Wykonanie: Paulina Muzyka, Katarzyna Mihułka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Samoocena.
Warsztaty psychologiczne
Osobowość trenera i instruktora
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
TEMPERAMENT.
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
PSYCHOLOG.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
O aktywności dorosłych i seniorów
KULTURA ORGANIZACYJNA
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Napięcie emocjonalne i stres
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Somatognozja.
Psychologia w zarządzaniu
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Materializm a idealizm
wyjazdów turystycznych
Indywidualny plan resocjalizacji
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Człowiek jako istota społeczna
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Wartości w życiu człowieka
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Kodeks etyczny nauczyciela
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Emocje Marta Riess.
Psychologia w zarządzaniu
Emocje Marta Riess.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

WSKAZANIE CECH PSYCHICZNYCH I SPOŁECZNYCH CHARAKTERYZUJĄCYCH CZŁOWIEKA DOROSŁEGO   Wykonanie: Paulina Muzyka, Katarzyna Mihułka Kierunek: Ekonomia rok: I, semestr: II, GR. IV

Zadanie 1.

KONCEPCJA PSYCHICZNA Psychologia wielorako definiuje pojęcie osobowości. Jedno z nich określa, że jest to zespół cech psychicznych, przy pomocy których można opisać podstawowe formy zachowania się człowieka. Mają one aspekt poznawczy, emocjonalny, czynnościowy lub relacyjny jednostki względem innych osób. Procesy poznawcze: wrażenie, spostrzeżenia, wyobrażenia, marzenia, myślenie pamięć, uwaga. Procesy emocjonalne: namiętności, afekty, nastroje, potrzeby, motywy.

KOCEPCJA PEDAGOGICZNA Osobowość to stała struktura cech i właściwości psychicznych ukształtowana na: zadatkach anatomiczno- fizjologicznych, własnej aktywności jednostki, środowisku, nauczaniu i wychowaniu. Struktura cech nie jest stała, ulega ona zmianie ze względu na zdobywanie doświadczeń oraz proces starzenia się organizmu. Osobowość jest tym bogatsza i bardziej interesująca, im człowiek więcej nad sobą pracuje i jest aktywny. O rozwoju człowieka decydują ŚRODOWISKA BLIŻSZE I DALSZE. W hierarchii czynników kształtujących osobowość- nauczanie i wychowanie zajmują ostatnie miejsce. Kształtować osobowość można poprzez oddziaływanie na sferę umysłową, moralną, społeczną, estetyczną i fizyczną człowieka.

KONCEPCJA SOCJOLOGICZNA Osobowość w ujęciu socjologicznym rozumiana jest jako układy: natury ludzkiej, osobowości społecznej i postaw. Jest ona tworem kulturowym dwojako powiązanym z życiem społecznym. Osobowość społeczną wyznacza zespół trwałych cech jednostki, wpływających na jej postępowanie, wyrastających na podbudowie cech biologicznych i psychicznych (pamięć, uwaga, inteligencja, temperament, charakter, zainteresowania, zamiłowania itp.). Cechy te pochodzą Z WPŁYWU KULTURY I STRUKTURY OSOBOWOŚCI, w której jednostka została wychowana, i w której uczestniczy.

TYPY OSOBOWOŚCI SPOŁECZNEJ Teoretyczny: docieka prawdy, interesuje się nauką, pojęcia systematyzuje, uzasadnia, rozróżnia, Ekonomiczny: uznaje wiedzę opartą o rachunek ekonomiczny, dąży do wysokiej wydajności pracy Estetyczny: dąży do otrzymania i wyrażania przeżyć estetycznych Społeczny: żyje dla drugiego człowieka Władczy: dąży do uzyskania władzy, poznaje ludzi, by nimi kierować Religijny: poszukuje najwyższej wartości

DOROSŁOŚĆ Dorosłość – określenie stanu dojrzałości fizycznej, (w biologii odnosi się do organizmu), zwykle dotyczy człowieka, który nie jest dzieckiem – mężczyzny lub kobiety. Uzyskanie pełnoletności jest momentem formalnie oznaczającym dorosłość (mylnie utożsamianą z dojrzałością).

KRYTERIA DOROSŁOŚCI 1. Kryterium wiekowe (lub biologiczne) - osoba dorosła to ta, która ukończyła 18 r. ż. Od tego momentu człowiek jest pełnoprawnym obywatelem. 2. Kryterium psychologiczne - cechuje go odpowiedzialność, adekwatne reakcje do bodźców, krytycyzm myślenia. 3. Kryterium społeczne - dojrzałość psychiczna, przekłada się na społeczną. Wypełnia się wówczas odpowiednie role np. mąż - żona, rola zawodowa, itp.  

Zadanie 2.

CO CECHUJE CZŁOWIEKA DOROSŁEGO… Wyznaje pewne stałe wartości i zasady. Nie żyje wspomnieniami, wyobrażeniami i marzeniami. Jest przekonana, że potrafi rozwiązywać swoje zasadnicze problemy. Czuje się równa wobec innych osób. Ma poczucie własnej wartości . Nie pozwala manipulować sobą. Przyjmuje, że istnieją w niej różne emocje i odczucia, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Jest zdolna pełnić różne funkcje czy zadania, a także włączać się w różne gry i rozrywki. Szanuje uznane normy społeczne i jest wrażliwa na potrzeby innych osób.

… I NIEDOROSŁEGO? Ma tendencję do silnej, nieadekwatnej krytyki siebie. Jest przeczulona na krytykę. Jest wciąż niezdecydowana, cierpi na przesadny lęk przed popełnieniem pomyłki. Ma ogromne pragnienie podobania się innym, akceptacji otoczenia, często jest gotowa zrobić wszystko, żeby się przypodobać. Jest perfekcjonistą; chce wszystko wykonać bezbłędnie i wymaga tego także od innych. Ma niezdrowe poczucie winy. Ma skłonność do depresji. Ulega częstym zmianom nastroju.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA KSZTAŁTOWANIE SIĘ OSOBOWOŚCI CZŁOWIEKA 1.Aktywność własna 2. Środowisko biologiczne i społeczne 3. Role społeczne 4. Osoby znaczące 5. Przejmowanie wzorów 6. Rola oddziaływań wychowawczych

BIBLIOGRAFIA Michałowski Cz., Szafrański L. – „Wybrane zagadnienia doradztwa rolniczego” Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Lublin 1993r. Ryznar J. - „Doradztwo rolnicze w zarysie.” Wydawnictwo AR, Wrocław 1995r. Opracowanie własne na podstawie notatek z kursu Forum Młodych Liderów oraz Kursu Przewodnikowskiego ZHP Ryznar J. – „Metody w szkoleniach doradztwa rolniczego”, Wydawnictwo AWA, Wrocław 1998r.

DZIĘUJEMY ZA UWAGĘ