- wybrane zagadnienia -

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Advertisements

1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowej Kadry dla gospodarki RPO WiM Podziałanie II i III typ projektów Olsztyn, 15 grudnia 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
MOŻLIWOŚCI APLIKOWANIA JST O ŚRODKI Z EFS W RAMACH RPO WM Kozienice, 12 września 2016 r. Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
- wybrane zagadnienia -
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
konkursu nr RPSL IZ /17 w ramach RPO WSL
WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Kryteria oceny za zgodność ze Strategią ZIT Podziałanie 11. 1
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata – System oceny Kielce, maj 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW ZGODNOŚCI ZE STRATEGIĄ RIT W RAMACH KONKURSU NR RPSL IP /17. Rybnik 23 sierpnia 2017 r.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
kształcących w zawodach
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w Umowie i Projekcie
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Kryteria oceny za zgodność ze Strategią ZIT Podziałanie 11. 2
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Kryteria wyboru projektu zintegrowanego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

- wybrane zagadnienia - Strategia Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego - wybrane zagadnienia - Rybnik, dnia 30 stycznia 2017 r.

Podstawowe informacje o dokumencie Prace nad dokumentem – wrzesień 2013 – październik 2015 r., Raport z konsultacji dokumentu – załącznik nr 5 do Strategii, Obecnie obowiązujący dokument – wersja z 20 kwietnia 2016 r., Trwają przygotowania do aktualizacji dokumentu, Dokument został opracowany przez pracowników Biura Związku Subregionu Zachodniego z siedzibą w Rybniku, Dokument opracowywano w oparciu o: dokumenty programowe (RPO WSL 2014 – 2020, SZOOP, itp.) Wytyczne Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce (lipiec 2013 r.)

Warstwy Strategii RIT Subregionu Zachodniego DIAGNOZA WIZJA CELE I WIĄZKI

I. Część diagnostyczna Diagnoza szkolnictwa zawodowego w Subregionie Zachodnim – rozdz. III.1.1.3 Strategii RIT (str. 23 i nast.), Regulamin konkursu nr RPSL.11.02.02-IZ.01-24-132/16 – str. 11 i następne.

I. Część diagnostyczna: Strategia RIT Regulamin konkursu Braki w zakresie technologii pozwalających na sprostanie oczekiwaniem obecnego rynku pracy na innowacyjność, a co za tym idzie problemami w znalezieniu pracy wśród absolwentów szkół zawodowych. występowanie luk kompetencyjnych i kwalifikacyjnych na regionalnym rynku pracy, Niska zdawalność egzaminów zawodowych. niedopasowanie oferty edukacyjnej szkół prowadzących kształcenie zawodowe do potrzeb rynku pracy i gospodarki Niedostosowanie programu nauczania w szkołach zawodowych do wymagań lokalnego rynku pracy, co utrudnia przedsiębiorcom znalezienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników wśród absolwentów szkół zawodowych. wciąż zbyt ograniczona liczba godzin i niewystarczająca jakość zajęć praktycznych i praktyk zawodowych – co obniża poziom przygotowania zawodowego a tym samym zatrudnialność absolwentów Mało przyjazny klimat wokół kształcenia zawodowego mimo zapotrzebowania na specjalistycznych pracowników. kwalifikacje nauczycieli przedmiotów zawodowych w stopniu niewystarczającym odpowiadają potrzebom nowoczesnej rzeczywistości gospodarczej i technologicznej Niedostosowanie umiejętności pracowników do oczekiwań nowoczesnego rynku pracy. Braki w zakresie infrastruktury edukacyjnej. prestiż kształcenia zawodowego jest niski (niechęć do podejmowania nauki w szkołach zawodowych przez uczniów)

Regulamin konkursu system doradztwa zawodowego nie funkcjonuje w sposób efektywny wyposażenie szkół potrzebne do prowadzenia zajęć kształcenia praktycznego (sprzętu niezbędnego w wypadku zajęć praktycznych, których nie można przeprowadzić u pracodawcy - w ramach praktycznej nauki zawodu) jest przestarzałe technologicznie.

