rolę przywiązywano do prewencji (korekty uwarunkowań społecznych)

Kryminologia pozytywistyczna A. Nurt biologiczny (zachowanie przestępcze skutkiem określonych właściwości biologicznych człowieka); przedstawicielem np. Cesare Lombroso, autor antropologicznej koncepcji „przestępcy z urodzenia” i książki „Człowiek – zbrodniarz” B. Teorie psychologiczne (chodzi o kwestie charakterologiczne, np. typy: sangwinika, choleryka, flegmatyka, melancholika czy typy ekstrawertyka, introwertyka; niską neurotyczność (wrażliwość emocjonalną) i wysoką neurotyczność (przeciwnie) C. Teorie socjologiczne (np. związek przestępczości ze środowiskiem miejskim [vide darwinizm społeczny szkoły chicagowskiej], teorie strukturalno-funkcjonalistyczne, np. R. K. Mertona i - jego zdaniem – konflikt struktury społecznej i struktury kulturowej itp.)

Kryminologia antynaturalistyczna Postawała stosunkowo niedawno w latach 60 i 70. XX wieku. Do przedstawiciel należą m.in. Edwin Lemert, Howard S. Becker. W teoriach tego paradygmatu zakłada się – nieco podobnie, jak w teoriach paradygmatu klasycznego/neoklasycznego - że człowiek świadomie i odpowiedzialnie wybiera sposób zachowania. Ludzie jednak skłonni są do czynienia dobra. Przyczyną tego, że niektórzy ludzie popełniają przestępstwa, może być samo społeczeństwo i rodzące się w nim konflikty społeczne.

Kryminologia antynaturalistyczna Przestępca nie jest zatem postrzegany jako jednostka patologiczna z natury. Przestępstwa i przestępczości nie traktuje się li tylko jako skutku indywidualnej patologii; uważa się, że czyny te (przestępstwa)/zjawisko przestępczości wynikają z przebiegu konfliktów rodzących się w społeczeństwie. Wobec tego przedmiot zainteresowania to mechanizmy społecznej reakcji na zachowania przestępcze, a nie sam sprawca przestępstwa… Chodzi m.in. o regulacje prawne, o odpowiedź na pytanie: dlaczego pewne zachowania są uznawane za przestępstwa, a pewni ludzie za przestępców, a inne zachowania i inni ludzie nie?

Cechy wiodących paradygmatów kryminologicznych Kryminologia klasyczna Kryminologia pozytywistyczna Kryminologia antynaturalis-tyczna Kryminologia neoklasyczna Koncepcja człowieka Indeterminizm Determinizm Miękki indeterminizm Wizja natury ludzkiej Pesymistyczna Optymistyczna Koncepcja zorientowana na: Sprawcę Normę Kontrolę społeczną, sankcję karną Zasada organizacji społeczeństwa Konsensualna (akceptowana przez większość) Konsensualna (akceptowana przez większość) Konfliktowa (sprzeczność interesów) Konsensualna(akceptowana przez większość)

Paradygmaty kryminologiczne a zapobieganie przestępczości Forma zapobiegania przestępczości Kryminologia klasyczna Wprowadzenie kary kryminalnej czyniącej zadośćuczynienie społecznemu poczuciu sprawiedliwości oraz mającej na celu odstraszanie potencjalnych sprawców przestępstw Kryminologia pozytywistyczna Korygowanie, czyli eliminacja warunków sprzyjających powstawaniu przestępczości, np. cech jednostki, warunków społecznych czy środowiskowych Kryminologia antynaturalistyczna Zmiana sposobu stanowienia oraz stosowania norm prawnokarnych, czyli łagodzenie ujemnych skutków istnienia prawa karnego Kryminologia neoklasyczna Wprowadzenie kary kryminalnej czyniącej zadośćuczynienie społecznemu poczuciu sprawiedliwości oraz mającej na celu odstraszenie potencjalnych sprawców przestępstw

Zadania kryminologii Ustalenie: Poznanie: Badanie: Wskazanie: czym jest przestępstwo jako zachowanie dewiacyjne czym jest przestępczość jako zjawisko społeczne (jakie są jej rozmiary, geografia/topografia, dynamika, struktura) jakie są przyczyny przestępstw/przestępczości Poznanie: przestępcy mechanizmów kryminogenezy Badanie: procesów kryminalizacji i dekryminalizacji funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości, funkcjonowania struktur formalnej i nieformalnej kontroli społecznej Wskazanie: sposobów zapobiegania przestępczości i patologiom społecznym

Przydział zadań na kolejne zajęcia Przeczytaj otrzymany tekst Przeanalizuj go pod kątem kryminologicznym, czyli (w zależności od treści tekstu): przygotuj krótką charakterystykę sprawców czynu i ofiar (wiek, pochodzenie społeczne: środowisko wychowania, życia, tj. bytowania) określ okoliczności czynu przestępnego (miejsce, uwarunkowania społeczne – obecność innych ludzi, ich postawy, czynniki kryminogenne, jak środki psychotropowe, czynnik okazji itp.) zwróć uwagę (jeśli jest to obecne w tekście) na rolę instytucji szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości (prawo, instytucje/formacje/organa)