Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez IZ PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Najistotniejsze zmiany wprowadzane do ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Zatrudnianie nauczycieli
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
System oceny projektów w ramach RPO WP
Nowelizacja ustawy wdrożeniowej – obowiązki instytucji
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Zmiany w realizacji projektów PO KL
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 6. 3
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego Ostatnie zmiany w obowiązujących wytycznych i zasadach realizacji projektów w kontekście nowelizacji ustawy wdrożeniowej Waldemar Bujała Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach 21.09.2017 r.

Podstawa prawna Nowelizacja ustawy wprowadzona ustawą z dnia 7 lipca 2017 r. (Dz. U. poz. 1475) Wejście w życie nowelizacji 2 września 2017 roku Przepisy przejściowe

Zmiany w ustawie wdrożeniowej – projekty partnerskie Doprecyzowano ust. 2 art. 33: podmiot zobowiązany do stosowania PZP dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a PZP (wcześniej tylko partnerów spoza sektora finansów publicznych) z zachowaniem przejrzystości i równego traktowania Dodano ust. 3a w art. 33: w przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji projektu, za zgodą właściwej instytucji, może nastąpić zmiana partnera

Zmiany w ustawie wdrożeniowej – projekty partnerskie Uchylono ust. 6 w art. 33: partnerstwa mogą być zawarte pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 Zmiana uwzględniona w SZOOP PO WER z dnia 6 września 2017 roku Zlecanie zadań pomiędzy partnerami nadal jest niemożliwe Do postępowań w zakresie wyboru organizacji partnerskich rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji stosuje się przepisy dotychczasowe

Zmiany w ustawie o finansach publicznych - art. 189 Art. 189 ust. 3f: przepisów o odsetkach za złożenie wniosku o płatność nie w terminie lub nie na kwotę nie stosuje się do projektów rozliczanych w całości lub części w formie kosztów uproszczonych (art. 67 ust. 1 lit. b-d rozporządzenia nr 1303/2013), dotyczy każdego projektu, w którym co najmniej koszty pośrednie są rozliczane ryczałtem nowe zasady stosuje się do wniosków o płatność, na złożenie których termin upływa od 2 września 2017 r. Stosowanie nowych przepisów bez konieczności aneksowania umów (w PO WER zmiana umowy w tym zakresie rekomendowana przy najbliższej okazji aneksowania)

Zmiany w ustawie o finansach publicznych - podmioty wykluczone Zmiana art. 207 ust. 4 pkt 3: nie zwrócił środków wraz z odsetkami w terminie 14 dni od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 1 Wykluczeniu z ubiegania się o środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich podlega beneficjent, który nie dokona zwrotu środków w terminie 28 dni od dnia otrzymania ostatecznej decyzji (przy czym nie uległ zmianie termin zwrotu środków, tj. 14 dni)

Zmiany w ustawie o finansach publicznych - rejestr podmiotów wykluczonych Art. 210 ust. 1a ufp: zgłoszenie podmiotu do rejestru podmiotów wykluczonych z ubiegania się o środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, uzyskiwanie informacji z tego rejestru oraz udostępnianie i przekazywanie informacji zawartych w tym rejestrze, z wyjątkiem udostępniania i przekazywania informacji beneficjentom, odbywa się za pośrednictwem ePUAP Nowe rozporządzenie MRiF w sprawie rejestru podmiotów wykluczonych w konsultacjach międzyresortowych (bez istotnych zmian)

Nowe rozporządzenie w sprawie udzielania i rozliczania zaliczek Powtórzenie przepisów dotychczasowego rozporządzenia z uwzględnieniem zmian: projekty rozliczane w całości w oparciu o metody uproszczone będą wyłączone z obowiązku rozliczenia 70% transz otrzymanych zaliczek w przypadku projektów rozliczanych jedynie częściowo w oparciu o ww. metody obowiązek rozliczenia 70% otrzymanych transz, ale możliwość rezygnacji z tego obowiązku jeśli miałoby to uniemożliwić finansowanie projektu zgodnie z harmonogramem jego realizacji