Część diagnostyczna – rozwiązania problemów zdefiniowane w Strategii RIT Doposażenie pracowni specjalistycznych szkół. Dostosowanie oferty edukacyjnej do wymagań współczesnego rynku pracy

II. Wizja strategii RIT Wizja Subregionu Zachodniego wg Strategii RIT – str. 81,82, Jeden z elementów wizji: Subregion Zachodni jako obszar, na którym „zwiększy się spójność społeczna, poprzez poprawę dostępności do edukacji, dostosowanej do potrzeb rynku pracy, nowoczesnej gospodarki, edukacji przedszkolnej i usług opiekuńczych, zwiększenie zaangażowania lokalnej społeczności, rozwój inicjatyw partnerskich, czy rozwój usług społecznych na poziomie lokalnym poprzez tworzenie centrów usług społecznościowych, a także poprzez podejmowane procesy rewitalizacyjne”.

III. Cele i wiązki Rozdz. V.1. Cele strategiczne, priorytety, działania oraz cele szczegółowe – str. 89 Cel Strategiczny Subregionu Zachodniego CS1. Rozwój kapitału ludzkiego bazujący na zatrudnialności i spójności społeczno - gospodarczej Subregionu Zachodniego Priorytet P1.1. Gospodarka i miejsca pracy Działanie D1.1.1. Przywrócenie funkcji gospodarczych n obszarach zdegradowanych Cel szczegółowy C1.1.1.2. Zwiększone kompetencje uczniów szkół kształcących w zawodach

III. Cele i wiązki Rozdz. V.2.2. Wiązka „szkolnictwo zawodowe” – str. 92 i nast.. dążyć się będzie do tego, aby szkolnictwo zawodowe realizowało zajęcia, które dadzą absolwentom umiejętności niezbędne do funkcjonowania na rynku pracy, zakłada się również, że podmioty organizujące szkolnictwo zawodowe uzyskają wsparcie na dostosowanie swoich placówek, aby było one wydolne do kształcenia w kierunkach i umiejętnościach niezbędnych na rynku pracy, podejmowane w ramach wiązki czynności podniosą jakość edukacji m.in. poprzez świadczenie usług wyposażających kapitał ludzki w specyficzne umiejętności niezbędne na rynku pracy, jak również w umiejętności kluczowe wyzwalające inicjatywę i zaradność, doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu podnoszenie umiejętności oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczniów i wzmacnianie ich zdolności do zatrudnienia rozwój współpracy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym rozwój doradztwa edukacyjno-zawodowego

poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów Priorytet inwestycyjny RPO 10iv. Lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwienie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmocnienie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu zrealizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami. 10a. Inwestycje w kształcenie, szkolenie i szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej. Poddziałanie SZOOP 11.2.2 Wsparcie szkolnictwa zawodowego – RIT 12.2.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego - RIT Cel szczegółowy, którego osiąganie wspiera realizacja projektów 11.2.2: Wzrost zatrudnienia wśród absolwentów szkół i placówek kształcenia zawodowego poprzez poprawę efektywności realizowanego wsparcia. 12.2.2: Zwiększone kompetencje uczniów szkół kształcących w zawodach.

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW RIT DLA PODDZIAŁANIA 11.2.2

Kryteria zgodności ze Strategią RIT Kryteria zgodności ze Strategią ZIT/RIT - dostępu (0/1) – wspólne dla EFRR i EFS KRYTERIUM DEFINICJA SPOSÓB WERYFIKACJI WAGA Lokalizacja projektu na obszarze funkcjonalnym danego RIT Lokalizacja projektu na obszarze funkcjonalnym danego ZIT/RIT 0/1 n/d Zgodność uzasadnienia i celu projektu z diagnozą i Priorytetami/Celami /Działaniami Strategii RIT Potrzeba realizacji projektu wynika ze zdiagnozowanych problemów/potrzeb/wyzwań oraz projekt jest zgodny z Priorytetami/Celami/Działaniami wskazanymi w Strategii RIT adekwatnymi do przedmiotu projektu Zgodność przedmiotu projektu z zakresem wsparcia wskazanym w Strategii RIT Przedmiot projektu jest zgodny z planowanym zakresem wsparcia wskazanym w Strategii RIT.

