mgr inż. Artur SZACHNO republika.pl/lab_info ftp.wsei.pl

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Protokoły sieciowe.
Advertisements

Sieci komputerowe Protokół TCP/IP Piotr Górczyński 27/09/2002.
Sieci VLAN.
MODEL OSI.
Model TCP/IP – OSI.
SIECI PRZEMYSŁOWE ETHERNET W AUTOMATYCE
ATM i inne sieci pakietowe - współpraca
Sieci komputerowe Model warstwowy OSI Piotr Górczyński 20/09/2003.
Sieci komputerowe Wykład
Architektura Systemów Komputerowych
WPROWADZENIE DO SIECI I INTERSIECI
Pojęcia sieciowe.
Sieci (1) Topologia sieci.
Urządzenia sieciowe Topologie sieci Standardy sieci Koniec.
Model ISO / OSI Model TCP /IP
Monitoring Sieci Narzędzia Sieciowe.
USŁUGI INTERNETOWE TCP/IP WWW FTP USENET.
Sieci lokalne – protokoły warstwy łącza danych
Protokoły sieciowe.
Sieci komputerowe.
Protokoły komunikacyjne
KONFIGURACJA KOMPUTERA
POJĘCIA ZWIĄZANE Z SIECIĄ.
PRotokoły Sieciowe IP (Internet Protocol) DNS (Domain Name System)
Protokół Komunikacyjny
MODEL WARSTWOWY PROTOKOŁY TCP/IP
Budowa sieci mgr inż. Łukasz Dylewski
RODZAJE TRANSMISJI PRZESYŁANIE INFORMACJI W MODELU WARSTWOWYM
Charakterystyka urządzeń w sieciach LAN i WAN
Wymiana informacji w sieciach komputerowych
Informatyka 1 Sieć.
Rozdział 5: Protokoły sieciowe
Pojęcia związane z siecią
Wiadomości wstępne o sieciach komputerowych
Frame Relay mgr inż. Łukasz Dylewski
Wymiana informacji w sieciach komputerowych Opracowanie: Maria Wąsik.
Model OSI Model OSI (Open Systems Interconnection Reference Model) został wprowadzony w celu ujednolicenia regół komunikacji sieciowej. Obejmuje on cały.
Sieciowe Systemy Operacyjne
Protokół TCP/IP.
Laboratorium systemów operacyjnych
Modele warstwowe sieci (OSI i TCP/IP).
Aplikacje TCP i UDP. Łukasz Zieliński
Model OSI i TCP/IP, HTML, WWW
Sieci komputerowe.
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Sieci komputerowe E-learning
Model warstwowy sieci ISO/OSI
 Karta sieciowa to urządzenie odpowiedzialne za wysyłanie i odbieranie danych w sieciach LAN. Każdy komputer, który ma korzystać z dobrodziejstw sieci,
Temat 11: Modele warstwowe sieci
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Sieci komputerowe Model warstwowy OSI.
Model OSI.
PODSTAWY SIECI KOMPUTEROWYCH - MODEL ISO/OSI. Modele warstwowe a sieci komputerowe Modele sieciowe to schematy funkcjonowania, które ułatwią zrozumienie.
Systemy operacyjne i sieci komputerowe DZIAŁ : Systemy operacyjne i sieci komputerowe Informatyka Zakres rozszerzony Zebrał i opracował : Maciej Belcarz.
Model warstwowy ISO-OSI
Model OSI. Aplikacji Prezentacji Sesji Transportowa Sieciowa Łącza Danych Fizyczna WARSTWY: Aplikacji Prezentacji Sesji Transportowa Sieciowa Łącza Danych.
Przełączniki zarządzalne w Sieciech teleinformatycznych
 Wi-Fi  światłowody  skrętka Protokół komunikacyjny to zbiór ścisłych reguł i kroków postępowania, które są automatycznie wykonywane przez urządzenia.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Systemy operacyjne i sieci komputerowe DZIAŁ : Systemy operacyjne i sieci komputerowe Informatyka Zakres rozszerzony Zebrał i opracował : Maciej Belcarz.
DZIAŁ : Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Protokoły używane w sieciach LAN Funkcje sieciowego systemu komputerowego Wykład 5.
Model TCP/IP Wykład 6.
SIECI KOMPUTEROWE WYKŁAD 2. STANDARDY. PROJEKTY. MODELE WARSTWOWE.
materiały dla uczestników
Topologie fizyczne i logiczne sieci
Model ISO/OSI Wykład 4.
Wydział Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Podstawy sieci komputerowych
Zapis prezentacji:

mgr inż. Artur SZACHNO republika.pl/lab_info ftp.wsei.pl ISO - OSI mgr inż. Artur SZACHNO republika.pl/lab_info ftp.wsei.pl

