Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Rodzic jako doradca zawodowy
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Praca domowa w procesie dydaktycznym
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
1 Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji - perspektywy wdrożenia Makary K. Stasiak Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi Łódź, r.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Innowacja pedagogiczna
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Małe dziecko w systemie edukacji
Czyli co i jak.  wspólna praca na określony temat  sposób na rozwiązanie problemu  praca określona czasem Są jakieś rodzaje?  Przedmiotowe  Międzyprzedmiotowe.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zawód mediator – alternatywą dla pedagoga Urszula Wirkus III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
XLIV Liceum Ogólnokształcące w Łodzi ul. Wacława 22/24 93 – 118 Łódź tel. do sekretariatu
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
7 Nawyków – mapa wdrożenia
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
„MŁODZI KONSTRUKTORZY” „MAŁY INŻYNIER”
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce Makary Krzysztof Stasiak Akademia Humanistyczno - Ekonomiczna w Łodzi 08.05.2012r.

Od 2012r. Polska przyjęła Europejskie Standardy Kształcenia zwane Europejskimi Ramami Kwalifikacji

Polski system edukacji powinien zostać zmieniony tak aby dostosować go do Europejskich Standardów. Proces ten trwa jednak w większości szkół i uczelni zmiana ma charakter naskórkowy. Dotyczy jedynie sposobu wykonywania sprawozdawczości, a nie treści i metod edukacji.

Pełne przyjęcie Europejskich Standardów Edukacji oznacza zmianę: treści i metod kształcenia, a nie tylko sprawozdawczości

O co chodzi w zakresie zmiany treści i metod edukacji?

Zakres zmian Ostatnimi czasy człowiek znacznie zwiększył swoje możliwości, więc kształcenie w dotychczasowym kształcie stało się mało przydatne, a co gorsze ugruntowuje stare i mało przydatne nawyki. Człowiek kształcony tradycyjnie, treściowo, uczy się szablonowego myślenia, a nie innowacyjnego.

Aby pokazać głębokość zmian należy wcześniej uświadomić w jakim zakresie zmienił się człowiek.

Trzy modele człowieka Człowiek organizuje swoje zachowania w/g Szablonu zachowaniowego – człowiek zachowaniowy - epoka agrarna do rewolucji przemysłowej 2. Szablonu myślowego - przyjmuje szablon w postaci idei, religii, szablonowego widzenia świata – człowiek symboliczny - od rewolucji przemysłowej około 1840r. do dzisiaj 3. Europejskie standardy kształcenia oznaczają uznanie, że człowiek jest autonomicznym podmiotem, który samodzielnie myśli i działa – człowiek podmiotowy - od 2012 r – wprowadzenie Europejskich Standardów Kształcenia

Miejsce człowieka w świecie Model regulacji zachowań Każdy z trzech wyżej wymienionych modeli człowieka należy rozpatrzyć biorąc pod uwagę: Miejsce człowieka w świecie Model regulacji zachowań Model rozwiązywania problemów Model edukacji

Człowiek zachowaniowy Miejsce człowieka w świecie > naśladuje przyrodę, bo ona jest doskonałym dziełem Boga Model regulacji zachowań > działa w/g szablonu obyczajowego - Bóg wskazał człowiekowi właściwe zachowanie Model rozwiązywania problemów > rozwiązuje je według tradycji, obyczaju Model edukacji > terminowanie u mistrza – nauka przez naśladowanie mistrza

Człowiek symboliczny Miejsce człowieka w świecie > zadaniem myślącego człowieka jest dostosowanie swojego zachowania do poznanych w świecie praw; wpasowywanie się w mechanizm świata, bo świat jest doskonały i rządzony przez ponadczasowe prawa Model regulacji zachowań > działanie polega na zastosowaniu szablonu myślowego np. Wybiera rozwiązania opisane w koncepcji np.:socjalistycznej, monarchistycznej, totalitarnej Model rozwiązywania problemów > szablony są formułowane w nauce Model edukacji > zdobywanie teoretycznej wiedzy, czyli opanowywanie szablonów myślowych i szablonowych sposobów rozwiązywania problemów – nauka przez uczenie się wiedzy teoretycznej

Człowiek podmiotowy Miejsce człowieka w świecie > Człowiek potrafi autonomicznie (samodzielnie) myśleć i samodzielnie działać, poszukuje oryginalnych i twórczych rozwiązań teoretycznych i praktycznych na poziomie materialnym Model regulacji zachowań > samodzielnie rozwiązuje problemy: na poziomie teoretycznym oraz na poziomie materialnym