Kryteria zgodności ze Strategią ZIT/RIT szczegółowe dla poddziałań ZIT/RIT (kryteria dostępu, dodatkowe) – EFS KRYTERIUM DEFINICJA RODZAJ KRYTERIUM SPOSÓB WERYFIKACJI Czy w przypadku gdy projekt przewiduje wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy, obligatoryjnym elementem jest doradztwo edukacyjno – zawodowe? Projektodawca jest zobowiązany do wskazania w opisie zadania w ramach którego będą realizowane kursy/ szkolenia kończące się certyfikatem potwierdzającym uzyskanie kwalifikacji/kwalifikacji w zawodzie, informacji o realizacji doradztwa edukacyjno - zawodowego oraz jego zakresie. Realizacja wsparcia w zaproponowanym kształcie ma na celu zaplanowanie ścieżki rozwoju ucznia zgodnie z jego kompetencjami. Poprzez wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy należy rozumieć wsparcie w postaci szkoleń/ kursów, które kończą się uzyskaniem certyfikatu bądź uprawnień niezbędnych do wykonywania zawodu (np. uprawnienia spawalnicze, uprawnienia w zakresie obsługi maszyn do robót ziemnych budowlanych i drogowych, uprawnienia w zakresie elektroenergetyki i energetyki) Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie punktu 1 część C wniosku o dofinansowanie dostępu 0/1

KRYTERIUM DEFINICJA RODZAJ KRYTERIUM SPOSÓB WERYFIKACJI Czy wnioskodawca zakłada udział w stażach i/ lub praktykach zawodowych co najmniej 50% uczniów w ramach jednego projektu? Projektodawca jest zobowiązany do wskazania liczby uczniów, którzy zostaną objęci stażami i/lub praktykami zawodowymi oraz wartości procentowej w stosunku do liczby uczniów ogółem objętych wsparciem w projekcie. Kryterium przyczyni się do tworzenia stałych instytucjonalnych form współpracy pomiędzy szkołami lub placówkami oświatowymi prowadzącymi kształcenie zawodowe a pracodawcami. Kryterium uwzględnia założenia reformy sytemu oświaty w zakresie szkolnictwa zawodowego, które są ukierunkowane na działania w zakresie modernizacji oferty edukacyjnej – szkoleń zawodowych decydujących o pozycji absolwentów na lokalnym i regionalnym rynku pracy. Praktyki zawodowe i/lub staże są jednym z najważniejszych elementów nauki zawodu, gdyż służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów jako przyszłych absolwentów i wzmacniają ich zdolność do zatrudnienia. Wyposażanie uczniów w praktyczne umiejętności zawodowe, które będą adekwatne do zapotrzebowania pracodawców – przyczyni się do oczekiwań rynku pracy. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie części B. 10 oraz części C.1 wniosku o dofinansowanie. Dostępu 0/1

KRYTERIUM DEFINICJA RODZAJ KRYTERIUM SPOSÓB WERYFIKACJI Czy w projekcie realizowana jest współpraca szkół lub placówek kształcenia zawodowego z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym? Projektodawca jest zobowiązany do wskazania deklaracji w treści wniosku o dofinansowanie, że szkoła lub placówka systemu oświaty prowadząca kształcenie zawodowe współpracuje lub nawiąże współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Przez otoczenie społeczno-gospodarcze szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe należy rozumieć pracodawców, organizacje pracodawców, przedsiębiorców, organizacje przedsiębiorców, instytucje rynku pracy, szkoły wyższe. W przypadku współpracy, podmiotem inicjującym jest szkoła lub placówka systemu kształcenia zawodowego. Współpraca powinna mieć odzwierciedlenie w planowanych do realizacji zadaniach. Ponadto, współpraca będzie weryfikowana na podstawie listu intencyjnego lub innego równoważnego dokumentu świadczącego o nawiązaniu współpracy co będzie weryfikowane na etapie kontroli. Dopuszczalne formy współpracy – Regulamin konkursu pkt. 2.3.10 Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie części B. 10 oraz części C.1 wniosku o dofinansowanie. Dostępu 0/1

