Początki programowości w muzyce. Berlioz i jego Symfonia fantastyczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Wykonawca ; Monika Bartoś
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Karol Szymanowski.
„Życie i dorobek muzyczny…
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
Temat: Renesans w muzyce. Złoty wiek muzyki polskiej.
Wielcy kompozytorzy niemieccy
Temat: Formy muzyki klasycznej. Wiedeńskie trio. Str
Instrumenty strunowe smyczkowe
Elementy dzieła muzycznego
CHORDOFONY INSTRUMENTY STRUNOWE mgr inż. Marek Miller.
MUZYKA W EPOCE ROMANTYZMU
podział i przedstawiciele opr. Marek Nowak
Ludwig van Beethoven Autor: Małgorzata Romanek.
Instrumenty Muzyczne Natalia Rudnicka Kl. IA.
INSTRUMENTY MUZYCZNE.
Lukas Thomas Nasza Szkoła na wesoło i poważnie Domminick.
Polskie tańce narodowe
Teatr średniowieczny.
Muzyka.
Muzyka romantyzmu Marek Follendorf.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
FONETYCZNE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Temat: Wiedeńskie trio. Muzyka polska końca XVIII wieku. [str
FESTIWALE MUZYCZNE. FESTIWALE MUZYCZNE FESTIWAL MUZYCZNY impreza kilkudniowa wiele koncertów gwiazdy czasem forma konkursu imprezy towarzyszące.
CO SŁYCHAĆ W FILHARMONII…. CO SŁYCHAĆ W FILHARMONII…
CO BYŁO ŹRÓDŁEM DŹWIĘKU? Strumień powietrza Drganie trawki / krawędzi butelki Drganie powietrza w zamkniętej przestrzeni.
Jazz.
POWTÓRZENIE. HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI ( ) III Kwartet smyczkowy „…pieśni śpiewają”
HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI III Symfonia pieśni żałosnych.
Muzyka klasyczna.
zasady dramaturgii starożytnej
Muzyka klasyczna.
KONCERT NA BOISKU. KONCERT NA BOISKU CO TO JEST ORKIESTRA?
TEATR Pracownicy teatru.
Elementy dzieła muzycznego
RODZAJE LITERACKIE.
CZY MUZYKA MUSI BYĆ „ŁADNA”?
DZIWNE DŹWIĘKI. DZIWNE DŹWIĘKI NIETYPOWE SPOSOBY GRY NA TUBIE stroik pojedynczy lub podwójny zamiast ustnika rozbudowanie instrumentu o fragmenty.
INSTRUMENTY MUZYCZNE.
ILE WAŻY DYRYGENT?. ILE WAŻY DYRYGENT? DYRYGENT pokazuje KIEDY ZACZĄĆ.
Jan Sebastian Bach.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
W … … … … największym powodzeniem cieszyły się utwory efektowne i … … … … … …. Popularne były gatunki przeznaczone dla chóru, solistów i orkiestry: kantata,
Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu.
Epoka: Klasycyzm (oświecenie) s. 38
„Muzyka oznacz tylko samą siebie” - Aldous Huxley
KLASYCYZM W MUZYCE. POJĘCIE KLASYCYZMU Klasycyzm – okres w rozwoju muzyki pomiędzy barokiem a romantyzmem. Trwał on umownie od roku 1750 do Stanowił.
Temat: Symfonika – czyli utwory orkiestrowe W klasycyzmie powstał gatunek symfonii, którego najwybitniejszym twórcą był L. van Beethoven. W następnej epoce.
Poematy symfoniczne Franza Liszta Anna Al-Araj (UJ)
Klasycy wiedeńscy.
Ludwig van beethoven.
Miłość nie jedno ma imię: inspiracje twórczością Williama Szekspira wśród kompozytorów Anna Al-Araj (UJ)
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
SKOK NA MOST struna W JAKI SPOSÓB MOŻNA ZE STRUNY WYDOBYĆ DŹWIĘK?
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki -ur. 23 listopada 1933 w Dębicy Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Elementy dzieła muzycznego. Podstawowa terminologia muzyczna
Ludwig van Beethoven W tle Ludwig van Beethoven „Dla Elizy”
Józef Haydn.
Pieśń jest gatunkiem poważniejszym, bardziej kunsztownym, o głębszym, bardziej przemyślanym tekście, natomiast piosenka – utworem typowo rozrywkowym,
Tytuł podtytuł. Próba.
POWTÓRZENIE.
Zespoły kameralne.
Zapis prezentacji:

