Autoprezentacja i wystąpienia publiczne Jak świadomie kierować wrażeniem? Jak porwać za sobą publiczność?
Zapoznanie się :) Wstępna autoprezentacja: 3 pytania: imię, co robię/ czym się zajmuję co zrobił(a)bym, gdybym wygrał(a) kumulację 10 mln. w LOTTO jeden fakt z życia/ informacja, która miałaby szanse zdziwić/ zaskoczyć pozostałe osoby.
Wprowadzenie AUTOPREZENTACJA WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
Autoprezentacja: manipulacja czy perswazja? Manipulacja - kształtowanie poglądów, postaw, zachowań lub emocji bez wiedzy i woli człowieka w celu realizacji własnych celów i interesów. Perswazja - metoda polegająca na wywieraniu wpływu i przekonywaniu ludzi do zaakceptowania pewnych poglądów, co do których nie mają oni jasnego zdania.
Autoprezentacja: Świadome kierowanie wrażeniem, jakie wywieramy na innych, czyli próba pokazywania się takimi, jakimi chcemy, żeby nas widzieli. Właściwy dobór informacji oraz i przedstawienie ich we właściwym świetle, a nie fałszowanie informacji Autoprezentacja odbywa się praktycznie non-stop, gdy jesteśmy w interakcji społecznej Podstawa sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym
Autoprezentacja: W jakich sytuacjach jest ważna? Po co to robimy? W jaki sposób to robimy? Zjawiska psychologiczne Taktyki autoprezentacyjne
Po co to robimy? Oddziaływanie interpersonalne – zwiększanie powodzenia w relacji z innymi Budowanie i podtrzymywanie poczucia własnej wartości – pozytywne emocje, tożsamość Regulowanie emocji – aby się lepiej poczuć Ewolucyjne zaszłości – zwiększenie szans na przetrwanie i reprodukcję :)
Jak to robimy? Werbalnie: opisywanie siebie, wyrażanie postaw, wyjaśnianie motywów działania, Niewerbalnie: mowa ciała, ujawnianie emocji, wygląd, ubiór, rekwizyty Behawioralnie: poprzez zachowania: pomaganie innym, przejawianie agresji, konformizm i uleganie Społecznie: kontakty, pławienie się w czyimś blasku, usuwanie się z cienia porażki, polerowanie i retuszowanie, efekt Psst, plotkowanie
Spójność Eksperyment Mehrabiana: reguła "7% - 38% - 55%"
Autoprezentacja Ćwiczenie Scenki autoprezentacyjne
Psychologia Efekt pierwszego wrażenia (15-30 sek.) Efekt „hallo” Efekt pierwszeństwa i świeżości Efekt częstej ekspozycji Efekt zysku Reguła podobieństwa i sympatii Reguła komplementarności reakcji Reguła komplementarności cech Reguła dopasowania autoprezentacji
Normy autoprezentacyjne dobrych obyczajów skromności stopnia pozytywności stopienia odsłaniania się konsekwencji uprzejmej uwagi niezwracania uwagi wynikające z płci kulturowe związane z pełnioną rolą związane z kontekstem sytuacyjnym
Taktyki autoprezentacyjne autoprezentacja pozytywna (przedstawianie własnych kompetencji i zalet, język korzyści), konformizm (akcentowanie podobieństwa do partnera i jego opinii, zgadzanie się, potakiwanie), ingracjacja - podnoszenia wartości partnera (mówienie komplementów, schlebianie), autodeprecjacja (przyznawanie się do słabości i wad) adonizacja (strategia autoprezentacji polegająca na eksponowaniu własnej atrakcyjności fizycznej i seksapilu).
Jak wybrać najlepszy wizerunek Należy wziąć pod uwagę: powszechnie pożądane cechy - miły i kompetentny potrzeby i oczekiwania konkretnej osoby - rozmówcy cechy wynikające z roli jaką zamierzasz pełnić wobec tej osoby i jakiej się od ciebie oczekuje (złudzenie szefa) normy kulturowe i kraju pochodzenia rozmówcy
Autoprezentacja Ćwiczenie Twórcza autoprezentacja
Wystąpienia publiczne Ćwiczenie Cechy dobrego wystąpienia
Wystąpienia publiczne Rodzaj wystąpienia Charakter (bardziej/ mniej oficjalne) Ilość osób Sala (ustawienie publiczności, scena, mównica) Sprzęt (projektor, rzutnik przezroczy, mikrofon)
Wystąpienia publiczne Informacyjne - przedstawienie publiczności nowych informacji lub nowej perspektywy ujęcia danego tematu i wywołanie u słuchaczy poczucia większego zrozumienia Perswazyjne - wystąpienia w celu wzmocnienia, modyfikacji lub zmiany postaw, przekonań, wartości lub działań publiczności
Trema Co WARTO zrobić przygotowując się do wystąpienia: Poznaj dogłębnie temat. Rozpoznaj dobrze swoje audytorium. Dobrze opanuj treść wystąpienia, szczególnie dobrze przygotuj początek (pierwsze 5 minut). Przećwicz swoje przemówienie. Wygłoś je wcześniej w domu, przed najbliższymi lub znajomymi.