KRYTERIUM DEFINICJA RODZAJ KRYTERIUM SPOSÓB WERYFIKACJI Czy projekt jest spójny z przedsięwzięciami realizowanymi na obszarze objętym Strategią ZIT/RIT – projekt zarekomendowany przez gminę będącą członkiem Związku ZIT/RIT lub sygnatariuszem Porozumienia w sprawie realizacji ZIT/RIT w Subregionie. Punkty mogą zostać przyznane jeżeli nie przyznano punktów za spełnienie kryterium nr b lub c Projektodawca jest zobowiązany do wskazania deklaracji w treści wniosku o dofinansowanie, iż działania projektowe zapewniają spójność oraz wpływ miast i gmin z obszarów funkcjonalnych Subregionu na kształt i sposób realizacji działań na ich obszarze oraz zapewni o posiadaniu rekomendacji w postaci listu polecającego przez gminę będącą członkiem Związku ZIT/RIT lub sygnatariusza Porozumienia w sprawie realizacji ZIT/RIT w Subregionie. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie pkt 10 część B wniosku o dofinansowanie. dodatkowe 3 pkt Czy projekt jest spójny z przedsięwzięciami realizowanymi na obszarze objętym Strategią ZIT/RIT - projekt zarekomendowany przez Związek ZIT/RIT lub właściwy organ/y Porozumienia w sprawie realizacji ZIT/RIT w Subregionie w formie uchwały Zarządu Związku ZIT/RIT (Subregion Centralny i Zachodni) lub decyzji Lidera ZIT/RIT po uzyskaniu opinii Rady RIT (Subregion Południowy)/Komitetu Sterującego RIT (Subregion Północny). Punkty mogą zostać przyznane jeżeli nie przyznano punktów za spełnienie kryterium nr a lub c). Projektodawca jest zobowiązany do wskazania deklaracji w treści wniosku o dofinansowanie, iż działania projektowe zapewniają spójność oraz wpływ miast i gmin z obszarów funkcjonalnych Subregionu na kształt i sposób realizacji działań na ich obszarze oraz zapewni o posiadaniu rekomendacji przez Związek ZIT/RIT lub właściwy organ/y Porozumienia w sprawie realizacji ZIT/RIT w Subregionie w formie uchwały Zarządu Związku ZIT/RIT(Subregion Centralny i Zachodni) lub decyzji Lidera ZIT/RIT (Subregion Południowy)/Komitetu Sterującego RIT (Subregion Północny). Kryterium weryfikowane w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie pkt 10 część B wniosku o dofinansowanie. 5 pkt Czy projekt jest spójny z przedsięwzięciami realizowanymi na obszarze objętym Strategią ZIT/RIT - projekt realizowany przez członków Związku ZIT/RIT lub sygnatariuszy Porozumień w sprawie realizacji ZIT/RIT w Subregionie. Punkty mogą zostać przyznane jeżeli nie przyznano punktów za spełnienie kryterium nr a lub b Projektodawca jest zobowiązany do wskazania deklaracji w treści wniosku o dofinansowanie , iż działania projektowe zapewniają spójność oraz wpływ miast i gmin z obszarów funkcjonalnych Subregionu na kształt i sposób realizacji działań na ich obszarze. Kryterium weryfikowane w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie pkt 10 część B wniosku o dofinansowanie. 11 pkt

KRYTERIUM DEFINICJA RODZAJ KRYTERIUM SPOSÓB WERYFIKACJI Czy projekt jest komplementarny z innymi złożonymi do oceny, zrealizowanymi lub trwającymi projektami Projektodawca jest zobowiązany do wskazania deklaracji w treści wniosku o dofinansowanie, że projekt jest kontynuacją lub uzupełnieniem zrealizowanych, trwających bądź złożonych projektów, ze wskazaniem konkretnych nazw projektów, w obszarze szkolnictwa zawodowego finansowanych zarówno ze środków UE jak i pozostałych źródeł. Kryterium weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie pkt 10 część B wniosku o dofinansowanie oraz pkt B.5.1 dodatkowe 10 pkt Czy projekt jest realizowany w partnerstwie z podmiotami z otoczenia społeczno - gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe. Przez otoczenie społeczno - gospodarcze szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe należy rozumieć pracodawców, organizacje pracodawców, przedsiębiorców, organizacje przedsiębiorców, instytucje rynku pracy, szkoły wyższe. Wniosek o dofinansowanie może złożyć zarówno podmiot pochodzący z sektora publicznego, jak i prywatnego. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie punktu 2 część A oraz punktu 1 i 2 część C wniosku o dofinansowanie projektu. 7 pkt.

