FUNKCJONOWANIE BIOGAZOWNI PRZY OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gospodarka odpadami.
Advertisements

Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
ZAGOSPODAROWANIE MASY POFERMENTACYJNEJ aspekty techniczne i prawne
Energetyka odnawialna w świetle najnowszych uregulowań prawnych Poznań, 7 października 2013 r.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
BIOENERGIA Maria Staniszewska Polski Klub Ekologiczny.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Energooszczędność, odnawialne źródła energii
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Piotr Pawelec Podkarpacka Agencja Energetyczna
Dlaczego Polsce potrzebny jest biogaz?
Instalacja fermentacji odpadów organicznych
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
    MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY Departament Bezpieczeństwa Energetycznego Paweł Tenerowicz.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Odnawialne źródła Energii w Polsce
Uwarunkowania Prawne USTAWA z dn o odpadach Art.43. 1a Komunalne osady ściekowe mogą być przekazywane właścicielowi dzierżawcy lub innej.
Perspektywy rozwoju rynku OZE
Energetyka rozproszona i prosumencka
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
ZAGOSPODAROWANIE MASY POFERMENTACYJNEJ aspekty techniczne i prawne
Produkcja biogazu z osadów ściekowych i jego wykorzystanie
Uwarunkowania prawne dla rozwoju energetyki odnawialnej System wsparcia energetyki odnawialnej w Polsce - planowane zmiany Maciej Kapalski Departament.
Ustawa OZE po pierwszym czytaniu w Sejmie
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Janusz Starościk – PREZES ZARZĄDU SPIUG
Mikroinstlacje PV – system wsparcia dla prosumentów
USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii Maciej Kapalski, Departament Energii Odnawialnej May 2015.
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii Sprawa biogazowni w nowych uwarunkowaniach prawnych – możliwości rozwoju Maciej Kapalski,
ROZWÓJ MIKROINSTALACJI – WADY I ZALETY SYSTEMU WSPARCIA ______________________________
Wsparcie prosumentów poprzez taryfy gwarantowane i program „Prosument” Radosław Wasiak adwokat 29 października 2015.
ODPADY I ZAKŁADY ICH TERMICZNEJ UTYLIZACJI NA TLE NOWEJ USTAWY O OZE Poznań, 28 października 2015r.
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii i przepisy wykonawcze do ustawy PODSTAWOWE REGULACJE Maciej Kapalski, Departament Energii.
rola fachowego doradcy
Gospodarka w obiegu zamkniętym – fanaberia czy konieczność?
Symulacja aukcji OZE - omówienie oraz podsumowanie wyników Janusz Gajowiecki Polskie Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej Forum Czystej Energii podczas.
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
Ustawa o OZE i projekty aktów wykonawczych Michał Ćwil
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Budowa instalacji prosumenckich. Działanie 4.1. Odnawialne źródła energii (OZE) Cel: Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł w ogólnej produkcji energii.
Projekt nowelizacji ustawy o OZE z dn – kluczowe zapisy ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu net metering Barbara Adamska ADM Poland / Polskie.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Gleba i inne odpady uzyskane podczas procesu oczyszczania buraków. Metody zagospodarowania, przepisy prawne.
Wykorzystanie zasobów energetycznych OZE na obszarach wiejskich w Niemczech i w Polsce dr Christian Schnell, radca prawny, Rechtsanwalt SOLIVAN Adwokaci.
ZAPROJEKTUJWYBUDUJZARZĄDZAJ Plany gospodarki odpadami – strategia na przyszłość.
Biogazownie w świetle nowelizacji ustawy o OZE czy jest dla nich przyszłość? TYMOTEUSZ MĄDRY.
Barbara Adamska ADM Poland
„SPRAWOZDAWCZOŚĆ 2017 W ŚWIETLE PROPONOWANYCH ZMIAN W PRZEPISACH”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Biogazownie rolnicze Biogazownie hybrydowe po
ZAPEWNIENIE SAMOWYSTARCZALNOŚCI OCZYSZCZALNI POD KĄTEM PRODUKCJI
Uregulowania prawne dla rozwoju
dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

FUNKCJONOWANIE BIOGAZOWNI PRZY OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW UWARUNKOWANIA PRAWNE MIKOŁAJ MAŚLIŃSKI

