EFEKTY DZIAŁAŃ RESTRUKTURYZACYJNYCH ZAKŁADÓW KOKSOWNICZYCH PRZYJAŹŃ WSTĘPEM DO KONSOLIDACJI W OBRĘBIE BRANŻY KOKSOWNICZEJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Advertisements

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
4.2. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
Organizacje pozarządowe
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
BIZNESPLAN SPIN OFF/OUT DLA KOGO???.
WYNIKI MZBM SP. Z O.O. W MIELCU ZA ROK 2008
WYNIKI MZBM SP. Z O.O. UL. BIERNACKIEGO 1, 39 – 300 MIELEC ZA ROK 2010 Informację przygotowano na Sesję Rady Miejskiej w Mielcu 1.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Agencja Rozwoju Regionalnego "AGROREG" S.A. w Nowej Rudzie 1 Dolnośląski Regionalny Fundusz Pożyczkowy Nowa Ruda, ul. Kłodzka 27 Nowa Ruda.
Gospodarka nieruchomościami
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
„KORZYŚCI Z INWESTOWANIA NA TERENACH KSSE”
Ubezpieczenie wypadkowe
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Tworzenie i organizacja banków
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
KOKSOWNIA PRZYJAŹŃ Sp. z o.o.
Restrukturyzacja zobowiązań
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
,,Własność, czyli rzecz o wolności’’.
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Weremczuk, Bobeł i Wspólnicy
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Jastrzębska Spółka Węglowa Spółka Akcyjna
Dane wstępne na r. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A. Informacja o sytuacji finansowej Banku BPS S.A.
rachunkowość zajęcia nr 6
STATUS POSTĘPOWANIA RESTRUKTURYZACYJNEGO SP ZOZ.
Prywatyzacja i liberalizacja w przemyśle energetycynym, straty i możliwości w przemyśle górniczym Balatongyörök, április 29. Holló Vilmos Dyrektor.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Analiza ekonomiczno – finansowa
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Podstawy Organizacji i Przedsiębiorczości Wojciech St
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
30 października 2014 Grupa Alumetal Wyniki za III kwartał 2014.
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Spółki w prawie polskim
Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Spółka jawna: „najbardziej osobowa” podstawa innych spółek osobowych; wspólnikami mogą być osoby fizyczne i inne podmioty, np. spółki kapitałowe.
Dr Włodzimierz Sroka- Wiceprezes Zarządu Katowice, „Dostosowanie firmy z branży stalowej do działania w warunkach rosnącej konkurencji i globalizacji.
Praterm S.A. Polska Grupa Ciepłownicza
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
1 Zasady i tryb udzielenia przez BGK kredytów z Funduszu Kredytu Technologicznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
I n s t y t u t C h e m i c z n e j P r z e r ó b k i W ę g l a, Z a b r z e Rok założenia 1955 Obszar badawczy 2 „Efektywne procesy i operacje jednostkowe”
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
2012 R. 2 lokalizacje: Kościerzyna i Dzierżążno (odległość: 35 km)
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Raport Electus S.A. Katowice
Bony na innowacje dla MŚP
Zapis prezentacji:

EFEKTY DZIAŁAŃ RESTRUKTURYZACYJNYCH ZAKŁADÓW KOKSOWNICZYCH PRZYJAŹŃ WSTĘPEM DO KONSOLIDACJI W OBRĘBIE BRANŻY KOKSOWNICZEJ

PRZEMYSŁ KOKSOWNICZY W POLSCE Koks produkuje obecnie 7 przedsiębiorstw (obejmujących 10 koksowni), czynnych jest 28 baterii koksowniczych ZK PRZYJAŹŃ - przedsiębiorstwo państwowe (zarząd komisaryczny), ZK ZDZIESZOWICE - sp. z o.o. (91% PHS S.A., 9% TF SILESIA), ZK HTS KRAKÓW - sp. z o.o.(100% PHS S.A.), KK ZABRZE S.A. - jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, ZK WAŁBRZYCH S.A.- jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, HS CZĘSTOCHOWA sp. z o.o. (dzierżawa majątku prod. od Huty Częstochowa S.A.- JSSP), BO - CARBO BYTOM - sp. z o.o. - prywatni udziałowcy.