Nowe rozporządzenie w sprawie udzielania i rozliczania zaliczek Brak obowiązku zwrotu dotacji z końcem roku, jeśli beneficjent wykorzystał do końca roku budżetowego co najmniej 70 % łącznej kwoty zaliczek Wyłączenie stosowania przepisu o zwrocie dotacji z końcem roku dla projektów rozliczanych w całości ryczałtowo Doprecyzowanie, że tzw. twarde zabezpieczenie umowy w przypadku realizowania kilku projektów o wartości powyżej 10 mln zł dotyczy wyłącznie EFS (projekty realizowane w ramach programu dwufunduszowego, ale współfinansowane z EFRR nie będą brane pod uwagę)

Zmiana Wytycznych kwalifikowalności wydatków 2014-2020

Zmienione Wytyczne z 19 lipca 2017r.: Obowiązują od 23 sierpnia 2017 r. – dzień ogłoszenia komunikatu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 sierpnia 2017 r. (M.P. z 2017 r., poz. 821) Miejsce publikacji: www.mr.gov.pl oraz na portalu www.funduszeeuropejskie.gov.pl w dziale Zapoznaj się z prawem i dokumentami Obowiązek poinformowania wszystkich beneficjentów POWER o nowelizacji Wytycznych - w sposób zgodny z zawartymi umowami o dofinansowanie projektu Obowiązek uwzględnienia nowelizacji Wytycznych w dokumentacji konkursowej/pozakonkursowej

Nowelizacja Wytycznych Do oceny kwalifikowalności wydatków stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu poniesienia wydatku (brak zmian w tym zakresie) Do oceny prawidłowości postępowań stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu wszczęcia postępowania (uwaga na zamówienia dot. personelu projektu wszczęte przed 23.08.2017 r.)

Zmiana Wytycznych kwalifikowalności wydatków 2014-2020 – personel projektu

Poprzednia definicja personelu projektu „personel projektu – osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu, które wykonują osobiście, tj. w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub wykonujące zadania lub czynności w ramach projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, osoby samozatrudnione w rozumieniu sekcji 6.16.3 Wytycznych, osoby współpracujące w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121, z późn. zm.) oraz wolontariuszy” rozdział 3 pkt 1 lit. s Wytycznych z 19.09.2016 r.

Nowa definicja personelu projektu „personel projektu – osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy, osoby samozatrudnione w rozumieniu lit. p, osoby współpracujące w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963, z późn. zm.) oraz wolontariusze wykonujący świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239, z późn. zm.)” rozdział 3 pkt 1 lit. r Wytycznych z 19.07.2017 r. *osoby zaangażowane na podstawie stosunku cywilnoprawnego nie pełnią roli personelu projektu *osoby zaangażowane na podstawie stosunku cywilnoprawnego są wykonawcami usługi zlecanej przez beneficjenta (niezależnie od wartości usługi)

Zmiana definicji personelu projektu – wpływ tej zmiany na projekty w trakcie realizacji Osoba zaangażowana na podstawie umowy cywilnoprawnej jest wykonawcą, a nie personelem projektu – gdy została wybrana w drodze postępowania wszczętego od 23.08.2017 r. Osoba zaangażowana na podstawie umowy cywilnoprawnej jest personelem projektu – gdy została wyłoniona w drodze postępowania wszczętego przed 23.08.2017 r. (uwaga na obowiązek prowadzenia bazy personelu i brak możliwości zmiany WND w tym zakresie)

Definicja personelu projektu a zlecanie usług merytorycznych Usunięcie ograniczenia w zakresie limitu zlecania usług nie oznacza, że istnieje możliwość nieograniczonego zlecania usług w ramach projektu – konieczność oceny potencjału beneficjenta (uwaga: wszystkie umowy cywilnoprawne stanowią usługę zleconą) Zmiana etykiety „zadania zlecone” na „usługi zlecone” w SL i SOWA (w tym instrukcje) nastąpi we IX.2017 r.