Trema Co WARTO zrobić tuż przed rozpoczęciem wystąpienia Skontroluj pomieszczenie i sprzęt. Pamiętaj o swoich notatkach i materiałach. Pamiętaj o wodzie. Przyjdź wcześniej. Skontroluj swój wygląd. Stając przed widownią wyprostuj się. Otwórz szeroko oczy. Uśmiechnij się do zebranych, zrób gest otwarcia
Trema Co WARTO zrobić kiedy właśnie staniesz przed widownią Przejdź do swojego miejsca jak ZWYCIĘZCA. Nie zaczynaj mówić od razu, policz w myślach do trzech, uśmiechnij się. Skoncentruj się na widowni, nie na sobie. Wybierz sobie jedną osobę, do której będziesz mówić, potem kolejną itd. Nie snuj negatywnych fantazji na temat publiczności. Nie mów o swoim zdenerwowaniu i stresie. Myśl pozytywnie
Trema Jeśli jednak stres dopadnie Cię tuż przed lub w trakcie… Oddychaj głęboko – nosem wdech, przytrzymaj powietrze, ustami wydech. Przenieś uwagę z siebie na kogoś z widowni – zadaj pytanie i poczekaj na odpowiedź. Zmień pozycję w jakiej przemawiasz. Zmień styl przemawiania. Jeśli mówisz sucho, informacyjnie wprowadź do swojej prezentacji jakąś historię, anegdotę.
Trema Na zakończenie szczęśliwa liczba dla Ciebie: Ta liczba to 98 Dobrze ją zapamiętaj! Ta liczba to procent osób obecnych na Twoim wystąpieniu, które uważają, że pójdzie Ci dobrze! Audytorium daje Ci więc OGROMNY KREDYT ZAUFANIA
Głos – podstawowe narzędzi mówcy Zasady dbania i higieny głosu: Zawsze nawilżone gardło – woda niegazowana. Dbaj o głęboki, pełny oddech. Przed wystąpieniem jedz neutralne potrawy, unikaj gorącego i ostrego. Nie nadwyrężaj gardła Przed występem delikatnie rozgrzej aparat mowy Zanim przemówisz, obróć siedem razy język w gębie. (Galileusz)
Głos – ćwiczenia Rozgrzewka: Mruczenie „m” Mlaskanie Miny Ziewania Ma-me-mi-mo-mu-my Język Usta
Głos – ćwiczenia Ćwiczenia oddechowe Ćwiczenia artykulacyjne Ćwiczenia dykcji i interpretacji
Głos - podsumowanie Mów wolno i wyraźnie - dostosuj swój głos do oczekiwań i treści które prezentujesz. Głos niski (pewny siebie i perswazyjny) – ćwicz MU Głos do przodu Stosuj umiejętnie pauzę i ciszę. Przestrzegaj zasady kropki, nie bój się pauzy Nie obcinaj końcówek Nie jąkaj się i nie wydawaj nieartykułowanych dźwięków
5 umiejętności dobrego mówcy Profesjonalne przygotowanie Oryginalne i przyciągające rozpoczęcie Jasny, przejrzysty przekaz Przekonywujący, perswazyjny język Mocne zakończenie
Profesjonalne przygotowanie Rodzaj i cel wystąpienia Jak najlepsza wiedza o audytorium Jaki ma być Główny Przekaz, co chcemy osiągnąć Przygotowanie rekwizytów, prezentacji PP Trenowanie wystąpienia Ćwiczenia głosowe Ubiór Poznanie miejsca i sprawdzenie urządzeń Woda
Wiedza o audytorium Ile będzie osób? Czy znajome czy obce, jakie zależności służbowe? Wiek, wykształcenie, płeć Jakie zawody reprezentują? Status Zainteresowania Oczekiwania, potrzeby (korporacyjne, osobiste) Przewidywany stopień zaangażowania Sugestie organizatorów
Główny przekaz Całe przemówienie zbudowane wokół jednej głównej myśli zapisanej jednym, prostym motywującym zdaniem Pytania pomocnicze: „Jak jest główna myśl mojego wystąpienia?, jak mógłbym to powiedzieć jednym zdaniem?” Odpowiedzi pomocnicze: „Zamierzam przekonać, że.., Pokażę, w jaki sposób można…, Zademonstruję…, Wyjaśnię, jakie znaczenie może mieć…”