KRYTERIUM DEFINICJA RODZAJ KRYTERIUM SPOSÓB WERYFIKACJI Czy studia podyplomowe/ kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela kształcenia zawodowego w ramach zawodów nowo wprowadzonych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, zawodów wprowadzonych w efekcie modernizacji oferty kształcenia zawodowego albo tworzenia nowych kierunków nauczania wynikających z zapotrzebowania regionalnego/ lokalnego rynku pracy Projektodawca jest zobowiązany do wskazania nazw zawodów oraz kierunków kształcenia dla których realizowane będą formy wsparcia wymienione w treści kryterium. Weryfikacja zawodów nowo wprowadzonych w zakresie szkolnictwa zawodowego będzie dokonywana w oparciu o rozporządzanie MEN z dnia 19 czerwca 2015r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. 2015 poz. 954). W przypadku tworzenia nowych kierunków nauczania, projektodawca jest zobowiązany zamieścić informację, iż kierunki te uzyskają lub uzyskały pozytywną opinię właściwych podmiotów zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym. Jednocześnie potrzeba realizacji wymienionych w treści kryterium form, powinna wynikać z zapisów wniosku o dofinansowanie. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie całości wniosku szczególnie punktu 1 część C oraz punktu 11 część B wniosku do dofinansowanie. dodatkowe 2 pkt Czy udział finansowy pracodawców w organizacji staży i/ lub praktyk zawodowych wynosi co najmniej 5% IIZ RPO preferuje do wyboru projekty, w których pracodawcy partycypują w wymiarze 5% w kosztach organizacji i prowadzenia praktyki zawodowej lub stażu zawodowego Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie całości wniosku, szczególnie pkt 1 część C oraz pkt 2 część D wniosku o dofinansowanie 4 pkt.

KRYTERIUM DEFINICJA RODZAJ KRYTERIUM SPOSÓB WERYFIKACJI Czy formy wsparcia realizowane w projekcie przyczyniają się do realizacji założeń Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2013-2020 i obowiązującego „Programu Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2010–2020 Wprowadzenie kryterium ma celu wdrożenie założeń Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego oraz Programu Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego. Projektodawca jest zobowiązany do wskazania w treści wniosku o dofinasowanie , iż projekt skierowany jest do uczniów szkół kształcących się w branżach uznanych za kluczowe dla rozwoju województwa śląskiego, poprzez wskazanie obszarów technologicznych zawartych w Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2010 –2020 oraz odpowiadających im kierunków kształcenia. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie całości wniosku, szczególnie pkt 1 część C wniosku o dofinansowanie. dodatkowe 12 pkt

Kryterium Definicja Rodzaj kryterium Sposób weryfikacji Czy projekt zakłada objęcie wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projektodawca jest zobowiązany do wskazania liczby oraz krótkiej charakterystyki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, których zamierza objąć wsparciem w projekcie. Przez specjalne potrzeby edukacyjne należy rozumieć potrzeby, które w procesie rozwoju dzieci i młodzieży wynikają z: a) zaburzeń (np. rozwojowych, obniżonych możliwości intelektualnych, wad wymowy); b) niepełnosprawności (np. upośledzenie umysłowe, niewidzenie i słabe widzenie, niesłyszenie i słaby słyszenie, afazja, niepełnosprawność ruchowa, całościowe zaburzenie rozwojowe ze spektrum autyzmu, w tym zespół Aspergera, niepełnosprawności sprzężone); c) choroby przewlekłej; d) niedostosowania społecznego albo zagrożenia niedostosowaniem społecznym; e) zaburzeń w funkcjonowaniu emocjonalno - społecznym, powstających m.in. w wyniku sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; f) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą; g) specyficznych trudności w uczeniu się, w tym niepowodzeń edukacyjnych; h) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuację bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi. Kryterium zweryfikowane zostanie na podstawie całości wniosku szczególnie pkt 1 część C wniosku o dofinansowanie projektu. Dodatkowe 2 pkt.