Człowiek podmiotowy Model rozwiązywania problemów > każdy problem rozwiązuje indywidualnie: na poziomie myślowym, teoretycznym - potrafi samodzielnie interpretować rzeczywistość i rozwiązywać problem w/g indywidualnej koncepcji na poziomie materialnym – potrafi samodzielnie przekształcać rzeczywistość do zamierzonej postaci według opracowanego rozwiązania teoretycznego Model edukacji > rozwój osobowości, rozwój kompetencji podmiotowych w celu zwiększenia zdolności do indywidualnego i samodzielnego rozwiązywania problemów na każdym z wyżej wymienionych poziomów przez analizę jakości podjętych decyzji i uzyskanych efektów praktycznych

Zmiana modelu edukacji w wyniku Europejskich Standardów Kształcenia Przejście z uczenia szablonów myślowych do pracy nad rozwojem własnej osobowości czyli osiąganie nowych kompetencji w drodze rozwiązywania problemów najpierw na poziomie teoretycznym a potem praktycznym oraz ocenie uzyskanych efektów

Cele kształcenia i metody dydaktyczne Człowiek zachowaniowy Cel: Opanowanie umiejętności praktycznego działania - wykonywania konkretnych przedmiotów np. stolarz, rymarz, szewc itp. Metoda: Praca naśladowcza w celu opanowania szablonów zachowaniowych 2. Człowiek symboliczny Cel: Rozwój wiedzy w celu opanowania umiejętności szablonowego rozwiązywania problemów na poziomie teoretycznym Metoda: Wykład i ćwiczenia – w celu opanowania szablonów myślowych 3. Człowiek podmiotowy Cel: Rozwój kompetencji podmiotowych w celu opanowania umiejętności indywidualnego, twórczego i samodzielnego rozwiązywania problemów na poziomie: - teoretycznym - materialnym w zakresie przysporzenia dobra Metoda: Projekt podmiotowy, Warsztat w celu rozwoju osobowości, zwiększenia kompetencji podmiotowych

Jak rozpoznać czy dana szkoła uczy w/g standardów europejskich?

Jak rozpoznać szkołę kształcącą według standardów europejskich? Szkoła tradycyjna: – uczniowie uczą się gotowych szablonów myślowych Szkoła nowa: uczniowie metodą warsztatową i projektową rozwiązują problemy na poziomie teoretycznym i praktycznym uczniowie pracują indywidualnie i w grupach

Różnica w efektach kształcenia Szkoła tradycyjna: - uczeń zna szablony myślowe i szablonowe rozwiązania Szkoła nowa: uczeń potrafi innowacyjnie rozwiązywać problemy i wdrażać je uczeń potrafi samodzielnie rozwijać swoje umiejętności i kompetencje

Czego uczą wg ESE ? Uczniowie ćwiczą umiejętności i postawy a przez to uczą się wiedzy Umiejętności to zdolność do komunikacji, rozwiązywania konfliktów, negocjacji, pełnienia roli w zespole, budowy zespołu, przywództwa i prowadzenia projektów Postawy to: zdolność do twórczego rozwiązywania problemów, przedsiębiorczości zdolność do formułowania celów i ich realizacji.

Czemu w/g ESK nie uczy się wiedzy? Współcześnie rola wiedzy zmieniła się: Dzisiejsze kompendium wiedzy jest zbyt obszerne aby je pamiętać i szybko przyrasta jego ilość. Wiedza jest łatwo dostępna w Internecie Student na użytek rozwiązywania problemów opanowuje wiedzę a ponadto - Uczy się jej użycia - Wiedza nadal pełni ważna rolę, ale wg ESK jest inaczej użytkowana

Uczeń nowej szkoły posiada znaczącą przewagę nad uczniem szkoły tradycyjnej. Szkoła tradycyjna Szkoła nowa działająca w/g zasad ESK W tradycyjnej szkole uczniowie uczeni są dla przeszłości. Uczą się szablonowego myślenia i działania. W/g ESK uczniowie potrafią efektywnie radzić sobie w świecie, uczą się przedsiębiorczości, zachowań innowacyjnych, które przynoszą ponad standardowe efekty. Rozwijają kompetencje podmiotowe

Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna prowadzi kształcenie w modelu podmiotowym od 18 lat. / Szkoły Edukacji Innowacyjnej prowadzą kształcenie w modelu podmiotowym od 10 lat.

Dziękuję za uwagę