Nauczanie wartości SZACUNEK

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Advertisements

Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
Dobre zachowanie jest to zespół norm zachowania obowiązujących wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku i okoliczności w jakich się znaleźli. Co oznacza.
Anna Paszkowska-Rogacz
Witamy i zapraszamy do naszej prezentacji
im. Kornela Makuszyńskiego
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Zachowaj bezpieczeństwo w klasie
Poprawienie relacji miedzy ludzkich – prezentacja .
NORMY ZACHOWANIA UCZNIÓW PRZED I W CZASIE LEKCJI
„Czym skorupka za młodu...”
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
Tydzień kultury słowa
Savoir – vivre na co dzień
TOLERANCJA Projekt edukacyjny:
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Prawa dziecka.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
„DZIEŃ DOBRY” „Dzień dobry” mówimy do sprzedawców, pacjentów w poczekalni, pasażerów w przedziale, wszędzie, gdzie wchodzimy i zastajemy ludzi,
KULTURALNY SYN, CÓRKA, BRAT,SIOSTRA
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Tadeusza Kościuszki w Świebodzinie
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
B e z p i c n y I n t e r.
Savoir – vivre na co dzień
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
Zadanie TIK z Zasad Kodeksu 2.0 Monika Kaźmierczak - Wróblewska
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Normy i zasady zachowania uczniów
Szkolny system wychowawczy
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Bez nienawiści w Internecie
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
"Przyjaciel Lasu" Hubert Kotewa Szkoła Podstawowa nr 4
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Gimnazjum nr 67 im ks. prof. Józefa Tischnera Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Wychowawcy: Alicja Buczek i Magdalena Błaszczyk- Grzyb
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
„To niebo nad nami, szum lasów, zieleń pól, i szkoła w Stołecznej, to Polska to kraj mój”. PLAN DZIAŁAŃ PROMUJĄCY IMIĘ SZKOŁY W ŚRODOWISKU „NIESIEMY UŚMIECH”
Szkoła Podstawowa nr 8 im. A
"Lepszy Internet zależy od Ciebie!"
„Nie proś świata, aby się zmienił na lepsze, to Ty zmień się pierwszy”
W PIĄTEK Z KAŚKĄ NA ROLKI W PONIEDZIAŁEK KLASÓWKA Z MATMY
Wiem, jak się należy zachować
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
KULTURA JĘZYKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Szkolny Kodeks Dobrego Zachowania
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Savoir – vivre na co dzień
Dzień Bezpiecznego Internetu
Szkolny plan zachowania
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
„Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Prawa dziecka.
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Zapis prezentacji:

Nauczanie wartości SZACUNEK www.calapolskaczytadzieciom.pl

jest to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro innej osoby. Szacunek jest to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro innej osoby.

Składowe szacunku Grzeczność – w słowach i zachowaniu; Dbałość o uczucia i poszanowanie cudzej godności; Dbałość o dobro innych – poszanowanie wolności (do i od), przestrzeni prywatnej, w miarę możliwości: zaspokajanie potrzeb innych osób, ochrona ich interesów i własności; Poszanowanie odmienności, akceptacja; Dbałość o honor i dobre imię – własne oraz innych.

Komu i czemu należy okazywać szacunek? - wszystkim osobom, a także sobie; - cudzej własności (przedłużenie szacunku wobec właściciela); - dobrym tradycjom (przedłużenie szacunku wobec wcześniejszych pokoleń); - pracy i jej produktom (przedłużenie szacunku wobec jej wykonawców i użytkowników); - Ziemi, przyrodzie, zwierzętom; - prawu, które służy dobru ogólnemu, zasadzie równości ludzi; - sprawiedliwemu państwu i jego instytucjom;  

Szacunek okazujemy poprzez: - uśmiech, - przyjazne patrzenie w oczy osobie mówiącej do nas, - spokojny i niezbyt głośny ton, - kulturalny język, mówienie dzień dobry, przepraszam itp. - przedstawianie się (gdy dzwonimy do kogoś), - pytanie o zgodę osób we wspólnym pomieszczeniu zanim zrobimy coś, co może zakłócić ich spokój lub komfort, - zapamiętywanie cudzego imienia i nazwiska i prawidłowe ich używanie, - grzeczne gesty: przepuszczanie przez drzwi, ustępowanie miejsca w środkach transportu, - drobną pomoc, udzielanie informacji,

Szacunek okazujemy poprzez (c.d.): prawdomówność, słuchanie bez przerywania, punktualność, sprzątanie po sobie, dbanie o cudze dobro, mówienie z życzliwością o innych, powstrzymywanie się od krytykowania (także siebie), nieużywanie cudzych rzeczy bez zgody właściciela, noszenie stroju stosownego do okazji.

Brak szacunku (lekceważenie) przejawia się poprzez: wulgarny język i gesty, przerywanie komuś wypowiedzi, niezwracanie uwagi na osobę, która do nas mówi (słuchamy nie patrząc jej w oczy i nie przerywając swych zajęć), spóźnianie się, niedotrzymywanie słowa, bałaganienie we wspólnym mieszkaniu, pokoju, przekręcanie czyjegoś imienia i nazwiska, krytykowanie, zwłaszcza publiczne,

Brak szacunku (lekceważenie) przejawia się poprzez (c.d.): nieodpowiedni do okazji strój, brak higieny, pozostawianie po sobie nieporządku, krzyk, wyzwiska, obraźliwe określenia i epitety, lekceważenie potrzeb innych ludzi (np. hałasowanie w nocy), „pożyczanie” sobie cudzej własności bez zgody właściciela, czytanie cudzej korespondencji, zaglądanie – pod nieobecność gospodarzy i bez ich zgody – do cudzych szaf, szuflad, toreb itd.

Bądźmy proaktywni w nauczaniu wartości! Nie zakładajmy, że dzieci wiedzą, jak należy się zachować. Często ktoś zachowuje się źle, gdy nie wie, jak postąpić. Nie krytykujmy dzieci i nie karzmy ich za błędy, ale uczmy właściwych zachowań ze świadomością, że zasady właściwego postępowania trzeba będzie przypominać wielokrotnie.  

Złote zasady szacunku: Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Nigdy nikogo nie należy wprowadzać w stan zakłopotania, zwłaszcza publicznie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.