Kryterium Definicja Rodzaj kryterium Sposób weryfikacji Czy projekt będzie wykorzystywał konkretne, pozytywnie zweryfikowane produkty w ramach projektów innowacyjnych i ponadnarodowych Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL 2004-2006 lub Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007- 2013 oraz projektów systemowych w ramach komponentu centralnego PO KL, których opisy są dostępne m.in. na stronach: http://www.equal.org.pl oraz http://kiw-pokl.org.pl Projektodawca jest zobowiązany do wskazania nazwy projektu oraz opisu produktu/rezultatu/modelu/rozwiązania zgodnie z informacjami umieszczonymi m.in. na stronach http://www.equal.org.pl lub http://kiwpokl.org.pl oraz szczegółowego uzasadnienia wykorzystania wypracowanych wcześniej rozwiązań w przedmiotowym projekcie tj. wdrożenia co najmniej jednego produktu/rezultatu/modelu/rozwiązania wypracowanego w ramach projektów innowacyjnych i ponadnarodowych IW EQUAL lub Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz projektów systemowych w ramach komponentu centralnego PO KL. Wykorzystanie rozwiązań wypracowanych z udziałem środków EFS w realizacji wsparcia pozwoli na wdrożenie skutecznych i efektywnych rozwiązań lub produktów wypracowanych w ramach projektów innowacyjnych Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL 2004-2006 lub Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Opisy projektów oraz lista produktów i rezultatów znajdują się m.in. na stronach: http://kiwpokl.org.pl/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=1522&Itemid=776&lang=pl oraz http://www.equal.org.pl/baza.php?lang=p Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie pkt 1 część C wniosku o dofinansowanie projektu. Dodatkowe 2 pkt.

Kryteria – informacje dodatkowe Kryteria zostały opublikowane w Załączniku nr 3 do SZOOP Projekty oceniane są w ramach kryteriów zerojedynkowo oraz poprzez przyznanie punktów przez pracowników IZ RPO WSL, IP RPO WSL, ekspertów, oraz pracowników IP ZIT/RIT RPO WSL. Weryfikowane będzie spełnienie kryteriów zgodności ze Strategią ZIT/RIT – dostępu (0/1) – EFRR i EFS oraz kryteriów dostępu wskazanych w kryteriach zgodności ze Strategią ZIT/RIT szczegółowych dla poddziałań ZIT/RIT - EFS, które mają charakter obligatoryjny. Niespełnienie przez projekt co najmniej jednego z ww. kryteriów powoduje, że projekt otrzymuje ocenę negatywną i nie kwalifikuje się do dofinasowania.

W drugiej kolejności weryfikowane będą kryteria zgodności ze Strategią ZIT/RIT szczegółowe dla Poddziałań ZIT/RIT (kryteria dodatkowe). W ramach każdego szczegółowego kryterium dodatkowego możliwe jest przyznanie zdefiniowanej liczby punktów. Projekt otrzymuje ocenę pozytywną w przypadku uzyskania co 40% maksymalnej (20 pkt.), możliwej do uzyskania punktacji w ramach kryteriów zgodności ze Strategią ZIT/RIT szczegółowych dla poddziałań ZIT/RIT – EFS. Projekt, który uzyska mniej niż 40% punktów otrzymuje ocenę negatywną i nie kwalifikuje się do dofinansowania. Maksymalna możliwa do uzyskania punktacja w ramach kryteriów zgodności ze Strategią ZIT/ RIT wynosi 50 punktów.

e-mail: biuro@subregion.pl tel. 32 42 22 446 Dziękuję za uwagę Związek Subregionu Zachodniego z siedzibą w Rybniku ul. Białych 7, 44-200 Rybnik e-mail: biuro@subregion.pl tel. 32 42 22 446