? Co stanowi podstawę do produkcji biogazu przy oczyszczalni ścieków? BIOGAZOWNIE PRZY OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW Źródło biogazu przy oczyszczalni ? Co stanowi podstawę do produkcji biogazu przy oczyszczalni ścieków?

tzw. osadów ściekowych OSADY ŚCIEKOWE Procesowi oczyszczania ścieków nieodzownie towarzyszy powstawanie tzw. osadów ściekowych

Art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z 2012 r. o odpadach DEFINICJA USTAWOWA KOMUNALNE OSADY ŚCIEKOWE (KOŚ) pochodzący z oczyszczalni ścieków osad z komór fermentacyjnych oraz innych in-stalacji służących do oczyszczania ścieków komunalnych oraz innych ścieków o składzie zbliżonym do składu ścieków komunalnych Art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z 2012 r. o odpadach

OSAD JAKO ODPAD KOMUNALNY OSAD ŚCIEKOWY ODPAD ?

ZAGOSPOAROWANIE OSADÓW

ZAGOSPODAROWANIE OSADÓW ŚCIEKOWYCH Powinno być prowadzone w zgodzie hierarchią odpadów Zapobieganie powstawaniu KOŚ Recykling KOŚ 1) zapobiegać powstawaniu KOŚ, na przykład przez poddawanie osadów takim procesom przeróbki jak dezintegracja, głęboka stabilizacja, higienizacja i odwodnienie lub też działania zmierzające do utraty statusu odpadu w takim kierunku, aby KOŚ zostały przeznaczone na przykład na nawozy organiczne; 2) prowadzić recykling KOŚ – recykling organiczny, w tym kompostowanie KOŚ z innymi odpadami w celu uzyskania materiału po procesie kompostowania stosowanego w celach nawozowych oraz recykling mineralny z odzyskiem fosforu lub w cementowniach; 3) stosować metody odzysku KOŚ (bezpośrednio na powierzchni ziemi po spełnieniu określonych przepisami warunków, odzysku, w tym odzysku w kompostowniach, biogazowniach lub cementowniach), w tym odzysku energii – na przykład w odniesieniu do osadów jako biomasy oznacza to spalanie lub odzysk poza instalacjami; 4) unieszkodliwiać KOŚ – osady w tym procesie mogą być termicznie przekształcane w spalarniach lub współspalarniach odpadów, bez odzysku energetycznego21 lub też składowane, po przetworzeniu, w sytuacji gdy spełniają wymogi określone przepisami prawa. Odzysk KOŚ Odzysk KOŚ Unieszkodliwiać KOŚ

ok 100 biogazowni* wykorzystuje osad ściekowy BIOGAZOWNIE W POLSCE E. Woźniak, Występowanie elektrowni biogazowych w Polsce i czynniki ich lokalizacji, [w:] Interdyscyplinarne zagadnienia w inżynierii i ochronie środowiska, B. Kaźmierczak, A. Kotowski, K. Piekarska (red.), Wrocław 2016, s. 341.

ILOŚĆ BIOODPADÓW 1643 Aktualizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych

PRZYSZŁOŚĆ BIOGAZOWNI PRZY OCZYSZCZALNIACH

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. BIOGAZOWNIE PRZY OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW UWARUNKOWANIA PRAWNE Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. w sprawie dopuszczania odpadów do składowania na składowiskach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1277). o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r. poz. 478 ze zm.)

OGRANICZENIE MOŻLIWOŚCI SKŁADOWANIA OSADÓW ŚCIEKOWYCH od 1 stycznia 2016 r. Zakaz składowania ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych, które zawierają powyżej 8% suchej masy (s.m.) substancji organicznych, oznaczanych jako straty przy prażeniu powyżej 5% s.m. ogólnego węgla organicznego, oraz o cieple spalania powyżej 6 MJ/kg s.m.

ZMIANA USTAWY O OZE

Sprzedaż zielonych certyfikatów SYSTEM WSPARCIA DOTYCHCZASOWY SYSTEM WSPARCIA DLA BIOGAZU Z OCZYSZCZALNI Sprzedaż energii Sprzedaż zielonych certyfikatów Sprzedaż żółtych (ewentualnie czerwonych, fioletowych) certyfikatów

WYGASANIE STAREGO SYSTEMU 1 lipca 2016 r. Od tego dnia trwa proces „wygasania” starego systemu wsparcia OZE, opartego o zielone certyfikaty.