STRUKTURA KRAJOWEJ PRODUKCJI KOKSU

STRUKTURA SPRZEDAŻY KOKSU PRZEZ ZK PRZYJAŹŃ

STRUKTURA WĘGLA ZUŻYWANEGO PRZEZ ZK PRZYJAŹŃ

PRZYCZYNY USTANOWIENIA ZARZĄDU KOMISARYCZNEGO Przyczyną wprowadzenia zarządu komisarycznego w Zakładach było gwałtowne załamanie się sytuacji finansowej Zakładów w 1996 r. Kłopoty finansowe Zakładów mają swoje źródło już od momentu utworzenia Zakładów, z uwagi na: Utworzenie ich z ujemnym kapitałem własnym (1989), Spłatę kredytów inwestycyjnych w okresie o najwyższym oprocentowaniu (lata 1990 -1991), Dokończenie budowy Koksowni z własnych środków (1990 - 1994), Niekorzystne relacje cen węgla i koksu, zwłaszcza od 1993 roku, Brak przeprowadzenia we właściwym czasie restrukturyzacji wewnętrznej przedsiębiorstwa w zakresie obniżki kosztów własnych produkcji. W powyższych uwarunkowaniach wyniki finansowe Zakładów w latach 1990-1996 przedstawiały się następująco: (w tys. zł)

RESTRUKTURYZACJA WEWNĘTRZNA PRZEDSIĘBIORSTWA Restrukturyzacja wewnętrzna obejmowała: I. Reorganizację Wydziałów Produkcyjnych (uprzednio rozdrobnionych), w celu: utworzenia dużych jednostek produkcyjnych, mających wg założeń Programu Naprawczego pozostać w strukturach Zakładów Koksowniczych PRZYJAŹŃ po naprawie tj.: Wydziału Produkcji Koksu, Wydziału Produkcji Węglopochodnych, Wydziału Energetycznego. Powstałe Wydziały stanowią obecnie główne centra kosztów. Umożliwiło to wdrożenie systemów budżetowania i kontrollingu kosztów. II. Tworzenie nowych podmiotów gospodarczych, do których wniesiono następnie aportem zorganizowane części majątku przedsiębiorstwa.

EFEKTY RESTRUKTURYZACJI WEWNĘTRZNEJ

NOWE PODMIOTY, POWSTAŁE W WYNIKU RESTRUKTURYZACJI I. Zakład Remontów Mechanicznych sp. z o.o. (udziałowcem został również Krajowy Urząd Pracy – Fundusz Pracy, poprzez podwyższenie gotówką kapitału założycielskiego). Spółka zatrudnia 372 osoby, podstawowy przedmiot działalności to: remonty mechaniczne, elektryczne, budowlane, produkcja części zamiennych i wykonawstwo konstrukcji stalowych, II. Baza Transportu Samochodowego sp. z o.o. zatrudnienie - 144 osoby, przedmiot działalności: świadczenie usług przewozu osób i towarów, usługi sprzętem specjalistycznym, utrzymanie dróg i zieleni, wywóz nieczystości, III. Zakład Usług Gospodarczych sp. z o.o. zatrudnienie - 77 osób, przedmiot działalności: administracyjno - gospodarcza, handlowa i gastronomiczna, dozór portierski budynków i parkingu, IV. Zakład Przewozów i Spedycji SPEDKOKS sp. z o.o. zatrudnienie - 155 osób, realizacja dyspozycji wysyłkowych do odbiorców krajowych i zagranicznych, zarządzanie przewozami kolejowymi na terenie całej bocznicy, V. Zakład Analityczno – Badawczy LABOR–KOKS sp. z o.o. zatrudnienie - 88 osób, przedmiot działalności: kontrola jakości surowców, materiałów i wyrobów gotowych, kontrola międzyoperacyjna, kontrola jakości wody i ścieków, ponadto: zlikwidowano dotychczasową Straż Przemysłową a pracowników tej jednostki przekazano do zewnętrznej firmy ochroniarskiej, której zlecono usługę ochrony mienia Zakładów, zlikwidowano komórkę Radców Prawnych, a obsługę prawną Zakładów zlecono zewnętrznej kancelarii prawniczej.

EFEKTY WDRAŻANIA PROGRAMU NAPRAWCZEGO Zmniejszono zatrudnienie z 3 071 pracowników (koniec lutego 1997 r.) do 1 791 osób na koniec grudnia 2002 r., czyli o prawie 42%. Planowane zatrudnienie na koniec 2003 r. - 1 783 osoby.