Nowelizacja Wytycznych – podrozdział 6.15 W sekcji 6.15.1 Stosunek pracy dodano treść doprecyzowującą sytuację, w której pracownik beneficjenta może zostać angażowany do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej: „Jeżeli jednak szczególne przepisy dotyczące zatrudniania danej grupy pracowników (np. ustawa Karta nauczyciela – w przypadku nauczycieli szkół) uniemożliwiają wykonywanie przez nich zadań w ramach projektu na podstawie stosunku pracy, instytucja właściwa będąca stroną umowy może wyrazić zgodę na ich zaangażowanie przez beneficjenta na podstawie stosunku cywilnoprawnego w ramach danego projektu z uwzględnieniem warunków określonych w podrozdziale 6.5.”

Nowelizacja Wytycznych – podrozdział 6.15 Nadal obowiązuje zakaz zawierania umów cywilnoprawnych z własnymi pracownikami Istnieje możliwość zaangażowania własnego pracownika na podstawie umowy cywilnoprawnej, gdy: istnieją przepisy szczególne dot. zatrudniania danej grupy zawodowej, które uniemożliwiają zatrudnienie osoby na podstawie stosunku pracy (np. ustawa - Karta nauczyciela) odbywa się to w trybie konkurencyjnym (zamówienie)

Nowelizacja Wytycznych – podrozdział 8.3 Wprowadzono nowe warunki dotyczące wskazania we wniosku o dofinansowanie: planowanego czasu realizacji zadań merytorycznych przez wykonawcę (liczba godzin) – nie dotyczy umów o dzieło przewidywanego rozliczenia wykonawcy na podstawie umowy o dzieło

Nowelizacja Wytycznych – podrozdział 8.3 „IZ PO zapewnia, że we wniosku o dofinansowanie beneficjent wskazuje: formę zaangażowania i szacunkowy wymiar czasu personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin) planowany czas realizacji zadań merytorycznych przez wykonawcę (liczba godzin) – nie dotyczy umów o dzieło przewidywane rozliczenie wykonawcy na podstawie umowy o dzieło”. pkt 6 podrozdział 8.3

Zmiana Wytycznych kwalifikowalności wydatków 2014-2020 – pozostałe zmiany

Nowelizacja Wytycznych - podrozdział 6.13 Zmieniono zapisy podrozdziału tak, aby odzwierciedlały obecną linię interpretacyjną KE w zakresie kwalifikowalności podatku VAT Wprowadzona zmiana rozszerza grupę podmiotów uprawnionych do odzyskania podatku VAT do wszystkich zaangażowanych w realizację projektu i eksploatację wytworzonych w jego ramach produktów, Przewidziano możliwość wyłączania przez IZ kwalifikowalności VAT odniesieniu do określonych obszarów PO, w szczególności osi priorytetowych, działań, rodzajów projektów, typów beneficjentów a nawet w odniesieniu do poszczególnych projektów

WYBÓR PROJEKTÓW DO DOFINANSOWANIA

Informacja publiczna w zakresie wyboru projektów do dofinansowania Dwie kategorie dokumentów i informacji: przedstawiane przez wnioskodawców wytworzone lub przygotowane przez właściwą instytucję Dokumenty i informacje przedstawiane przez wnioskodawców nie podlegają udostępnieniu przez właściwą instytucję w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej (art. 37 ust. 6 ustawy) Dokumenty i informacje wytworzone lub przygotowane przez właściwe instytucje w związku z oceną dokumentów i informacji przedstawianych przez wnioskodawców nie podlegają udostępnieniu w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej jedynie do czasu rozstrzygnięcia konkursu albo zamieszczenia informacji o wyborze do dofinansowania projektu pozakonkursowego (art. 37 ust. 7 ustawy)

Jak formułować kryteria wyboru projektów? Wprowadzenie definicji kryteriów wyboru projektów (art. 2 pkt 13a) oraz warunków formalnych (art. 2 pkt 27a) Konieczność uchylenia kryteriów odnoszących się do kompletności, formy oraz terminu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu Elementy objęte warunkami formalnymi nie są zatwierdzane przez KM i nie podlegają ocenie w zakresie spełniania kryteriów Do procedur wyboru projektów rozpoczynanych po wejściu w życie ustawy zastosowanie znajdą nowe, zatwierdzone przez KM kryteria Systematyka i nazewnictwo kryteriów pozostaje w gestii właściwych instytucji (np. kryteria formalne, merytoryczne, strategiczne, finansowe itp.)