Ogólny schemat wystąpienia NAWIĄZANIE KONTAKTU WSTĘP - powiedz o czym będziesz mówić ROZWINIĘCIE - powiedz to ZAKOŃCZENIE - powiedz, o czym powiedziałeś
Rozpoczęcie - Bezpieczna wyspa Dobry kontakt i porozumienie od samego początku wystąpienia. Nadanie ram (ile potrwa, pytania, materiały, formuła) Rozpoczynanie od znanego i łatwiejszego Dopasowanie: Argumenty i przykłady Odzwierciedlanie (strój, energia, głos, postawa) Zestaw na tak Potwierdzanie doświadczenia Wspólny zasób słów Wspólne cechy, wartości, przekonania
Sposoby na rozpoczęcie Metoda „Prosto z mostu” - najprościej i w jednym, dwóch zdaniach zawrzyj Główny przekaz swojego wystąpienia. Metoda „Kiedy byłem(am) mały(a)” - opowiedz swoją historię, która odwołuje się do przedmiotu Twojego wystąpienia. Metoda „Opowiem Wam historię Janka” – opowiedz historię innej osoby; zakończ pytaniem, suspensem, lub Głównym Przekazem. Metoda „Zaskakujący banał” – odnieś się do oczywistego i powszechnie występującego faktu lub zjawiska z którym słuchacze będą się mogli utożsamić Metoda „Wielka wizja” – wyślij słuchaczy przyszłość, pokaż im co mogą osiągnąć oczami wyobraźni. Metoda „Znane i miłe” – rozpocznij od czegoś z czym wszyscy słuchacze mogą się zgodzić - niech się oswoją z głosem i dobrze poczują; wywołaj odruchową zgodę Metoda „Strzał między oczy” - w stylu Hitchcocka, znajdź jakiś niezwykły fakt lub zestawienie w które aż trudno uwierzyć
Unikaj Metody wątpliwe Sztampa - „Bardzo dziękuję p. Dyrektorowi i z góry przepraszam….” Błazenada - „Zobaczcie jaki jestem zabawny i kreatywny….” Wykład - „Urodził się w roku…, żył i tworzył, umarł w …” Metody wątpliwe Dowcip – unikać „politycznie niepoprawnych”, musi być naprawdę śmieszny :) Cytat – musi być starannie dobrany i oryginalny, lepiej działa na końcu
Moje wystąpienie Ćwiczenie Wybranie tematu wystąpienia. Zebranie informacji na temat audytorium Napisanie rozpoczęcia, wybranie sposobu nawiązania kontaktu z publicznością
Perswazyjny język Używaj język zmysłów Będąc świadomym własnego preferowanego zmysłu używaj także pozostałych Nie tylko mów ale przekazuj treść również innym zmysłom słuchaczy niż słuch
Perswazyjny język Pokażę, opowiem, przybliżę Przyjrzyjmy się temu, porozmawiajmy o tym, zagłębmy się w szczegóły To dobrze wygląda, brzmi, czuję, że to dobry pomysł To dobra wizja, to mocno i trafnie powiedziane, to porywająca idea Patrząc z innej strony, słuchając swej intuicji, podchodząc do tego inaczej To nie jest jasne, coś tu nie gra, to gryzie się ze sobą Ludzie ślepi na rzeczywistość, głusi na fakty, oderwani od realiów Widać światełko w tunelu, słychać nowy ton, cieplej się robi na sercu Do zobaczenia, do usłyszenia, bądźmy w kontakcie
Nie strzelaj sobie w stopę Nie chcę Państwa zanudzać Rozumiem, że są Państwo zmęczeni, ale przerwa będzie za 30 min Proszę spróbować się nie spóźniać Dlaczego Państwo mnie nie słuchają Chcę Państwa teraz zainteresować pewną frapująca zagadką Rozumiem, że są Państwo zmęczeni i dlatego już za 30 min. zrobię przerwę Przed zajęciami będę potrzebować pomocy. Proszę o zapisanie się do dwóch grup. Pierwszą proszę o przyjście 15 min przed zajęciami aby pomóc w ustawieniu krzeseł, drugą 5 min przed zajęciami aby pomóc rozkładać materiały Jak Państwo myślą, dlaczego to jest takie ważne?