Do nowych biogazowni będzie stosowany już tylko system aukcyjny. SYSTEM WSPARCIA NOWY SYSTEM WPARCIA 1 lipca 2016 r. „stare biogazownie” „nowe biogazownie” Zgodnie bowiem z art. 44 ustawy OZE stary system wsparcia będzie jeszcze obowiązywał wobec tych biogazowni, w których energia elektryczna została wytworzona po raz pierwszy przed 1 lipca 2016 r. Powyższy system wsparcia dotyczy również instalacji, które funkcjonowały przez tą datą, ale zostały (lub zostaną) zmodernizowane w późniejszym okresie. Do nowych biogazowni będzie stosowany już tylko system aukcyjny.

W tym celu powinni złożyć stosowną deklarację PODSTAWA PRAWNA Dotychczasowi wytwórcy energii elektrycznej z OZE (czyli wytwarzający energię przed 1 lipca 2016 r.) mogą również zostać objęci system aukcyjnym. W tym celu powinni złożyć stosowną deklarację do Prezesa URE.

System aukcyjny Elementy systemu 1MW Aukcje przeprowadza się odrębnie dla OZE o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW oraz większej niż 1MW. ? W ramach tych wartości przeprowadza się odrębnie aukcje na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej np. w instalacjach wykorzystujących biogaz rolniczy.

? Elementy systemu Ustawa o OZE określa jedynie ramy aukcji. System aukcyjny Elementy systemu Ustawa o OZE określa jedynie ramy aukcji. ? Szczegółowe zasady jej przeprowadzania dookreślone zostaną w rozporządzeniach wykonawczych oraz w regulaminie aukcji (ustalonym przez Prezesa URE).

System aukcyjny Elementy systemu ? Jaka ilość energii elektrycznej zostanie sprzedana w drodze aukcji? Jaka będzie kolejność przeprowadzania aukcji? Co z ceną referencyjną? Wciąż wiele niewiadomych, które mają wpływ na obliczanie rentowności poszczególnych instalacji.

System aukcyjny Cena referencyjna w 2016 r. W świetle rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 listopada 2015 w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2016 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 2063.). Dla instalacji wykorzystujących biogaz pozyskany z oczyszczalni ścieków 335 zł/MWh

? 2018 Elementy systemu Co z żółtymi certyfikatami? Żółte certyfikaty Elementy systemu ? Co z żółtymi certyfikatami? 2018 Zakres obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectwa pochodzenia z kogeneracji określa prawo energetyczne. Obecnie zagwarantowano obwiązek umarzania tych certyfikatów do końca 2018 r.

Żółte certyfikaty tylko dla starych instalacji? WYGASANIE STAREGO SYSTEMU Żółte certyfikaty tylko dla starych instalacji? W przypadku gdy energia elektryczna została wytworzona w instalacji, o której mowa w ust. 1, spełniającej jednocześnie warunki wysokosprawnej kogeneracji, wytwórcy, o którym mowa w ust. 1, oprócz świadectwa pochodzenia przysługuje również świadectwo pochodzenia z kogeneracji w rozumieniu ustawy - Prawo energetyczne. Art. 44 ust. 2 UOZE

CENY ŻÓŁTYCH CERTYFIKATÓW Żółte certyfikaty CENY ŻÓŁTYCH CERTYFIKATÓW Wartość opłaty zastępczej od 2016 roku 125,00 zł/MWh Średnia cena żółtego certyfikatu (stan na wrzesień 2016). 121 zł/MWh

Nie dla biogazu z oczyszczalni ścieków! Żółte certyfikaty Niebieskie certyfikaty Nie dla biogazu z oczyszczalni ścieków!

DLA BIOGAZU Z OCZYSZCZALNI? JAKA PRZYSZŁOŚĆ DLA BIOGAZU Z OCZYSZCZALNI?

PPYTANIA O DALSZY ROZWÓJ Główny cel - zagospodarowanie tych osadów Problem z małymi oczyszczalniami Klastry? Wygasanie starego systemu świadectw System aukcyjny w trakcie rozruchu

Dziękuję za uwagę MIKOŁAJ MAŚLIŃSKI gospodarka odpadami Prawnik w dziale prawa administracyjnego w SMM Legal gospodarka odpadami gospodarka wodno-ściekowa prawo ochrony środowiska kompleksowa obsługa spółek komunalnych Doktorant w Katedrze Publicznego Prawa Gospodarczego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu +48 662 830 462 mikolaj.maslinski@smmlegal.pl