Opis Model Współpracy Systemów Otwartych (Open System Interconnection (OSI) reference model) jest funkcjonalnym modelem opisujący sposób w jaki informacja jest przekazywana poprzez sieć z aplikacji działającej na jednym komputerze do aplikacji uruchomionej na innym komputerze. Model OSI został opracowany przez International Organization for Standardization (ISO) w 1984. Stanowi obecnie podstawowy model komunikacji międzykomputerowej. Model OSI dzieli całość zadań związanych z przekazywaniem informacji pomiędzy połączonymi siecią komputerami na siedem mniejszych, a tym samym łatwiejszych do wykonania grup. Każde zadanie lub grupa zadań jest przypisana do jednej z siedmiu warstw modelu OSI. Każda z warstw stanowi samodzielna jednostkę, a przypisane jej zadania mogą być realizowane niezależnie. Taka struktura sprawia wprowadzanie modyfikacji rozwiązań dotyczących jednej z warstw bez konieczności modyfikowania pozostałych warstw modelu.

Model odniesienia ISO OSI Warstwy modelu OSI: Prezentacji Aplikacji Sesji Transportu Sieci Łącza danych Fizyczna TIFF, GIF, JPEG, PICT, ASCII, EBCDIC, MPEG, MIDI, HTML FTP, WWW browsers, Telnet, NFS, SMTP, SNMP, mail RPC, SQL, NFS, NetBios names, AppleTalk ASP, DECnet SCP TCP, UDP, SPX IP, IPX, ICMP, ARP, RARP Frame Relay, HDLC, PPP, IEEE 802.3/802.2, FDDI, ATM, IEE 802.5/ 802.2 EIA/TIA-232, EIA/TIA-449, V.35, V.24, RJ45, Ethernet, 802.3, 802.5, FDDI, NRZI, NRZ, B8ZS

TCP / IP a OSI OSI TCP / IP Warstwa aplikacji Warstwa aplikacji 7 Aplikacje sieciowe Warstwa prezentacji 6 4 Warstwa sesji 5 Warstwa transportowa Warstwa transportowa 4 3 TCP , UDP Warstwa sieciowa Warstwa internetowa 3 2 IP , ARP , RARP, ICMP Warstwa łącza danych Warstwa dostępu do sieci 2 1 Warstwa fizyczna Sieć fizyczna: Ethernet, Token Ring, PPP, FDDI, 1

Warstwa fizyczna Warstwa fizyczna przenosi sygnały pochodzące z wszystkich warstw wyższych. Definiuje parametry: elektryczne, mechaniczne, proceduralne funkcjonalne potrzebne do nawiązanie, utrzymania, i zakończenia, fizycznego połączenia przesyłającego strumieni bitów pomiędzy węzłami sieci komputerowej.

Warstwa fizyczna - specyfikacje Specyfikacje warstwy fizyczne określają poziomy napięć, czas zmian napięcia, prędkość transmisji danych, dopuszczalne odległości,

Warstwa łącza danych Sterowanie potokiem danych przekazywanym pomiędzy węzłami sieci. Zapewnia niezawodny transportu danych przez fizyczne połączenie sieciowe jest zadaniem warstwy łącza danych. Specyfikacje warstwy łącza danych określają charakterystyki sieci i protokołów: nawiązanie,utrzymanie i zakończenie połączenia danych adresowanie fizyczne MAC, grupowanie bitów w znaki i ramki, synchronizacja znaków i ramek, topologia sieci, kontrola błędów i ewentualna korekcja, sterowanie przepływem danych.

Warstwa łącza danych cd. Adresowanie fizyczne w przeciwieństwie do adresowania sieciowego określa adresowanie urządzeń na poziomie warstwy łącza danych. Topologia sieci na tym poziomie określona jest przez sposób fizycznego połączenia urządzeń np. magistrala, pierścień. Powiadamianie obłędach powiadamia protokoły wyższych warstw o wystąpieniu błędu transmisji. Sekwencjonownie ramek danych zmienia porządek ramek transmitowanych niezgodnie z ich kolejnością. Sterowanie przepływem danych dostosowuje tempo transmisji do wydajności urządzenia odbierającego.