Figury retoryczne Porównania Narracja Powtórzenia: dosłowne, zmodyfikowane, częściowe, stopniowanie i wzmocnienie Kontrast (antyteza) Zapowiedź Gra słów Hiperbola Pytania retoryczne Skrót myślowy Łańcuch Aluzja
Figury retoryczne Ćwiczenie
Przekaz - koncept wystąpienia Sposób 1: Problem – recepta (wariant podstawowy) Otwarcie – przyciągnięcie uwagi słuchaczy Problem Rozwiązanie problemu z uzasadnieniem i przewidywane korzyści Zamknięcie Sposób 2: Problem – recepta (wariant rozbudowany) Dotychczasowe rozwiązanie i ich wyniki Nowe proponowane rozwiązanie z uzasadnieniem i przewidywane korzyści
Przekaz - koncept wystąpienia Sposób 3: Kanapka retoryczna Otwarcie – przyciągnięcie uwagi słuchaczy Pogląd Argumenty zwolenników Argumenty przeciwników Zamknięcie Sposób 4: Od potrzeb do korzyści Potrzeba A – sposób jej zaspokojenia - korzyści Potrzeba B – sposób jej zaspokojenia - korzyści Potrzeba C – sposób jej zaspokojenia - korzyści
Przekaz - koncept wystąpienia Sposób 5: Wizja Otwarcie – przyciągnięcie uwagi słuchaczy Jak było – jakie były plany, wizje Jak jest – jak jest aktualna sytuacja, co się udało, co się nie udało Jak powinno być – co trzeba z tym zrobić, nowa wizja, nadzieja, zapał Zamknięcie Sposób 6: Fakty - wnioski Fakt – wydarzenie, spotkanie, okoliczność Co z tego faktu wynika?. Jakie są konsekwencje, wnioski?
Moje wystąpienie Ćwiczenie Przygotuj rozwinięcie swojego wystąpienia pamiętając o: perswazyjnym języku zmysłów figurach retorycznych 6 sposobach budowania konceptu wystąpienia
Zakończenie Pytania od audytorium 6 mocnych zakończeń
Pytania od audytorium Pytania zamknięte na które znasz odpowiedź: Tak i zaraz zademonstruje/ wytłumaczę jak to się dzieję Nie, a jest tak, ponieważ Pytania otwarte na które znasz odpowiedź Można odpowiedzieć dla utrwalenie lub poprosić kogoś z grupy Pytania na które nie znamy odpowiedzi Staramy się przygotować zawczasu trudne pytania od uczestników Masz prawo nie wiedzieć wszystkiego Odwrócenie, ale nie za często - "No właśnie, a co sądzi o tym grupa?" Przyznajemy, że w tym momencie nie znamy odpowiedzi, ale sprawdzimy podczas przerwy i wrócimy z odpowiedzią Pytania pozorne Prośba o zadanie pytania i odpowiadasz jak w poprzednich punktach
6 mocnych zakończeń Dokończenie historii - zamknięcie wątku otwartego podczas rozpoczęcia, zataczasz pętle Krótko mówiąc - gdy jest wiele wątków i dużo danych dobrze działa przypomnienie Głównego Przekazu: "krótko mówiąc chodzi o to, że..." Rachunek zysków i strat - np. na flipcharcie wypisujemy plusy i minusy rozwiązania, oferty (plusów powinno być znacząco więcej) Wielka wizja - nawiązujemy do przyszłości, jak wspaniale będzie wyglądał świat, nasze życie, kiedy wcielimy daną idee Żądanie akcji - mówca daje zadanie, misję, polecenie, rekomendacje (np. teraz zamów, kup, zagłosuj, napisz, wykonaj) Co z tym teraz zrobisz? - zakończenie pytaniem "I co teraz z tym zrobisz, jaką decyzję podejmiesz?", przekazanie inicjatywy słuchaczom
Moje wystąpienie Ćwiczenie Przeanalizuj możliwe pytania do Twojego wystąpienia Przygotuj zakończenie swojego wystąpienia
Model dawania inf. zwrotnej START STOP WIĘCEJ MNIEJ TAK DALEJ
Odwagi!!!
Dziękujemy za uwagę