Jak organizować konkurs? Ogłoszenie o konkursie musi zawierać dodatkowo informację, czy konkurs jest podzielony na rundy (art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy) Runda konkursu stanowi odrębne postępowanie, w skład którego wchodzą nabór projektów, ocena spełniania kryteriów wyboru projektów oraz rozstrzygnięcie właściwej instytucji w zakresie wyboru projektów do dofinansowania (art. 39 ust. 3 ustawy). Ogłoszenie o konkursie wskazuje sposób i miejsce udostępnienia regulaminu konkursu, co oznacza, że regulamin jest dostępny już w dniu zamieszczenia ogłoszenia o konkursie

Jakie zmiany w zakresie rozstrzygania konkursu? Co do zasady brak zasadniczych zmian – rozstrzygnięcie stanowi zatwierdzenie listy KOP, o której mowa w art. 45 ust. 6 ustawy, przy czym: istotą konkursu podzielonego na rundy jest jego wielokrotne rozstrzygnięcie poprzez zatwierdzenie kilku kolejnych list opracowanych przez KOP zarówno po rozstrzygnięciu konkursu jak i rundy konkursu można zwiększyć kwotę przewidzianą na dofinansowanie projektów w konkursie lub rundzie, na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy po rozstrzygnięciu konkursu jak i rundy konkursu istnieje obowiązek zamieszczenia na stronie właściwej instytucji informacji o składzie KOP (art. 46 ust. 4 ustawy)

Jak dotrzymywać terminów w procedurze odwoławczej? Procedura odwoławcza – zakres zmian: Skrócenie terminów Likwidacja etapu oceny formalnej Możliwość wycofania protestu Skróceniu terminów w procedurze odwoławczej towarzyszą zmiany, które mają na celu usprawnienie procesu ponownej oceny wniosków o dofinasowanie projektów. Do procedury odwoławczej wszczętej i niezakończonej do dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej stosuje się przepisy dotychczasowe (art. 21 ustawy zmieniającej).

Jak dotrzymywać terminów w procedurze odwoławczej? Skrócono terminy na: 1) autokontrolę z 21 na 14 dni (art. 56 ust. 2 ustawy) 2) rozpatrzenie protestu – z 30 na 21 dni (art. 57 ustawy) 3) łączne rozpatrzenie protestu – z 60 na 45 dni (art. 57 ustawy). Brak możliwości wniesienia protestu w przypadku niespełnienia warunków formalnych Zakres weryfikacji protestu - ponowna ocena projektu będzie polegała na weryfikacji, w granicach protestu, wyłącznie kryteriów wyboru projektów i zarzutów, które podniósł wnioskodawca oraz że właściwa instytucja rozpatrująca protest jest związania treścią tego protestu (art. 57 ustawy). wprowadzono regulację zgodnie z którą terminy powyższe ulegają zawieszeniu na czas niezbędny na uzupełnienie lub poprawienie protestu przez wnioskodawcę (art. 54 ust. 5 ustawy). Sąd na rozpatrzenie skargi w zakresie protestu ma 30 dni (art. 62 ust. 2 ustawy).

RFE - Rzecznik Funduszy Europejskich Czym zajmuje się RFE? (art. 14a ust. 3 ustawy) obsługa zgłoszeń (w tym skarg i wniosków) wypracowywanie usprawnień (na podstawie otrzymanych zgłoszeń i przeglądu procedur) sprawozdawczość Jak powołać RFE? obowiązek spoczywa na IZ, która powołuje RFE w ciągu 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy (art. 14a ust. 1 ustawy) tj. do dnia 2 grudnia br. RFE powinni być powołani w każdej IZ możliwość powołania RFE również przez inne instytucje uczestniczące w realizacji programu operacyjnego (art. 14a ust. 2 ustawy)

RFE - Rzecznik Funduszy Europejskich Pozycja RFE w strukturze organizacyjnej urzędu obsługującego instytucję właściwa ranga bezstronność i niezależność od IZ wyznaczenie stałego zastępcy Kompetencje RFE Zespół do obsługi RFE Procedury wewnętrzne w zakresie RFE

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 