Początki programowości w muzyce. Berlioz i jego Symfonia fantastyczna Anna Al-Araj (UJ)

Początki… Ilustracyjność – typowa dla muzyki przedromantycznej, polegająca na dość wiernym i bezpośrednim obrazowaniu za pomocą dźwięków konkretnych zjawisk (np. szumu wiatru, śpiewu ptaków, wojennych odgłosów) związanych ze światem zmysłowym Przykład: La guerre Clémenta Janequina (chanson)

Początki… Programowość – jej źródeł badacze doszukują się zazwyczaj w twórczości symfonicznej Ludwiga van Beethovena (zwłaszcza w jego VI Symfonii „Pastoralnej”); bardziej zaawansowana forma ilustrowania zjawisk (idei, uczuć) odnoszących się do świata zewnętrznego, próba nakreślenia konkretnej historii (często oddanej słowami w tzw. programie dołączonym do utworu)

VI Symfonia F-dur „Pastoralna” Cz. I – „Obudzenie się pogodnych uczuć po przybyciu na wieś” Cz. II – „Scena nad strumieniem” Cz. III – „Wesoła zabawa wieśniaków” Cz. IV – „Burza” Cz. V – „Pieśń pastuszka – radosne i dziękczynne uczucia po burzy”

Symfonia H. L. Mencken: „owa ścisła i nieunikniona forma [sic!], będąca duszą wielkiej muzyki” Zgodne współbrzmienie (termin odnoszony początkowo do prawie każdego utworu instrumentalnego granego przez kilku wykonawców) Szczególną popularność zyskała w XVIII wieku za sprawą działalności klasyków wiedeńskich (a wcześniej – kompozytorów związanych ze szkołą mannheimską) Od czasów klasycyzmu – kojarzona ze składem orkiestry symfonicznej

Symfonia Budowa (zazwyczaj) 4-częściowa Cz. I: szybka, oparta na modelu allegra sonatowego Cz. II: wolna (andante, adagio), często przyjmująca formę ABA’ Cz. III: taneczna (najpierw menuet, od czasów Beethovena – scherzo) Cz. IV: szybka, lakoniczna, oparta na modelu allegra sonatowego bądź ronda

Hector Berlioz (1803-1869) „Symbioza dzieła muzycznego, pewnych elementów pozamuzycznych i teatralnych gestów dramatycznych” Twórca symfonii programowej – „jestem crescendem Beethovena” Twórca nowoczesnego sposobu instrumentacji (poszczególne grupy instrumentów jako kompleksy barwne, wykorzystanie różnych technik gry, powiększenie obsady) – „Traktat o nowoczesnej instrumentacji i orkiestracji” (1844) Cel twórczości – odtwarzanie i przekazywanie idei literackich, przedstawianie ich za pomocą środków muzycznych

Symfonia fantastyczna Powstała w 1830 roku Podtytuł: Epizod z życia artysty „instrumentalny dramat bez tekstu” Pokłosie miłości kompozytora do irlandzkiej aktorki – Harriet Smithson (która w końcu została jego żoną) Idée fixe – temat łączony z postacią kobiety Dołączony do symfonii program został opublikowany w paryskim „Figaro” (21.05.1830) jeszcze przed prawykonaniem dzieła

Symfonia fantastyczna Części Cz. I: „Marzenia i namiętności” Cz. II: „Bal” Cz. III: „Wśród pól” Cz. IV: „Droga na miejsce stracenia” Cz. V: „Sabat czarownic” – faktura polifoniczna, melodia sekwencji Dies irae

Symfonia fantastyczna Kolorystyka: jaskrawe efekty, zaskakujące kontrasty Upodobanie do patetycznych efektów (częste użycie instrumentów dętych blaszanych, duży udział kotłów: 4 kotły i wielki bęben) Zwiększenie liczby niskich instrumentów smyczkowych (altówek, wiolonczel, kontrabasów), wprowadzenie dwóch harf

Symfonia fantastyczna Wykorzystanie zróżnicowanej artykulacji: glissando w dętych (cz. V), pizzicato i col legno w smyczkach, stosowanie tłumików; na początku II części – epizody szmerowe Nietypowe zestawienia instrumentacyjne (klarnety + kotły w temacie z V części)