EFEKTY WDRAŻANIA PROGRAMU NAPRAWCZEGO Zwiększono wydajność produkcji (w tonach koksu rocznie na jednego zatrudnionego) do 1,25 tys. ton w 2002 r. Planowana wydajność na koniec 2003 r. wyniesie 1 396 ton/osobę

EFEKTY WDRAŻANIA PROGRAMU NAPRAWCZEGO Zmniejszono znacznie wartość kosztów przerobu netto 1 tony koksu w latach 1999 r. – 2002 r. o blisko 45%. Wykres obrazuje spadek jednostkowych kosztów przerobu w latach 1999-2002. Wykonane koszty przerobu w 1999 r. przyjęto jako bazę w wys. 100 punktów procentowych.

EFEKTY WDRAŻANIA PROGRAMU NAPRAWCZEGO Osiągnięto zysk na działalności operacyjnej w roku 2001 (po raz pierwszy od 1992 r.) w wys. 9 632 tys. zł. W roku 2002 zysk operacyjny wyniósł 14 370 tys. zł.

POZOSTAŁE EFEKTY POSTĘPOWANIA NAPRAWCZEGO

RESTRUKTURYZACJA ZADŁUŻENIA PUBLICZNOPRAWNEGO Korzystając z ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. “o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców” (Dz. U. Nr 155, poz. 1287), Zakłady opracowały “Program Restrukturyzacji na lata 2002 – 2006” (pozytywnie zaopiniowany przez Radę Nadzorczą przedsiębiorstwa, Ministra Skarbu Państwa oraz zaakceptowany przez organizacje związkowe działające w Zakładach). Złożono wnioski restrukturyzacyjne do następujących instytucji: ZUS Inspektorat w Dąbrowie Górniczej, Urząd Skarbowy w Dąbrowie Górniczej, PFRON Warszawa, Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej (w zakresie podatku od nieruchomości i opłat ekologicznych), Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego (w zakresie opłat ekologicznych). Organy restrukturyzacyjne otwarły postępowania - z wyjątkiem opłat ekologicznych. Łączna suma zobowiązań publicznoprawnych objętych restrukturyzacją (do umorzenia po wypełnieniu postępowań) wynosi 122 056 tys. zł

RESTRUKTURYZACJA ZOBOWIĄZAŃ CYWILNOPRAWNYCH

RESTRUKTURYZACJA ZADŁUŻENIA PRZEDSIEBIORSTWA Zadłużenie ogółem wynosi 1 129 083 tys. zł (stan na 30.06.2003 r.) PUBLICZNOPRAWNE – 26,8% CYWILNOPRAWNE – 73,2% Konwersja na udziały – ugoda (83,9%) Pozostałe zobowiązania do spłaty (9,8%) Dodatkowa ugoda cywilnoprawna (6,3%) Zobowiązania do restrukturyzacji (40,3%) Pozostałe zobowiązania do spłaty (35,8%) Dodatkowe układy ratalne (23,9%)

PRZEWIDYWANA STRUKTURA WŁAŚCICIELSKA SPÓŁKI WIERZYCIELI KOKSOWNIA PRZYJAŹŃ sp. z o.o.

CHRONOLOGIA DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ PRYWATYZACYJNYCH

OCZEKIWANE W NAJBLIŻSZYM CZASIE ZDARZENIA Po pozytywnej opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do Planu Restrukturyzacji Zakładów, Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. wyda decyzję o restrukturyzacji na mocy ustawy z dnia 30 października 2002 r. “o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy” (Dz. U. z 2002 r. Nr 213 poz. 1800). Wydanie powyższej decyzji umożliwi sfinalizowanie trwających rokowań prywatyzacyjnych pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa, a Jastrzębską Spółką Węglową S.A., dotyczących prywatyzacji Zakładów Koksowniczych PRZYJAŹŃ. Minister Skarbu Państwa wyda decyzję o prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa, poprzez wniesienie do spółki w trybie Art. 39 ust. 1 punkt 2 ustawy z 30 sierpnia 1996 r. “o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych”. Zarejestrowaniu w Krajowym Rejestrze Sądowym ulegnie spółka Koksownia PRZYJAŹŃ sp. z o.o., zawiązana przez Jastrzębską Spółką Węglową S.A. w dniu 31 lipca 2003 r. Powołany przez Ministra Skarbu Państwa pełnomocnik ds. prywatyzacji wniesie aportem przedsiębiorstwo do spółki Koksownia PRZYJAŹŃ sp. z o.o., finalizując trwające od 1998 r. procedury prywatyzacyjne. Sprywatyzowane przedsiębiorstwo realizować będzie wszczęte postępowania restrukturyzacji zadłużenia publicznoprawnego i cywilnoprawnego.