Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze 15 grudnia 2016

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy rehabilitacji wzroku
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Procesy poznawcze cd Uwaga.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Czym jest zarządzanie operacyjne
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Praca z wersetem biblijnym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
KANONY DOGOTERAPII.
Somatognozja.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Podsumowanie z realizacji projektu
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA PRZYCIŚNIJ ENTER PO KAŻDEJ STRONIE
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Percepcja wzrokowa.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Oko to narząd o niezwykle
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Umiejętność obserwacji.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Zarządzanie zagrożeniami
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Dojrzałość szkolna dziecka
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Organizacja zespołu projektowego
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
wzrokowo - przestrzenne
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Co do tej pory robiliśmy:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze 15 grudnia 2016 Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego u osób dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi i psychicznymi Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze 15 grudnia 2016 Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wzrokowo-przestrzenne Inne określenia: Funkcje percepcyjne Wzrokowe Konstrukcyjne Orientacyjne Zaburzenia czynności „oko-ręka” Wyobraźnia przestrzenna Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wzrokowo-przestrzenne analiza i synteza wzrokowa materiału konkretnego (obrazków, kształtów) lub abstrakcyjnego (teksty, zdania, wyrazy) pamięć wzrokowa Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wzrokowo-przestrzenne Zaburzenia orientacji wzrokowo-przestrzennej: trudność w lokalizacji pojedynczych obiektów trudność w poruszaniu się chaotyczne ruchy gałek ocznych, oko nie fiksuje się na celu „ataksja optyczna” – trudność w chwytaniu przedmiotu i wskazywaniu na niego najczęściej przy obustronnym uszkodzeniu płatów potylicznych (projekcje do płatów ciemieniowych) zaburzenia integracji różnych modalności Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia w przestrzeni: równoczesne patrzenie na przedmiot i wskazywanie go palcem oszacowanie odległości między dwoma przedmiotami w pokoju oszacowanie wielkości dwóch podobnych przedmiotów w różnych rozmiarach wzięcie do ręki przedmiot z lub bez przesłony Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe policzenie przedmiotów na kartce zadania rysunkowe, jak w Teście Pamięci Wzrokowej Bentona Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. opisywanie obrazków Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. zapamiętanie jak największej ilości przedmiotów eksponowanych na obrazku; rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych w serii obrazków; dobieranie par jednakowych obrazków (domina obrazkowe, gra w Piotrusia); układanie obrazków/kart w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane; Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. wyszukiwanie różnic między obrazkami; składanie całości obrazka z jego części według wzoru i bez wzoru (pocięte pocztówki, puzzle); kolorowanie ukrytego obrazka Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. wyszukiwanie podobieństw w obrazkach http://brainmax.pl/game/free-game/gam_id/39/referer/gry Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. opisywanie obrazków Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. kopiowanie obrazków Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. zakreślanie kropek Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. rozpoznawanie kształtów Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. porównywanie kształtów Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia obrazkowe cd. rysowanie ukrytego obrazka Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia na materiale geometrycznym kreślenie palcem w powietrzu kształtów geometrycznych; segregowanie figur geometrycznych według określonych cech; dobieranie par jednakowych figur; układanie kompozycji z oddzielnych figur geometrycznych według wzoru; układanie mozaiki z figur geometrycznych; obrysowywanie figur geometrycznych; kolorowanie wzorów z figur geometrycznych. Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia na materiale geometrycznym cd. układanie dwóch przedmiotów w takim samym położeniu za pomocą wzroku i dotyku Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia na materiale geometrycznym cd. układanie kompozycji z Tangramu chińskiego; Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja funkcji wzrokowo-przestrzennych Ćwiczenia na materiale geometrycznym cd. Mozaika (BrainMax) http://brainmax.pl/game/free-game/gam_id/31/referer/gry Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wykonawcze (FW) Czym są? Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wykonawcze (FW) „To procesy odpowiedzialne za planowanie, koordynowanie, sekwencjonowanie oraz monitorowanie innych procesów poznawczych” (Salthouse i in., 2003) „Funkcje wykonawcze decydują o tym, że jesteśmy ludźmi” (Stuss i Levine, 2002) Nazewnictwo: funkcje wykonawcze (executive functions) vs funkcje płatów czołowych vs „zespół czołowy” Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wykonawcze FW obejmują następujące zdolności: wyznaczanie celów z uwzględnieniem długofalowych następstw tworzenie kilku alternatyw różnych możliwych reakcji wybieranie i inicjowanie zachowań ukierunkowanych na cel kontrola adekwatności i prawidłowości własnego zachowania korygowanie i modyfikowanie zachowań przy zmieniających się warunkach tworzenie kategorii, myślenie abstrakcyjne trwanie przy zamiarach pomimo dystrakcji Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wykonawcze Najczęściej spotykane objawy zaburzeń FW: rozproszenie uwagi podejmowanie nieprawidłowych decyzji niepokój, nerwowość impulsywność apatia nieprawidłowe rozkładanie czynności w czasie brak wglądu perseweracje trudności z abstrakcyjnym myśleniem Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wykonawcze Najczęściej spotykane objawy zaburzeń FW: planowanie hamowanie poznawcze zmienność motywacji nieprzestrzeganie reguł i norm życia społecznego agresywność brak zahamowań w zachowaniu Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Funkcje wykonawcze 75% osób po udarze mózgu wykazuje zaburzenia funkcji wykonawczych (Chung i in. 2013) 13 badań Brak dowodów na długotrwały efekt rehabilitacji Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja zaburzeń funkcji wykonawczych szkolenie w zakresie rozwiązywania problemów - zdefiniowanie problemu, opracowanie listy możliwych rozwiązań, określenie zalet i wad rozwiązań, wdrożenie wybranej strategii) trening zarządzania czasem - korzystanie z zegarka, by określić ile czasu zajmują pacjentowi dane czynności korzystanie ze sterującej funkcji mowy podzielenie złożonych zadań na kroki z instrukcjami harmonogramy rutynowych czynności Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja zaburzeń funkcji wykonawczych Etapowe podejście do terapii funkcji wykonawczych budowa schematu działania – intencja, cel, oczekiwanie, planowanie realizacja schematu działania – inicjowanie działania, układanie czynności w kolejności, stymulacja pamięci prospektywnej (przypominanie celu i intencji działania) kontrolowanie schematu działania – hamowanie niepożądanych zachowań, skupianie się nad zadaniem, formułowanie osądów i ocen sytuacji, podjęcie decyzji, rozwiązanie problemu Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja zaburzeń funkcji wykonawczych Interwencje stosowane w terapii na etapie 1) budowy schematu działania Zaburzenia w formułowaniu celów oraz w planowaniu działania Rozpad schematu działania w zakresie czynności życia codziennego 2) Realizacji schematu działania Aspontaniczność Dezorganizacja działania 3) Kontrola zachowania Zaburzenia hamowania Kompulsywne zachowanie użytkownika Rozproszenie uwagi Impulsywność i perseweracje Agresja Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja zaburzeń funkcji wykonawczych D’Esposito, Gazzaley, 2006 Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja zaburzeń funkcji wykonawczych Labirynty Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja zaburzeń funkcji wykonawczych Imię Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze

Rehabilitacja zaburzeń funkcji wykonawczych Sytuacje problemowe Rehabilitacja funkcjonowania poznawczego mgr M. Andrzejewska mgr A. Złotogórska mgr Agata Złotogórska Funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje wykonawcze