Warstwa łącza danych: LLC i MAC Posiada dwie podwarstwy: Logical Link Control (LLC) i Media Access Control (MAC). Podwarstwa LLC określona jest w specyfikacji IEEE 802.2 i zajmuje się komunikacją pomiędzy urządzeniami wchodzącymi w skład pojedynczego łącza sieci. Dostarcza ona usług wykorzystywanych przez protokoły wyższych warstw. Specyfikacja IEEE 802.2 definiuje liczbę pól zawartych w ramkach warstwy łącza danych co umożliwia wielu protokołom warstw wyższych współdzielenie pojedynczego łącza fizycznego. Podwarstwa MAC zarządza dostępem protokołów do fizycznego nośnika sieci. IEEE MAC definiuje adresy MAC, które umożliwiają jednoznaczną wzajemną identyfikacje urządzeń w warstwie łącza danych.

Warstwa sieciowa Określa mechanizmy przesyłania danych w podsieciach komunikacyjnych niezależnie od rodzaju protokołów i mediów transmisyjnych poszczególnych podsieci. Posiada pełną informację o topologii sieci i na tej podstawie realizuje wybór drogi (routing) pakietów pomiędzy podsieciami. Warstwa ta posiada ponadto mechanizmy sterowania i kontroli transmisji. Każde urządzenie w warstwie IP posiada unikalny adres sieciowy (logiczny) związany z adresem fizycznym. Protokoły tej warstwy to: IP, ARP, RARP, ICMP.

Warstwa sieciowa cd. Warstwa ta określa logiczny układ sieci. Routery wykorzystują ją w celu określenia sposobu przesyłania pakietów. W związku z tym duża część prac związanych z projektowaniem i konfigurowaniem pracy w sieci odbywa się właśnie w warstwie 3. Obszar warstwy sieciowej jest opanowany przez protokół IP.

Warstwa transportowa Odpowiedzialna jest za: Fragmentację lub składanie przetwarzanych danych, - poprawną transmisję danych oraz sterowanie przepływem danych. Po stronie nadawcy warstwa transportowa przyjmuje dane od warstwy sesji i dokonuje ich segmentacji przygotowując je do transportu przez sieć. Po stronie odbiorcy warstwa transportowa jest odpowiedzialna za sprawdzenie czy dane dotarły bez błędów i we właściwej kolejności.

Warstwa transportowa - cd Na poziomie warstwy transportu ma zwykle miejsce sterowanie przepływem danych –wysyłane jest tyle danych ile jest w stanie przetworzyć urządzenie odbiorcze. Multipleksowanie umożliwia transmisję danych pochodzących z różnych aplikacji poprzez pojedyncze łącze fizyczne. Ustanawia, utrzymuje i likwiduje wirtualne obwody. Sprawdza i koryguje błędy transmisji, może zażądać retransmisji danych. Protokoły tej warstwy to: TCP, UDP, Net Bios, IPX IGMP, IGP, EGP.

Warstwa aplikacji Warstwa aplikacyjna odpowiedzialna jest za dostarczenie pełnej usługi komunikacyjnej użytkownikowi (systemowi operacyjnemu - lub procesowi użytkownika). Warstwa ta zawiera szereg protokołów zapewniających realizację praktycznie każdej usługi komunikacyjnej. Tu mieści się sieciowy system operacyjny i programy użytkowe zajmujące się współdzieleniem plików, buforowaniem zadań drukarki, poczta elektroniczną, bazami danych etc.

Warstwa aplikacji - protokoły Telnet, FTP, TFPT, HTTP, DNS, X Windows, SMTP, SNMP, NFS, NNTP, NTP, BGP i inne.

Warstwa prezentacji Implementacje warstwy prezentacji nie są powiązane z jakimś szczególnym stosem protokołów. Standardy dla kompresji i kodowania video to: QuickTime Motion Picture Experts Group (MPEG). Formaty kodowania i kompresji grafiki to: Graphics Interchange Format (GIF), Joint Photographic Experts Group (JPEG) Tagged Image File Format (TIFF).